Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Lejlighed stinker !
Forfatter: 
Dato:  19-02-2017 22:53

Årh synes jeg er havnet i en uoverskuelig situation. Skriver herinde i håb om råd, om ikke andet så for at komme af med min frustration !.

 

Efter at have flyttet en del rundt de sidste par år og boet på lejet værelset pga sygdom og dertil dårlig økonomi, fandt jeg endelig en god lejebolig, som jeg efter at have stået længe på venteliste til, blev tildelt. Beliggnedehed er perfekt for mig, jeg må have mine dyr, den er billig og alt er fint. Så det er dejligt at kunne flytte ind i sit eget hjem. Alt godt , så langt.

 

Boligen er lejebolig og i en privat boligforening. Altså IKKE offentligt og kommunalt. Bygningerne er bygget i 1962.

 

Jeg er IKKE ryger, jeg har tidligere boet i lejeboligere, med både over og underboer som ryger, jeg har aldrig oplevet det som et problem, jeg opfatter ikke mig selv som hysterisk. Min nuværende nabo til den ene side, samt overbo er rygere og hold nu op , det gør livet et mareridt. Min lejlighed STINKER af røg, det er helt forfærdelig. Mine øjne svier, jeg får trykken for brystet, en klump i halsen, slim i halsen, hoster, en astma som jeg ikke har mærket til længe, er blusset op igen. Mit tøj stinker af røg, selv min hund lugter fælt af røg. Her lugter som om her bor mindst 5 rygere og når jeg kommer hjem om middagen, lugter her som om her har været vild fest, med mindst 20 rygere, der ikke har luftet ud hele natten. Det er SÅ ulækkert.

Jeg har vasket ALLE døre, skabe og skuffer, paneler og vinduer af i rodalon af 2 omgange, jeg lufter ud 5-8 gange om dagen, vinduet i køkkenet, står åbnet hele tiden. Lugten er værst i mit soveværelse, i køkkent, i gangen og badværelse. Stuen er ok.

Jeg har lejet en damp renser, til at dampe køkkent og soveværelse og bad med. Jeg har sat bøtter med eddike over alt, jeg har købt lugtfrisker, som desværre ikke dur, da jeg får kraftig hovedpine og kvalme af dem. Jeg har snakket med viceværten og boligforeningen om det flere gange, de kan ikke gøre noget ved problemet siger de, da det ikke er forbudt at ryge i eget hjem.

 

Boligbyggeriet er som sagt gammel, fra 1962, så der er sprækker og revner over alt, men jeg har ikke lige råd til at få lagt nyt gulv i hele boligen og jeg har spurgt om man må fuge rundt langs listerne i boligen, men det må man ikke. Jeg har lagt væg til væg tæppe på i soveværelset, men det har ikke hjulpet.

 

Jeg er vitterlig grædefærdig over det. Jeg får det fysisk dårligt af at være i min bolig, jeg har ikke råd til at flytte igen og det er kun knap 2 måneder siden jeg flyttede ind. Jeg har kigget på nettet efter luftrenserne, men kan se at priserne er fra 3000 og helt op til 9000 kr, det har jeg ikke penge til.

 

Jeg er ved at spare sammen til at ligge vinyl gulv i køkken og gang, hvilket jeg har fået lov til at boligforeningen, i håb om at det kan dække nogen revner og sprækker, som måske kan tage noget af lugten, men da jeg jo ikke har underbo, ved jeg ikke om det er realistisk, eller om lugten simpelthen kommer igennem væggen ??

 

Som det er nu, så kan jeg næsten ikke holde ud at være hjemme hos mig selv, jeg hoster, vågner med slim i halsen, har hele tiden trykken for brystet og maven og følelse af klump i halsen, mine øjne er røde og svier ( alle de symptomer er jeg vant til, hvis jeg feks opholder mig i lokaler med mange rygere ) , jeg sover med vinduet åben, har to bøtter med eddike i soveværelset, er så lidt hjemme som muligt og ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre.

 

; (

 

Er der nogen der har nogen gode råd, hvad skal man stille op ?? Jeg er også samtidig bekymret, fordi det er jo ikke kun lugten i sig selv, det er vel også passiv rygning ?? hvorfor skal man bare finde sig i det ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eddike
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 07:14

Kære Øllebølle

 

Det er en trist situation du er i, men jeg tror eddike kan hjælpe dig lidt. Prøv at stille nogle små skåle op rundt i lejligheden og hæld noget eiddike i, det vil tage en del af lugten. Eddiken kommer du ikke til at kunne lugte, men du skal holde øje med at skålene ikke udtørrer da eddiken fordamper efter nogen tid.

 

Held og lykke

 

Venligst Lærke

0
4
Svar på denne tråd
 
 Søg videre
Forfatter: 
Dato:  20-02-2017 09:02

Når du er så slemt ramt, kan jeg kun se én løsning: At du finder en lejlighed, hvor der er restriktioner mht. rygning.

 

Hvis rygning i nabolejlighederne gør dig så syg, så vil det fortsætte med at genere dig, uanset hvad du investerer, og hvor meget du gør rent og gør krumspring.

 

Så der er nok ikke andet for end at være tålmodig og blive skrevet op til en sådan bolig.

1
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 15:26

Hej Lækre, som jeg allerede har skrevet, så er eddike allerede prøvet, fra første dag jeg flyttede ind og frem til nu, har jeg haft eddike stående i alle rum, det hjælper desværre ikke ret meget.

 

 

Hanne17, har aldrig hørt om boliger med rygeforbud ? Er det ikke kun i særlig boligere, feks plejeboliger, handicap boliger eller feks særlig boligområder i kbh eller storbyer som odense eller århus ? Har ALDRIG hørt om det eller set det herude hvor jeg bor.

Har hellere aldrig haft problemer med at naboer ryger før, er aldrig blevet dårlig af det før, har tidligere haft over og underboer og naboer der ryger, men det har jeg ikke tidligere været generet af, eller kunnet lugte, så forstår ikke hvorfor det stinker sådan ind i min lejlighed nu, kan ikke greje hvor lugten kommer ind fra eller om det sidder i gulve og sprækker fra tidliger bogliger ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 I min tidligere
Forfatter: 
Dato:  21-02-2017 19:23

lejlighed kom der røglugt ind igennem udluftningen i lejligheden. Det var en studiolejlighed med tekøkken, og der stank af røg, hvis jeg havde ventilatoren tændt i bare et par min. Måske er det noget lignende hos dig?

 

Jeg føler virkelig med dig. Jeg er også overfølsom over for røg, og det er simpelthen så ubehageligt at være i et miljø, hvor man ikke kan slippe væk fra lugten/generne.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-02-2017 08:34

Du kan intet gøre ved røg i en lejlighed, som er bygget tilbage i dino tiden.

 

Du bliver nødt til at leve med det eller finde en anden lejlighed og jeg forstår fuldt ud hvis du ønsker en anden lejlighed.

 

Jeg er meget sensitiv over for både lugte og lyde og kan slet-slet ikke klare cigratrøg, føj for den lede altså. Forstår simpelthen ikke folk KAN ryge, adr.

 

Jeg har også to naboer i min opgang (og underbo) der ryger. Men jeg er så priviligeret at de faktisk ryger udenfor på deres terasse. Jeg kan godt lugte lidt hvis de ryger udendørs og det blæser lidt ind mod min lejlighed igennem vinduer og døre, men hvis jeg så lukker persiennerne helt ned så kan man næsten ikke lugte noget.

 

Så du kan nok ikke gøre noget udover at flytte, øv øv.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Sandra
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 19:32

jeg føler rigtigt meget med dig, men du kan intet gøre. Og det med vinyl vil ikke hjælpe, så lad være med at spilde dine penge på det.

Jeg har boet i en lejlighed, hvor naboen røg, og det blev først godt, da hun flyttede på plejehjem.

Jeg var så 'heldig' at køkkenet var det eneste tilstødende rum, og jeg holdt døren lukket derud, hvilket hjalp en del. Når jeg så skulle derud, holdt jeg vejret, lukkede døren efter mig, og åbnede altandøren, som stod åben i den tid, jeg var i køkkenet.

Der var vinyl på gulvet.

Bygningerne var fra 1958.

jeg stoppede svampe ind i alle revner og sprækker, sprøjtede hårdt skum ind ved rørene i væggen. - intet hjalp

Du bliver nødt til at flytte, selv om det er økonomisk svært og uoverskueligt. Dit helbred og psykiske velvære er vigtigere end din økonomi.

 

Bh. Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 22:26

Enig i det de andre siger. Nej, den slags må man finde sig i.

 

Jeg kan være helt ærlig: jeg er skrup-hysterisk med rygning. Fuldstændigt.

Jeg KAN ikke have det. I min opgang må man ryge i egen lejllighed, men ikke i opgangen.

Jeg kan HELDIGVIS ikke lugte min underbos røg i min lejlighed - men man er ikke i tvivl hvis hun er hjemme, for det siver ud i opgangen og stinker som et gammelt værtshus (FATTER ikke at folk kan leve i så uhumsk en lugt).

Hun har desuden en uvane med at smide skodderne ud af vinduet, direkte ned i min cykelkurv. Rygere er sgu nogle underlige væsner ;) (og det er sagt med et glimt i øjet, for man kan aldrig generalisere!)

 

Nej, sådan seriøst, så kan du intet gøre. De bestemmer hvad de laver i deres lejlighed, og du har afprøvet alt hvad man normalt anbefaler.

Jeg ved godt det er frustrerende at flytte igen.

Men jeg ved at her i København er der flere og flere opgange, hvor AL rygning er forbudt. Såkaldte røgfri bygninger. De er helt vanvittigt populære, forståeligt nok.

Desværre er ventelisterne lange, da både allergikere, børnefamilier, og os med en lugtesans, ønsker at bo i sådan nogle bygninger.

Men det er jo bedre at skrive dig op i dag end imorgen. Se om de findes i dit område. Held og lykke!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  26-02-2017 00:58

Jeg har selv været der.

Eneste mulighed er at flytte. Ked af at sige det.

 

Vores var en ejerlejlighed. IKKE sjovt for økonomien. Er glad for, vi var så heldigt stillet på den front, at det ikke var nødvendigt at blive boende i det helvede. Gule vægge, mit tøj stank af røg (du ved nok nu hvordan røgstanken samler sig i indelukkede hulrum som fx tøjskabe) og jeg vågnede hver morgen med hovedpine og kradsende hals.

 

Og nej - man er ikke oversensitiv, allergisk, har skarp lugtesans eller er sart - tror simpelthen ikke på, der findes almindelige ikke-rygere, der IKKE ville blive generet af cigaretrøg i eget hjem.

 

Det kan være, du kan tale om problemet med dine naboer, men vær nu forsigtig. Vi kom til at starte en regulær nabokrig (havde vist et øjeblik glemt vi boede på Amager ), altså mest fra deres side, vi prøvede at ignorere når de råbte og truede os. Men til sidst kunne vi ikke længere opholde os på vores egen altan uden de kom ud og begyndte at skrige af os, så vi tog konsekvensen og smuttede.

 

Da vi kiggede på ny lejlighed sørgede vi for at tale med folk i opgangen inden køb, så vi kunne afklare om der boede rygere. Hvis jeg skal være lidt praktisk i mit råd (og så må du tilgive stereotyperne, jeg smider op i luften), så ville jeg anbefale at leje en lejlighed privat i en ejerforening i stedet for i en boligforening, da lavtuddannede som social gruppe ryger langt mere end højtuddannede, og det er de højtuddannede, der har råd til at købe en lejlighed. Der er også mange ældre, der ryger (indenfor), så det vil være en fordel at finde boligblokke, der mest tiltrækker unge.

 

Heldigvis er det kun en fjerdedel, der ryger, og langt de fleste af dem gør det kun udendørs :-) Så skulle du få en ryger til nabo i fremtiden, er det ikke sikkert, det påvirker miljøet i din lejlighed.

 


PAAtvaers

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Ona anti odor
Forfatter: 
Dato:  01-03-2017 14:17

Lyder ikke sjovt hvad du oplever.

 

Jeg har prøvet Ona anti odor produkter, og de hjalp meget på mine duft problemer. Det er en slags voks man kan ligge på en tallerken, og vupti! alle dufte væk.

 

Jeg anbefaler dem højt, og håber det hjælper.

0
0
Svar på denne tråd
 
 trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2017 21:08

Hvis jeg var dig, ville jeg finde en bolig, med absolut no go rygning...i hele bygningen og i 5 miles omkreds.

 

Jeg er ryger, men tænker ikke, at jeg generer andre mennesker, jeg tager hensyn...

Dvs. ryger ikke i andres nærvær, smider ikke skodder på gaden.

 

Men, jo, jeg ryger i min egen lejlighed.

Og jo, jeg betaler også husleje.

 

Så, stop venligst denne form for mobning af rygere.

 

Vi har faktisk også lov til at være her...

5
6
Svar på denne tråd
 
 000 ....
Forfatter: 
Dato:  02-03-2017 06:34

Kære '000'

Hvor ser du at rygere mobbes i denne tråd?

Trådstarter har det virkelig dårligt med røgen og trods forståelse anbefaler alle at hun flytter.

Det er faktisk slet ikke fair at man skal generes af naboernes adfærd, om det så er for meget larm, musik, røg mv.

Når vi tolererer reglen om, at man skal finde sig i at naboerne gerne må ryge hos sig selv, er det historisk kulturelt betinget.

Hvis rygning var noget nyt i dag, og man samtidigt var klar over de sundhedsmæsssige konsekvenser, ville det helt sikkert omgående blive begrænset hvor meget man må ryge i ejendomme med flere beboelsesenheder.

3
1
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-03-2017 21:11

Tak for jeres svar alle sammen.

 

Jeg må indse der kun er to ting at gøre, at forsøge at spare sammen til en luftrenser, eller flytte, men flytning er meget dyrere og mere uoverskueligt og det er i forvejen svært at finde lejebolig når man har hund.

 

Det med at finde lejeboligere hvor rygning er forbudt, det må være noget der kun eksistere i kbh ? Jeg bor i østjylland i en mindre bydel, har aldrig hørt om det i de her områder, aldrig.

 

Men det er virkelig rædselsfuldt og det skyldes nok den gamle bygningmodel, der er fælles ventilationssystem, så jeg får naboerns klamme røg ud på badeværelset, og der er ikke vindue på badeværelset, desværre kan jeg ikke lukke af for ventilations systemet derude, da der i så fald ville drive af fugt ned af væggene i stedet, men i gangen og soveværelset og køkken er der ikke ventilations system og der stinker lige så ulækkert at røg. Selv min hunds pels lugter af røg og folk kommentere at mit tøj lugter af røg :(

 

Jeg skal til lægen i morgen og tale med hende, om hun kan hjælpe mig med min konstante slim i halsen og hosten og trykken for brystet, er ved at blive vanvittig. :(

 

 

og i øvrigt der er ingen mobning mod rygere, kun det kolde fakta at rygning er sundhedskadeligt og svært generede for mange af os som ikke ryger, er allergikere eller overfølsomme og ja vi betaler også husleje.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke-ryger lejlighed
Forfatter: 
Dato:  03-03-2017 19:40

Jeg er også fra det jyske og er faktisk aldrig stødt på ikke-rygerlejligheder i booligselskaber. Til gengæld er jeg stødt på en del af dem ved private udlejere, så måske du kan være heldig. Jeg tror også det er det bedste bud på en mere holdbar løsning.

 

Angående hooste, slim osv. så tænker jeg at det kan behandles med piller eller inhalator -har hund med astma der får den slags for samme problem i sommerhalvåret og det virker ok (og er med garanti noget nemmere at få hældt i et menneske end i hunden ). Men det er næppe en langtidsholdbar løsning -det beroliger slimhinderne og dæmper symptomerne, men det ændrer jo ikke på, at luftvejene udsættes for noget de ikke er ret glade for.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-03-2017 17:09

Øv, så er det vist kun en Københavner-tendens, det med røgfri boligblokke. De er ellers enormt populære, man kan kun håbe, at de spreder sig til resten af landet.

 

Jeg ser ikke nogen mobning - faktisk synes jeg det er lidt omvendt. At rygere har meget lang snor, og alle andre må bare finde sig i generne. Man kan fortsat ikke nyde sin café mad udendørs om sommeren, desværre. Man må rykke indenfor, for at undgå røg.

Og folk overholder heller ikke rygepolitikken på perronerne, trods den er lavet for at skåne togpersonale og rejsende :(

 

Alle skal jo være her. Men jeg synes der gøres alt for lidt for, at røg ikke genere andre. Jeg forstår f.eks. stadig ikke, at man i 2017 ikke har kunnet lave en cigaret uden lugt. Det må simpelthen være muligt!

De kan starte med at fjerne de giftstoffer, der er i. Så kan det være de lugter mindre.

Jeg synes også de nye e-cigaretter er gode, der er stort set ingen lugt fra dem, og kun "pæn" hvid damp som ikke giver hosteanfald (jeg hoster og får røde øjne af "normal" cigaretrøg).

Dejligt med noget udvikling i den rigtige vej.

 

For lad mig slå fast - alle har deres laster, inklusive mig selv! Det rører mig ikke en pind, at folk nyder deres niktotin. Det skal de have lov til! Det er kun et problem, når der er meget generende røg involveret.

Utroligt man ikke har opfundet lugtfri cigaretter endnu!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

2
0
Svar på denne tråd
 
 Røgfri boliger
Forfatter: 
Dato:  06-03-2017 19:24

Jo, de findes andre steder end København, de røgfri almene boliger. Beboerbladet har listet nogle eksempler op i det nummer, der er ude nu. De er opført i artiklen her: beboerbladet.dk/artikler/nyhed/hver- tredje-vil-ikke-bo-i-rygerbolig/

Så de er derude. Men der er som regel a) lang venteliste, b) relativt nyopført, dvs. det er ikke billige boliger, og c) som regel går rygeforbud hånd-i-hånd med dyreforbud, da boligerne primært er til folk med svær allergi over for en masse ting.

Men man kan altså stadig godt få en billig, almen bolig, hvor der må ryges, uden at lejligheden er forpestet af røg. :-)

Tjek lejligheden inden der siges ja tak. Tal med beboeren og evt. andre beboere. Er byggeriet noget utæt gammelt @!#$, er sandsynligheden for røggener en del større, end en måske kedeligt udseende betonblok.


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider