Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Emmy går til longering :)
Forfatter: 
Dato:  23-03-2015 19:15

- vel og mærke i lange liner.

 

Til dem som ikke ved, har vi ejet Emmy siden Oktober måned da vi hentede hende i Jylland hos avler. Det helt rigtige valg efter aflivningen af vores skønne Shetlænder Lizzie.

 

Emmy er 4 år gammel (hun fylder 5 år i juni), 102 cm i stg (hun vokser dog pt og vi regner med hun tager 2-3 cm mere) Hun er Shetlandspony og hun er SÅ skøn.

 

Charme og selvtillid. Det har hun. Hun elsker alt menneske kontakt, hun er altid glad og kontaktsøgende.

 

I dag skulle hun i lange liner og trænes lidt da jeg gerne vil have lagt muskler på hende. Vi har tilkørt hende og fået nogle dejlige skovture i vognen og hun er bare den perfekte kørepony. Så glad og energisk derude.

 

Bagefter blev hun sluppet løs i ridehuset da hun havde lidt hun skulle af med :)

 

Billede

Afsted det går i trav

 

Billede

Hyp hyp hyp

 

Billede

Fin runding her

 

Billede

Da hun kom løs spassede hun lige lidt ud :D

 

Billede

TRAAAAAAAAAAAAV.

 

 

Billede

Da vi var færdige.

 

 

Billede

Søde pownie.

 

 

Billede

Strække sig

 

Billede

Færdige for i dag

 

 

Billede

WEEEEEEEEEEE

 

 

Billede

 

 

Billede

Det dejlige fjæs


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

17
0
Svar på denne tråd
 
 Hun er godt
Forfatter: 
Dato:  23-03-2015 19:57

nok yndig - sikke et udtryk på det sidste billede

 

Jeg troede lige, at jeg skulle longere min parthest stille og roligt i går eftermiddag, men herren havde da godt nok fart på. Så jeg slap ham løs et par minutter - FULD knald på ridebanen rundt, den fik ikke for lidt Efter 3-4 minutter var han from som et lam, og longering og smidighedsøvelser gik så fint. Sjovt som det pludselig er meget spændende at drøne rundt på ridebanen, når de har tøffet stille rundt på marken hele dagen.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fine Emmy
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 09:15

 

Hvor ér hun altså bare fin og dygtig. :)


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 En fornøjelse...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 10:16

Hvor er det bare i-orden arbejde, og som hun kan bruge de små ben.

Super flot :-)


 

Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

1
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 19:25

Sine: Jamen hun er yndig, meget charmerende lille pony vi har fået os :D

 

Ja, nogle gange skal de lige af med noget før de kan koncentrer sig.

 

Shagya: Tak. Hun er enorm lærenem og hun fatter tingene super hurtigt. Der udover er hun total cool med alle ting vi byder hende. Det tog os faktisk kun 7 dage til hun havde haft selen på, øvede kommandoer i linerne bagved hende (stop, drej) til hun havde noget bagi sig, til vi smed vognen på og kørte en lille tur.

 

Vi tænkte vi ville gøre det laaangsomt fordi hun er så ung og sådan, men det er bare lige meget hvad man byder hende, hun er total cool og arbejdsvillig.

 

Nyagergaard: Hun er skøn. Tak.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 22:20

Hvor ser det godt ud (Y)

 

For en lange-liner newbie som mig, vil du så forklare hvordan du gør? Jeg tænker ift eftergivenhed osv, da jeg jo når jeg rider, bruger benene og sædet og derfor har jeg lidt svært ved at lure, hvordan man får den eftergivenhed ved tøjlen? Især når hun ikke er redet.

For det ser jo harmonisk ud, så noget godt må det da gøre :-P


- Sascha & Fame <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

- 15% rabat på alle Königs ridestøvler! Klik her

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 11:37

Sascha: Jamen det er lidt svært at forklare på skrift.

 

Jeg lærer hende i bund og grund - som med alle andre heste jeg træner og tilrider - at biddets kontakt betyder "at søge frem og ned". Så i takt med at man har hende i liner, har energi i hende, fremdrift (longepisk bagfra), runder hende på indvendige line og laver et par halve parader på udvendige line. Samt eftergivenhed osv, så lærer hun at søge ned på den måde og derved rejse ryggen.

 

Og så søger hun automatisk selv derned fordi hun har fundet ud af det er rart :)

 

Man kan også sætte udvendige line igennem ringen, ind i biddet og tilbage til ringen så man får lidt nedad-effekt når man tager i udvendige line og så give efter når hesten søger ned.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlig ponsi
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 11:47

Hun er da bare skøøn. Sikke en bulderbasse. Dejligt at se, at hun bliver brugt på noget sjovt arbejde. Hyggelige billeder.

 

Jeg arbejder også meget i lange liner, som jeg synes er et fantastisk redskab. Det er lidt svært i starten at styre liner og pisk og ikke vikle det hele rundt om benene, især hvis man har en livlig hest, men med øvelse er det super at arbejde med.

 

Som Sandra siger, så sørg for god fremdrift og god eftergivenhed, så hesten ikke går bag lod. I starten havde jeg ikke den indvendige line direkte gennem ringen og klipset fast i bidet, da hesten netop ofte har tendens til bag lod med denne optømning. I stedet kan du trække linen først gennem bidringen udefra og derefter klipse linen fast i gjorden (ved ikke om det giver mening).

Du bliver bare nødt at "tømme om", hver gang du skifter volte, da det kun er den indvendige side, der er tømmet omvendt op.

Efter læringsfasen kan du tømme op som Sandra.


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

1
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 09:02

Der er som Line skriver, flere måder at gøre det på. Det er helt an på hesten hvordan jeg starter ud på den enkelte hest. Hvordan jeg sætter linerne til at starte med.

 

Hvis det er en lidt ældre hest som fx er lidt tvær fortil, ikke vil lægge sig lidt og som skal have vist vejen frem og ned igen, samt finde ud af biddets betydning igen. Så kan det være en god ide at få lidt chambon effekt i linen, netop at du kan holde presse når den stikker hovedet helt op i luften og så give efter når den finder ud af at give efter for presset og søger lidt ned. Så gør man linen løs. Samtidig husker man selvfølgelig fremdrift, energi bagfra, eftergivenhed, rundinger og de halve parader.

 

Så igen, der er masser af ting man skal holde styr på. Ikke noget man skal kaste sig ud i hvis ikke man har styr på det da det så kan ende med en dårlig oplevelse for hesten.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider