Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Laktosefrie produkter
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 16:25

Alvidende HN'er, jeg behøver jeres tips!

 

I mange år har jeg reageret på forskellige mælkeprodukter der er blever opvarmet og/eller i store mængder. Visse gange har jeg det også skidt med andre ting, som der ikke umiddelbart er mælkeprodukter i, men det er sjældent. Jeg har i hvert fald en eller anden form for intolerence over for noget der er i mælk.

Jeg er efter laaang overvejelse, kommet frem til at jeg hellere må prøve det af. Jeg har dog svært ved at undvære mælk helt, for jeg kan nærmest ikke leve uden min havregryn (jeg bliver i hvert fald træls at arbejde med) og jeg kan godt lide det i mad. Derfor vil jeg starte med at prøve at leve på laktosefrie mælkeprodukter i et lille stykke tid.

 

Men jeg har ingen anelse om hvordan! Jeg ser næsten ingen laktosefrie produkter, og de fleste jeg ser er minimælk eller skummetmælk. Det gider jeg altså ikke. Jeg vil have sødmælk eller letmælk, og en del af testen er også fløde i mad. Så hvor finder man laktosefrie mælkeprodukter? Jeg har indtryk af at Sverige og Norge er meget længere foran på det punkt. Jeg vil gerne i gang hurtigst muligt (inden der er risiko for at jeg skal meget ud af huset med arbejdet), så jeg vil ikke løbe alle butikker igennem selv, hvis nu nogen ved hvor jeg skal lede ;)

Jeg bor i Århus, så jeg er rimelig velstillet i forhold til butikker.


 

- Pernille

Der er intet geni, uden en smule galskab

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 16:59

Rema1000 har mange laktosefri produkter. Jeg er næsten sikker på at der ikke er laktosefri produkter, der ikke er mini-eller skummetmælk. Måske kan du være heldig at finde letmælk.

Der er ikke salg i laktosefri sødmælk, ikke i dk i hvert fald.

 

Jeg håber du Finderup en måde at få det bedre på. Du skal bare lige være obs på at det kan være at du ikke kan tåle mælk overhovedet også så vil laktosefri mælk ikke have en positiv effekt. Men det er et godt sted at starte. Held og lykke.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vær doven - gør det nemt
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 18:34
Start med at snakke med din egen læge.

Du kan få det testet med en blodprøve.
Derefter, spørg om colon irritable?

Store mængder, fed mad, chokolade osv er lige det en irritabel tyktarm reagerer på, med eller uden mælk.

Det er et @!#$ dyrt eksperiment at skifte til mælkefri eller fx gluten fri diæt, især hvis det ikke er årsagen. Bliv testet først, ikke
1
0
Svar på denne tråd
 
 lægen og test først
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 18:50

.... alt efter resultatet kan du prøve det andet.

 

Men når det så er sagt, så kan de jo ikke rigtig teste hvis det blot er intollerence eller irritabel tyktarm.

laktosefri mælk findes som minimælk og smager fantastisk (fuldstændig som alm. mælk) der er blot mindre kalk i så det skal man lige være opmærksom på hvis man har problemer med det i forvejen.

der er derudover også lavet både laktosefri piskefløde og madlavningsfløde (madlavningsfløden er også glutenfri) normal madlavningsfløde er ikke glutenfri.

 

der er også laktosefri yoghurt, philadelphia, creme fraich ost, smør, is osv.

 

nogle køre med arla produkter andre med naturmælk og andre igen med valio - fælles for dem alle er at næsten alle supermarkeder efterhånden har et stort udvalg.

 

hvis du går til lægen og bliver testet og får af vide at det er irritabel tyktarm, kan det være en fordel at undersøge LOW fodmap diæten, den kan hjælpe, men kræver lidt tilvending.

 

Til sidst - der findes tabletter (bla. laktanon) som kan neutralisere laktosen i mælkeprodukter, som skal tages inden du indtager mælkeprodukter, men dem vil jeg kun anbefale hvis det viser sig at du virkelig har et problem med laktose.


Stritmaner er bare et hit!

1
0
Svar på denne tråd
 
 naturmælk
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 19:56

Naturmælk laver laktosefri sødmælk, men jeg ved ikke hvem der forhandler. Det kan de nok svare på hvis du ringer eller sender dem en e-mail


Mvh Rikke

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Laktose
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 23:03

Hvorer det dejligt med en masse mærker! Jeg kan da se at jeg skal i Rema og at jeg skal kigge efter Naturmælk.

 

Måske jeg burde gå til lægen, men det vælger jeg at lade være med til dette. Jeg får ingen tydelige allergiske reaktioner og jeg har tidligere spurgt en læge til det. Jeg reagerer lynhurtigt og især på opvarmet fløde og han kunne ikke se hvorfor det kun var opvarmede mælkeprodukter jeg reagerede kraftigt på. Så med læge- og nåleskræk, så tror jeg bare at jeg prøver af selv og undgår laktose i første omgang. Jeg reagerer heldigvis så hurtigt, at jeg ikke behøver at teste længe. Et par uger, hvor jeg bruger det laktosefri mere flittigt end jeg ellers ville bruge mælk/fløde, det burde kunne give en retning. Så kan jeg altid gå til lægen bagefter. Det er jo ikke farligt at undgå mælk/laktose i en kort periode ;)

 

Det er et stort skridt for mig at undgå det, for jeg vil ikke lyde hysterisk når jeg spiser ude. Flødekartofler og sovs med fløde er SÅ lækkert, men jeg får det skidt af det.


 

- Pernille

Der er intet geni, uden en smule galskab

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Laktose
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 13:05

Man kan da sagtens testes for om man er laktoseintollerant. Det er jeg da blevet.

 

Jeg undgår så vidt muligt mælk også de laktosefri alternativer. Jeg er laktoseintollerant og kan til en hvis grad tåle de laktosefri alternativer, men min krop har det bedre når jeg helt udelader mælkeprodukter. Nogle gange reagerer jeg på de laktosefri produkter, men tåler dem typisk ok. Bruger f.eks. laktosefri mælk og piskefløde til risalamande juleaften og sådan i ny og næ.

 

Når man vender sig til det og har en god basisviden om indhold i forskellige fødevarer og opskrifter, så er det virkelig ikke ret svært at undvære mejeriprodukter. F.eks. kan du jo bare bruge plantebaseret "mælk" til dine havregryn og i caffelatten. F.eks. soya-, ris- eller mandelmælk.

 

Når man så i ny og næ gerne vil have et eller andet med mælk i, så kan de laktosefri produkter købes i mere eller mindre samtlige supermarkeder.

 

Det der med at spørge om der er mælk i maden, det vender man sig til. Jeg synes også det var svært i starten, men ærligt så har jeg mødt meget meget få mennesker der rynker på næsen over det og langt de fleste tager hellere end gerne hensyn til at man ikke tåler et eller andet. Tænk på hvordan du selv ville reagere hvis en gæst ikke kunne tåle et eller andet, ville du så ikke bare med et smil undlade det i det mad du serverer og finde på et alternativ?

Enkelte har skeptisk spurgt mig "og hvordan har du så fundet ud af det," når jeg siger jeg ikke tåler mælk. De har alle klappet meget hurtigt i igen, når jeg oplyser at ja det har en test ved lægen vist og jeg i øvrigt ikke har konstant ondt maven, efter jeg droppede laktosen.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider