Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Heste-tyverier i Danmark?
Forfatter: 
Dato:  27-07-2016 22:24

Hej.

 

Er der nogen der ved hvor mange heste der stjæles årligt i Danmark eller ved hvor man kan se det henne?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næhh...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2016 22:56

... Er det ikke så få, at der ikke findes nogen statistik over det??

 

De fleste "hestetyverier" i Danmark handler vist mest om tvister mht. hvem der er den retmæssige ejer af en hest.

Enten i forbindelse med et salg, hvor der er rod med papirerne eller betalingen, eller i forbindelse med bodeling efter en skilsmisse.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

6
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  27-07-2016 23:37

Det er ikke de tyverier der har karakter af tvister mellem folk der kender hinanden mere eller mindre jeg kikker efter, men de tyverier der er sket fra marker og stalde.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke for at...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 00:08

.... Være på tværs, men sker det ikke meget sjældent??

 

Hver gang enmet kommer op herinde, er der egentlig ikke nogen, der kender til nogen, der har fået stjålet heste. Sidste år var der vist en pony, der forsvandt og ikke dukkede op igen, men om den er stjålet eller stukket af fra folden og ligger og er død et sted, er der ingen der ved.

 

Når det så er sagt, kender jeg en, som for omkring 13 år siden faktisk købte en stjålet shetlandspony.

Ikke bevidst, selvfølgelig

Han havde købt den af en pige, men det viste sig, at hun havde ønsket sig en pony, og derfor havde hugget en fra en fold, og sat den hen på en anden fold. Da det med at have en hemmelig pony ikke rigtigt fungerede for hende, solgte hun den. Desværre troppede politiet jo op hos den nye ejer, som måtte levere den tilbage til rette ejer, og pigen måtte betale pengene tilbage til køber.

Så vidt jeg husker, blev der ikke mere ud af den sag, pigen slap fro sagsanlæg mv. - men nok ikke for lidt ballade fra hendes forældre

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har faktisk...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 09:30

... aldrig hørt om dokumenterede hestetyverier i dk.

Der har været sager med tvister i handler eller skilsmissesager - og heste der er løbet ud fra folden og har været svære at finde.

Men som regel er de fundet igen - eller man har kunnet dokumentere at de f.eks. er solgt videre af en eks, og efter det er "forsvundet".

Eneste situation jeg kan huske - fra de mange år jeg har været på HN, der hvor vi trods alt nok ville have hørt om det - er Bæ9, der forsvandt fra Vesterlyng hvor hestene jo går frit fra maj til oktober. Han KAN have været stjålet - men han kan også være kommet til skade og ligge død i et krat - der er trods alt over 300 hektar at lede på, og en shetlandspony KAN altså godt gemmes i et krat hvor selv den grundigste eftersøgning kan være forgæves.


Men jeg venter jo når som helst at dem i den hvide varevogn kommer og henter alle de heste de har haft kigget på og fotograferet....


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

10
1
Svar på denne tråd
 
 Landsudvalget?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 09:38

Hej,

 

Kunne man forestille sig, at Landsudvalget for Heste (jeg ved ikke, om det hedder noget andet nu om dage) ved besked? Hvis man får stjålet hesten, må man vel også melde det til der, hvor den er registreret, ikke? Man afmelder en hest, når den dør, og gør man så ikke det samme, hvis den forsvinder? På den måde vil der vel blive "ballade", når chippen aflæses, hvis hesten stadig er i DK.

 

Bare en tanke.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skrøner
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 10:19

Jeg er helt overbevist om, at antallet af reelle hestetyverier årligt i DK er et stort rungende 0

 

For at citere Lisbeth: "Men jeg venter jo når som helst at dem i den hvide varevogn kommer og henter alle de heste de har haft kigget på og fotograferet...."

 

Det har været så befriende indtil nu i år, at slippe for de evindelige vandrehistorier (med foto af præcist den samme varevogn hvert år - utroligt at den gamle spand stadig kan køre, og at den kan færdes i DK og England samtidigt). Måske folk alligevel er trætte af at lave grundløse skræmmekampagner, hvis eneste formål åbenbart er at skabe mistro til østeuropæere???

 


Nu med skovtursquarter

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg husker også kun Zannes Bæ9
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 10:43

Som sagt, han forsvandt, er aldrig fundet. Jeg er ikke sikker på at der reelt var mistanke om tyveri, tror mest Zanne hældte til at han døde.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ganske få
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 11:16

De eneste ponyer jeg kender til der er blevet stjålet er 2 elevponyer fra Harridslev rideklub tilbage i maj 2010.
Disse ponyer blev fjernet fra deres fold og efter 6 måneder fundet i Nordjylland, fordi der var en kvik politi betjent.

Men bortset fra de to, så synes jeg at hver gang folk råber op om stjålet hest, så bliver de fundet i åer, krat osv.
Nogle gange overlevet, andre gange døde.
Men har ikke oplevet nogen der reelt er blevet stjålet.

Siden elevponyerne blev taget var der rigtig mange der fik "stjålet" heste, det var jo i alle medier, så alle forsvundne heste var stjålet.

Jeg tror risikoen for at få stjålet sin hest er så lille at det ikke afskrækker mig fra at have heste på døgnfold..
Og nu hvor der er mere fokus på pas og ejercertifikat, så er det nærmest endnu mere umuligt.


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste der stjæles
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 10:41

 

Jeg husker også de to elevponyer fra Harridslev der blev stjålet. Jeg mener det var en kæreste som anmeldte tyveriet fordi hun blev uvenner med sin kæreste

Anyway, det er jo faktisk ikke forbudt at stjæle en hest så det gør måske også at det ikke er interessant at skrive om!

 

Jeg husker flere eksempler igennem årene både DV føl og børneponyer.

 

Fra tid til anden er der historier om heste der bliver stjålet, men måske det mest er nævnt i lokal nyhederne.. Der er jo så meget andet der trækker overskrifter fra ind og udland.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

2
2
Svar på denne tråd
 
 Anette....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 16:57

Er det ikke forbudt at stjæle en hest??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der forsvandt
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 18:47

to elevheste fra Skåde Rideskole omkring 1992/93 stykker..

 

Hestene - to hopper, Miss Morell og Silver - var lånt til rideskolen af Moesgaard Hesteudlejning for vinteren..

 

Hvorvidt der var tale om et "reelt" tyveri eller om der også her var tale om en tvist af en art ved jeg dog ikke helt..

 

Moesgaard Hesteudlejning forsvandt efter en enkelt sommer.

 

Hvad angår den efterhånden berømte hvide varevogn så har jeg også undret mig over dens mobilitet.. Den kommer godt nok vidt omkring.. Endnu mere har jeg undret mig over hvad folk dog tror at andre vil med deres mere eller mindre værdiløse heste.. Hvis det så i det mindste var dyre heste, det drejede sig om men det er ganske ordinære heste, som ofte vil have ædt en evt salgspris op hurtigere end de når grænsen.. For slet ikke at tale om besværet ved at opstalde og transportere dem.. Hvis østeuropæere ville stjæle heste kunne de da bare gøre det i deres hjemlande - der er masser af heste.. Ingen grund til at bruge benzin på at køre herop..


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 23:29

altså i en artikel fra jyske vestkysten 2011 står der at en hestehandler er er blevet tiltalt for hestetyveri. Så det må jo være ulovligt for at kan man ikke blive tiltalt for det. Eller?


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 01:06

Der er muligvis ingen decideret lov, der handler om hestetyveri, men derfor kan man vel godt blive straffet for at stjæle en hest.

 

Det må kunne falde ind under en eller anden paragraf om tyveri, i og med at man stjæler en andens ejendom.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 03:21

Hestetyve straffes selvfølgelig lige som alle andre tyve med fængsel op til 1½ år. Der skelnes ikke imellem tyveri af dyr eller andre ting. Kun mellem tyveri og røveri.



Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 03:24

... for en god ordens skyld så vil jeg nævne at røveri, hvor man i modsætning til tyveri, der "bare" er at tage andres ting, har truet sig til det stjålne, straffes med op til ti år.
Det kan selvfølgelig godt forekomme at heste røves - men det har jeg trods alt aldrig hørt om.

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hestetyveri
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 09:22

 

Det jeg havde in mente, var en tidligere tråd hvor der var en som chokerede alle ved at have undersøgt det. Det var ikke ulovligt at stjæle en hest. Jeg husker det især da der jo tidligere i historien er folk som er hængt for nøjagtig samme handling.

 

Tak for tommefingren forøvrigt...

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Shagya
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 10:30

Det er altså ikke mig der har givet dig en finger nedad, men nu har du fået en op så dagen ikke er ødelagt.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 10:39

I juraen bruger man et "klassifikationssystem".

 

I juraen har det stor betydning at være menneske. Mennesker nyder eksempelvis godt af de basale frihedsrettigheder, der er udtrykt i menneskerettighedskataloget, og kan ikke være genstand for ejerskab. I juraen udtrykker man det sådan, at mennesker er retssubjekter - det betyder, at de kan have rettigheder og pligter.

Ting kan derimod ikke være berettiget eller forpligtet - ting kan ejes af mennesker, og de juridiske regler, der angår ting, regulerer oftest personers rådighed eller ejerskab over tingen.

 

Dyr anskues i juraen på linje med ting. Godt nok finder vi en mængde juridiske regler, der beskytter dyr - men retssubjekter er de ikke. Det betyder, at dyr ikke kan have rettigheder og pligter, og at den retsbeskyttelse der ses i fx dyreværnslovgivningen og reglerne om dyreforsøg hovedsageligt er til af hensyn til menneskets interesser eller følelser.

Så når vedkommende ikke kunne finde nogen lov der specifikt omhandler tyveri af heste så er det simpelthen fordi vedkommende ikke har kikket det rigtige sted.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

5
0
Svar på denne tråd
 
 Mon ikke....
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 13:33

Mon ikke nogle af historierne om, at det ikke er ulovligt at "stjæle en hest" også udspringer af sagerne med fx Maritza Helena f. Damm, som jo har lavet diverse "jeg skal nok afdrage din hest hver måned", men vupti vupti har vidersolgt hesten og herefter ikke afdraget en øre ?

 

Har man solgt hesten, og aftalt en afdragsordning, så er der jo ikke tale om hestetyveri, hvis hesten vidersælges og "køberen som videresolgte" så vælger ikke at betale flere afdrag. Her har man jo kun et krav vedrørende pengene, og ikke på selve hesten, den er jo solgt.

 

mvh Charlotte

8
0
Svar på denne tråd
 
 IC fra lolland
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 03:21

Er der ikke forsvundet/stjålet en Irish Cob fra lolland fra nylig?



Never drive faster, then your angel can fly...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 08:51

Det er beskrevet at hesten fra "Lolland" blev bange om natten på døgnfold, er løbet igennem hegnet sammen to andre heste, som blev fundet - og herefter er forsvundet.

 

Det er næppe en stjålen hest - og jeg vil da formode at den desværre ligge død et sted.Måske bliver den fundet, når markerne høstes eller når jagten i efteråret går ind, hvor jægerne kommer mere ufremkommelige steder og løvet er faldet.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider