Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Svær hest at klippe
Forfatter: 
Dato:  16-10-2016 08:39

Jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med at klippe heste hvor det nærmest er umuligt.

Hesten har en tyk og lang pels allerede her midt i oktober. Klipperen kan nærmest ikke tygge sig igennem pelsen og det på trods af at jeg havde et helt nyt skær på. Problemet er det samme hvert år og ofte bliver jeg nød til at bruge flere skær inden hun er færdig klippet.

Jeg har aldrig haft dette problem ved andre heste, heller ikke selvom de var langepelsede.

De andre heste som jeg også klippede igår var intet problem.

Er der andre der har erfaringer med den slags heste?

Er det fordi at klipperen (hauptner electric 2000) er for svag?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 anden slags skær
Forfatter: 
Dato:  16-10-2016 09:14

Nogle slags pels kræver et andet skær end det standard hesteskær. Jeg bruger heiniger og de laver blandt andet et skær specielt til fuldblod, som jeg er rigtigt glad for på min halvblods der ellers slider skær op på ingen tid.

 

Forskellen på det sæt og mine normale skær er antallet af tænder på topskæret. Normalt er det 15, men på det andet er det 23. Jeg kan se Heiniger også laver en coarse med 23 tænder på toppen.

 

Hauptner har noget tilsvarende www.clipperservices.co.uk/acatalog/ Hauptner--Horse--Clipper-- Blades.html


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 21:51

Jeg har samme klipper.

Og har klippet 4 "ægte" islændere, altså virkelig meget pels med underuld.

Det klarede 1 sæt skær.

Så vil ikke mene maskinen er svag, men har klippet heste med dårligt slebet skær, som var et problem, 1-2 heste på en slibning.

Nu får jeg slebt et andet sted, og der er 3-7 heste på et sæt.

 


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige skær
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 08:25

Vores pensionær har en gammel Hauptner, som hun bruger til at klippe sin Fjordhest, vi har nogle gange fået lov til at låne den til vores varmblodsheste. Vi har opdaget at de skær som klipper fremragende på Fjordhesten ikke kan klippe varmblodshestene og vice versa. Der er nok bare en anelse forskel på slibningen, men det gør alt!


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 klipper
Forfatter: 
Dato:  18-10-2016 22:36

Jeg har også en hauptner. Og jeg har klippet mange "bjørne" selv en fugtig våd islænder i tykkeste vinterpels. Uden problemer..

 

Så det er ikke klipperen som sådan. Måske der ellers er noget galt med din klipper?

 

Der er dog stor forskel på hvilke skær du benytter som en også nævner oven over..

 

Jeg har 2 forskellge slags skær.

- et med undertand på 28 og et med undertand på 35 tænder..

 

Dem med 35 er NO-GO til tæt pelsede heste, de kan godt klippe noget men holder ikke længe.. dem med 28 kan derimod klippe flere heste med tæt pels..

 

Så start med at tæl hvor mange undertænder der er, og ellers køb et nyt sæt. Jo færre tænder, jo grovere klipning.

 

En anden ting er hvor meget strammer du skruen? Har du forsøgt at justere den lidt?

Hvad type hest drejer det sig om? Og vil klipperen klippe andre typer heste???


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kaninpels
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 08:51

Jeg tror, at det var Camilla (Camillas hesteklip) der engang skrev om fænomenet "kaninpels"

 

Sådan en har jeg. Han har den lækreste, blødeste, tykkeste pels med masser af underuld, og når man sætter klipperen på ham, kan man ligefrem høre at den går ned i kadence. Det koster et skær - ved den første klipning. Holder jeg ham ved lige, så er det ikke slemt resten af vinteren, men den første klipning trækker virkelig tænder ud.

 

Der er ikke noget at gøre ved det - sådan er han bare.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kaninpels
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 08:52

Jeg fandt lige tråden, måske er den værd at læse: www.heste-nettet.dk/forum/5/675520/ 675520/

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 07:39

Tak for svarene. Dejligt at HN ikke er helt dødt endnu....

 

Kan se at der er andre der har oplevet det samme, og at løsningen er hvad jeg tidligere har gjort, finde et passende skær og evt skifte undervejs. Jeg har skær med 35 og 28 tænder men jeg har ikke været opmærksom på hvad der var bedst til hende. Jeg prøver mig normalt frem og bruger det de skær der klipper hende bedst og skifter undervejs ved behov.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider