Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ridefysioterapi og brækket ryg?
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 16:10

Hej!

 

Er der nogen herinde der erfaringer med ridefysioterapi som genoptræning?

Jeg blev for 3 uger siden bukket af en unghest, hvilket har resulteret i at jeg har brækket ryggen (fraktur på 3. lændehvirvel) og skal gå med korset i 3 måneder. Men at gå fra at ride 3+ heste om dagen til at ligge i en seng det meste af dagen er altså ikke særlig sjovt :(

 

Er der nogen derude der kender noget til ridefysioterapi i forbindelse med sådan en skade? Og hvornår mon ridningen så småt kan begynde igen? Jeg savner det sådan!

 

Mon der er andre der vil dele deres oplevelser med ligendene ulykker?

 

Hilsen Anna - som fortiden føler sig ret så handicappet.. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 19:26

jeg tror nok at det er bedst at du snakker med din læge

du risikere jo bare at det bliver meget værre hvis der sker noget forkert. og så riskere du bare at du slet ikke kommer på ryggen af hesten igen

 

har ikke selv prøvet det. rider ikke selv mere fordi jeg har både slidgigt i ryggen og diskopolaps + meget mere



0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 20:03

Det har jeg bestemt også tænkt mig! :-)

Vil bare gerne høre om andre har erfaring med det i forbindelse med genoptræning osv. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 genoptræning
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 20:29

Det er svært, hvis ikke umuligt, at give råd og erfaringer i sådan et tilfælde.

Det afhængig nemlig af dit bruds karakter, symptomerne og restriktionerne fra sygehuset.

 

Udmindbart, hvis jeg fik en som sig ind på klinikken ( er fysioterapeut ) ville jeg gennemgå de ting, høre hvilken hest du vil ride, hvilken sadel og på hvilken måde du vil ride.

 

Udfra det og en grundig undersøgelse, ville jeg kunne rådgive dig.

 

Men udfra de oplysninger du har givet, ville jeg ikke sige om ridning er noget, der vil gavne, som det første.

 

Hvis du har redet tre heste om dagen, må det formodes at din rygmuskulatur er stærk. Det er et stort plus i den kommende genoptræning.

 

Jeg ville følge det forskrevne genoptræningsprogram du vil få af en fys. Hvis du vil starte med at ride, inden de har genoptrænet dig fuldud ( vil ikke anbefale det, men ville nok selv være utåldmodig ) vil jeg råde dig til at opsøge en fys som også er rytter, som evt. kan tage med ud til din hest og hjælpe dig igang.

Dette for at mindske risikoen for at det skader mere end det gavner.

 

Håber mit svar er behjælpeligt og jeg ( som rytter ) kan godt forstå at det kribler i dig for at ride igen. Men som fys. vil jeg råde dig til at vente til bruddet er stabilt og gerne lidt mere. Ridning er sundt for ryggen, men det er også hårdt for de stabiliserende muskler og det svækker deres evne til at beskytte bruddet.

 


Salg af kvalitets pandebånd med 10 mm. krystalsten.

Elegant med meget blig blig

Se mere på

 

www.staldlauenborg.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ridefys
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 22:16

Øv, hvor træls for dig. Det er ikke sjovt at brække ryggen.

 

Jeg faldt af en hest i 2010 og brækkede ryggen, brud på tre ryghvirvler. Jeg gik også tre måneder med korset, og derefter skulle jeg så småt begynde at bevæge mig lidt uden, men stadig bruge korsettet i noget tid. Kan ikke huske hvornår jeg fik lov til at ride igen. Men der gik så også noget tid, fordi jeg var blevet mega bange for at ride. Så jeg gik rigtig mange ture med hesten.

 

I starten da jeg begyndte at ride igen, var det ikke ret længe ad gangen jeg kunne holde til. Jeg synes egentlig, at varmtvandsbassin var det rareste for min ryg, og det synes jeg stadig. Vandaerobic er fantastisk for mig og min ryg.

 

Idag har jeg stadig meget ondt i ryggen til tider, men mest hvis jeg ikke får trænet og redet regelmæssigt.

Hvis der lige går en uge uden nogen form for træning, kan det være virkelig ubehageligt at ride.

 

Jeg er selv hjælper/trækker til ridefys, og nogle gange får jeg selv lov til at ride med en time. Nogle heste kan være ubehagelige at ride, og giver mig ondt i ryggen efter 5 minutters skridt, andre har en dejlig gang, som kan løsne lidt op i stedet for.

 

Om ridning vil være godt som genoptræning for dig, må tiden jo vise. Det kan en fysioterapeut nok vurdere, når du når der til.

 

Rigitg god bedring

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-09-2016 06:06

har selv prøvet det,- og så længe du har korset på skal du ikke ride.

 

du har det sikkert på for at fiksere din ryg, så du ikke kan lave visse bevægelser (det havde jeg i hvert fald), og så snart du hopper op på en hest så er det ikke helt dig der bestemmer,- og desuden vil du ikke kunne sidde korrekt, og vil sikkert være lidt ubehagelig for hesten.

 

stram ballerne,- og vent med ridningen


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridefys
Forfatter: 
Dato:  12-09-2016 14:14

Jeg har gået til ridefys. Blev bukket af en hest i 2009 og har været undersøgt, opereret og levet et liv på krykker i årevis. I 2014 blev jeg forslået ridefys fordi jeg skiftede læge.

Jeg mødte op med 2 stk krykker - blev sat på en hest og skridtede rundt.

Næste gang kom jeg i trav....

Tredje gang begyndte jeg at ride....

Fjerde gang var vi i galop....

Efter ca. 8 måneder fik jeg halvpart på hesten og smed den ene krykke (ellers kunne jeg ikke selv sadle op).

I dag går jeg uden krykker - rider desværre ikke så meget mere, men tilgengæld gør jeg så meget andet :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider