Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Chipmærkning af opstaldede heste
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 00:42

Hejsa.


Min staldudlejers hest kom til skade med benet for noget tid siden. Hun var ifølge dyrlægen nødt til at få den chippet, da den skulle have medincin, som man ellers ikke må give til konsum-dyr.


Efterfølgende har hun forlangt at alle heste i stalden skal chipmærkes, da hun ellers skal indberette foderforbrug for de forskellige heste, hvilket vist kan koste op til kr. 3.600,- om året.


Mine spørgsmål går på, om dette er korrekt ?! Ifølge det, som jeg kan læse mig frem til inde på www.lr.dk., skal man kun opgive "foderregnskab", hvis man bruger "for"-blandinger, altså blandinger tilsat ekstra vitamin, og det gør vi ikke.


Vi fodrer med "Breed" fra Kirstinedal Mølle, lucerne og mineraler - Travo E Sport.


Et andet spørgsmål er, om min hest i fremtiden ville kunne slagtes, hvis den er chippet, og selvfølgelig ikke har fået noget medicin ???


Håber meget på, at nogle kloge hoveder, kan hjælpe.


Mvh. Sabina


Meget udstyr sælges - tjek venligst mine annoncer !


0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 06:28

Hvis den bliver chippet pga foder, så vil den ikke kunne slagtes.


Mht pris for foderregistrering så har vi givet 500 kroner for 5 år mener jeg det var. det er snart længe siden vi betalte. Vi fodrer også kun med færdige foderblandinger.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 flere steder
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 07:49

jeg har flere veninder der kræver at de heste de har i pension chippes ved ankomst.

det er udlejers ansvar at dyrene ikke får noget der skal indberettes og desværre giver mange pensionærer sin hest diverse tilskud uden om udlejer i dyrets krybbe: jern, hvidløg, ekstra B-vit osv dvs ting der faktisk skal indberettes (så vidt jeg husker)

Så derfor er det lettere for udlejer at kræve alle heste er chippet, hviklet mig bekendt ikke udelukker muligheden for slagtning det er hvsi dyret har fået medicin.



Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagtning
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 11:31

Der skal faktisk indberettes at de har fået medicin, hvis de skal tages ud af foderprogrammet. Så de kan ikke slagtes.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej nej nej
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:51

man KAN som ejer selv stå som værende den tager ansvaret for fodringen af hesten SELVOM det er opstalder der fodrer- så er det bare ens egen ryg det går ud over hvis der sker et el andet! man skal så bare selv indberette hesten til LR, som vil opkræve med et girokort på 500 kr for 5 år af gangen.


DET er KUN ublandede prudukter der skal indberettes. hvidløg ect som er færdig lavet mm skal IKKE- fuldfoder, musli, færdig vitamin/mineral tilskud mm skal ikke indberettes. Det der skal indberettes er det som der gør at man skal op og betale mere ved LR pr år- altså de ikke færdige produkter man selv blander og giver hesten at spise ect.


Ellers skal man kun føre logbog over indkøb af foderet som man kan fremvise.



www.nikon-pics4u.webs.com


Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/


2-3 bokse udlejes i 6040 Egtved.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan skal jeg forholde mig....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 23:30

til ovenstående scenarie, når vi af dyrlægen er blevet opfordret til, at alle hestene skal chipmærkes. Det kan gøres for ca. kr. 300,- pr. hest.


Jeg har tidligere kørt alle mine heste til slagteren, når de ikke kunne mere. Dette vil jeg stadig gerne have mulighed for, da jeg ikke er tilhænger af aflivning ved sprøjte samt de efterfølgende økonomiske konsekvenser.


Altså, hvad kan bedst betale sig for mig. - Både ment økonomisk og følelsesmæssigt ????!!!!


Mvh. Sabina


Meget udstyr sælges - tjek venligst mine annoncer !


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kragen
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 09:31

nogle siger at man kan chippe hesten og få papirer på det ikke er medicinsk chipning således at den stadig kan slagtes ect- andre siger man ikke kan da det er samme form for chipning og samme regler der gælder- vores hoppe er ikke chippen pga medicin, og der står i papiret hun IKKE kanm bruges til konsum.


Så alt efter dine følelser mm ville jeg nok vælge ikke at chippe hvis jeg skal være ærlig.



www.nikon-pics4u.webs.com


Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/


2-3 bokse udlejes i 6040 Egtved.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cipning
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 08:10

At chippe sin hest er ikke det samme som at den ikke kan slagtes.

Chipning er en identifikation. Hesten skal dog chippes HVIS man ønsker at undtage den fra konsum. Dette gøres ved at indsende en dertil udformet blanket til fødevarestyrelsen.


maybrit


BOSSE RULES!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Chipning og
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 12:03

chipning.


Der er ganske rigtigt to former for chipning, som dog godt kan registreres i samme chip.


Den ene er en identifikationschip, som i grove træk svarer til et brændemærke. Altså identifikation af hesten.


Den anden er en "medicin"-chip. Det er den alle dyrlæger anbefaler, fordi man ellers ikke selv må give medicin heriblandt ormekur. Hvis hesten chippes med denne, er den ikke længere et konsumdyr, men et kæledyr. Fordelen er, at man selv kan medicinere og man skal ikke registreres efter foderhygeinereglerne. Men hesten er altså samtidig IKKE konsumdyr længere, og derfor kan den heller ikke slagtes.


Jeg har haft en lang snak med dyrlægen, fordi vi har haft nogle ret grimme aflivninger på stedet, så jeg foretrækker slagtning. Og disse to ting kan ikke forenes, hvilket jo er logisk, da man med chippen give fri adgang til selv at medicinere og fodre.









Mvh

Mette


Lille Hovgaard Hestepension

Pr. 1. maj 2 ledige bokse



SAFEMATE folealarm lejes fra medio april

Vårbyghalm i minibig sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 21:53

- for din fine forklaring. Det er lige netop sådan, jeg også har forstået det, men ville gerne sikre mig.


Jeg bliver nok desværre nødt til at få den chippet, hvis jeg vil blive stående i stalden, men jeg er godt nok træt af, ikke at kunne slagte min hest, hvis det skulle blive nødvendigt.


Mvh. Sabina


Meget udstyr sælges - tjek venligst mine annoncer !


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan er reglerne
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 10:20

Hvordan er reglerne når jeg har en hest, der er chippet og frataget fra konsum. Jeg opstalder den et sted hvor de indberetter foder (bruger færdigblandet foder). Er min frataget fra indberetning og jeg kan fylde i krybben hvad jeg lyster??


Både udlejer og jeg er i tvivl her.


Julie
Undervisning, ridning, tilridning tilbydes - også heste med problemer.

20 82 08 18


0
0
Svar på denne tråd
 
 Chippet
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 11:23

Når hesten er chippet kan du medicinere og fodre nøjagtig som det passer dig. Hesten er udtaget af konsum, så kødet skal destrueres, og derfor er der ingen der bekymrer sig om, hvad kødet indeholder.





Mvh

Mette


Lille Hovgaard Hestepension






0
0
Svar på denne tråd
 
 Link..
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 11:27

Kan du linke til et sted hvor jeg kan læse det (og printe det ud til udlejer)




Julie
Undervisning, ridning, tilridning tilbydes - også heste med problemer.

20 82 08 18


0
0
Svar på denne tråd
 
 Regler
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 11:39


Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 11:43

Jeg takker - det burde gøre det lidt lettere for mig med chippet hest også i stald med u-chippede heste.


Julie
Undervisning, ridning, tilridning tilbydes - også heste med problemer.

20 82 08 18


0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 12:51

det er ikke nødvendigvis udlejers risiko - nej man kan selv vælge om man vil stå for hestens foder, el få andre til det. Så betaler man selv, men kan lade andre stå for det, men så hænger man bare selv på det hvis hetsen får noget den ikke må.


For en ikke chippet hest der ikk får noget der hører under ikke forblandinger koster det 500 kr for 5 år- dvs 100 kr pr år som opkræves på en gang. En chippet hest skal ikke indberettes da den ikk må bruges til konsum (selvom der vist er mulighed for chipning så den stadig kan bruges til konsum).



www.nikon-pics4u.webs.com



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stute..
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 18:43

Men stadig burde ikke være et problem ifht. udlejers indberetning hvad jeg opbevarer og anvender til min hest, der er chippet og frataget fra konsum, vel??


Problemet er, at jeg flytter hesten til et sted, hvor der i kontrakten står at jeg hverken må anvende eller oplagre forblandinger eller fodertilsætningsstoffer på adressen.


Jeg giver ham Myoplast pt.(efter anbefaling fra dyrlægen) og det må jeg så ikke give ham efter flytning jvf kontrakten. Men da han er chippet og frataget fra konsum reglerne må jeg vel egentlig godt, da han jo så er fritaget fra indberetning? Det er kun pga indberetningspligten at det står i kontrakten at man ikke må.


Julie
Undervisning, ridning, tilridning tilbydes - også heste med problemer.

20 82 08 18


0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie Schwartz
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 07:17

det har du forstået korrekt ja - jeg tror grunden til opstalder skriver det i kontrakten er fordi der kan være risiko for andre giver nogle af de andres heste det, og hvis hun står som den der har ansvaret for deres foder er det hende det går ud over hvis de heste så får noget af dit.


men nej for dig og din hest har de intet at sige for er din hest frataget fra konsum kan du reelt gøre som du vil jo.



www.nikon-pics4u.webs.com



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muligvis
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 10:13

....kan du blive nødt til at lade dig selv registrere som ansvarlig for fodringen af din hest, det koster 500 kroner for 5 år.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte ♣Stutteri Lund♣
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 10:28

ikke når heste ER chippet og ikke må bruges til konsum nej- og skulle hun ville det koste 1500 kr i stedet for da hun bruger noget andet end forblandet.



www.nikon-pics4u.webs.com



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er jeg forvirret
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 12:33

Er det LR jeg skal ringe til for at få helt klar besked??


Julie
Undervisning, ridning, tilridning tilbydes - også heste med problemer.

20 82 08 18


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stute...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 13:34

Jo, forskellen er jo at når den er chippet, så må du hælde hvad som helst i den for de 500 kroner/5 år, ellers skal man af med 1500 om året for at måtte bruge hvad som helst til foder.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte ♣Stutteri Lund♣
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 14:08

NEJ. Når den er chippet skal du nemlig IKKE reg den! Den må ikke bruges til konsum og hører derfor uden for række! Du må KUN bruge forblandinger hvis du vil ha det til 500 kr pr mdr- ellers er det 1500 kr- MEN er hesten chippet er det lige meget da den ikke skal reg.


Grunden til de 500 kr er som sagt forblandinger og mindre papir arbejde- derfor prisen. 1500 kr = mere papirarbejde derfor større pris. Og som sagt chippede heste skal slet ikke foder reg.



www.nikon-pics4u.webs.com



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pr måned?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 14:10

De 500 kroner er for 5 år, ikke pr måned. Vi har da selv betalt, så det ved jeg.


Men jeg tror der kan blive et problem med en hest der er udenfor det almindelige system i en stald med ÈN ansvarlig for fodringen.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 indsat fra
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 14:12

LR:



Registrering
De nye regler stiller krav om, at alle husdyrbrug skal registreres i Plantedirektoratet. Hestehold er ikke som andre husdyrbrug i forvejen registeret, så derfor skal alle hesteholdere selv indberette dette til Plantedirektoratet. Det er hesteholdet som sådan der skal indberettes - ikke den enkelte hest. Man skal altså ikke ændre på registreringen, når der f.eks. kommer en ny hest ind i hesteholdet.

Undtaget fra registrering er heste, der er chipmærkede for at sikre at de ikke vil blive anvendt til konsum. Hvis alle heste i et hestehold er chipmærkede, skal hesteholdet derfor ikke registres. Som hesteholder har du dog forsat pligt til at overholde den øvrige foderstoflovgivning.

Hvis man har heste i fællestald, kan man med fordel nøjes med at foretage en fælles indberetning. Såfremt man ikke synes at dette er en god løsning, skal hver enkelt hesteholder indberette sit eget hestehold.



www.nikon-pics4u.webs.com



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stadigvæk
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 14:20

....så skal den ansvarlige kunne bevise at de foderblandinger der står til brug for den chippede hest IKKE bruges til de ikke-chippede.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte ♣Stutteri Lund♣
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 14:28

det er jo ikk noget problem reelt- slet ikk hvis der kun er en der fodrer generalt- men det er jo et fedt. den ansvarlige er den der indberetter hesteholdet- indberetter man særskilt (egen heste) så er et den enekelte de skal holde styr på det selvom det er en anden der fodrer. Det kan man så ved at ha en foderplan at fremvise eks.


bevise 100% vil man aldrig kunne uanset hva. Det er så derfor man bl.a. osse skal føre logbog med kvitteringer over ens foder indkøb mv.


men find du bare noget nyt at lave et problem ud af fordi du blev modbevist.



www.nikon-pics4u.webs.com



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider