Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Pris for 20-årig fjordhest
Forfatter: 
Dato:  08-08-2023 23:43

Kære Heste-Nettet

 

Jeg har pt. udlånt min 20-årige fjordhest til en meget sød familie. Efter knap et års udlån har jeg besluttet at sælge ham, da jeg er under uddannelse de næste mange år.

Familien vil give 5000 kr. for ham.

Hvad er en rimelig pris for en fjordheste vallak på 20 år? Han har ingen skavanker, og har umiddelbart nogle gode år tilbage som skovturs-/hyggeridning. Han har tidligere gået LA i dressur, og han springer stadig et par spring af og til. Han er en meget nem hest i al omgang, og stort set alle kan håndtere ham.
Han har desuden rødt pas og en fin afstamning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris i alm åben handel...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2023 06:46
Tjae.

Prisen afhænger også af helbred,, er han i form, hvor stor er han?
Hvad har han lavet det sidste års tid?

Hvis vi forestiller os at du tager ham hjem, sætter ham til alm salg, bruger tiden på at ride ham lidt op, så er prisen nok et sted mellem slagtepris og 50.000 kr.

En hest på 20 kan sagtens have mange gode år tilbage.
Den kan også have svært ved at holde huld, bygge muskler op, høje krav til specialfoder, mv.

Jeg ville nok forvente at
5.000 kr - prisen på en nogenlunde rask selskabshest, som der ikke er krav om at skal kunne rides.
10.000 kr - rask og ukompliceret selskabshest, som er nem i daglig håndtering, og kan tåle let ridning.
20.000 kr - en ridehest, hvor prisen er lav pga noget. Alder? Tidligere skade? Et lidt problematisk sind, osv.
50.000 kr. Sund og rask. Ingen væsentlige fejl, er i rideform. Du kan tilmelde dig hyggelige stævner et par uger efter indflytning.
-Prøv at søg på fx Den Blå Avis, kat I ponyer, alder 17-23 år. Hvad finder du som ligner din dreng?

5.000 kr er okay, hvis han er mærket af alderen og ikke er i rideform, og reelt ikke kommer til at gå stævner mv igen,men låner gerne vil kunne kramme en ven de har haft i 5 år resten af sine dage...
Hvis du skal sælge ham, og låner ikke vil give dit modbud - så koster udstyr til en hest 10.000 kr, hvis du ikke længere har sadel osv til ham, og det er svært at holde hest til under 3500 kr pr mdr, hvis alle udgifter er med. Du har næppe økonomisk gevinst ved at sælge selv, medmindre de er meget langt fra målet.

Jeg gætter på, at han burde koste 15-30.000 kr, hvis han er rar, ridbar, men ikke klar til LA mere.
0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest koster ...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2023 22:41

... Det sælger og køber kan blive enige om.

 

5.000 lyder lidt i underkanten, men der er ingen garanti for, at du får mere ud af det, hvis du sætter ham til salg for en højere pris. Tager du ham hjem for at sælge ham, skal du regne med at have udgifter til staldleje, foder, smed og dyrlæge indtil han er solgt. I sidste ende kan du ende med at fortjenesten på salget bliver den samme, som hvis du bare solgte ham til låner for de 5.000

 

Så måske er det en god ide at sælge til låner, selvom prisen er lav? Kan I evt forhandle jer frem til en højere pris på f.eks. 10.000?

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid svært
Forfatter: 
Dato:  17-11-2023 23:09

Jeg ville personligt bare forære låner ponyen hvis det er, ellers synes jeg 5000 er en fin pris for en 20-årig Fjordhest. I den alder ved man ikke om den er død i morgen, så det er reelt set en lottokupon man køber/sælger.

50.000 er utopisk medmindre det er en lærepony på DM niveau med den alder.

Rødt pas har for en vallak kun betydning hvis man vil starte stævner indenfor Avlsforbundet.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider