Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Efter aflivning af hest - hvad så?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 20:05

Jeg tænker på hvordan det skal gribes an hvis hesten skal aflives.

Hvad gør man med hesten bagefter, når den er udelukket fra consum??

 

Jeg håber på nogle svar.

 

Mvh Camilla

0
1
Svar på denne tråd
 
 Der er ikke mange valg
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 20:19
Hvis hesten er udtaget fra konsum - og heller ikke kan bruges som dyrefoder i f.eks. zoo (og der er ofte venteliste for at komme til hos zoo) er der Daka - og muligheden for at den kan kremeres.

Kremering er ret dyrt - specielt hvis det skal være individuelt. Daka er heller ikke billigt - men nok dog stadig det billigste af de to alternativer.

£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tre muligheder
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 09:27

hvis hesten er taget ud af konsum og hesten skal aflives hjemme, så er der vel kun DAKA som mulighed..

 

kan den transporteres, så er der dyreparker.. den berygtede ventetid er vist ved at være over, min dyrlæge har netop fået af vide af Ree park at de begynder at mangle heste (der er jo blevet aflivet en del heste pga krisen, og nu kommer der så mindre følårgange..)

 

og så er der kremering..

 

hvis din hest ikke siger noget til at blive transporteret, så kontakt en dyrepark og lav en aftale.. Jeg var engang med for at aflvere en hest og den døde idet den ville tage en bid af en gulerod, de havde..

så det vil jeg til enhver tid gøre med min egen, medmindre jeg kører den til slagter (mine heste er nemlig ikke taget ud af konsum)..

 

jeg har desværre fået afhentet to føl af DAKA og det er ikke en oplevelse jeg gør friviligt igen..

første gang kunne de ikke finde føllet, fordi det var sat i skygge så der måtte jeg til at flytte et føl igen igen der var født i påsken og efterhånden et par dage gammelt .. anden gang var jeg desværre hjemme da de kom og han hældte bare det døde føl ud af trillebøren så den lå helt sammenkrøllet og det var heller ikke lækkert at se den blive hejst op.. jeg ved godt den var død.. men alligevel..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 udelukket af konsum
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 09:57

Når hesten er udelukket fra konsum, må den da så godt bruges som dyrefoder?

 

Jeg har altid haft DAKA til at hente heste, foretrækker dog at få aflivet på en dyreklinik så jeg ikke har dårlige oplevelser/minder "hjemme".


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 konsum..
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 11:27

en hest taget ud af konsum må gerne bruges til dyremad..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Daka, løvefoder eller Barf.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2017 20:59

Jeg bruger DAKA og har kun gode erfaringer med dem.

En enkelt pony har jeg dog dononeret til Barf (hundefodring af råt kød). Den blev aflivet herhjemme via skud og afblødning og blev senere afhentet af en frisk ung kvinde som klarede resten selv. Det lyder hårdt, men hoppen gik til noget godt og hun havde uheldbredeligt dårligt ben.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 18:10

Altså hvis ikke du har måneder til at afvente - så er det DAKA, som skal afhente hesten, når den er aflivet.

Du skal ringe til DAKA i forvejen, inden i afliver. Og læs også deres hjemmeside, der er flere nyttige informationer, hvis ikke du er velvidende om forløbet.

 

Hesten kan aflives hhv. med boltpistol (det foretrækker jeg personligt, fordi at det går stærkt), men den kan også sprøjtes ned, kan kræve stærke psyke.

 

Mvh


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Må man spise den selv?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2017 15:38

Jeg fik min kørt til dyrehospitalet og så foregik det i ro og mag. Min hest var nu meget cool med det hele, så derfor valgte jeg den løsning.

Jeg afleverede den og så tog de sig af det hele - jeg var ved den, da den tog sit sidste åndedrag og så gik jeg derfra, da jeg havde sagt farvel.

 

Hvis man synes om hestekød og har det ok med at spise ens egen hest, så må man vel gerne spise hesten selv - selvom den er undtaget for konsum? Om man må slagte den selv, det ved jeg så ikke.

Jeg ville ikke selv kunne spise en hest jeg kendte, men fx i Island er det ganske normalt at opdrætte heste til spise, ligesom vi gør med køer og grise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 altid sprøjte
Forfatter: 
Dato:  07-02-2017 17:11

Jeg ville altid aflive med sprøjte , har været ude for det 2 gange og begge gange gik det total stille og roligt , og det var hjemme i vante omgivelser ... de 2 gange nåde de at spise et halv æble så var de væk og lagde sig roligt ned med støtte fra dyrlægen... der er intet voldsomt ved en sprøjte , og der kommer intet blod. kødet kan naturligvis heller ikke bruges bag efter men det skal det heller ikke . min heste skal bare brændes .

 

 

Dagen efter er daka kommet , jeg har aldrig set dem blive hentet de dyrlæge fraråde mig i at se det i og med jeg var total knust begge gange .. så er det bedre at huske sin hest liggende og sove...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt om døde heste...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2017 20:57

Hvis din hest er udtaget fra konsum, må du gerne selv spise den, men jeg kender ikke reglerne for slagtningen, når det er eget dyr, og jeg ville ikke selv kunne spise min beste-ste-hesteven.

 

Hvis den aflives med boltpistol, skal den "stikkes" bagefter for at afbløde, da den kun betrages som bedøvet af "skuddet". Der er enorme mængder blod i en hest, og - det må IKKE "bare løbe ud på marken", men skal "opsamles" på samme måde som vandet fra møddingen (mener jeg at have forstået).

 

Jeg valgte for nogle år siden, at få sprøjte min gamle hoppe ned. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg stod selv med hende. Det gik så stille og roligt, men selvfølgelig tudede jeg, ikke mindst fordi jeg selv havde taget beslutningen. Bondemanden var sød at tage sig af det praktiske bagefter, så DAKA kunne hente hende.


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider