Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Snydt? eller gyldig postkvittering Århus
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 18:33

Hej alle

Jeg søger svar på en forsendelsessag hos Postdanmark Århus Banegårdscenter.

Tidligere på måneden skulle jeg modtage en pakke afsendt fra Århus Banegårdscenter. Afsender vælger at sende uden track&trace nr., men sender et billed på mail, hvor han fremviser en stemplet postkvittering.

Jeg har via søgning på nette opsnust, at det måske kan lade sig gøre at få et poststempel på en postkvittering, hvorefter man selv lægger sin pakke i et åbent pakkebur? Herefter kan man altså selv tage pakken med sig igen, dog x-antal kr. fattigere til selve forsendelsen, men måske en iPad rigere, da ansvaret for forsendelsen overgår til modtager ved indlevering (poststempel/postkvittering) til Postdanmark. Er det virkelig korrekt? Der må være en fra Århus her på nettet, der kan be- eller afkræfte om dette virkelig kan lade sig gøre?

 

Tillægsspørgsmål: Kan modtager jurisk stilles til ansvar for en forsendelse, som ikke står mål med pakkens indhold (iPhone værdi ca. 2000,-)Altså uden forsikring herfor + T&T?

 

Hjælp!

 

Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Kragnæs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aner det ikke
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 19:12

Men har selv for nylig afsendt hestepas + ejercertifikat - det blev sendt som værdibrev til en værdi af 3000 kr = 148 kr betale.

 

I mit tilfælde kom posten frem som den skulle

 


" Thi for de heste, der hverken tåler spore eller pisk, er livet ikke let..."

Citat: Selma Lagerløf

 

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alm. brevforsendelse
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 19:25

I tillæg til mit tidligere indlæg, skal det siges ,at sælger sender som alm. brevforsendelse (billigste løsning).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alm. brev...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 21:17

..er uden t/t. Det er en smule billigere end en pakke, men man bør ikke spare de få kroner det koster at sende en pakke i stedet med t/t og dertil hørende forsikring, med mindre det drejer sig en ting med ingen eller meget lav værdi.

 

Man kan sagtens få stemplet som du beskriver og derfor har en sådan "kvittering" ikke den store værdi, hvis afsender er uhæderlig.

 

Modtager kan ikke stilles til ansvar for en pakkes indhold eller manglende ditto, hverken med eller uden t/t


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbumbum
Forfatter: 
Dato:  01-02-2014 11:09

Sikke en øv sag- har selv været moderator på Trendsales.dk og har tit stået i lign sager.

Hvilken aftale havde du med sælger mht. til hvilken forsendelse? har du det på skrift.

En stemplet postkvittering er faktisk gyldig som bevis på at den er afsendt. Men du har helt ret i at afsender kan tage den med igen, men her lader man tvivlen lade afsender komme tilgode.

 

Har oplevet det samme med pakker, at man selv skal ligge den i det rigtige bur. Men her fra siger PD sig ethvert ansvar FØR de har scannet den ind, så hvis den forsvinder inden, er det bare bad luck og man hænger selv på den.

 

Derfor er det ret afgørende for sagen hvilken forsendelseform i har aftalt.

 

Mvh Jane


Den ultimtive ponymor :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 intet at gøre?!?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2014 21:28

Hej Jane

Ja det er en øv-sag..

Jeg bad ham via sms om, at forsendelsen skulle ske med PD inkl. forsikring. Han svarer ikke direkte tilbage, men i den efterfølgende besked kan jeg se, at han har læst den, da han besvarer noget andet, som også var i min (samme) besked til ham. Jeg regnede derfor med at alt var, som det skulle være..

Han vælger altså alligevel at sende uden forsikring!

Det er nok også mere retfærdigheden, der nager mere end pengene i disse typer sager, når man anser sig selv som et moralsk anstændigt menneske med de fejl og mangler, man nu engang har..

At nogen er så arrogante at overlade det fulde ansvar til den anden part (mig), gør mig pissesur, og jeg har haft vilde tanker, men ender nok selv med at blive anklaget for det, hvis..

Jeg har været i kontakt med en advokat på nettet (Christian Vinaa), som mener, at jeg har en sag, da jeg har bedt om at få den sendt med forsikring. Desuden har jeg kontaktet politiet, idet der kommer et andet navn op på den adresse, han har oplyst mig. Tlf.nr. kan ikke "spores" på div. søgesteder, men jeg er sikker på at nummeret ikke er et taletidsnr. da det slutter på: 4567

Jeg lover jer for, at I får alle de oplysninger på manden, jeg kan få, når jeg er sikker i min sag. Retssag er desværre alt for dyr i forhold til denne sag. Men lidt hævn må man vel ønske sig?

 

Og hvis jeg blot kan få ham til at sove en smule dårligere om natten..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Retssag
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 10:56

Du skriver, at retssag bliver alt for fyrt. Men der er rent faktisk tale om en småsag, som du selv må føre dvs. Uden advokat. Det koster 500 kr i retsafgift, og der er en forholdsvis lav beløbsgrænse for, hvad du skal betale i sagsomkostninger til modparten, hvis du taber.

hvis du har en indboforsikring, så er der mulighed for at de vil dække sagsomkostningerne, det kan også være du kan få fri proces, hvis du i 2012 har tjent under ca. 300.000 kr.

så der er mulighed for at køre en retssag.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sv: Retssag
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 19:06

Hej nicosilver

 

Jamen det lyder da meget godt. Jeg vil undersøge mine muligheder, selvom det er småtingsafdelingen.. I første omgang vil jeg forsøge at samle så mange ting på beviser, for at han ikke har ret til at sende som alm. brev, især når jeg beder ham om noget andet.

Jeg tror, det ender med en lidt dyr lærestreg for mig, og så må det være sådan..

Jeg giver besked,når jeg har fundet ud af noget..

Men mange tak

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbu
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 09:54

Jeg vil nu også mene at du står med ret stæk sag, når du har bedt ham om at sende den som forsikret pakke, og kan dokumentere det.

 

Har du handlet via dba.dk? for så kan de hæjlpe dig, med de rigtige oplysinger på manden, og få ham bannet fra siden, så han ikke har mulighed for at sælge der igen.

 

Hvis jeg var dig, vill jeg klå på, og lade ham vide, at du har tænkt dig at give ham kamp til stregen. Giv ham mulighed for at sende din vare, eller bed om pengene retur på din konto, ellers vil du skride til yderlig handling.

Det kan være det er nok..

 

Klø på!!


Den ultimtive ponymor :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kragnæs
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 15:22

Tak for opfordringen!

Jeg har kontaktet ham tidligere og bedt om pengene tilbage. Han står meget arrogant fast på sin ret og ansvar som sælger.

Fastisk påstår han, at han har gjort, hvad han kunne som en fornuftig og ansvarlig sælger! Og at vi ikke er enige mht. om det var ansvarligt sendt som brevpost.

Sidste besked fra ham er, at jeg er velkommen til at tage sagen videre (sikkert velvidende at det ikke er umagen værd ), og derfor virker han mere sikker i sin sag..

 

Jeg må se, hvad det bliver til, når politiet har haft mulighed for at tjekke ham i dag.

 

Mange hilsner og tak

Kragnæs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikker sag
Forfatter: 
Dato:  09-02-2014 19:06

Nu handler jeg erhverv-erhverv og erhverv-privat, men fælles er at skal jeg sende som brev, så SKAL det være aftalt med køberen og det skal jeg kunne bevise, ligesom jeg har ansvaret med mindre der foreligger en indleveringsattest (måske det samme som stemplet kvittering).

 

Det lyder derfor til at du har en sikker sag, som sådan, fordi han ikke kan bevise den er korrekt sendt efter din aftale.

 

Jeg er dog mere usikker på om han har snydt, alle de steder jeg har indleveret, der kan man kun få indleveringsattest (og stempler) hvis postkonotoret er åben og dermed skal man ikke selv smide i bure eller kasser. Indleveringsattesten er jo netop lavet for at bevise den er indleveret og derfor må post danmark ikke give brevet med igen, eller selv lade dig håndtere det.

 

Uanset om han har snydt eller ej, så har du dit på det tørre, spørgsmålet er bare om du får noget ud af at køre den videre, men at du siger du nærmest er sikker på han har snydt dig, går efter min mening lidt over grænsen, ligesom at true med at hænge ham ud.

 

Vender man den om, og går ud fra at han har talt sandt (ellers skulle han kunne fake et poststempel og så er manden jo decideret bedrager) så kan jeg godt forstå han måske ikke lige er helt med på at tilbagebetale pengene. Det er absolut ikke unormalt at sælgere blíver beskyldt for at varen aldrig er kommet og man vil have pengene tilbage og så sidder køber med både penge og varer, ligesom post danmark heller ikke altid får pakker og breve frem til rette ejer :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sagen afgjort og vundet
Forfatter: 
Dato:  09-02-2014 23:20

Hej

Endelig et overstået kapitel..

Jeg har i dag aftalt med sælger, at han den 1. marts overfører pengene tilbage til min konto.

Inden det er kommet dertil, har jeg kontaktet 3 forskellige advokater via nettet (gratis). De alle har givet mig medhold. Jeg har haft fat i politiet, da manden opgav en forkert adresse.

Horsens Folkeblad har en aftale med et af advokatfirmaerne, jeg har kontaktet, og bringer i uge 9 et mindre redigeret indlæg af sagen, hvortil de giver advokatens svar. Dog som om at det er sælger, der stiller spørgsmålet.

Jeg har været rundt om mange §§ for at finde ud af min ret.

"Tænk" har faktisk haft emnet oppe at vende for et par år siden.

Hvis nogle af jer er i tvivl om jeres rettigheder i en lignende sag:

  1. Sørg for at aftale på skrift (fx sms, email osv.) at pakken skal sendes inkl. forsikring og sporingsnr.
  2. Pakken skal leveres eller af budbringer (fx postbudet)anmeldes til modtager, før ansvaret for forsendelsen overgår til modtager. = afsender bærer hele ansvaret og risikoen indtil modtager har den "i hænderne"!! (uanset forsendelsesmetode i de fleste tilfælde. Der er noget med c-post, hvor sælger så heller ikke har råderet over brevet/pakken) Men afsender sikrer sig ved at sende med forsikring og naturligvis forsvarligt pakket ind osv., Hvis pakken så går tabt - så er det budbringers ansvar.
  3. Afsender kan ikke afstå sin del af ansvaret ved at tilbyde en billigere forsendelse til køber. Reglen er som skrevet i pkt. 4 uanset pakken sendes uden forsikring og sporingsnr.
  4. Afsender har indtil pakken er leveret hos modtageren råderet over brevet/pakken i de fleste tilfælde.
  5. Postdanmarks forretningsbetingelser er juridisk gældende som ander love og regler i DK. (De er ret interessante at læse og blive kloge på )
  6. Sælger har faktisk mange forsendelsesmuligheder - også billigere løsninger, hvor der er sporingsnr. og forsikring på pakken. Jeg har set at guloggratis har en aftale med Postdanmark til en meget billig penge..

Vedr. at udstille manden her.. Jo, Karen du har ret.. Jeg var så frustreret, idet sælger blot i en sms-besked skrev, at pakken var mit ansvar, når han havde afleveret hos Postdanmark. At det ikke var en søndagstro, sådan var det bare..! At han var en fornuftig og ansvarlig sælger; (trods det at han ikke fulgte min anmodning vedr. forsendelsen.) Derfor ville han ikke lade handlen gå tilbage.

 

Jeg er sikker på, at nogle i det ganske land helt sikkert vil have pengene tilbage og samtidig har fået pakken. Ja, så er det jo også bedrag. Her sikrer sælger sig ved at sende med... tja...?

 

Hvis I som jeg gider kæmpe for sagen, kan det måske lade sig gøre?

 

Mange hilsner, den glade men dog ca. 15 timer + kr. 100,- fattigere (jeg gav ham et mælingsforslag, som kostede mig 100,- uden at jeg har fået noget som helst ud af dem..)

 

Brian

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Vl lige høre om du fik pengene :-)
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 23:21

fik du pengene


Hilsen Annette


1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider