Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Fra lang til samlet
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 08:28

Oh jeg er altså forelsket i heste ;-)

 

 

Det er så fascinerende hvordan vi kan påvirke dem og efter en hel weekend med kursus i klassisk portugisisk dressur, med Paulo Sergio (som jeg har brugt næsten halvandet år på at lokke til Danmark) så er jeg helt høj :-)

 

Så fedt med ny inspiration!

 

Jeg bliver nødt til at vise et dobbelt billede af Irene, fra vores basisinstruktør hold, med hendes sorte araber..

 

Venstre side er fra sommertræningslejr 2012 hvor vi arbejde med at ride ham lige, få ham til at række sig mere ud og spænde af i overlinjen. Efterfølggende har Irene arbejdet med ham på egen hånd, med meget sporadisk undervisning udover instruktøruddannelsen, og hun har bygget et virkelig solidt basisfundament..

 

Det fik hun bonus for på kurset, hvor hun sammen med Paulo Sergio kunne begynde at afprøve lidt piaff for aller første gang. Jeg er så begejstret for resultatet og det var en fornøjelse at se hvordan det kunne sættes op med et minimum af spænding og Irenes krop tillod det at ske, mere end at forsøge at producere det, hvis den forklaring giver mening for andre end mig selv

 

Irenes araber er ikke umiddelbart bygget, så det er oplagt for den at komme op fortil, så jeg er fuld af imponade over så grundigt hun har trænet den

 

Jeg håber I kan billedet :-)

 

 

Billede

 


Nu med helt ny hjemmeside :-)

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

68
5
Svar på denne tråd
 
 Det har
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 08:44

været længe ventet med billeder, der viser en udvikling i dressur.

- Irenes udvikling er ganske imponerende. Og det bliver spændende, om vi kan få lov at følge den.

 

Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men det er første gang, vi fra din træningsmetode ser en hest, der i dressuren rent faktisk sætter sig og tager bæring?

 

Skal man være "pernitten", viser den lidt underhals - men den øvrige form gør, at den er tilgivet, når det angiveligt er første gang forsøget gøres.

 

Jreg forstod godt, din vendig om, at Irene lod det ske. Vel lidt ligesom at lade hesten springe selv, og ikke som rytter springe for den?

 

Jeg har givet en "like".


Cirkelinemus :-)

 

7
3
Svar på denne tråd
 
 Midtvejs-billeder?
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 09:45

Det ser rigtig godt ud.

 

Jeg ville også meget gerne se nogle billeder, hvor den er på vej fra det første til det andet billede. Hvis I har sådanne.

 

Flot arbejde.

 


Kh NinaSt

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 11:55

Flot! Og så er jeg vild med udtrykket "fuld af imponade" Gerne flere billeder fra "undervejs-perioden", hvis muligt. Tak


 

Hilsen Iben
...
Der findes 3 slags mennesker:
dem der kan tælle og dem der ikke kan tælle.

 

..............


Mor til særligt sensitiv dreng fra 2008

 

 

Carpe Diem - Grib karpen!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Flot....
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 15:58

Det er da en flot forskel på så kort tid :-)

 

Og ja enig i, at det er første gang jeg har set jeres ridestile fører til samling - skønt at se, og rigtig imponadeagtig :-)

 

mvh charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 18:38

Hvor ser det godt ud! Sikken udvikling og ja, det er ihvertfald første gang jeg ser et indlæg af dine få 19 likes og 0 dislikes..

 

Jeg kunne, som ovennævnte også godt tænke mig at høre/se lidt mere om vejen dertil..

Enten via tekst eller billeder og egentlig er jeg også interesseret i at vide, hvad niveau hesten var på, da det første billede blev taget. Det er jo en stor udvikling på blot 1,5 år og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke havde troet jeres metoder kunne føre til den samlingsgrad, så fortæl endelig - det kan være i kan overbevise lidt flere om jeres metoder, hvis man også kan se at det rent faktisk fører til samling og altså er anvendelig for den almene dressurrytter

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke :-)
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 19:27

Jeg siger tillykke til både ejer og dig Susan!

 

Har sjovt nok lige igår siddet og læst den gamle tråd med hesten Ibi igennem, hvor du kæmper en brav kamp for at holde dit blodtryk nede, og argumenterer for din virksomhed, træningform og diverse andre ting ....

 

Derfor siger jeg Tillykke til dig, for nu at kunne ligge de her to billeder ind på heste nettet!

 

Ja, hvis vi flue @!#$, og det er der sikkert mange der gerne vil , så står underhalsen lidt frem, men tilgengæld rides hesten ikke ind over forbenene, og den er sat flot bagtil, og og og det kan man vel godt gratulere med som værende det første forsøg det er !!!

 

Lyder til at det har været et rigtig godt kursus, som har fyldt tanken op med ridelyst, inspiration og energi .....

 

Rigtig god fornøjelse med det hele .....

 

Hilsen Anja

3
2
Svar på denne tråd
 
 tak...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 23:07

Dejligt at få lidt billeder der viser "de næste trin" i uddannelsen. Jeg har for efterhånden længe siden, efterlyst billeder/video der viste en udvikling for "den slags" ridning og uddannelse af hesten, men havde ikke meget held med det (nåede aldrig udover "frem og ned-stadiet" og et par enkelte i "begyndende kontakt med tøjlen-stadiet"

 

Ikke fordi jeg ikke ved hvad jeg godt kan lide at se, når kræet engang er nået så langt at den kan samles osv, men mere fordi det vi i reglen får lov at se herinde, netop kun er heste i beyndelsen af uddannelsen -og der må da være NOGEN af dem, der knokler på og kommer udover det stadie, så vi rent faktisk kan få lov at se "målet" fremfor kun begyndelsen.

 

-og det kan vi så her. Det ser godt ud



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 så dejligt at se.....
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 23:32

der er mange som kan lære at den metode uden tvang kan bære frugt og også på en rimelig tid

 

-meget imponerende at opgaverne bliver lette for hesten når den bygges rigtigt op

 

 

meget hestevenligt, og godt at se på

0
1
Svar på denne tråd
 
 rigtig flot
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 08:10

dejligt at se arbejdet føre til samling.. det har vi ventet længe på, det ser så fint ud..

 

flot arbejde og tak for kikket


 

 

Kristina

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Dygtig rytter
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 09:19

Jeg takker for de pæne ord til alle og for roserne på rytteren og hestens vegne.. Det er dem der har lavet arbejdet ;-)

 

Vi har desværre ikke så mange billeder undervejs, men der er et par stykker flere i albummet fra kurset HER.

 

Hesten er ældre, så den har været redet en del også inden det første billede.. Den største fordel i forhold til at udviklingen har skredet fint fremad, er at Irene er en dygtig rytter, der altid har redet blidt og med stor indføling. Så selvom der har været nogle ting der er blevet lavet om, så har der ikke skullet arbejdes fri af en masse spændinger og mental stress.. :-)

 

Arbejdet er ikke noget særligt "hokus pokus", men grundigt basisarbejde med ligeudretning, halsen rakt ud, forbenene åbnet, brystkassen løftet, fokus på at hesten sporer lige, overgange mellem gangarterne først og derefter overgange indenfor gangarterne osv osv..

 

Volter, først 20 m., så 18 m. 15 m. osv med fokus på at hesten kan opretholde sin selvbalance, så rytteren ikke skal støtte skuldre osv i volterne. Hvis hesten f.eks sporer skævt på volten, eller skyder skulderen, så laves volten større indtil den har en størrelse hvor hesten kan holde sig selv igen osv..


Og så "surfer" man på kanten nogle gange indtil hesten gradvis kan honorere mere og mere uden at få brug for at tage støtte op ad rytterens hjælpere..

 

Jeg kan godt forstå der er mange der har efterlyst billeder, men for at have dem kræver det både at man har kameraet med når der arbejdes, at man fanger det moment man gerne vil vise og især at rytteren synes det er okay at blive "smidt for ulvene" på nettet ;-)

 

Jeg synes, som regel, at uanset hvor godt man synes hesten har udviklet sig "live" så vil der være noget andre kan sætte fingeren på, hvis de ser enten billeder eller video, der viser en øjeblikssituation. For mig er træningen og opbygningen af hestene ikke med et fastlagt visuelt mål for enden, men et spørgsmål om at lære hver enkelt hest at bruge sig selv bedst muligt. Derfor er træningen, for mig, altid relativ til det standpunkt ekvipagen er kommet fra. Derfor kan det være svært med billeder, fordi noget der på et billede ser ud af "ikke noget særligt" kan være ekstremt fremragende for den på gældende ekvipage :-)

 

Fordi piaff er den ultimative samlingsgrad, bliver et godt piaff billede også en virkelig god illustration af samling, men der ligger "masser af samling og bæring" imellem det og den helt lange form i naturlig selvbæring, som er værd at nyde synes jeg :-)

 


Nu med helt ny hjemmeside :-)

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

13
1
Svar på denne tråd
 
 sikke dejligt
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 15:39

Jeg kan GODT forstå at du er stolt og glad over denne hests og rytters udvikling , men når det er sagt så er det ret nemt at få hesten til at gå en piaf . Nu rider jeg jo på Iberisk hest Piaf og selvfølgelig er den fysisk skabt mere egnet til samlende øvelser end lige denne araber , som du viser .

Jeg vil dog sige, at selvom piaffen blev god , er god , så ville jeg mht samlingsgrad osv sige at det nu er vigtigere at den kan gå med en rummelighed og et afskub i en god trav . Dvs at den skal hæve sig fortil , sænke bagparten , træde ind under sig PLUS at den skal løfte sine bagben .

Det er ikke for, at det ikke er flot dertil hvor hun er nået , men jeg vil bage sige at det er altså ikke noget kvalitetsstempel, at hesten kan lave piafbevægelser , ihvertfald ikke uden at kunne bære sig korrekt i de andre fremadgående gangarter .


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

 

Smukt smukt Crusadoføl sælges . Begge forældre haves .

Er en super dressurmodel med gang en del over middel

 

12
8
Svar på denne tråd
 
 Hjkkjjxcvj
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 11:33

Jeg synes det ser godt ud! Også fedt at se resten af billederne fra kurset. Og hey - ham Paulo er da også helt pæn at se på :)


Hilsen Malene

2
0
Svar på denne tråd
 
 b...........
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 16:56

Det kunne have været rigtig fedt at se et billede af hesten, hvor man kan se hvor taktfast den er (før og efter), og taget i samme moment, da det så er virkelig nemt at danne sig indtryk af udviklingen i forhold til bæring og samlingsgrad. Disse to billeder synes jeg - som Karina*Graven* også er inde på - er svære at sammenligne. Jeg er i øvrigt emget enig i hendes kommentarer.


Den lille smukke sorte er godt nok at finde på en del af de andre billeder, hvor jeg bl.a. bemærkede, at man - som mange andre beridere og dressurtrænere jo gør - arbejdede med benløft vha. pisketap på bagparten.
Ud fra billedet du har sat ind her, fremgår det jo ret tydeligt, at hesten har forstået, at den skal løfte bagbenene, uden at løbe ud i hånden, og samtidig uden at skyde ryg, som nogle heste har lidt tilbøjelighed til.
Min egen erfaring er, at dette afhænger meget af hestens kropsbygning - og af hvordan man får tingene indlært. Dette er ham Paolo uden tvivl dygtig til (og en "flotter fyr" tilmed :-P ).

Det slog mig i øvrigt, at billederne på facebook indikerer, at du og BBH er vendt tilbage til den måde at træne på, som vel egentlig kan sidestilles med den måde, som vel nok de fleste dressurryttere træner på? Er dét en forkert anskuelse?


God, grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

5
5
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 21:20

Karina, de må være dejligt at synes at piaff er let ;-) Det synes jeg ikke det er

Derudover synes jeg det er gode og interessante betragtninger du kommer med

 

Det er svært at finde et billede fra tidligere i samme moment at sammenligne med, da det er første gang hesten prøver piaff ;-)

 

Jeg ved ikke hvilket album du har set Gritt, men hesten lærte ikke at løfte ben via pisketap, så du må enten have set det forkerte album eller konkluderet forkert på det du ser på billederne..

 

Her er piaff billedet i original ikke beskåret version, hvis man ikke gider finde det i albummet, hvor der er andre billeder af hesten i andre momenter..

 



Billede


Jeg er altid fascineret af hvor forskellig en hestekrop kan se ud i forskellige momenter og jeg synes det er en fed sammenligning med de to billeder af forskellig træning og forskelligt udbytte.

 

Jeg ved ikke hvordan de fleste dressurryttere træner, da jeg mest går op i hvordan vi selv træner så hvorvidt jeg træner som dem, må andre sikkert være bedre til at bedømme end mig.


Nu med helt ny hjemmeside :-)

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

9
2
Svar på denne tråd
 
 Pisketap
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 22:26

Mht. pisketap
Det kan være, at jeg bare har forstået det sådan ud fra billedet du har sat ind og billedet af fjordhesten, hvor det grangiveligt ser ud til, at der arbejdes med noget "træde ind til tyngdepunktet"-halløj vha. pisk.
Og så har min hjerne nok koblet pisketap sammen med historien fra kurset med en fjordhest (måske dén på billedet?), der angiveligt smed rytteren af den ene dag og løb væk med rytteren på ryggen på den anden dag. Jeg beklager, hvis jeg har taget fejl.

 

 

Sammenligning
Når man sammenligner stills i to vidt forskellige momenter og i to forskellige øvelser, hvor den ene så samtidig er vist med (lidt) bøjning og det andet uden, så synes jeg sammenligningen bliver lidt søgt.
Jeg synes det ville være mere retvisende at sammenligne med det skæve billede fra kurset, hvor den smukke sorte er på vej ud af et hjørne, selv om det er et knap så spektakulært billede.
Momenterne på dé to billeder ligger ikke langt fra hinanden, selv om kameravinklen er noget anderledes.
Nuvel, det andet billede er da meget sjovt at have og at vise frem ("hurra, min hest kan gå piaffe!" (og dét forstår jeg godt,at man gerne vil vise frem!)).

Men ud over dét, vil jeg give Karina*Graven* fuldstændig ret i, at det er grundtraven der er væsentlig at se på, når man sammenligner før og efter.


BBH kontra "almindelig"
I forhold til hvordan andre dressurryttere træner, så havde jeg indtryk af, at du følger med alle mulige steder; på facebook, her på HN og ude i verden i øvrigt; også siden du jo er med i ISIS osv.
Ligesom jeg formoder, at du er stødt på ham Paolo et sted, siden du syntes det var et hit at mikse BBH-"systemet" med noget portugusisk klassisk dressur?

Anyways, så var min pointe egentlig bare, at jeg har svært ved at se forskel på den ridning, der vises på billederne fra jeres kursus, og så ganske almindelig dressurridning, som det tager sig ud for "almindelige" dressurryttere ude i det ganske danske.


God, grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

6
12
Svar på denne tråd
 
 hov.hov..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 22:41

hvornår er ganske almindelig dressurridning blevet upopulær


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

10
2
Svar på denne tråd
 
 Nimbus
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 09:00

Det er det da heller ikke.

Jeg troede bare, at Susans koncept netop var, at det skulle være anderledes end det, enhver anden berider tilbyder. Derfor min undring ;-)


God, grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

6
9
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 09:33

Godt nok har Susan mange talenter, men ligefrem at skulle fuldstændigt nyopdage en metode til at uddanne en dressur hest, er vist at forlange lidt for meget.

Dressur er jo den rideform, der er bedst beskrevet, forsket og afprøvet gennem de sidste par tusinde år.

Susan arbejder vist mere i at fortolke den, så ryttere kan udføre dette, uden at tabe sutten.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

25
1
Svar på denne tråd
 
 tabe sutten
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 10:29

Godt nok har Susan mange talenter, men ligefrem at skulle fuldstændigt nyopdage en metode til at uddanne en dressur hest, er vist at forlange lidt for meget.
Det har du vist ret i. ;-)


God, grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

3
3
Svar på denne tråd
 
 Gul eller sort
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 11:30

Gritt, skal man ikke være lidt mere end gennemsnitlig distræt for at forveksle en lille gul fjordbolle, der taber sin rytter i deres første forsøg på galop og skyder skuldre ved udgangen, med en sort araber der træner piaff?

 

Alle er velkommen til at sammenligne de billeder de har lyst og også gerne med "skæve" billede du nævner, hvor jeg også synes hesten ser lækker ud, mens den traver varm i lang form og letridning. :-)

 

Tråden hedder ikke før og efter, men fra lang til samlet og det var det jeg brugte de to billeder til at illustrere.

 

Og ellers tak for komplimenten til rytterene. Jeg tror især at stævne dressurrytterne er glade for at læse, at du som dressurdommer, synes det ser rigtigt ud,- nu hvor de så længe har fået "skæld ud" for at ride for mærkeligt ;-)

 

Nimbus


Nu med helt ny hjemmeside :-)

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

10
3
Svar på denne tråd
 
 Fra lang til samlet
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 13:52

Susan, du skriver: "Jeg ved ikke hvordan de fleste dressurryttere træner, da jeg mest går op i hvordan vi selv træner"...

 

Der er flere der spørger til, hvordan I kommer fra den lange opvarmningsform som araberen vises i og så over til piaffen, som vel er/bør være en øvelse, hvor hesten bærer maximalt bagtil, og derfor må kræve en utrolig god forberedelse og optræning af takt og styrke?

www.facebook.com/ photo.php?fbid=6429846...=3&theater

Susan du skriver: "Arbejdet er ikke noget særligt "hokus pokus", men grundigt basisarbejde med ligeudretning, halsen rakt ud, forbenene åbnet, brystkassen løftet, fokus på at hesten sporer lige, overgange mellem gangarterne først og derefter overgange indenfor gangarterne osv osv.."...

 

Du skriver ligeledes, at der ikke er billeder af araberen undervejs i forløbet. Min tanke er så, at der må være billeder af andre heste du har trænet eller træner, som viser denne udvikling (ikke helt til piaffe ) - men altså bare fra den lange form og den ofte viste lidt utaktede naturlige trav og over til en mere rentaktet arbejdstrav eller måske endda en god rentaktet samlet trav - er det muligt at se billeder, der viser sådan en udvikling?



 


 

5
7
Svar på denne tråd
 
 Haha.....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 14:16

Om det ser rigtigt eller forkert ud har jeg da ikke sagt noget om.

Jeg har bare sagt, at på mange af billederne går hestene med bukket nakke og mere tøjlekontakt og tøjlebøjning, end du nogensinde har advokeret for, netop under henvisning til biomekanisk brystkurvehejs-halløj med videre.


God, grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

6
5
Svar på denne tråd
 
 Roselina C
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 14:39

 

Der står i det første indlæg:
"Efterfølggende har Irene arbejdet med ham på egen hånd"

 

Så det er nok ikke noget Susan har haft så meget at gøre med

 


 

 camfoto.dk

- Fotografering i farten

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 kursus
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 15:56

Det er så dejligt når du Gritt, beskriver andres træning med ord som "træde ind til tyngdepunktet"-halløj" og "brystkurvehejs-halløj".. Det understreger ligesom oprigtigheden i dine spørgsmål og nysgerrighed ;-)

 

Det var selvfølgelig en fejl af mig at antage at du mente det så rigtigt ud fordi du synes de gik som størsteparten af dressurheste. Fejlen skete fordi jeg konkluderede, at du som dressursommer under DRF, nok mente at største delen af de heste du dømmer til stævner går korrekt (med udsving til det værre eller bedre ind i mellem).

 

Men kan du så ikke ridse op hvad du mener, så vi undgår en misforståelse mere, som med fjordhesten?

 

Går heste i "ganske almindelig dressurridning, som det tager sig ud for "almindelige" dressurryttere ude i det ganske danske." så rigtigt eller forkert?

 

 

Louise, på vores netop færdige helt nye hjemmeside er der et HAV af billeder af vores træning, så du og alle andre er meget velkommen til at klikke ind og kigge på livet løs :-)

 

Jeg kan i øvrigt ikke forstå det er en overraskelse, at hestene til kurset går anderledes end når jeg underviser, eftersom det ikke var mig der underviste. Når jeg henter en instruktør til Danmark fra Portugal, så er det for at høre og se hvad HAN mener og ikke for at vise eller fortælle hvordan JEG gør det. Og så sorterer jeg efterfølgende i alle de inputs jeg har fået og på den måde vokser min værktøjskasse :-)


Nu med helt ny hjemmeside :-)

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

16
2
Svar på denne tråd
 
 123455
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 16:50

Nu kom det længe efterlyste billede endelig, men så er det også galt .

Næ, næ nu vil vi gerne se en serie fra hele hestens uddannelse, for ellers tror vi ikke på det !!!!!!!

 

(og jeg rider hverken stramsur, eller efter Susans metoder)

21
2
Svar på denne tråd
 
 Ingen kritik fra min side
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 18:13

Nu var jeg vist den første, der efterlyste billeder af "vejen dertil", og jeg vil lige skynde mig at understrege, at der ikke lå nogen form for kritik i mit ønske - alene et ønske om at få lov til at nyde nogle flere billeder af heste, som arbejder i balance og uden unødige spændinger.

 

Og i øvrigt tak for linket til billederne fra kurset.


Kh NinaSt

13
0
Svar på denne tråd
 
 halløj.....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 19:48

"Brystkurvehejs-halløj" kalder jeg det, fordi jeg stadig ikke helt har forstået, hvad det egentlig ér, du mener, sker, når det sker.

Det med pisketap kalder jeg "halløj", fordi jeg jo åbenbart ikke har forstået nøjagtig hvorfor det ér, at I (heriblandt du selv) på mange af billederne fra kurset går ved siden af hestene, der er bøjet i halsen og bruger en pisk ved bagparten.


Så nej, dét er skam ikke fordi jeg ikke tager det seriøst, at jeg kalder det "halløj".


Jeg spurgte i mit første indlæg om, hvorvidt dette var ny stil fra BBH, hvilket du ikke har svaret direkte på.

Jeg konkluderer så i stedet, at dét er det nok.
Konklusionen baserede jeg på dine udtalelser, din stolthed over ekvipagen og på, at der på din hjemmeside står, at du selv har været på kursus ved ham før, og at I på BBH løbende vil holde dressurkursus med ham.
Ellers ville du vel ikke lægge navn til det?


Nevermind - jeg kan sagtens leve med, at folk bliver klogere, udvikler sig, ændrer holdning osv. Hvis så bare de vil stå ved, at det er dét, de gør. :-)

10
6
Svar på denne tråd
 
 Tak Susan ;-)
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 19:57

Fair nok, at du ikke har lyst til at lægge billeder ind, der viser det du skriver - det lider formidlet hestetræning ofte under .

Jeg tager et kig på hjemmesiden for at se, om den er mere oplysende end tråden her ...

 


 


 

5
6
Svar på denne tråd
 
 Hjemmesiden?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 20:12

Hmm, kan se del billeder uden beskrivelser af hvad der reelt arbejdes med... er det dem, du mener?

 

Fred være med det, og jeg forstår stadig ikke, hvordan man i BBHs træningsystem kommer fra lang lav hals i opvarmningstraven og så til piaffetrin...
Rejses halsen med tøjlen?


 


 

4
4
Svar på denne tråd
 
 nu ved jeg ik.
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 20:42

Nu der en der spørger hvorfor de går med en pisk når de render rundt dernede med hesten, eftersom de ikke bruger den til at piske den til at løfte benene, så vil jeg komme med et bud på at de (som vi gør i akademisk dressur...) bruger pisken til at drive, rykke skulder, og bagpart, altså en forlænget arm som vel altid er det man bruger pisken til?? eller det er måske bare mig?

 

 

 

Super flot samling og nu når vi går i HN stil, så vil jeg liiiige komme med en negativ ting...

 

 

NØJJJJ det underlag på rabarberen irritere mit øje når det folder, sikke en dyremishandling


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

8
3
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes det
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 21:07

er rigtig fine billeder, jeg kan faktisk bedst lide de "alm" ridebilleder af Annette, Malene og de andre som jeg ikke lige kender navnene på :) Men som bare illustrere fin, rolig ridning.

 

Jeg kender ikke Paulo og var ikke med på kurset, men jeg gætter på at pisken bruges sideførende? I den øvelse hvor de runder på volte, en smule versade agtigt, der bruges pisken (de gange jeg har set det udført (ikke af Paulo)) som sideførende hjælp. En af de danske beridere som jeg er meget begejstret for bruger også pisken fra jorden, både sideførende og til at flytte skuldre og/eller bagpart. Jeg bruger også selv pisken når jeg laver bagpartsflyt, opstart til versade arbejde og versader fra jorden. Det er blot et gæt, da jeg som sagt ikke kender manden.


Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

 

 

 

 

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Hvis Susan kan
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 21:16

 

holde jer ud, hvorfor tager I to (Roselina/Gsims) så ikke til et mikrokursus i midtjylland, som alternativ til at gætte bogstaver og billeder?

 

Der er jo ikke nogen af jer der er tabt bag en hestevogn, så noget kan I vel blive enige om eller lære lidt af.

 

(og måske kunne HN få et lille resumé?)

14
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 07:32

Hmmmmm.....................

 

Arj jeg bliver nødt til at sige, at jeg synes det er ærgerligt for den debat, og snak der kunne have været helt reel og oplysende for alle os andre, der ikke rider ved Susan eller ved Kirsten Hansen (jeg antager at Gsims og Rosalina begge er Kirsten ryttere?), at jeres kritik oser af en eller anden overordnet/bagved liggende konflikt eller uenighed. Det bevirker at jeres indlæg kommer til at virke lidt små bitre og lidt for sur tantet

 

Jeg som udeforstående for hele den følgeton af tråde og debatter, der har været gennem tiden på HN, opfatter det som uanset hvad Susan gør, så vælter kritik punkterne ud af ærmet på jer, men mest af alt i en lidt for gammel kendning tone....

 

Vi skal selvfølgelig ikke vøre hovedløse høns, der tosser rundt fuldstændig blottet for kritisk sans, men er her ikke en mulighed for at smide en positiv/anerkendende kommentar afsted nu?

 

Hilsen Anja

17
4
Svar på denne tråd
 
 Fridibisse ♣Boromir♣
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 09:15

Jeg spørger da bare:


Hvis ligeudretning, halsen ud af kroppen og afspændt overlinje er så vigtigt for at basisarbejdet lykkes, hvordan hænger dét så sammen med, at tilsyneladende alle heste på kurset - selv helt unge heste, der nærmest ikke har været i træning - bliver bøjet i halsen og pisketappedimset ved bagbenene/bagparten (for whatever reason)?


Hvad ér problemet i dét spørgsmål?

2
7
Svar på denne tråd
 
 Kirsten rytter
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 09:28

Jeg vil blot lige understrege, at jeg ikke er Kirsten rytter - bare så hun ikke bliver blandet ind i mine spørgsmål ...


 


 

1
1
Svar på denne tråd
 
 En blandet landhandel
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 09:43

Anja du skriver: ..."Vi skal selvfølgelig ikke vøre hovedløse høns, der tosser rundt fuldstændig blottet for kritisk sans, men er her ikke en mulighed for at smide en positiv/anerkendende kommentar afsted nu".

 

 

Anja, hvis jeg ikke forstår, hvad der bringer hesten fra det ene billede til det andet, hvorfor bør jeg så være positiv og anerkendende frem for spørgende?

 

Jeg kan ikke forstå, at man den ene dag rider efter et sammensurium af træningsystemer (det der så pænt bliver kaldt en værktøjskasse), og den næste dag tilføjer noget helt nyt for hest og rytter - og vupti dukker der et billede op at piaffe...

Hvis du, ud fra de svar der er givet og billederne på hjemmesiden og fra kurset, kan forklare sammenhængen, må du meget gerne opklare mysteriet for mig

 

 

Når det så er sagt, så vil jeg da 1000 gang hellere se BBHridning frem for meget af det trækken rundt i hestens hoved man ser på alt for mange ridecentre i dag .
BBHridning giver mig ikke ondt i maven, kun hovedbrud



 




 


 

5
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 11:06

Der er ingen problemer i jeres spørgsmål, de er relevante og stilles de oprigtigt med interessen i at blive klog på hvorfor Susan har valgt den underviser, og hvad hendes tanker er på jeres spørgsmål, så bliver det rigtig interessant for alle os andre.

 

Desværre skinner der alt muligt andet igennem i jeres måde at forholde jer til Susan og hendes ridning og valg heraf, og hvad det handler om kan jeg ikke gennemskue og har heller ikke brug for det, men ville gerne være fri for det.

 

Synes det var dejligt at høre, at du Rosalina, hellere vil se BBH ridning frem for så meget andet, for det er nærmest det jeg kan blive i tvivl om. Jeg tænker der er en del andet ridning der kunne kræve jeres altid skarpe og relevante analyse apparat.

 

Igen vil jeg pointere, at jeg synes det er spændende at der er nogle der byder ind med spørgsmål, og der må også gerne være kritiske spørsmål, men synes i denne tråd, at det synes som der bliver gået for meget efter hovedet af spilleren frem for bolden?

 

Hilsen Anja

12
1
Svar på denne tråd
 
 Variation
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 11:19

Mon ikke det er fordi at I, (i dette tilfælde Gritt og Louise) arbejder grundlæggende forskelligt fra den måde jeg arbejder på, at I kommer til at lyde negative og nedladende omkring BBH træning?

 

Når Louise f.eks skriver Jeg kan ikke forstå, at man den ene dag rider efter et sammensurium af træningsystemer (det der så pænt bliver kaldt en værktøjskasse),så læser jeg det som at det skulle være dårligt at have en værkstøjskasse?

 

I min verden er det en kæmpe styrke, at jeg ikke har én træner, ét system og én måde at følge slavisk, men gennem alle de 20 år, jeg har arbejdet professionelt med heste altid har taget lærdom, inspiration og inputs fra andre trænere, systemer og metoder.

 

Det har jeg aldrig lagt skjul på, at det er sådan jeg arbejder og sådan min værkstøjskasse bliver fyldt. Jeg har sågår fået lavet en model på min hjemmeside, der illusterer det ;-)

 

Derfor forstod jeg heller ikke spørgsmålet om hvorvidt det var en ny stil hos BBH? Men hvis det er afsendt fra en grundtanke om at det er at foretrække at arbejde med kun én træner og følge dennes system, så giver det måske meget god mening :-)

 

Når jeg bringer kursusholdere til BBH så står jeg selvfølgelig inde for dem. Der er også derfor jeg beskriver i min nyhed fra kurset at jeg har ledt længe efter en dressurundrviser, der havde samme grundtilgang til og respekt for hesten, som vi udgår fra på BBH.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være negativt (eller noget helt nyt for den sags skyld) at hestene laver sidebevægelser på kurset. Det ved man næsten på forhånd er en "del af pakken" når man holder et dressurkursus af den slags. Jeg bruger også sidebevægelser i træningen, der hvor jeg føler det gavner. Øvelserne fra jorden, er de samme slags overtrædinger af bagparten som Gerd Heuschmann også bruger og demonstrerer til sine kurser. Pisken bruger Paulo til at flytte både forpart og bagpart efter behov (som Maya fint beskrev længere oppe) og han bruger også at lægge den på lænden til stop. Det forstod jeg ikke rigtigt pointen med, men han forklarede at når det var velindlært så kunne han 1) bruge det hvis hesten blev for anspændt og han ikke ville bruge tøjlen og 2) at det gav hesten en ro omkring det at piskne kunne befinde sig bagved den og at det ikke altid betød at den skulle jages fremad. Dét gav god mening selvom jeg var lidt skeptisk i starten :-p

 

Paulo er mere optaget af ligeudretning end andre jeg har mødt indenfor klassisk portugisisk dressur og det passer godt til mig, hvilket sammen med alle hans andre kvaliteter og bløde tilgang til hestene gør at vi kommer til at afholde flere kurser med ham i fremtiden. Også selvom jeg ikke skal følge og forsøge at kopiere hans system slavisk.

 

Som jeg også beskrev i det allerførste indlæg, så er det ikke mig, men Paulo, der hjalp Irene frem til de første spæde piaff trin. Det er noget af hans ekspertise og når jeg bringer kursusholdere til BBH, så er det både for at lære mere selv og udvikle mig, men også for at kunne tilbyde mine elever noget af det jeg ikke selv kan/arbejder med i forvejen. Jeg har guidet Irene til en god opbygning af hendes hest og det var SÅ fedt at se hvor nemt det gik for den i lektionen med Paulo :-)

Jeg underviser ikke i piaff,- det har jeg folk til (man skal passe på med den slags sort humor på skrift... på hestinetti) ;-)

 

 

Ps, til Janne,- ja jeg er også ret glad for de "almindelige" billeder og jeg var meget positivt overrasket over HVOR engageret han er i helt stille og rolig grundridning


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

13
1
Svar på denne tråd
 
 Om at svare på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 11:51

Når der er noget, man ikke vil forstå, så er det rigtig svært at forklare noget, så man forstår det ;)

 

Gsims - du efterlyser en forklaring på, om Susans træningsstil er omlagt til at være helt traditionel - altså som den gængse dressur, vi ser til daglig.

 

Samtidig antyder du, at du stadig ikke forstår "brystkurvehejse-halløjet". Du er en habil HN bruger, ved jeg, så du ved også, at man efter kl. 23 herinde frit kan søge på (adskillige) af Susans forklaringer herpå - jeg mindes endda, at du selv har været deltager i en af trådene, hvor det forklares, men jeg anerkender, at man sommetider må læse ting flere gange, hvis man ønsker at forstå dem :)

 

Hvad angår Susans træningsstil, så vil jeg allerførst fortælle, at jeg følger BBH tæt, men ikke selv er elev, og jeg har ikke hest længere.

 

Jeg synes ikke, BBH konceptet ligner traditionel dressur. Og her er grundene:

 

  • hestene trænes for lange tøjler, dog med kontakt,
  • ingen heste går bag lod med fuldt overlæg fra rytterens side,
  • tøjlerne bruges ikke til at krølle halsen,
  • hestene har ikke trekantede øjne, krøllede muler eller udviser andre tegn på angst eller stress,
  • BBH er specialister i at uddanne heste, som skal springe.

 

Og når nu vi er ved det, kan vi ligeså godt få svesken på disken, og så kan jeg vel også godt runde en endda ret tydelig forskel på BBH konceptet og f.eks. Kirsten Hansen-konceptet (da jeg ved, Gsims og også Roselina anser KH systemet for at være ufejlbarligt og Susans det eksakt modsatte):

 

  • BBH's heste fungerer i alle miljøer. Når BBH's heste er på udebane, bliver der ikke tysset på "udebane-stedets" egne heste, når de vrinsker eller larmer - BBH hestene habitueres til de miljøer, de skal fungere i,
  • Folk behøver heller ikke være stille,
  • BBH har aldrig proklameret, at deres heste kan trave perfekt rentaktet altid, og kan derfor med ro i sindet poste billeder af ekvipager og momenter, der ikke er ufejlbarlige,
  • BBH er specialister i at uddanne heste, som skal springe.

Så er der ikke længere noget, at være forvirret over :)




Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin


Lykkelig ejer af trakehneren Incio B (Stald Birch)

21
3
Svar på denne tråd
 
 Forståelse
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 12:07

Tak for de to senest svar, både fra Susan og Diaz :-)

 

Tilbage til (blandings)værktøjskassen, som vel er nødvendig at have, når man ikke har en læremester til at uddanne sig og efterfølgende læne sin praksis og rideteori op ad.
For mig lyder det bare som om, man således konstant sælger demomodeller til kunderne, og på den baggrund altså ikke har nogen viden om, om konceptet holder.

 

Det er der helt sikkert nogen der synes er fjong - jeg ser stadig på sådanne tågede og famlende veje med megen skepsis, hvis jeg personligt skulle lægge heste til (hvilket nok ikke er så relevant i konteksten ).

Dejligt at BBH er fyldt med glade ryttere og heste uden trekantede øjne ...det er store skridt i en god retning!


 


 

7
11
Svar på denne tråd
 
 Vi prøver igen...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 12:41

Hvis basisuddannelsen (af Susan selv beskrevet som fokus på ligeudretning, rækken halsen ud af kroppen og afspænding af overlinjen) er så vigtig, hvorfor vælger man så at medbringe en ganske ung hest, der er i den helt spæde start af sin uddannelse, på kursus og beder den om halsbøjning imens man pisketappedimser den på bagpart og bagben?

Hvis basisuddannelsen (af Susan selv beskrevet som fokus på ligeudretning, rækken halsen ud af kroppen og afspænding af overlinjen) er så vigtig, hvorfor vælger man så at samarbejde med en træner, der har et udgangspunkt, der tilsyneladende er diametralt modsat det, man siger, at man arbejder med i basisuddannelsen af hesten?

5
9
Svar på denne tråd
 
 Susan......
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 12:49

Jeg overså halvdelen af det, du havde skrevet pga. bøvl med min browser. Beklager.
Det er ikke helt svar på, at man vælger noget, der ligger så langt fra ens eget udgangspunkt, men dog et brugbart svar, som jeg synes Roselinas "opsamling" dækker min egen holdning til, ganske glimrende.
Jeg takker.

1
5
Svar på denne tråd
 
 Som verdenen ser ud :)
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 15:24

Hvor er det sjovt og helt sikkert både sundt og facinerende så forskelligt man kan opfatte en situation ud fra hvor ens eget hovedfokus ligger.

 

Susan møder Paulo under et ferie ophold i portugal og begejstres over hans mentalitet over for og måde at træne hestene på, og inviterer ham til DK da hun ønsker at lære mere af ham, og det han kan.

Gritt og Louise ser Paulo som en fuldkommen modsætning til Susan. Så tror det da pokker man kan tale forbi hinanden. Susan mener at have inviteret og trænet med en ligesindet, Louise og Gritt undres over at man træner med en man intet har tilfælles med.

 

Louise ville aldrig byde sin hest at blive trænet af en træner i konstant udvikling.

Susans elever søger for en stor del hende pga. af hendes konstante udvikling og søgende efter de rigtige svar for den enkelte ekvipage. Det er vist heller ikke nyt, og diskuteret ofte før.

 

Louise finder at Susan ingen erfaring/balast har, jeg tiltrækkes af hendes erfaring store erfaring med hestetræning gennem 20år. Det er jo ikke sådan at det hele pludselig vendes på hovedet, det er jo små ting der justeres når man lære nyt.

 

Personligt ville jeg have meget svært ved at forlig mig med et fasttømret system, hvad end det så er, uden mulighed for at følge med udviklingen i hestetyper, videnskaben osv.

 

Det facinere mig at "følge" den enkelte hest, og søge den viden der gør at jeg altid kan lave den optimale løsning for den enkelte. Det gør mig glad, og det er også det jeg ser ske med de andre af Susans andre ryttere. For mig er det vigtigt at man holder både hest og rytter glad.

Jeg tror nemlig at glade ryttere er bedre heste trænere, og jeg tror modløse og frustrerede ryttere er yders ubehageligt for hestene at omgås.

 

Det er sgu da fedt at der både er en måde at træne der gør mig, Louise og Gritt til topfornøjede ryttere, med top fornøjede heste, det ville være ret nederen for os, hvis der kun fandtes en måde, og den gjorde os alle triste.


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

24
2
Svar på denne tråd
 
 Det er det samme hver evig eneste gang
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 15:24

hver gang der kommer en ny Portugiser eller Spanioler og giver clinics, går vandet fuldstændig på rytterne over at latinoen ku få hesten til at lave nogle piaff-trin. Nej nej, det har ikke spor med pisken at gøre, den har han bare med for sjov ( ironi kan forekomme). Lige præcis den form med lidt fremskudt underhals og spændt hale er da det klassiske eksempel på araber-piaff ( jeg har selv en præcis magen til,så jeg genkender det kun alt for godt). Troede ærlig talt at med alle de diagrammer og snak om biomekanik, så ville BBH ryttere gå efter en hest, der piafferede ud af samling, og så ville man selvfølgelig vise den samlede trav, hvor hesten gik med viklecde led i takt og bæring. Men nej..... lissom alle "de andre" ....."SE!!! den laver piaff.

11
9
Svar på denne tråd
 
 araber piaff
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 20:29

Hanne, jeg undskylder naturligvis at araberen gik araber-piaff. Det var dumt af os,- det burde naturligvis have været fjord-piaff vi glemte det bare da vi skulle ind efter tørre bukser!

 

 

 

 

 

 


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

20
5
Svar på denne tråd
 
 Flot arbejde
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 22:15

Dejlige billeder Susan, der oser af god aand og hestevenligt arbejde. Det goer mig glad at se. Jeg er ogsaa tilhaenger af at lade mig inspirere af flere forskellige traenere, dyrlaeger, laerde, de store mestre, min egen mavefornemmelse, etc.

 

Der er intet mere oploeftende end at have arbejdet haardt og laenge og lige naa det lille noek laengere paa en samarbejdsvillig hest.

 

Jeg er vild med den enthousiasme omkring det du laver, de glade og afspaendte dyr, og taenk at man stadigvaek kan blive oprigtigt begejstret efter 20 professionelle aar i branchen, og vaere ydmyg nok omkring sit fag til stadigvaek at ville laere af andre.

 

Lidt mere begejstring hos andre sure tanter ville vaere rart.

 

Jeg er snart 46, har haft med heste at goere i 40 aar, og kan ogsaa stadigvaek blive vaad i bukserne over en eller anden "Spanioler", som det saa kaekt stod skrevet.

 

Hvis jeg ikke boede saa langt vaek, kunne jeg godt have taenkt mig at deltage i nogle af jeres inspirerende seminarer :-)


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

6
1
Svar på denne tråd
 
 Det skal du skam ikke undskylde
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 09:59

Jeg er bare overrasket over at opdage at al den snak om indlæringspsykologi, biomekanik, ringbind og diagrammer, signal-ridning, forbenstrukne heste i slasketrav munder ud i præcis det samme tårevædede billede som alle mulige andre, der også har været på portugiserkursus.

Jeg troede netop at BBH's træningssystem drejede sig om at bygge hesten op til at bevæge sig mere korrekt end hvad der efterhånden er blevet normen i dansk ridesport, men dansehestepiaff lader åbenbart til at kunne få alle lejre til at dåne.

 

Hanne

12
9
Svar på denne tråd
 
 Kammertonen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 11:08

Hanne, du har helt sikkert nogle udmaerkede pointer, og maaske en ekspertise som det kunne vaere rart, du delte med os andre, men det bliver lidt arrogant og snobbet, naar du fyrer saadan en bredside af mod Susan, som trods alt efter min mening er en af de hestetraenere, der har gravet dybest ned i indlaeringsteori og biomekanik.

 

Der er altid plads til forbedringer og ny viden, og det synes jeg isaer Susan er fortaler for, derfor er dine opstoed lidt upassende. Bevar venligst respekten, selvom du er uenig.

 


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

12
0
Svar på denne tråd
 
 Forskel
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 11:27

Hanne, hvis din referenceramme, er den portugisiske træner jeg så dig få undervisning af sidste år, så tror jeg det er derfor du har et andet billede af træningen end den vi oplevede i virkeligheden på kurset hos BBH. Jeg tror vi har forskelllig referenceramme.

 

Paulo underviser anderledes end hvad jeg ellers har set fra sydeuropæisk hånd og jeg synes at det samlede album viser hvor meget vægt der blev lagt på helt stille og roligt grundarbejde..

Der er ét piaff billede af 53 billeder i albummet.

 

Jeg synes det er helt ude i hampen at kalde det vi så på kurset og som billedet viser for "dansepiaff" og at kalde det for forceret, trukket op med hånden osv osv, af hvad der ellers skrives.

 

Hesten har så tydeligt sænket sig bagtil, tøjlen har en mikroskopisk bue og hestens mund, der er uden næsebånd, er fuldstændig lukket og uden nogen spændinger, ligesom at rytterens krop er SÅ balanceret og smukt afspændt placeret.

 

Piaff trinene blev til mellem fremdrift og anholdning for sædet og ikke ved at hesten blev tappet hverken på benene eller på bagparten eller trukket op i tøjlen. Irene lavede en tilbagetrædning, skulle lette på tøjlen og ride frem, for straks at anholde med sit sæde og tage sin overkrop en snas længere tilbage.. Og her opstod de meget fine trin :-)


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

18
2
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 18:26

Jeg synes det er interessant i hvor stor stil man kan forudse debatters gang i rigtig mange tråde heride - der er jo noget noget om det "H-N-humør", jeg ser nævnt en del gange når folk enten er bange for at forstås som negativ, eller i den anden ende bange for at modtage negativitet.

 

Anyways - jeg ville blot komme med et lille input som jeg ser som ret iøjefaldende i denne tråd - de, der kritiserer (eller i hvert fald flere af dem, jeg har ikke læst alt 100 % igennem her), tager et, hvad jeg regner for helt forkert, udgangspunkt ved den givne kritik.

 

Eksempelvis nævnes både at det, de ser på billedet/billederne ser ud præcis som "alt andet almindeligt dressur", og der stilles spørgsmåltegn til hvorledes, Susans teknikker nu også fører til dette. Ligeledes antages det så at den viste ridning netop også er BBHs nye teknikker, ligesom der åbenbart gåes ud fra, at det er Susan selv, der har valgt hver ekvipage til kurset, samt har en slavisk styring over disse og deres måder at træne på. Oven i hatten regnes dette for at være udstillet som slutresultatet af en piaff, der er lavet efter Susans teknikker.

 

Det er ret finurligt egentlig, for jeg synes personligt at det giver lidt sig selv, at alt dette ikke er tilfældet. Den piaff, der vises, er, som det også står skrevet, lavet ret "casual" til et kursus med en anden underviser end Susan selv, og hvor langt de fleste af billederne tydeligt viser, at det hele forgik meget stille og roligt (og nej, jeg kan bestemt ikke se hvordan, det ligner billeder fra et hvilket som helst "almindeligt" dressurkursus). Det er desuden den første, begyndende piaff lavet på denne hest. Idet at det er en anden underviser giver det da sig selv, at hvad der vises ikke nødvendigvis behøver at udståle Susans teknikker - jeg er godt klar over, at det er Susan, der har arrangeret kurset, men som hun også selv skriver, samler hun værktøjer lidt her og der og udvikler sine teknikker løbende, hvilket også jeg ser som en god ting. Der foregår da absolut intet grimt på nogle af billederne, og jeg er helt sikker på, at heste og ryttere alle lever endnu efter at have haft et enkelt kursus med en anden underviser, hvor de så har kunne samle lidt inspiration. Rytterne til kurset er højst sandsynligt heller ikke Susans slaver, altså har de selv valgt at deltage, ligesom de selv har valgt hvilken hest, de vil ride (nogle undres over at Susans teknikker "tillader" at tage en ung hest med til sådan et kursus), og hvilke øvelser og teknikker, de vil tage imod fra underviseren.

 

Susan skriver så heller ingen steder, at den piaff, der vises, skulle være det endelige resultat af mange års træning hos hende og kun med hjælp af hendes teknikker... Jeg får fornemmelsen at billedet ligges op da Susan selv er virkelig positiv og glad over at have set dette, altså mere ønsker at dele sin glæde end at vise den perfekte piaff.

 

 

Det er altså bare vigtigt at forholde sig korrekt til de ting, man kommenterer på. Jeg giver Susan "props" for at gide at forklare sig selv gange på gang, når folk ikke er objektive nok til at forholde sig til det konkrete. I det store hele er mange af de ting, Susan har svaret på i denne tråd, jo egentlig "illusioner" idet at de ting, der stilles spørgsmål ved, ikke giver reelt udtryk for det egentlige.

 

Og så ville jeg virkelig ønske, at folk bare generelt lod være at antage. Eksempelvis at der antages, at hestene til kurset dappes med pisken for at opnå det ønskede - SPØRG da om det er sådan, det hænger sammen, i stedet for blot at gå ud fra det mest negative, der om muligt kan udledes (jeg ved godt, at det er svært - hjernen er nu en gang opbygget til at finde sammenhænge, der passer overens med ens mentalitet: altså kommer man ind i tråden med den forudindtagelse, at man ikke bryder sig om Susans teknikker, så vil hjernen registrer ting negativt for at styrke denne tro, altså individets ego). Ved at antage det negative forstærkes det blot - og det er trist, for jeg tror, at mange debatter kunne se anderledes ud hvis folk blot lærte at stille lidt flere spørgsmål, frem for at antage.

 

 

Sidst vil jeg blot nævne at jeg hverken er dedikeret tilhænger af Susans teknikker (kender ikke noget videre til dem), eller "almindelige" dressurteknikker (dem kan jeg ikke lide). Så det er altså ikke fordi, at jeg er forudindtaget positiv - jeg forholder mig blot vågent til hvad jeg ser og læser.

 

Mit svar til selve Susans tråd må være noget i stil med at jeg tænker, det må have været spændende at modtage undervisning fra anden træner, og at jeg håber, de har fået nogle gode teknikker med i baghånden. Jeg vil slet ikke gå ind på hvorvidt den viste piaff ser perfekt ud - for det er jo på ingen måder meningen, at den skal fremstå som dette. Jeg kan ikke sætte noget negativt på billederne fra kurus (og ej heller rose det til skyerne, for jeg ved intet om det arbejde fra jorden, træneren laver eller træneren selv for den sags skyld), det ser meget tilforladeligt ud, og jeg vil ikke begynde at hænge i fortidige tråde og stille spørgsmål - jeg ved intet reelt om Susans træning og vil derfor pænt lade være at spille klog. :)

 

Jeg synes, at hvis i virkelig gerne vil vide mere om Susans teknikker, så tag da selv til kursus/undervisning ved hende. Det ville jeg da gøre (med en hvilken som helt træner/træningsform), hvis jeg var dybt nysgerrig efter at vide mere om det. :)

 

 

til dig Susan, for altid at forholde sig positivt til folks kommentarer herinde, og jeg synes også, det er opfriskende hvor entusiastisk, du virker omkring hestene generelt. Jeg prøver at lære mig selv at handle lidt efter citatet "never waste your time explaining who you are to people who are committed to misunderstanding you" - det gælder vist også for dig, altså ikke at du ikke bør bruge din tid på det (det afgør du jo helt selv), men blot at der ser ud til, at nogle folk bare ikke vil forstå dig. Tydeligvis er jeg ikke god nok til at følge citatet endnu, eftersom at jeg sidder og skriver dette.. ;)

21
3
Svar på denne tråd
 
 Sandra(Tess)/Susan
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 19:51

Hold da op .

Jeg kom til at give Sandra(Tess) en "like" .

 

Uanset om man er enig med Susan i hendes teknikker/værktøjskasse - eller ej, så kan nogle af os mavesure krager lære rigtig meget af Susans debat-stil.

 

De fleste herinde benytter sig af negativ kritik, når de skal argumentere omkring uenighed.

Susan kommer med faglige argumenter og er på trods af af rigtige sure indlæg hævet over personlig fnidder under lavmålet .

Derfor har jeg - uanset hvorvidt jeg er enig med Susan - givet "like" i alle hendes indlæg i tråden.


Cirkelinemus :-)

 

13
2
Svar på denne tråd
 
 Hørt - hørt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 19:57

Også fra mig til alle, der gider at debattere ridning og ikke personer. Som Cirkelinemus finder jeg det interessant, at læse andres tanker om ridning - både når jeg er enig og når jeg ikke er enig i det, de skriver.


Kh NinaSt

8
0
Svar på denne tråd
 
 SarahG...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 21:31

Jeg tror der er rigtig stor forskel på, hvordan verden ser ud, alt efter hvilket perspektiv man vælger at anskue den fra. :-)

UDVIKLING:
Vi kan vel nok blive enige om, at udvikling handler om at forsøge at "gøre noget" - og dygtiggøre sig. Det kan man gøre på mange måder, og nogle mere systematiske (og måske hensigtsmæssige) end andre.
Alle de undervisere, jeg kender, udvikler sig hele tiden og lærer gennem erfaring med de mange forskellige heste, som de arbejder med. Nogle har lidt sværere ved at komme ud over kanten og forsøge sig med en ny tilgang end andre, men jeg kender ingen, der IKKE udvikler sig, hvadenten de bekender sig til ét system eller har gang i noget blandings"misbrug".
Heste med særlige udfordringer og problemer tvinger én til at tænke anderledes, end man er vant til, og dét fordrer, at man gør tingene anderledes end man har gjort med andre heste. Det er noget, man bliver dygtigere og noget, man lærer af. Også selv om man arbejder i ét og samme system - hvilket jeg formoder, at ham dér Paulo fra Portugal er et godt eksempel på.

 

Hestene er de bedste læremestre overhovedet, og uanset hvor mange kurser, man deltager i, bliver man ikke bedre til at SE og MØDE den enkelte hest på anden måde end ved at fordybe sig i netop dét møde.

 

 

BASISUDDANNELSE KONTRA UDVIKLINGSEKSPERIMENT:
At man er villig til at gå på kompromis med dét, som man gennem mange år har holdt fast i som den essentielle BASIS i uddannelsen, ser jeg ikke som udvikling. Det vil jeg nærmere betegne som eksperimenteren. Men det er jo så igen mit perspektiv ;-)


Jeg kan godt følge, at det er spændende at have en underviser, der har lyst til at kaste sig ud i alt muligt og prøve alt muligt af, så man også selv føler sig udfordret hele tiden, hvis man ikke i forvejen (som vi andre :-P ) er konstant udfordret af opstillingsmæssige, ridemæssige og hestemæssige ting.

Jeg synes problemerne opstår, når kunder risikerer at sætte deres heste i træning i god tro, og forventer at få ét produkt tilbage - og i virkeligheden får de så et helt andet.


------------

Og når DET så er sagt - så får jeg ikke ondt i maven over at se på det, hvilket næsten er dét, jeg mener, når jeg siger, at det efterhånden er rigtig svært at skelne fra alt muligt andet.

 

I den sammenhæng er jeg så nødt til lige at tilføje, at den dressur, som Diaz beskriver længere oppe, ligger langt fra den, jeg ser, når jeg er ude til de stævner, jeg frekventerer. Hun må komme på nogle andre stævnepladser.

3
4
Svar på denne tråd
 
 Tess.....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 21:40

Nu er det mig, der spørger til, om det er en ny "angrebsvinkel" fra BBH. Det skyldes, at jeg har set en del billeder fra kurset af også Susans faste elever - og af Susan selv, der har en helt ung hest med på kurset. Alle bliver de håndteret helt anderledes end hvad Susan ellers har "prædiket", og det undrer mig selvfølgelig.

DERFOR stiller jeg spørgsmålet. Ellers havde du da ret i, at det ville være noget underligt noget. :-)

3
3
Svar på denne tråd
 
 mærkelig tråd-
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 21:45

Ja det er ved jeg syntes den er.

 

Der vises en ekvipage til et kursus, der tager et par piaff trin, den træder fint ind, og det ligner der er pæn kadance i ridtet, men mere kan jeg altså heller ikke se, kan i? :)

 

Jeg har faktisk overvejet BBH, ikke så meget pga. ridstilen, men fordi de ligner at BBH systemet har meget fokus på rytteren og denne skal være afspændt og ride med bløde og lette signaler.

Det syntes jeg er så positivt og "rigtigt" som noget kan blive.

 

Forstår ikke hvorfor susan skal lynches for at hente inspiration andre steder? Jeg ville personligt være rigtig ked af at have en underviser der var fløjtende ligeglad med ny læring og kun kørte efter eget hoved.

 

Sædvanligvis Susan har jeg intet negativt at skrive til ridningen, og har meget svært ved at forstå hvordan det her kan få folk sådan op af stolene, jeg kan på under 1 min, finde 100 rigtig grume dressur billeder, der burde få alle til at se rødt.

 

Jeg har det altid sådan lidt med dine tråde, at det er mere dig som træner og dit system folk har problemer med, end det egentlig viste.


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Har nu fået helpart på den skønneste og mest vidunderlige hoppe :) <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

8
2
Svar på denne tråd
 
 Gritt?!?!
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 22:05

Gritt vil du ikke lige skære ud i pap for mig, hvor det er Susan går på kompromis med sin egen basis træning, og hvor faste elever gør noget markant anderledes end de plejer??

 

Det er en helt oprigtig undren fra min side, og bekræfter min tese i mit første indlæg.

 

Jeg var selv med til kurset, dog uden hest da jeg lige var kommet hjem efter tre uger i USA, og det eneste jeg så der var overraskende for mig var de første spæde piaff trin.

 

Alt jeg så på kurset faldt i en meget naturlig forlængelse af det der ellers er arbejdet med med hesten, og lige så varierede som ekvipagerne var, lige så varieret var det der blev arbejdet med.

 

For nogen var sidebevægelser helt nyt, og det blev trænet helt grundlæggende, for andre var det kendt stof og blev trænet på et højere niveau. Ens for alle var at det blev brugt for at gymnasticere hesten.

 

Og så kan jeg ikke se hvordan en kunde skulle opnå noget andet end forventet, da de højst sandsynlig ikke vil opdage at en lille bitte brik i puslespillet med 10.000brikker har fået en svagt anderledes nuance.

Igen, det er jo aldrig sådan at produktet, som du kalder det, bliver vendt 180grader, det bliver blot løbende vedligeholdt og optimeret.

 

Du beskriver den selv meget godt, udviklingen, og du har forhåbentlig ret, forskelle er bare at nogen passivt afventer at livet tvinger dem ind i denne konstante udvikling mens andre selv opsøger den løbende, ud over det der bliver serveret.


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

5
2
Svar på denne tråd
 
 udvikling - uden piaff :)
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 00:12

Jeg deltog også på kurset og kunne faktisk godt tænke mig at forsøge, igennem min oplevelse, at belyse hvorledes dette gik i tråd med den hestetræning jeg til daglig udfører, som tager udgangspunkt i samme principper som de arbejdes med på BBH.

 

Jeg har, fordi nogen tidligere efterlyste det, forsøgt at finde billeder som kan demonstrere min hests udvikling over en periode frem til og med kurset - så vidt muligt i samme momenter, så de er bedst muligt sammenlignlige

 

Startende med en lidt mørkere Grå hest, for ca 2 år siden på et Amanda Barton kursus på BBH, hvor vi primært arbejdede med både mit og Grås fokus og afspændhed i svære situationer - En grundsten i min træning, som dels sætter mig i stand til at træne i terræn (hvilket er noget jeg prioriterer højt i dagligdagen) og som gør at jeg i dag har en hest som er fokuseret og afslappet i træningen.


Billede


April i år (meget afslappet)

Billede


Kursus med Paulo

Billede


Jeg red på kurset med en meget let tøjlekontakt, hvilket min hest er vandt til, og som ikke benyttes til at forme halsen - dette forblev sådan, men igennem kombinationer af forskellige øvelser, primært overgange, tempo og retnings-skift (for bløde og allerede velkendte signaler) ændrede Grå sin halsposition.

Billede


Og galop - i sommers, til en springlektion hos Susan, med fokus på energi og let styrbarhed mod springene..

Billede


Galop til kursus med Paulo
Grå er fra naturens hånd, som den springhest han er, rimelig godt galoperende. Paulo benyttede derfor galoppen en del, og igennem kurset opnåede vi både forbedring af anspring og balance og samling i selve galoppen.

Billede



Hvad angår sidebevægelserne, så blev vi også introduceret for disse - indlært udfra de læringsteoretiske principper vi allerede benytter, og faktisk med henblik på gymnasticering af Grås "svage" områder, således at han bliver lige smidig i hele kroppen og får endnu nemmere ved ligeudretningen.

Så udover at der ikke var spring på banen, så havde mine heste og jeg en lige så behagelig en oplevelse på BBH som vi plejer - Træningen havde et lidt andet fokus, men lå indenfor samme rammer.
Og min begejstring over at have mødt en så sympatisk og entusiatisk hestetræner, som kan lære mig mere om dressur, uden jeg på nogen måde skal gå på kompromis med mine principper om hestevenlig træning, er enorm!

24
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 07:35

Rigtig godt indlæg fra Sandra Tess!!!

 

Flotte billeder fra Malene Dam!!!

 

Når nu du Malene har lagt billederne ind, tænker jeg du er okey med at de muligvis dissikeres lidt.

 

Jeg har flere gange været i tvivl om, hvad det rent visuelt var, der var forskellen på nogle af de billeder der vises frem fra Kirsten ryttere og Susan ryttere. Nogle af billederne giver sig selv, men jeg kan også blive i tvivl om nogle momenter og billeder der vises frem.

 

Som nu Malenes billeder her. Kunne du Gritt, gå ind og give dit bud på, hvad du ser og hvis du ser nogle problematikker i netop Malenes billeder???

 

Hilsen Anja

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 08:13

Hvorfor er det, at Kirsten Hansen skal blandes ind i den hér tråd? Hun er da ikke portugiser...


Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

4
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 08:28

I må dissikere.. og diskutere mine fotos så meget I har lyst til - ellers havde jeg ikke lagt dem herind
Og jeg svarer hellere end gerne på oprigtige, uddybende spørgsmål - men tillader mig, at holde mig fuldstændig passiv i forhold til sammenligninger med andre systemer som jeg ikke kender til, og generel mudderkastning.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 08:40


Varmblod skriver længere oppe:
..."Jeg har det altid sådan lidt med dine tråde, at det er mere dig som træner og dit system folk har problemer med, end det egentlig viste"...

 

Det der generer mig - ikke at forveksle med, at det er et problem for mig - i Susans tråde er, ikke det der vises, men det der ikke vises, og det der skrives til det, der forsøgsvis vises, men som reeelt ikke viser, det der bliver skrevet - er der nogen der stadig kan følge med ?...
Der skrives om heste, der sætter sig bagtil i overgangene med rejst ryg og bækkenvip, og der forsøges klippet videosekvenser ud, der viser noget, der forsøger at ligner noget andet end den totaletøjleridnig hesten reelt rides med:


Mere ridning jeg godt kan lide: Susan Kjærgård

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1093052/1093052/


Billede


Når jeg ser sådan en video her www.youtube.com/watch?v=pN9N0R7z6Og , forstår jeg ikke, man kan overbevise sig selv, og slet ikke andre, om, at det er en fornuftig og hestevenlig måde at træne hest på. Hesten bliver konstant rykket rundt fortil (uanset, hvor blødt og hestevenligt man som afsender skriver det er, viser hesten tydeligvis noget helt andet), så den ikke har en chance for, at begynde at bruge sin krop fornuftigt.
Hesten er jo slet ikke forberedt til at kunne rides med kontakt - det viser den selv med al tydelighed, når konstant krøller sammen eller går ovenud. Susan siger så, at hun ikke er tøjleforskrækket - hvad med at tænke på om hesten er det?
At man propper biomekanik og videnskab ned over den slags træning vidner mere om, at man har et produkt man VIL sælge som hestevenligt end man reelt tager hensyn til om hesten nu også synes det er så venligt.

 




Og det var bl.a. i disse tråde her, hvor jeg slet ikke kunne se sammenhæng i alle de velskrevne ord og det viste.


Lektion fra start til slut: Susan Kjærgård

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1074745/1074745/

 

Ridning jeg kan lide: Susan Kjærgård

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1090882/1090882/




 


 

9
7
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 08:57

rosalia

 

Jeg kan slet ikke se det ting du skriver, hesten går i en lang form, jeg ser slet ikke en hest der trækkes rundt i tøjlen, den måde du beskriver ridningen på for straks mine tanker hen på bla. anky der ynder at lave hiv og træk, eller ham den svenske dude der gjorde det til Ol.


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Har nu fået helpart på den skønneste og mest vidunderlige hoppe :) <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

2
1
Svar på denne tråd
 
 Ingen træk
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 09:22

Ok, det kan jeg godt se giver et misvisende billede i dine øjne Varmblod, sådan er det vist ofte med det skrevne vs. det der vises.

Du skriver at hesten går i en lang form - hvor ofte går den reelt i en lang form, hvor den er tilpas med opgaven, og hvor ofte går den oven ud, og hvor ofte krøller den sammen, og hvor ofte bliver den tiltet forover, og hvor ofte går den i en god balance?

Mange gange når hesten sættes i trav, går den et par god skridt indtil den lige korrigeres med tøjlen, så falder den helt sammen fortil, og bliver den overbyggede hest Susan beskylder den for at være.

 

På det første billede jeg har sat ind, ser den yderst fornuftig ud (også bygningsmæssigt) og har ikke fået blokeret bagparten endnu, jo længere lektionen skrider frem des mere overbygget bliver hesten at se til...


 


 

4
3
Svar på denne tråd
 
 fortid - nutid -
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 09:26

Med al mulig respekt for dig som menneske, og det faktum at du ønsker gennemskuelighed i ridesporten, Roselina - er jeg nødt til at sige, at jeg finder dit indlæg sådan lidt tragi-komisk. Nok mest fordi jeg normalt ikke er aktiv på HN, netop fordi jeg ofte synes at alt aktuel og konstruktiv debat drukner i, hvad der for mig ligner, personlig fnidder og gammelt nag.

At du ikke har tillid til sammenhængen imellem hvad Susan siger og gør, er jo din sag, og helt fair at du oplever det sådan - men at du har brug for at skifte emnet over til at handle om det, synes jeg er lidt ærgeligt. Nok mest fordi jeg føler mig lidt dum, sådan at have trodset varslingerne imod at bevæge mig ind på HN-grund, og netop har lagt aktuelle billeder ud, fra det omtalte kursus, og er mere end villig til at modtage andres synspunkter og vinkel på disse.

6
2
Svar på denne tråd
 
 Hm....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 09:31

Jeg vil generelt ikke blande mig i debatten, da jeg godt kan se logikken i nogle af BBH principper og ingen logik i resten.

 

Jeg har bare nogle spørgmål til Lundschen, som ikke skal tolkes kritik, men kun undren:

 

Hvorfor er det du sidder med så krum og foroverbøjet ryg på de første 4 billeder? Hvad gør det godt for?

Hvordan kan det kaldes afspændthed at trække den øverste del af ryggen, skuldre og arme frem foran kroppen?

 

Det ser anstrengende ud og (ja, jeg har lige siddet på min kontorstol og afprøvet det samme ;) ) jeg synes det er enormt ubehageligt

Derudover er det da næsten umuligt at kunne skubbe med sædet når man trækker maven og navlen ind så de næsten rammer rygsøjlen - eller er det bare mig? :)


Sagde Josephine

 

Med den gyldne fuldblods-drengerøv

 

Mit ét og alt - min soulmate, Maphard <3

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 Intet nag
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 09:48

Jamen Malene i lige måde da - al respekt for dig som mennesker .

 

Du skriver: ..."At du ikke har tillid til sammenhængen imellem hvad Susan siger og gør, er jo din sag, og helt fair at du oplever det sådan - men at du har brug for at skifte emnet over til at handle om det, synes jeg er lidt ærgeligt.

 

 

Jeg mener ikke, at jeg trækker tråden i en anden retning end den oprindelige (jo, hvis det kun er ment som en jubletråd, så kan jeg godt se, at jeg har jogget i spinaten )
Jeg har tidligere i tråden spurgt ind til billeder af vejen til en samlet hest (bare en samlet trav) redet efter BBHs træningspricipper - men bliver spist af med fine velklingende ord frem for billeder, eller endnu bedre video, der viser det.

 

Mit seneste indlæg var ment som en understregning af at ord er ét og billeder/video noget ganske andet i BBH konteksten.

 

Hvis det er unfair, uetisk eller tragikomisk at påpege dette, trækker jeg mig gerne fra debatten - så er reglerne de samme i BBHs verden som indefor ridesporten generelt.



 


 

6
1
Svar på denne tråd
 
 opstilling
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 09:51

Min krop synes det er super behageligt - det tror jeg er den primære årsag
Krumrygget er (NÆSTEN) en ros for mig - for jeg er faktisk fra naturens hånd meget svajryggen, særligt min lænd, så hvis du synes det ser ud som om jeg suger maven ind mod rygsøjlen, siger jeg tak
Arme og skuldre derimod, er en uvane jeg har fået, primært fordi jeg jeg ikke synes om, at komme til at hive bagud i tøjlerne. Paulo gjorde sit til at forsøge at rette det - og jeg arbejder videre med udfordringen.

8
1
Svar på denne tråd
 
 Sarah....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 09:54

Når man siger, at basis handler om ligeudretning, halsen ud af kroppen og afspændt overlinje, gik jeg ud fra, at det er fordi disse tre elementer er noget, man skal have på plads, før man begynder på alt muligt andet?
Eller er det bare sådan noget man arbejder med i 4 dage ud af ugens 7?

3
1
Svar på denne tråd
 
 Lundschen
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 10:10

Mange tak for svar :)

 

Jeg svajer selv meget i lænden, men jeg har netop brug for at holde min ryg ret når jeg rider for ikke at få for ondt bagefter :) Men der er menneskekroppe jo så forskellige :)

 

Godt at høre du selv er opmærksom på arme og skuldre, da det jo klart er et stort skridt videre for at kunne rette det stille og roligt hen ad vejen :)

 

 

 

Jeg søgte kun svar på disse spørgsmål fordi de billeder jeg efterhånden har set mht. BBH's principper, generelt viser en tendens til at det er "normalt" at læne sig fremover ud over hestens forpart, hvilket jeg altid har lært kun belaster forbenene.

 

De billeder jeg har set af Susan, der har hun heller ikke ret ryg men falder let forover sammen med arme og skuldre. Og det undrer mig bare at det ikke belaster hestens forpart. Af personlig erfaring falder min hest fuldstændig sammen hvis jeg flytter min overkrop og dermed vægt ud på hans forpart. Og derudover må det da være meget svært at få fremdad-driften bagfra hvis man "blokerer" hestens forpart... :)

 


Sagde Josephine

 

Med den gyldne fuldblods-drengerøv

 

Mit ét og alt - min soulmate, Maphard <3

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Roselina
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 10:11

Jeg synes da hellere end gerne du skal blive i debatten - jeg havde bare håbet, nu hvor jeg lagde billeder ind som efterlyst, at vi kunne debattere dem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Josephine
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 10:23

Ja... muskelhukommelse(vaner) kan være en af de helt store udfordringer i ridningen.. både for rytter- og hestekrop.
Jeg vælger at tro på, at jeg fremstår krumrygget (øverste del) netop fordi jeg forsøger at holde min overkrop på plads, og dermed får ført både arme og (mine ekstremt brede) skuldre frem foran kroppen. Ikke at det er optimalt, men jeg tænker ikke at det påvirker hesten på samme måde, som når man har hele overkroppen lænet forover - som jeg feks. har på det første billede.
Men det kan jo være svært at se, hvornår opstillingen viser hensigten - og hvornår det er et spørgsmål om rytterfejl.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Fridibisse ♣Boromir♣
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 10:31

Jeg har holdt mig til at stille spørgsmål til Susan om den træner og den træning, som hun har valgt at indgå samarbejde med og benytte sig af.
Og så har jeg uddybet mine årsager til at stille spørgsmålene, når "man" ikke rigtig synes man har gidet svare på det, der bliver spurgt ind til.

Dét bliver så opfattet som nedladende og sur-tante-agtigt. Fair nok.


Men jeg har stadig ikke kritiseret billederne, og derfor kan jeg heller ikke rigtig se sammenhæng til dét, du beder mig om at gøre. Særligt under henvisning til, at folk selv har øjne, de kan bruge ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min referenceramme er nu bredere
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 11:32

end som så,og hvis du mener at at du ved at sidde på en stol en enkelt dag og se undervisning uden lyd ( man kan nemlig som tilskuer sjældent høre hvad Rodrigo siger, når han underviser) har dannet dig et begreb om Rodrigos undervisning, så kan jeg ikke gøre noget ved det. Jeg har ikke bildt mig ind at jeg har nogen anelse om hvordan Paulo underviser efter blot at have overværet enkelte lektioner, og jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om hans undervisning. Jeg udtaler mig kun om hvad jeg ser på billedet, og det er altså en hest som med fremskudt underhals trækker bagbenene op under sig på den anspændte måde, som man altid ser ved indlæring af piaff for piskehjælp. Jeg siger intet om hvorvidt jeg finder det rigtigt eller forkert, men det er altså bare præcis det samme som stolt fremvises hver eneste gang en latino har været heroppe og give kursus. At prøve at få det til at lyde som om at hesten sætter pga. samlig er simpelt hen ikke korrekt, for underhalsen modbeviser det med al tydelighed. Det understreges jo også af at dansetrinnene foregår lige der hvor underviser tilgældigvis står med piskehjælpen. Jeg er helt sikker på at Paulo sagtens vil kunne lære næsten en hvilken som helst hest på et hvilket som helst træningsniveau piaff ( af en eller anden art)på den vis, for jeg har set portugiserne gøre det så mange gange, men at bilde sig ind at det er resultatet af et solidt forarbejde bestående af løsgørende arbejde, samlende arbejde til sidst kulminerende i det, vi ser på billedet er efter min bedste overbevisning noget gedigent vås og at stikke sig selv blår i øjnene

9
3
Svar på denne tråd
 
 kort svar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 12:01

Tak for de pæne ord fra nogle af jer. Det bliver jeg glad for at læse :-)

 

Og fedt at se Malene på banen. Jeg ELSKER det her billede af Jer (runde skuldre eller ej) ;-)


Billede


Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor Gritt er sådan "på dupperne" (hvis det er et passende ord, for at skrive flere indlæg med fed, og fremhævning?) over bøjning? Jeg mindes ikke at have sagt at bøjning er forbudt? Hvis hesten skal være lige og dens ene side f.eks "buler ud" så vil jeg arbejde med at forlænge den modsatte side, før hesten kan blive lige. Basisinstruktørerne laver masser af øvelser i vores praktiske sessioner, hvor rytteren rider bøjet og på buer, for at få hestene til at blive lige så jeg er ikke helt med på hvor det kommer ind, at bøjning er forbudt?

 

Jeg synes iøvrigt jeg har svaret på det du spurgte om.

 

Måske har du også lyst til at svare på det jeg spurgte dig om?

Og sjovt at Louise lige kunne finde linket til billederne der hed lektion fra start til slut, dem tænkte jeg nemlig på i går.. Der var der jo billeder af bøjning og de er over 1 år gamle, så jeg kan ikke få det omkring min hjerne, hvorfor det er blevet til at jeg siger bøjning er forbudt?

 

Og er det iøvrigt Pippi, som bliver 5 år lige om lidt og har været trænet med pauser i det seneste år, du refererer til som en helt ung hest? Den har lige fået rytter på og har lavet masser af sideførende arbejde inden kurset (bare ikke lige Paulo-style) så hvorfor skulle det være slemt for den at være med på kurset?

 

Dejligt med linket til videoen fra min julekalender Louise. Hvis man husker at se den første video først, da dette er 2. del af en session, og lytter til det jeg forklarer inden ridningen kommer, så synes jeg at videoen illusterer 100 % det jeg forklarer inden :-)

 

Du taler om at hesten her skal bruge sin krop fornuftigt, men det videoerne "taler om" er at hesten skal lære at være i ridehuset og kunne styres, selvom den er blevet utryg over lydene udenfor.

Det er to vidt forskellige ting. Lyt til de første 2 minutter på videoen her hvor jeg forklarer hvad situation er og hvordan jeg har valgt at håndtere det.

www.youtube.com/watch?v=55LjdVbT6U8

 

Det er netop ikke en video af "nu skal I se en hest der går perfekt" men en video af hvordan man kan arbejde med en helt almindelig udfordring mange ryttere kommer i med deres hest.

Det er ikke alle, der kan løbe rundt og fjerne alle udfordringer og lyde fra træningsomgivelserne, hver gang hesten skal trænes til at bruge sin krop perfekt og jeg synes uden tvivl at dette er en rolig og venlig måde at træne hesten på.

 

Jeg synes iøvrigt ikke det giver mening hvorfor det skulle være interessant at sammenligne BBH og Kirsten H? Vi er vidt forskellige i vores tilgang til undervisning og fokus, så jeg kan ikke se der skulle være noget særligt interessant i det.

 


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

6
2
Svar på denne tråd
 
 På dupperne
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 12:19

Jeg ved ikke, om jeg er mere på dupperne end normalt. Jeg selv er vist bare inde i en periode, hvor min evne til at holde koncentration og fokus er temmelig god (tak Ginseng). Det er nok dér, du har forklaringen på, at jeg bemærker det, når de specifikke ting, jeg spørger ind til, ikke bliver besvaret. :-)

Grunden til min undren er - som jeg har skrevet mange gange efterhånden - er, at du selv skriver, at ligeudretning og at række halsen frem og ud er BASIS. Hvis det er BASIS, forstår jeg ikke, at man bøjer hestene, for bøjning er da netop ikke ligeudretning? Nu skriver du så, at du ikke ser noget problem i at kombinere det.

Derfor, hvis ellers jeg forstår dig rigtigt, så mener du nu egentlig det samme som akademikerne siger med, at de hhv. bøjer og strækker siderne, så siderne på hesten hen ad vejen bliver lige stærke, og hesten så med tiden kommer til at mestre ligeudretning?
Er det korrekt forstået?

(3 spørgsmål)

3
1
Svar på denne tråd
 
 Men Gritt
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 12:30

Vil du ikke uddybe hvor du ser ting der er modproduktive til ligudtetning, afspændt overlinie og halsen ud af kroppen, ellers har jeg lidt svært at svare, for det ser jeg som sagt ikke.

 

Det er lidt med samme logik som når Louise i de linkede tråde spørg Susan hvorfor hendes heste kommer til at gå så dårligt, når Susan absolut ikke har den oplevelse.

 

Det ville svare til at du spørg mig hvorfor jeg har taget en rød trøje på i dag, når jeg selv er helt bevist om at jeg står i dn blå trøje. Så vil jeg aldrig kunne give dug et svar, og du bliver frustreret og siger jeg taler ude om, men lige meget hvor gerne jeg vil svare dig på hvorfor jeg har taget en rød trøje på, så kan jeg ikke gøre det, når min trøje, som jeg ser den, er blå...


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

7
4
Svar på denne tråd
 
 Sarah....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 13:14

Jeg har spurgt ind til, hvad BASIS betyder, og om det er noget, der er helt grundlæggende og skal være på plads, før man beskæftiger sig med andet - eller er det fokuspunkter, som man arbejder hen imod og har fokus på.
Jeg er ikke 100% sikker på, hvad Susan svarede på det (men tror det var det sidste?), fordi hun begyndte at skrive om udstrækning i forbindelse med bøjning som det ellers kun høres fra aka-folket, da hun svarede.

Derfor spørger jeg selvfølgelig, så jeg ikke drager konklusioner ud fra et upræcist svar.
Og det ér da også dårlig stil, hvis jeg konkluderer ud fra Susans sidste indlæg, at hun er gået over i en ren aka-traditionel-dressur- sammenblandingsstil, hvis det ikke er tilfældet.

3
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 13:55

Gritt, jeg ved ikke helt hvad du mener med, at du ikke vil uddybe eventuelle visuelle forskelle mellem Hansen og Kjærgård, under henvisning til at folk selv har øjne de kan bruge?

 

Jo jeg besidder to stk af slagsen, der ser udmærket med et par linser påført, men mener du med det du siger, at det er så åbenlyst at alle kan se forskellen?

 

Jeg spørger fordi jeg på trods af mit gode syn, virkelig har været i tvivl om det bare er mig, der ikke altid kan se forskellen rent visuelt på de still billeder jeg har set af Kirsten underviste rytteres heste kontra Susans?

 

Jeg ved at nye erkendelser og erfaringer som regel gør, at man kommer et spadestik dybere i jorden og gør at man pludselig kan se ting man ikke har kunnet se før, så derfor har jeg ofte tænkt; "Det må simpelthen bare være mig der ikke lige kan se det", altså at den ene hest frem for den anden på to givne billeder fra de to træneres systemer og værktøjskasser , går så markant anderledes, at hver gang Susan ( som er den eneste der vover pelsen at vise noget frem tilgængeligt for os andre), ligger billeder op, så starter hele denne her lange debat.

 

Altså jeg er helt oprigtigt i tvivl og ser åbenbart ikke hvad det helt specifikt er det handler om. Derfor spørger jeg ind til det, når jeg ser billederne af Malene, fordi jeg tænker; "Hmm... Det her ser da ret godt ud, hvad mon problemet er i de her billeder?".... Du skriver; Men jeg har stadig ikke kritiseret billederne, og derfor kan jeg heller ikke rigtig se sammenhæng til dét, du beder mig om at gøre.

Betyder det at du ikke har noget kritik at rette mod de billeder Malene har lagt op?

 

For mig giver det mening at sammenligne de to forskellige systemer Susan, fordi jeg synes begge er interessante måder at træne og ride sin hest på. Jeg tænker også at nogle andre må have det på samme måde, dine tråde bliver ihvertfald somregel en hvis længde

 

Hilsen Anja

3
2
Svar på denne tråd
 
 Fridibisse ♣Boromir♣
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 14:28

Mit fokus er, at man siger, at man arbejder med en basis af ligeudretning, fremadsøgning af halsen og en afspændt overlinje, og at denne basis har gjort den sorte araber klar til piaffearbejdet.

Og senere fremgår det så, at det egentlig slet ikke er disse ting, der var nødvendige for arbejdet alligevel.

Så jeg forsøger egentlig bare at opklare, hvad det egentlig ér, man mener med ordet "basis" - og om det i Susans optik faktisk er lige meget, om man arbejder med alt muligt andet, hvis bare man tænker på, at det jo egentlig er meningen, at hesten skal ligeudrettes, søge frem med halsen og afspænde i overlinjen.



Jeg har som sagt ikke kritiseret de billeder, som Susan har lagt ind - ej heller de billeder, som Malene har lagt ind.
Billederne har jeg intet problem med, som jeg tidligere har sagt, og derfor ser jeg slet ikke, hvordan det er relevant i forhold til, hvad jeg spørger om?

5
5
Svar på denne tråd
 
 Forskellige sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 14:32

Selvom spørgsmålene vist ikke er henvendt til mig, og jeg derfor ikke kan give et fuldstændig fyldestgørende svar, vil jeg gerne prøve, igennem et eksempel fra kurset, at beskrive hvorledes nogle sidebevægelser blev brugt i arbejdet med ligeudretning.

 

Jeg vil lige starte med at sige, at ligeudretning for mig (kort fortalt) betyder at hesten kan spore korrekt på lige og buet spor.

Paulo arbejder ud fra at nogle sidebevægelser virker gymnasticerende, andre mere samlende - og for de unge (og/ eller urutinerede) hestes vedkommende blev selvfølgelig kun benyttet gymnasticerende sidebevægelser.

Eksempelvis med min unghest, som på førstedagen blev trænet fra jorden og på andendagen redet.

Hun har i trav svært ved at spore lige, særligt på højre volte, grundet en gammel skade på venstre bagben, som gør at dette ben "har svært ved at følge med" når det er på ydersiden.
Hun er 5 år, men stadig igang med sin "basis-uddannelse" netop grundet denne skade. Fordi hun har gået og kompenseret i kroppen, også når hun bare går på folden, er hun altså strammere i nogle dele af kroppen. Med hende brugte vi sidebevægelser fra jorden, til at gymnasticere hende, således at hun i traven med rytter fik nemmere ved løsne disse kompensatoriske spændinger, som forhindrede hende i at spore lige - og opnå ligeudretning.

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 Mere Ginseng
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 15:34

Gritt, kan du så ikke tage lidt mere ginseng så det ikke undgår din opmærksomhed, at det ene spørgsmål jeg har stillet dig laaaagt oppe i tråden, stadig ikke er blevet besvaret?

 

Går heste i "ganske almindelig dressurridning, som det tager sig ud for "almindelige" dressurryttere ude i det ganske danske." så rigtigt eller forkert?

 

Jeg har svært ved at forstå dine spørgsmål og jeg tror det må være fordi vores grundholdning er meget forskellig. Jeg nævner at en hest kan have brug for at strække den ene side og fordi jeg bruger dét ord, som du forbinder med Aka-"folket" (hvorfor denne trang til grupperinger?) og vil vide om det nu er deres stil jeg træner efter?

 

Må man kun lade en hest strække sig i en side, hvis man træner efter Aka-folkets stil?

 

Jeg har helt oppe i toppen forklaret hvilket arbejde araberen har lavet, men jeg indsætter det gerne igen.

 

Arbejdet er ikke noget særligt "hokus pokus", men grundigt basisarbejde med ligeudretning, halsen rakt ud, forbenene åbnet, brystkassen løftet, fokus på at hesten sporer lige, overgange mellem gangarterne først og derefter overgange indenfor gangarterne osv osv..

 

Volter, først 20 m., så 18 m. 15 m. osv med fokus på at hesten kan opretholde sin selvbalance, så rytteren ikke skal støtte skuldre osv i volterne. Hvis hesten f.eks sporer skævt på volten, eller skyder skulderen, så laves volten større indtil den har en størrelse hvor hesten kan holde sig selv igen osv..


Og så "surfer" man på kanten nogle gange indtil hesten gradvis kan honorere mere og mere uden at få brug for at tage støtte op ad rytterens hjælpere..

 

Det er dette arbejde, der har forberedet den til at give de responser den gav på kurset.

 

Der kan ikke gives en slavik manual for basisarbejde, da træningen afhænger af den enkelte hest. Derfor vil nogle heste have brug for f.eks at træne firkantede volter, for at lære at åben i forbenene, mens andre vil have brug for f.eks at lave slangebuer på cirkelvolte, som er en øvelse jeg bruger meget.. Ligesom at nogle heste har brug for at komme op i tempo, for at finde deres bedste grundtempo, mens andre har behov for at komme ned i grundtempo.

 

Det vil heller ikke nødvendigvis være hestens krop, der har primært fokus gennem hele træningen. Jeg kan satens have en hest, der arbejder på en volte der er mindre end den måske kan spore 100 % llige på, men hvis det hjælper dens mindset, så den efterfølgende kan rides selvom andre forlader hallen eller lignende, så er det for mig en del af basisarbejdet. Det er en vurdering for hver enkelt hest og ekvipage.

 

Jeg læser dine sørgsmål Gritt, som at du gerne vil have det skal være sort eller hvidt og jeg tror det er derfor du føler jeg ikke svarer, selvom jeg synes jeg gør mig umage for at svare dig..

 

Og svarer du så lige mig? :-)

 


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

5
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 15:49

Helt iorden Gritt.

Jeg kan godt se det var ude for hvad du har lagt fokus på, havde håbet der var plads til en lille round about ....

 

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ginseng styrer!
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 18:30

Først og fremmest tusind tak til Malene, for din klare og tydelige - og ikke mindst ærlige besvarelse!

I forhold til mit ginseng-indtag, mener jeg jo, at netop dét er årsagen til, at jeg undlod at svare på dét spørgsmål for at undgå en større deroute.

I øvrigt troede jeg ikke du var ret meget for at blive slået i hartkorn med "almindelige dressurryttere". Og at du desuden gik mere op i, hvad du selv laver, end hvad andre går og laver. :-P


Du skrev i start-indlægget (før nogen begyndte at stille spørgsmål), at:
"Venstre side er fra sommertræningslejr 2012 hvor vi arbejde med at ride ham lige, få ham til at række sig mere ud og spænde af i overlinjen. Efterfølggende har Irene arbejdet med ham på egen hånd, med meget sporadisk undervisning udover instruktøruddannelsen, og hun har bygget et virkelig solidt basisfundament.."

Jeg forstod det sådan, at dét solide basisfundament, du refererede til, netop var dét, jeg har markeret.
Derfor undrede det mig, at du laver noget helt andet med din egen 4-års på billederne.
Det skyldes så, forstår jeg nu, at basisfundamentet enten er noget andet/mere - eller at det ikke er mere fundament, end at man godt kan udfordre rammerne mht. blandingsforholdet mellem sand og cement - og lave andre ting, før eller imens man støber.

Det var så egentlig også dét, jeg spurgte til fra starten, fordi det ikke altid har været dén holdning, du har givet udtryk for.


(de fede og store typer skyldes for øvrigt, at det slet ikke ser så voldsomt ud på min skærm, som det - har jeg opdaget - gør på andres )

2
3
Svar på denne tråd
 
 PS......
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 18:31

hvilke spørgsmål er det helt præcist, du ønsker besvaret, som samtidig er relevante i forhold til trådens indhold?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rod...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 19:02

ginseng har åbenbart begrænset effekt, når man har knoklet med arbejde, der virkelig kræver at holde tungen lige i munden hele dagen .
Det var kun den øverste linje af indlægget, der var rettet mod Malene - resten var selvfølgelig til Susan.
Og jeg har også opfattet, at Susan skriver, at der var ét spørgsmål, jeg ikke havde besvaret. Og dét var som sagt helt med vanilje.

Så er jeg vist med igen. :-P

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forløb
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 19:32

Ja Gritt, sommertræningslejr varer en uge og i DEN uge arbejde vi med de ting, der er nævnt om den uge.. "Venstre side er fra sommertræningslejr 2012 hvor vi arbejde med at ride ham lige, få ham til at række sig mere ud og spænde af i overlinjen. Efterfølggende har Irene arbejdet med ham på egen hånd, med meget sporadisk undervisning udover instruktøruddannelsen, og hun har bygget et virkelig solidt basisfundament.."

 

Derefter har Irene, som der står beskrevet, arbejdet videre med hesten, med sporadisk undervisning udover instruktør uddannelsen og her har træningen bestået af (og jeg gentager)

Arbejdet er ikke noget særligt "hokus pokus", men grundigt basisarbejde med ligeudretning, halsen rakt ud, forbenene åbnet, brystkassen løftet, fokus på at hesten sporer lige, overgange mellem gangarterne først og derefter overgange indenfor gangarterne osv osv.. Volter, først 20 m., så 18 m. 15 m. osv med fokus på at hesten kan opretholde sin selvbalance, så rytteren ikke skal støtte skuldre osv i volterne. Hvis hesten f.eks sporer skævt på volten, eller skyder skulderen, så laves volten større indtil den har en størrelse hvor hesten kan holde sig selv igen osv..


Og så "surfer" man på kanten nogle gange indtil hesten gradvis kan honorere mere og mere uden at få brug for at tage støtte op ad rytterens hjælpere..

 

Somebody shoot me hvis jeg stadig ikke har forklaret det, så det er til at forstå!

 

At jeg laver noget andet med min unghest end med Irenes araber, er der ikke noget mærkeligt i, for mig. Jeg forsøger altid at tilpasse arbejdet mest præcist til den pågældende hest og derfor bliver min træning aldrig sat i kasser og lagt i en slavisk rækkefølge.

 

Der er stor forskel på at træne med en unghest og så en ældre hest der har tillagt sig nogle vaner man gerne vil ændre..

 

Så ja, for at bruge dit eksempel vil jeg selvfølgelig ændre på blandingsforholdet mellem cement og sand, hvis der er brug for det. Der er sikkert forskel på at støbe i fugt eller i tørke :-D

 

Jeg ville sldrig bare bruge den samme "opskrift" til hvert fundament, fordi alle ekvipager er unikke og der er så mange individuelle faktorer at tage hensyn til, at det aldrig kan blive en standart cement blanding i mit univers.

 


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

10
2
Svar på denne tråd
 
 Basis fundament
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 19:36

2 ting(når nu vi er begyndt at tælle)...

 

Hvad får dig til at antage at basis træningen fra jorden ikke er på plads på Pippi der har været trænet i et års tid?

 

Basis træningen har Susan vist flere gange defineret som det der forventes at basis instruktørene kan forventes at undervise i. Det er også deraf begrebet(i min verden) opstod. Det er min forståelse når jeg siger basis træning.

 

det du nævner er absolut en del af basistræningen, men nogen gange er det ikke det der har højest prioritet da man feks ikke kan komme længere inden man har trænet separation eller fokus når fold kameraterne kalder osv. Dette prioriteres også som en stor del af basistræningen.

 

Når det er sagt så kan man jo ikke sætte sig op på en hest, der går skævt og så ride lige ud, og så forvente at den bliver lige. Man er nød til at gøre noget. Her kan det at flytte forben, bremse den ene side, flytte basen så blandt meget andet bruges, det er der intet "nyt" i, heller ikke selvom du bliver ved at omtale det som dette.

 

Det nye var Paulos måde at bruge det på, og ikke engang denne er "rigtig" ny.

 

Og så prøver jeg lige igen at spørge. Hvilket billede eller kommentar får dig til at antage at basis ikke er på plads inden hesten bliver bedt om noget ud over basis.


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

4
2
Svar på denne tråd
 
 Samling
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 19:56

 

Spændende tråd!

Jeg kunne godt tænke mig at se billeder af hesten (som går piaff), hvor den går ligeså samlet ligeud, som når den er i piaffen.

Alle billeder der er her i tråden, viser vel ikke det man normalt kalder 'samling'. Eller hvad?

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Jo, og ....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 20:26

den meget tungnemme person bag mit tastatur har også fanget det, nu det er skåret ud i bølgepap. Takker


Det lyder pludselig næsten som om du er den eneste i hele verden, der arbejder med at strikke træningen sammen efter den enkelte hest. Jeg kender altså ikke nogen trænere, der ikke gør - jeg tror bare forskellen består i, hvad man strikker den sammen efter og på hvilke områder, man er villig til at gå på kompromis.

Men der er ingen tvivl om, at du blander virkelig meget, og om at der er sket en hel masse, siden alt handlede om stop, bak, frem og forbenskontrol. Så man må vel også formode, at udvikling har været nødvendig.
Det bliver spændende at se, hvordan "produktet" (som man ikke må kalde det, men det gør jeg så alligevel) ser ud om nogle år.

Fortsat god debat.

5
3
Svar på denne tråd
 
 Go' Humor
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 21:11

Gritt du bliver ved at punke "os" for ikke at svare, mens vi slår knuder på os selv i forsøget på at gøre netop dette, og finde ud af HVAD det er du mangler svar på, tilgengæld nægter du katagorisk at svare på "vores". Se de er god humor

 

 

Men så prøver jeg bare med endnu et spørgsmål(ud over de to jeg stadig venter på svar på )

Det er spørgsmål jeg absolut synes er relevant for denne diskution og denne tråd.

 

Hvor ser du at Susan siger hun er den eneste der tilpasser sig hesten?? Har lige læst indlæget tre gange meget grundigt og jeg magter ikke at se det overhovedet.

 

Susan svare hvad HUN gør, som du har bedt hende om igen og igen, hun siger INTET om, ej heller insinuere hun, hvad ander IKKE gør.

 

Og er ikke helt med, skal der punkes for at have gjort det the mclean way, eller ikke at gøre det mere?

 

Og troede egentlig vi var blevet enig om at udvikling altid er nødvendigt.

 

Og der er da vist ingen der har sagt du ikke må kalde det produktet, det gør jeg da også selv fra tid til anden.


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

4
4
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 21:42

 

Måske jeg har tabt sutten helt, men jeg har endnu ikke fattet hvorfor Susan skal stå til regnskab og vise billeder frem af hesten fra start indlægget. Når nu Susan, så vidt jeg har forstået, ikke har været involveret i træningen hele vejen igennem men at ejeren har gjort en del i det selv og ikke nødvendigvis fået kontinugerlig undervisning af Susan.

 

Hvorfor i alverden skal Susan så stå til regnskab for flere års træning? Det kan jeg stadig ikke lige se. Især ikke, når Susan på noget tidspunkt har sagt at hesten er redet perfekt eller en hun har haft og gøre med hele tiden.

 

Hvorfor er det liiiiiige man ikke tager kontakt til rytteren af hesten istedet for - det nok har en del flere billeder og mere viden omkring forløbet end Susan der bare er glad for oplevelsen på et kursus?


Nu meget eget ponydyr

 

11
1
Svar på denne tråd
 
 Sarah...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 14:07

Ja, puha, undskyld da!
Nu har jeg jo altså lidt andet at lave end at sidde på HN og skrive, selv om det måske af og til kan se anderledes ud.

Jeg har jo fået svar på dét, jeg har spurgt om, og så har tråden pludselig ikke min store bevågenhed længere.
Kald det prioritering ;-)


SPØRGSMÅL NUMMER 1:
"Hvad får dig til at antage at basis træningen fra jorden ikke er på plads på Pippi der har været trænet i et års tid?"

Hvem er Pippi, og hvilke billeder taler vi om?
Og hvad er det, du mener, at jeg har sagt om denne hest?

 

 

SPØRGSMÅL NUMMER 2:
"Og så prøver jeg lige igen at spørge. Hvilket billede eller kommentar får dig til at antage at basis ikke er på plads inden hesten bliver bedt om noget ud over basis."


Det er muligt, at jeg husker forkert, men jeg erindrer ikke at have gjort andet end forsøge at forstå, hvad BASIS betyder for at kunne vurdere, hvorvidt man beder om noget, der ligger ud over.

Når det er beskrevet som Susan gør, kan man vist næsten binde knude på hesten, uden at det konfliter med noget. ;-)


SPØRGSMÅL NUMMER 3:
"Hvor ser du at Susan siger hun er den eneste der tilpasser sig hesten?? Har lige læst indlæget tre gange meget grundigt og jeg magter ikke at se det overhovedet."


Hvor ser du, at jeg siger, at Susan siger, at hun er den eneste, der tilpasser sig hesten?

3
3
Svar på denne tråd
 
 Svar eller spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 14:50

 

SPØRGSMÅL NUMMER 1:
"Hvad får dig til at antage at basis træningen fra jorden ikke er på plads på Pippi der har været trænet i et års tid?"

Hvem er Pippi, og hvilke billeder taler vi om?
Og hvad er det, du mener, at jeg har sagt om denne hest?

 

 

SPØRGSMÅL NUMMER 2:
"Og så prøver jeg lige igen at spørge. Hvilket billede eller kommentar får dig til at antage at basis ikke er på plads inden hesten bliver bedt om noget ud over basis."

 

Du skriver flere gange:

"Hvis basisuddannelsen (af Susan selv beskrevet som fokus på ligeudretning, rækken halsen ud af kroppen og afspænding af overlinjen) er så vigtig, hvorfor vælger man så at medbringe en ganske ung hest, der er i den helt spæde start af sin uddannelse, på kursus og beder den om halsbøjning imens man pisketappedimser den på bagpart og bagben?"

Susan spørg så, i et forsøg på at svare dig

 

"

Og er det iøvrigt Pippi, som bliver 5 år lige om lidt og har været trænet med pauser i det seneste år, du refererer til som en helt ung hest? Den har lige fået rytter på og har lavet masser af sideførende arbejde inden kurset (bare ikke lige Paulo-style) så hvorfor skulle det være slemt for den at være med på kurset?"

 

 

Da du ikke siger nej til dette antog jeg(dumt af mig) at det VAR kursets yngste hest du snakkede om.

 

Mit spørgsmål til dig er så:

Hvad er det der gør(også ved din egen def af basis træning) at du mener at der er en eller anden hest, måske ikke Pippi, der er blevet bedt om for meget. Det kunne jeg oprigtig godt tænke mig at vide?

 

 

SPØRGSMÅL NUMMER 3:
"
Hvor ser du at Susan siger hun er den eneste der tilpasser sig hesten?? Har lige læst indlæget tre gange meget grundigt og jeg magter ikke at se det overhovedet.
"

 

Du skriver i dit næst sidste indlæg:

"Det lyder pludselig næsten som om du er den eneste i hele verden, der arbejder med at strikke træningen sammen efter den enkelte hest. Jeg kender altså ikke nogen trænere, der ikke gør - jeg tror bare forskellen består i, hvad man strikker den sammen efter og på hvilke områder, man er villig til at gå på kompromis"

 

 

Jeg medgiver at du skriver NÆSTEN og ikke nævner Susans navn, så måske du bare mener det som en generel betragtning DU må MEGET gerne forklare hvad du egentlig mente, for kan ikke se hvor der står andet end at du læser det som om Susan mener hun er den eneste i verdenen(næsten) der gør dette...

 

Jeg kan godt se jeg ikke skal forvente svar, der er absolut heller INGEN svarpligt, det kunne jeg aldrig finde på at aftvinge nogen, finder det bare hylende morsomt .

 

Jeg kan jo slutte med at citere dig selv fra tidligere i tråden: "Og så har jeg uddybet mine årsager til at stille spørgsmålene, når "man" ikke rigtig synes man har gidet svare på det, der bliver spurgt ind til."


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

4
3
Svar på denne tråd
 
 Hvis man skal være fræk....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 15:58

Hvis jeg skal være fræk, så opfatter jeg personligt, at grunden til at tråde med BBH/Susan generelt bliver så lange og "nørklede" er, fordi de af os som kan huske da BBH-ridningen var på mode, hvor utrolig sekterisk og belærende BBH-udøvere generelt var.

Hvis man ikke red basis efter BBH-udgaven, hvilket var ligeudrettet, frem og ned med snuden i jorden, ja så var man nærmest udråbt som dyreplager.

Frem/ned og ingen tøjlekontakt var det ENESTE som var sagliggørende !

 

Efter nogle år hvor man intet nyt så fra de ekvipager, som red ligeud, frem og ned i støvet, ja så forsvandt det "eneste sagliggørende" fra BBH-tilhængerne. Og man begyndte at hører mere rimelige og fornuftige grunde til træningen, og hvad man ønskede at opnå.

Og der var lige pludselig mere åbenhed om, at man nødvendigvis ikke var dyreplager, bare fordi man ikke red "the BHHway".

 

Nu er vi så nået hertil, hvor hestene rent faktisk bliver trænet meget mere alsidigt, og/eller almindeligt, hvis man skal sige det sådan. Og hvor man nu rent faktisk ser billeder af alm rideheste, med lidt lange tøjler, men dog ikke snublede rundt på forparten, som skal runde sig om indvendig bagben, og begynde at sætte sig bagtil - også selvom det måske i starten vil udløse konfliktadfærd / lidt underhals fremskrudt ect.

 

Jeg synes det er en fin udvikling, som BBH har været igennem - men kan godt forstå dem, som kan huske hvordan "man burde ride og ellers var man...."

 

Personligt synes jeg, at deres fokus på en afslappet hest er godt, og har især set det forbedre ekvipager, hvor hesten og rytter havde/har temperamentsissues, samt hvor rytteren ikke har været god til at time eftergivenhed.

Og jeg har da 2 gange været ude som tilskuer til kursus, både da det var "hot", og nu hvor fx Amanda Barton kan være interessant at hører på.

Rent faktisk synes jeg, at det er smaddergodt, at Susan vælger og inviterer de undervisere hun kan stå inde for til at lave kurser hos hende. Det vil jeg da syntes var rigtig dejligt hvis min berider havde lyst til at udtale sig om, hvem hun synes man kunne få nye spændende input af.

 

Så hatten af for at Susan udvikler sig - men fuld forståelse for, at nogle af os "gamle" godt kan huske hvor anderledes tingene var i "gamle dage"

 

mvh charlotte

21
1
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 21:04

Jeg beklager, at jeg ikke har svaret på spørgsmålet. Jeg gik egentlig ud fra, at det var irrelevant i lyset af uddybningen vedr. BASIS.

Jeg var overbevist om, at jeg havde set Susan gå med den unge Måne-hest på nogle billeder (som ikke er at finde i dét album, der er linket til her i tråden). Den havde i hvert fald aftegn, der ligner til forveksling. Og så vidt jeg ved, er den da helt nytilredet af Stine Joy?
På billedet bevæger Susan og hesten sig ad langsiden, op ad barrieren.
Hesten er venstrebøjet i halsen, imens Susan meget koncentreret tapper den på venstre bagben imens hun vistnok skubber lidt til den venstre skulder. Sådan husker jeg billedet.

Hvilken hest det ér, kan jo så også være ligegyldigt, nu hvor Susan har redegjort for, hvad hun mener med BASIS. Ud fra denne, kommer hun ikke ret nemt i konflikt med noget som helst.


I forhold til det sidste spørgsmål, mener jeg nøjagtig dét, jeg skrev.

Har jeg glemt noget?

2
3
Svar på denne tråd
 
 Måne Pippis storesøster
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 00:39

Snart 6årige måne, som Stine ganske rigtig tilred i foråret havde også 20mins jordarbejde den ene dag ja, havde bare ikke lige fantasi til at det var hende der blev kaldt ganske ung, det undskylder jeg selvfølgelig.

Hun arbejdede også en smule med overtrædning/bøjning på volte somme jeg husker det ja.

 

Det jeg stadig finder interessant for debatten(hvis vi skal løfte os over diskutionen) er hvad det er ved bøjning som du finder problematisk/modproduktivt til feks at arbejde med ligudretning. Stadig helt ok hvis du ikke vil svare, prøver bare at forstå.

 

 

At alt kan dækkes ind under basis træning, er nu nok at strække den gevaldigt, men lad nu det ligge.

 

Og fedt at du mener hvad du skriver(selv når du ikke kan huske at have skrevet det ;) ), det er et godt udgangspunkt for måske en dag at opnå en debat :)


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

2
4
Svar på denne tråd
 
 Ganske ung er relativt, åbenbart
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 12:05

Jeg havde set billeder af hesten i foråret, hvor den var ranglet og i gang med ryttertilvænning, så derfor gik jeg ud fra, at den var yngre.
Men nytilredet (og åbenbart sent udviklet for en 5 års) ér den da.

Bøjning er da ikke modproduktivt i forhold til ligeudretning i sig selv. Ikke så længe hesten er bøjet gennem hele overlinjen og ikke kun i halsen.

4
2
Svar på denne tråd
 
 Hestevenligt?
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 14:41

Fra BBHs hjemmeside:
>> Jeg har længe ledt efter en dressurunderviser med højt fagligt niveau, som jeg samtidigt synes har samme tilgang til og respekt for hestene, som vi arbejder ud fra på BBH. Det har vi fundet hos Paulo <<

 

www.youtube.com/watch?v=BWz5bb8G6VA

 

Når det der vises på videoen, er en underviser, der, ifølge BBH udsagn, respekterer hesten , og har samme tilgang som de selv har til heste - så må du have mig undskyldt Susan, men så forstår jeg pludselig klokkeklart, at du ikke forstår kritikken.

Så er det jo det sammen som at snakke træning af heste, med enhver anden traditionel dressurrytter, der ikke tager på vej af halepisk og kortgående hest, så længe den bare kan laver øvelser .

Morgan (Charlotte) beskriver egentlig det hele super klart, og tak for det :

>>Nu er vi så nået hertil, hvor hestene rent faktisk bliver trænet meget mere alsidigt, og/eller almindeligt, hvis man skal sige det sådan<<

 

 





 


 

9
2
Svar på denne tråd
 
 ts....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 21:10

Undskyld mig, men synes, at der gået total POPKORN i ovennævnte indlæg.

 

Dvs. total intet-sigende at følge.

(der er hverken hoved eller hale i noget af det)

5
1
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 22:45


Billede



Jeg har hele tiden set Susans indlæg, som et udtryk for ovenstående citat.

At den sorte rabarber gennem træningen er blevet forberedt til at acceptere og samarbejde uden mistillid, og derfor kan forsøge at udføre et så signalkrævende forlangende som piaftrin.

Hvilket egentligt er absurd godt gået, og rammer en stor pæl gennem f.eks mine egne forbehold overfor diverse "støvsugerbander", nemlig at det er nemt nok at få en afslappet hest i en løs ramme, hvis hesten ikke skal lave noget, den ikke selv føler for.

Det har billederne i tråden så modbevist, på fineste vis, hvilket faktisk er mere ualmindeligt, end ganske almindeligt.

 

 

P.S Kære Susan, når nu Grit så gerne vil vide alt, hvad der foregår, kunne du så ikke give hende en fribillet?.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

9
4
Svar på denne tråd
 
 Fribillet
Forfatter: 
Dato:  17-11-2013 00:10

Om smukke sorte araberhest er støvsugerredet synes jeg nu ellers ikke fremgår tydeligt af tråden.
Susan siger selv, at hun ikke har trænet den, men at træningen er forestået af ejeren selv.

 

Men tak, nimbus. Det er SÅ pænt af dig at tænke på mig.

2
1
Svar på denne tråd
 
 "et så signalkrævende
Forfatter: 
Dato:  17-11-2013 14:58

forlangende som piaff" , er netop en glimrende beskrivelse af piaffen indlært som et trick. Dette kan, af en rutineret træner, indlæres hos en hvilken som helst hest på et hvilket som helst uddannelsesniveau,i modsætning til piaff som den højst opnåelige grad af samling, som man desværre skal den lange vej efter og som kræver en afspændt hest, der kan samles og bevare fremadsøgning i samlingen. Trickpiaff er sjovt, men det er stadig cirkusridning, der ikke har så meget med dressur at gøre.

7
2
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2013 15:33

Ja, og det kan man så vurdere på et billede


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

7
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2013 20:48

Hmmmmm, så tror jeg da jeg endnu har tilgode at se andet end trickpiaff på dressurbanerne

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 01:10

Godt gået med den piaff

 

Mht til den video med den brune hest mindede det mig lidt om Jog (western). Er det ikke meget inspireret fra western ,lange tøjler og lang hals, altså borset fra at du sidder meget anderledes, nok pga sadlen? Ja jeg ved ikke så meget om BBH og har ikke læst alle de andre tråde. Men jeg synes da det det ser ud som om hesten hygger sig og fedt du giver den godbidder undervejs

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 
 Videoen, er det hestevenligt?
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 12:23

 

Hmmm, nu tjekkede jeg lige linket til videoen, af Paulo og den halepiskende og ørene-ned-af-nakken hest han underviser - eftersom der er blevet så stille både fra Malene, Sarah og ikke mindst Susans side, siden jeg satte linket ind, troede jeg næsten, at videoen ikke længere var tilgængelig.

 

www.youtube.com/watch?v=BWz5bb8G6VA

 

Billede

 

Det er tydeligt at hesten går med fuldstændig tilbagelagte ører og så voldsom halepisk (ca. fra 2:20), at det må få Matiné til at vende sig i graven af misundelse - det er så ekstremt tydelige stresstegn at enhver respektfuld underviser burde sige stop, og alligevel fortsætter Paulo undervisningen i samme krævende sværhedsgrad.

 

Billede

 

Det udløser 2 konkrete spørgsmål til Susan Kjærgård og co.

 

1. Hvad er det, der gør en underviser - der i den grad presser hesten ud over dens formåen, så den udviser gentagende tydelige stresstegn - respektfuld overfor heste i Susan Kjærgård/BBHs øjne?

 

2. Er det hestevenlig træning, der vises på videoen?

 


 


 

4
2
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 12:31

Hvad er det, der gør, at man, fordi man kommunikerer godt med en træner på nuværende tidspunkt af ens egen udvikling, skal være ansvarlig for alt, hvad vedkommende har gjort sagt og tænkt de sidste 40 år..

 

Medmindre man kaster sig ud i et trænertilhørsforhold af så religiøs karakter, som præger visse andre dele af den biomekaniske lejr.

 

Susan har netop bevist at hun, hårfarven til trods, rent faktisk navigerer og reflekterer over de guruer hun udnævner til Dalai Lama for hest.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

14
3
Svar på denne tråd
 
 Haha....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 13:01

Nimbus, jeg synes næsten, at DU fortjener den omtalte fribillet til Susan - du arbejder hårdt for sagen. :-D

3
1
Svar på denne tråd
 
 Video anno 2013
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 15:07

Nimbus, videoen er lagt op i 2013.

 

Jeg stiller ikke Susan til ansvar for undervisningen på videoen - ligesom jeg heller ikke roser/kritiserer hende for piaffe billedet, eftersom det er Irene og Paulos arbejde der 'bærer frugt' i den kontekst.

 

Jeg spørger til, om det der vises på videoen, er en respektabel tilgang til hestens formåen, ud fra det der er skrevet om Paulo på BBH´s hjemmeside:

 

"Med stor kærlighed til heste, dyb respekt for deres behov, en udtalt forståelse for rytteren og stor ydmyghed overfor "sit fag" arbejde Paulo Sergio Perdigao sig gennem 3 dages kursus her på BBH"....

 

 

..."Jeg har længe ledt efter en dressurunderviser med højt fagligt niveau, som jeg samtidigt synes har samme tilgang til og respekt for hestene, som vi arbejder ud fra på BBH. Det har vi fundet hos Paulo Sergio"...

 


 


 

6
1
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 17:46

Louise, jeg kan ikke svare for Sarah og Malene, men for mit eget vedkommende "blev der stille", fordi jeg ikke har været på Hn siden i fredags. Det har intet med dit link at gøre.

 

Jeg synes ikke det er smukt at se på, på videoen, men jeg ser ingen aggressiv holdning til hesten og voldsomme hjælpere. Derudover kan jeg ikke udtale mig yderligere om videoen, da jeg ikke kan høre hvad Paulo siger.

 

Denne video fra Frankrig ændrer ikke på den oplevelse vi havde over 3 dage med Paulo Sergio her på BBH, hvor det vi så var overensstemmende med det citat du har lagt ind fra nyheden.

"Med stor kærlighed til heste, dyb respekt for deres behov, en udtalt forståelse for rytteren og stor ydmyghed overfor "sit fag" arbejde Paulo Sergio Perdigao sig gennem 3 dages kursus her på BBH"....

Sådan foregik kurset her på BBH.

 

I alt hvad jeg har talt med Paulo Sergio om heste og træning og i alt hvad jeg har set ham vise "live" har jeg fået bekræftet det andet citat du har taget fra nyheden:

 

..."Jeg har længe ledt efter en dressurunderviser med højt fagligt niveau, som jeg samtidigt synes har samme tilgang til og respekt for hestene, som vi arbejder ud fra på BBH. Det har vi fundet hos Paulo Sergio"...

 

Det betyder ikke at jeg er enig i hver eneste en af hans dispositioner. Han longerer f.eks gerne sine egne heste med indspændingstøjler, hvilket aldrig kommer til at ske i mit ridehus.

 

Jeg tager ansvar for hvad der foregår i mit ridehus og på min ridebane. Derudover tager jeg ansvar for hvad der sker i mine lektioner, men hvad mine elever måtte finde på, når jeg de rider selv, eller hvad andre instruktører gør, når de er andre steder,kan jeg ikke tage ansvaret for.

 

Jeg baserer min oplevelse af Paulo Sergio på alt hvad jeg har hørt og set live.


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag om hvordan hjernen spænder ben for dig

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

 

14
1
Svar på denne tråd
 
 Roselina
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 22:03

Som tidligere skrevet :
".....jeg svarer hellere end gerne på oprigtige, uddybende spørgsmål - men tillader mig, at holde mig fuldstændig passiv i forhold til sammenligninger med andre systemer som jeg ikke kender til, og generel mudderkastning."

1
0
Svar på denne tråd
 
 Må man ikke
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 22:52

som underviser undervise nogen der rider anderledes end man selv gør og få det bedste ud af det? jeg kender da flere trænere, som jeg godt kan lide at ride hos, som også underviser nogen der rider helt anderledes end mig selv. Hvis jeg bare så på hvordan de andre red så ville jeg måske vælge den træner fra. Men en god træner forsøger jo at forbedre det ekvipagen kommer med, ikke at lave det hele om. En god træner kan favne flere forskellige måder at gøre tingene på og er samtidig en coach, der formår at skabe positiv udvikling. Kommer man med en småtgående, hest bag lod så må en træner jo forsøge at ændre små ting af gangen.

Jeg rider selv hos en træner der har et andet fokus end jeg selv har, men alligevel får jeg hjælp til nogle af de ting jeg gerne vil have hjælp til. Jeg forstår ikke at man skal være så snæversynet. Ja hesten på videoen er da ikke speciel fantastisk, men ville han være en god træner hvis han stoppede med at undervise? Nej en god træner forsøger at hjælpe og forbedre udfra det de får at arbejde med.


Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

 

 

 

 

 

5
3
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ganske tryg
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 23:50

Tja, jeg er nu ganske tryg ved, at der er ryttere, som er vant til at få undervisning af Susan og ved, hvad hun står for, som har givet udtryk for at undervisningen på kurset hang fint sammen med den sædvanlige undervisning.

 

Det er for mig langt mere overbevisende end skribenter, der tydeligvis ikke rigtigt ved, hvad BBH's undervisning går ud på.

 

Og når nu jeg har kastet mig ud i at diskutere Susan i stedet for ridningen:

 

Jeg ser altid frem til nye opslag fra Susan. De er altid inspirerende og tankevækkende - uanset om jeg er 100 % enig eller ej.

 

Og iøvrigt sætter jeg stor pris på undervisere, der som Susan udvikler sig og undersøger og reflekterer over forskellige træningssystemer.

 

De to gange jeg har købt ydelser fra BBH (kurser uden hest) har jeg i allerhøjeste grad fået det, jeg havde forventet og mere til, så jeg har absolut ikke oplevet nogen modstrid mellem det, Susan siger hun kan levere og det hun faktisk leverede.

 

Og jeg skal måske lige skrive, at jeg ikke selv får undervisning hverken af Susan eller af BBH-uddannede basisintruktører. Jeg værdsætter bare de gode indlæg og den inspiration jeg kan hente derfra.


Kh NinaSt

8
2
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 00:18

Ja, jeg vil faktisk gerne have en fribillet, for min beundring og respekt for Susan vokser i takt med at hun bliver mere og mere "almindelig".

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

5
2
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 12:59

Louise jeg er ked af du følte at jeg ikke svarede på dit spørgsmål, men må indrømme at jeg ikke kunne se, at der var et spørgsmål i dit indlæg.

 

Men er enig med Susan og Janne. Jeg synes ikke det er pænt, men jeg forstå også godt at vi taler forbi hinanden, hvis du synes det der forgår er lige så grimt som træning med feks. Matine.

 

Jeg synes absolut ikke det er pænt, men ja, Susan og Janne har sagt meget klart hvad jeg tænker i forhold til den video, og i forhold til Paulo generelt


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

 

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

3
2
Svar på denne tråd
 
 ''Almindelig''
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 16:18

"Ja, jeg vil faktisk gerne have en fribillet, for min beundring og respekt for Susan vokser i takt med at hun bliver mere og mere "almindelig"."


Dét var netop min pointe helt fra starten, at der ikke er så meget, der adskiller Susan fra "alle de andre" længere.

Et koncept jeg sagtens kan forstå, at man vil arbejde ud fra.
Man rammer en meget bredere skare af ryttere, og har dermed et bedre grundlag for at kunne sørge for brød på bordet som selvstændig erhvervsdrivende.

Resten har Morgan vist sagt.


"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." (Oscar Wilde)

3
1
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 00:21

Ja, der er jo heldigvis stadig alternativer, hvis man har behov for en træner, der helt selv har opfundet hesten


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

6
3
Svar på denne tråd
 
 Nu ved jeg jo ikke lige, hvem
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 20:05

eller hvad du hentyder til.
Jeg kom fluks til at tænke på selvopfundne teorier opfundet til lejligheden i takt med, at man erfarer ting. Og dét er vel principielt ikke noget alternativ? ;-)


"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." (Oscar Wilde)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Paulo til DK
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 20:21

Paulo kommer til DK igen her i marts 2014

www.facebook.com/events/ 1438753449693706/?source=1


Lene Særmark

BBH Basisinstruktør

 

 

Træning til glæde for hest og rytter

 

"Mit mål er at skabe glade, sunde og stærke rideheste, der nyder træningen og samværet med rytteren"

 

 

www.lenesaermark.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Morgado
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 10:06

Hvis der er nogen der har lyst til at se lidt af Paulos undervisning, så er der her et klip fra en af mine lektioner på Sena, da vi var hos Morgado Lusitanos :-)

www.facebook.com/ permalink.php?story_fb...tif_t=like

 


Hvor fanden blev RIDEGLÆDEN af??

- et helt anderledes foredrag

Nu også på Sjælland

 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising evrytime we fall...

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider