Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 God springteknik?
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 14:42

Hej ænder!

 

Har du forstand på springteknik?

Primula er stadig ikke indsprunget og hun er 8 år gammel. Hun blev købt som 5årig og ryttervant, stod så skadet og i genoptræning i alt i 2 år og nu er vi ved at få styr på det der ridning!

 

Men vi løsspringer og hun elsker det!! Ofte farer hun rundt og springer af sig selv... Hun er egentlig avlet til dressur af Stutteri Byager, men jeg synes hun har en fin teknik, og planen er at indspringe til foråret.

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om nogen med mere forstand på springteknik end mig var enige...

 

Her er 2 korte klip - først 80 cm, et af de første spring den dag, så enegien og begejstringen er i top. Derefter 120 cm - hendes foreløbige rekord, det sidste spring den dag hvor hun er ved at være træt.

 

Video

 

Video

 


Venligst Maluna


***


 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Teknik og lyst
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 19:27

Hej

 

Sikke en dejlig hoppe du har dig der Teknikken ser fin ud, hun samle benene ens både i for og i bag. Men det der betyder mest, er at hun gerne VIL det og ikke tøver. Jeg er sikker på at i kan blive klar til at indtage springbanerne inden længe.

 

 

Held og lykke

 

 

Hilsen Rikke

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 21:19

Ekspert er jeg ikke, men lidt ved jeg da:

 

Angående forbenene, så ser man gerne, at overarmen kommer op i vandret eller højere - og det gør de på din hoppe! Man vil også gerne have, at hesten lukker godt sammen, altså trækker piben helt op til overarmen. Man ser også gerne, at der er symmetri, altså at benparret følges ad. De færreste urutinerede heste er helt symmetriske, og hun kunne godt lukke lidt bedre sammen, men alt i alt synes jeg, hun har rigtig fine forben, der sagtens kan blive endnu bedre med rutine.

 

Angående bagbenene, så vil man gerne have, at de åbner godt op i nedspringet, altså at de strækker bagbenene bagud og op i stedet for at trække dem ind under sig. Når de er gode til at åbne op, kan de bedre komme fri af bommene bagtil. Dertil må de gerne vippe lænden op idet de åbner op bagud i stedet for, som når bagbenene trækkes ind under kroppen, at lænden trækkes med ned. Og igen symmetri. Jeg synes, din hoppe på begge videoer åbner rigtig fint op i bagbenene.

 

Overlinien skal være smidig og fleksibel, bagparten kraftfuld med et godt afsæt. Halsen bruges som vægtstang, der hjælper til en god balance over springet. Hele overlinien skal hvælves og strækkes i en kurve, der passer til den kurve, hesten følger over springet. Så selvom man gerne ser, at overlinien hvælves, skal den altså ikke ligne en krum reje over et spring på 50 cm! Hesten skal runde sig op over springet og springe igennem i hele kroppen i stedet for at smide ryggen og blot springe i benene. På den første video kommer hun lidt forhastet og stort på. Hun får derfor et ret fladt spring, hun får ikke brugt sig optimalt og smider ryggen lidt, men igen, det er et lavt spring, hvor hun ikke behøver gøre sig umage. På den anden video får hun ryggen bedre med, og på begge videoer får hun strukket halsen flot frem.

 

Dertil kommer jo lysten, modet og hovedet - og disse ting ser ud til at være helt i top!

 

Så klø I bare på med indspringningen, hun har en rigtig fin teknik og masser af lyst, så det kan da kun gå godt! Skøn hoppe!

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

6
0
Svar på denne tråd
 
 Smukke Primula
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 22:35

Hej Maluna!

 

Hvor er det dejligt at se at Primula er i gang igen.

 

Jeg synes Ditte har givet en rigtig fin beskrivelse af hvad man gerne vil se hos en springhest, og Primula gør det fint efter min mening. Hun skal bare ha lidt mere rutine. Det vigtigste er at hun nyder det.

 

Jeg ejer Mondea Byager, hunj er også avlet til dressur, men springer nu ret fint. Går pt LB og LA men har gået en enkelt MB og skal bare i form før hun er landsstævne-klar.

 

Rigtig meget held og lykke med indspringningen.

 

KH Karin

 



"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu





0
0
Svar på denne tråd
 
 ihh tak
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 11:11

Wow altså! Tak skal I have!! Dejlige svar! Glad jeg jeg ikke tager fejl! Og tænk så udførligt Ditte - tænk alt det du kan se på så få hurtige sekunder! Jeg ville ønske jeg kunne finde ud af at afspille det i slow motion...

 

Mange mange tak!! Næste gang starter vi vist lidt højere end 80... hun er jo ikke en lavbenet dame! Og mon ikke hun også kan komme højere end 120.

 

Ekstra Tak fordi I synes hun er dejlig! Hun er en meget elsket hest!

 

Karin, jeg er vild med at Byager også avler efter et godt sind/hoved - hvordan er Mondea sindsmæssigt? Primula er meget blid af sind, samarbejdsvillig og kærlig, men også ind imellem lidt mentalt sart/skøbelig.

 

Jeg kunne sagtens vælge en Byager en anden gang!!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Byager heste
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 09:17

Jeg har haft Mondea siden hun var 2,5 og hun har altid været nem at håndtere i stort set alle situationer. Hun har den sjoveste personlighed og er sådan en hest der vrinsker efter dem der plejer at gi en godbid, når hun vil ind fra fold osv. Hun er super cool at ride både hjemme og ude, men kan godt finde på at bukke hvis hun blir glad. Jeg kan sætte hvem som helst på ryggen af hende så længe de ikke skal springe. Mondea blir nemlig en meget emsig dame når hun springer og her kræver hun en rutineret rytter som samtidig har en del føling med hende og har styr på sin egen balance, ellers er det bare et spørgsmål om tid før hun smider folk af. Jeg tør ikke selv springe på hende, men har været heldig gennem tiden at finde nogen der nyder at springe med hende. Hun har haft nogle dumme småskader sidste år og har ikke været så aktiv på stævnebanerne, men ellers har hun fået en del placeringer til distriktsstævnerne i spring.

 

Hvor står Primula nu? Jeg synes jeg kan huske hun har stået i Tencostalden engang, det er ikke så langt fra hvor Mondea står.

 

og ja jeg kunne også godt finde på at købe en Byager hest igen.

 

VH Karin

 



"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu





0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 09:41
Det lyder som om Byager absolut har lykkedes med et godt hoved på Mondea. ♡ dejligt. Sjovt de også har fået stoppet så meget springglæde ind i deres dressurheste. :)

Primula står i Herlev. Hun bor i en HIT aktiv løsdrift. I år er første år hun ikke ligner en halv islænder... måske fordi det har været så mildt indtil nu. På den anden side har vi en islænder i stalden, og ham er der ingen der har fortalt at det er mildt i vejret..... ;)

Hun stod lige op af Vestskoven, da vi købte hende -jeg ved ikke, om hun har stået i Tencostalden, men det var tæt på.

Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider