Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Naboens hund
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 18:18

Halløj

 

For et par måneder siden, fik jeg ny overbo. Han har så den her hund, og den larmer meget. Den gør tit når folk går forbi på gaden, hvilket er ret tit da, vi bor i midtbyen. Jeg kender en der bor overfor os, på den anden side af vejen. De har sagt til mig, at de også kan høre den og synes det er meget træls.

 

Der har nogle gange været tis i opgangen, som ikke er blevet tørret op. Enten har jeg gjort det, fordi det har været lige ude for min dør, en centimeter fra min dørmåtte, ellers har andre naboer eller viceværetn gjort det et par gange.

 

Jeg hængte så en seddel op i opgangen for nylig, fordi der igen var tis der ude. Jeg skrev noget med, at jeg var rigtig træt af tis og hunde der gør. Men ville være ked af at ringe til udlejer, da jeg frygter det kan komme til at gå ud over alle der har dyr her. Jeg har selv to indekatte, som jeg ikke går ud fra generer nogen.

 

Der er så igen blevet tisset i gangen. Det blev så tørret op, ikke særlig grundigt, dagen efter. Og så var der smidt en toiletrulle og nogle reklamer uden for min dør

 

Jeg har snakket med en af de andre som også har hund, hun forsikrede mig, at det ikke var hendes hund. Hun har den altid i snor, og tørrer op hvis den laver noget.

 

I dag kommer jeg så hjem og ser, at der ligger en kæmpe bæ uden for døren ind til opgangen Jeg er virkelig ved at have opbrugt min tålmodighed.

Men er bare så frygtelig konfliktsky. og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre... Jeg er så bange for, at det får konsekvenser for os andre som har dyr, hvis jeg ringer til udlejer.

 

What to do??

0
0
Svar på denne tråd
 
 nemt nok
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 19:12

du skal kontakte din udlejer og sig det som er at hunden tisser i opgangen. så må min din udlejer jo komme og tørrer op eller kontakte hundeejeren

 

du skal ikke begynde på af få vedkommende til at tørrer op efter sin hund. du risikere bare at det går ud over dig

 

hvis der i din lejekontakt står at man må have dyr, så kan udlejere ikke bare lave det om.

men når man bor til leje skal ens dyr jo ikke ødelægge ejendommen.



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 19:22

Det står bare ikke i lejekontrakten, at vi må have dyr. Vi har bare fået lov alligevel.

 

Og nej, tør ikke sige noget til ham selv. Har nemlig hørt ham skændes med en af sine venner. Og der lød de sgu ikke særlig fredelige

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mand dig nu op!
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 20:27

Du får intet ud af at snakke med din genbo, udlejer eller andre som er cikaneret. Du skal tage tyren ved hornene og fortælle ham at du er godt og grundig træt af det kræ han slæber rundt på! Og at det får konsekvenser hvis han ikke retter ind!

Det gavner dig ikke at være bekymret for udlejer, han er interesseret i at der er et ordentlig klima i opgangen og det er der jo ikke pt. Altså han er på din side som udgangspunkt. Han vil ikke trække dine katte ind i debatten, men det kan din overbo jo finde på, hvis han kender til dine missere...

Har du en kæreste som du kan tage under armen ellers så må du altså bare skrue bissen på og hive fat i stoderen. At han holder styr på sit kræ er vel ikke for meget at forlange, og hvem ved, måske du kan få formidlet budskabet med et glimt i øjet? Han skider tydeligvis på dig som situationen er pt. Sorry, men bolden (bæ´en) ligger på din banehalvdel så gør noget ved det!


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 At mægle
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 08:50
Lige nu er der to (tre) muligheder.

Du/en beboer taler med naboen.
- Det er nok den mest fredelige løsning. Gå evt op sammen med en nabo. Start ikke med at skæld ud. Men som det er nu, er der et problem, som skal løses.

Klag til udlejer.
1) Udlejer kan tale med lejer, præcis som du selv kan.
2) Udlejer har dog ingen magtmidler. Udover at smide ham ud hvis han groft forsømmer kontrakten, eller se i vedtægterne: ofte er der en standard formulering med, at man kan blive smidt ud hvis der klages fra tre separate husholdninger. (Med underskrift). Jeg mener at der i lejeloven er en paragraf om at hvis folk efterlader affald og afføring /urin på fælles indendørs området kan man blive smidt ud uden videre - det er en rest fra da der var das i baggården og folk ikke altid gad gå derned.

Men enten er der noget vi alle har misforstået, eller også er noget slet ikke som det skal være for / med den nabo siden han kan tænke "urin på fælles gang er da ok". Det er synd for alle parter som det er nu.
0
0
Svar på denne tråd
 
 En tanke om overskriften
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 08:58
Hunden gør meget, intenst i dagtid.
Det ses ved seperationsangst.
Hunden tisser på trapperne. Det ses hvis den slet ikke har lært renlighed - eller hvis der er blæretændelse eller anden (ubehandlet?) fysisk årsag.

Men alle de ting er det ikke hundens ansvar at tingene er som de er. Det er ejerens.
Det er ikke hunden der er et problem, men ejeren.

Hvis du skriver til udlejer, så husk :
Klage ikke over hunden. Det er ejer, der er problemer med.
2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 13:16

Jeg ved godt, at hunden ikke kan gøre for det. Det var ikke ment som om, at det er hundens skyld. Jeg synes mere det er synd for den. og det er ejer jeg bliver irriteret på, når den gør, tisser, eller laver en bæ.

 

Hunden gør meget, også selvom han er hjemme hos den. Jeg frygter lidt, at han ikke er ret god til at lufte den. Det er i hvert fald yderst sjældent jeg ser ham ude med den. eller hører de går ud.

De gange jeg har hørt ham gå ud med den, har det ikke været mere en 2 minutter, bogstavelig talt.

 

Men der er årsager til, at jeg ikke bare lige mander mig op, og går op og snakker med ham. Jeg har virkelig svært ved sådan noget. Har et par diagnoser, der gør det ekstra svært

Har også overvejet, at snakke med nogen af de andre naboer, om vi evt kan snakke med ham sammen eller noget.

Men synes godt nok det er svært. Hørte ham skændes med en kammerat tror jeg, og ham kammeraten råbte noget med, at han ville melde ham for vold. Så man bliver nok en anelse nervøs. Ved også godt, at de sikkert kan have været fulde og det ikke nødvendigvis har noget på sig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg en ven
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 15:07
Jeg synes det lyder rigtig klogt at spørge en nabo og gerne følges derop.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske en sag for Mads og monopolet?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 16:50

Sikke en sag du er endt i. Det er aldrig rart at være uvenner med sine naboer, og især ikke når man bor så tæt!
Har du overvejet at sende dit dilemma til Mads og monopolet på P4? De har et panel, som hver uge diskuterer dilemmaer og kommer på mulige løsninger af dem. Ofte har disse løsninger også et lille glimt i øjet. Der ud over følger de ofte op på dilemmaerne ugen efter, også bliver du holdt oppe på at finde en løsning.
jeg håber, du finder en løsning på dit problem!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dialog er vejen frem
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 19:05

Det lyder mere til at nogle i din opgang er blevet stødt over dit notat -ubegrundet synes jeg- Jeg anbefaler at du kontakter din udlejer med det samme, da det lyder til at have udviklet sig til en form for chikane. God aften

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 20:16

Mange tak for alle jeres svar.

 

Har lige snakket med en nabo, stor stærk gut, han havde også problemer med en hund. Det var så godt nok en af de andre hunde der bor her. Ejeren til den bor så et par lejligheder væk fra mig, så den mærker jeg ikke noget til.

Anyway, ejeren til den lille hund, var åbenbart blevet skide sur over en klage, og havde smadret en rude hos ham naboen modig og lidt crazy nabodame alligevel.

 

Nåh, men han forslog, at jeg sendte en sms til udlejer. Det havde han åbenbart gjort flere gange, men desværre uden der blev gjort så meget ved det.

Men det er vel et forsøg værd. og hvis vi er nok der klager, er han da nødt til at reagere på det, I guess...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 20:18

Føj hvor ulækkert.

Det med toiletrullen foran din dør, synes jeg er direkte provokerende. Øv for nogle mennesker.

 

Jeg ville altså kontakte udlejer. De fleste ejendomme har nogle regler omkring, at opgangen skal holdes pæn og rydelig. Det er den da ikke med hundelort og tis, man kan endda træde og glide/falde i det!

Du skriver du har lov til at holde kat, så tror ikke du er i umiddelbar fare.

 

Men ja, selv hundegøen i sig selv er træls, når man bor tæt. Vi har også lige fået nogle nye beboere, to etager over mig. Kan høre deres store hund gø på alle tider af døgnet (dog ikke konstant).

Det skal understreges at vi IKKE må have husdyr i ejendommen, overhovedet. De har så valgt at flytte ind med en gigantisk golden retriever, på 42 m2. Det synes jeg i sig selv er mishandling, no wonder den stakkels hund gør hele dagen, når ejerne er afsted, og den er spærret inde.

 

Nogle gange lukker de den ud i baggården, hvor den er meget utryg. De efterlader den, så den går alene rundt. Den er bange, dvs. den gør af os andre, når vi går om i gården med fx cykel eller affald. Den er ikke aggressiv, men det er da ikke rart med en hund der løber hen og gør af dig, især ikke med mange børn i opgangen.

 

Det der undrer mig mest er, at de er så synlige med hunden, når de ved det ikke er tilladt at holde dyr her. Altså de prøver ikke engang at skjule det.

 

Jeg har valgt ikke at tage det videre til bestyrelsen, da den ikke generer andet end gøen. Men jeg synes sgu det er forkert. Jeg har bedt min kæreste (som har allergi!) om at holde øje med sine symptomer. Får han allergi af, at de slæber den stakkels hund op og ned af trapperne hver dag (retrievers er prædisponerede for hoftedysplasi i øvrigt), så går jeg videre. Jeg bor i en ejendom uden husdyr, fordi min kæreste har allergi. Så skal folk ikke gå og bryde reglerne.

 

Nå, ville bare dele en lignende situation. Jeg synes du skal gå til udlejer! At tale med hunde-manden synes jeg lyder farligt. Han er SÅ arrogant, at han sætter toiletpapir foran din dør, så du nemmere kan rydde op efter HANS hund? Altså hvad bilder han sig ind. Tror ikke du får noget fornuftigt ud af det.

Udlejer er vejen frem. Eller Mads og Monopolet.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 10:08

Kontakt din udlejer og det kan da kun gå for langsomt. Du bliver jo oveni hatten chikaneret.

 

Vi har også haft en hund som holdte os oppe hele natten (underboen) Jeg bor også til leje og om morgen ringende jeg til udlejer og sagde at dét der kunne de godt få stoppet med det samme. Det var hverdag og jeg fik ikke lukket et øje.

 

Samme formiddag havde de givet hende en advarsel.

 

Så det er med at gøre noget ved det.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 12:48

...du ikke ønsker at tale direkte med naboen, kan du vælge at indsende en skriftlig klage til udlejer.

 

Udlejer har begrænset mulighed for at sanktionere lejer, hvis kun en enkelt nabo klager. Husdyrtilladelser er typisk givet med betingelser for dyreholdet, alternativt kan der være bestemmelser i en evt. husorden for ejendommen.

 

I forhold til urinering i opgangen kan det være vanskeligt at bevise, hvem der egentlig står bag, hvis der er flere dyr i ejendommen (forudsat, at det ikke er et menneske, som står bag).

 

I tilfældet med støj er det ofte afgørende, at der er flere, som føler sig generet af støj fra et specifikt lejemål.

 

Når det så er sagt, er det ikke usædvanligt med støj i en etageejendom, og det kan være enddog meget vanskeligt for administrator / udlejer at løse evt. konflikter mellem lejerne.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 gøende
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 11:04

Kommer det ikke an på hvad der står i husorden ang. larm og ellers hvis der er en særskilt bestemmelse om husdyr, at der kan gøres noget.

 

Der hvor jeg boede før, der kunne de ikke gøre noget ved gøende hunde. Heldigvis for mig, for iflg. mine naboer gøede mine hunde dagen lang, bortset fra at de ikke var alene hjemme dagen lang, og andre jeg snakkede med hørte dem sjældent, og når jeg stod og lyttede, så hørte jeg dem heller ikke. Jeg valgte dog at flytte til et bedre sted for hundene.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 14:50

Jeg ville tage billeder af det hver eneste gang det sker og herefter sende dem til udlejer, uanset hvad der står i lejekontrakten så kan udlejer sende en skriftlig advarsel til pågældende synder og derefter skal det stoppe uden yderligere ophold, ellers kan udlejer opsige lejekontrakten.

 

Findes der ikke et ordensreglement for ejendommen ?

 

passus nr. 7 kunne måske bruges, for han er jo til gene for de andre beboere, eller hans hund er bor der andre hunde i din opgang ? Hvis ikke kan der vel næppe herske nogen tvivl om hvor lorten stammer fra

 

www.familieadvokaten.dk/Emner/ 755.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 17:00

Der bor en hund mere, men det er en chihuahua og den kan umuligt have lavet sådan en stor bæ

 

Der har faktisk ikke været så meget gøen på det sidste, og heller ingen tis siden jeg lavede den her tråd. Så kan da være han alligevel forsøger at gøre noget ved det.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider