Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sur stråle?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2016 19:10

Hej

 

Det er fordi at jeg sad og læste lidt om hestens Hove og faldt over sur stråle og jeg så at det højestsandsyndligt ikke ville komme hvis de blev passet og skåret ordentligt

Men den shetlænder som jeg bruger får aldrig smed? De har gået cirka 15 år som hygge heste og er ikke passet med noget (Ingen kommentarer) Men jeg tænkte om hun kunne have sur stråle?

Hun og hendes veninde har jo bare gået og passet dem selv i lang tid og har det fint og er raske? Men kan jeg gøre noget ved at hun ikke får sur stråle? Nogle råd?

 

Og en anden ting: Jeg har lige fået Ekol hovfedt af en veninde og jeg tænkte på om hvor godt det enlig er at bruge? Hun går i løsdrift? Er der nogle som har prøvet det mærke og hvis nogle kan skrive hvad Hovolie helt præcis gør ville det være dejligt

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-05-2016 19:35

Sur stråle er en bakterie infektion i strålen. Beskæring kan vel godt have en effekt på det, men den primære årsag er, at hesten står i et fugtigt eller uhygiejnisk miljø. Fx hvis hesten står i en boks der ikke muges nok ud, så står den og træder hestepærer og fugtigt halm op i strålefugerne. Det pakker sig omkring strålen, så der ikke kommer ilt, og så vokser der nogle rigtig trælse bakterier frem. Strålen går faktisk i forrådnelse, og det lugter surt (deraf navnet).

 

Hvis hestene går tørt og rent, så får de ikke sur stråle.

Beskæring er relevant når først de har fået det, for der skal man skære det rådne horn væk.

Det er klart, at hvis heste får smed regelmæssigt, så kan det forhindre sur stråle, fordi så opdager smeden jo hvis det er på vej. Men den vigtigste årsag til sur stråle er ikke beskæring, det er en bakterie infektion.

 

Hvis ponyerne passes som de skal, dvs. de får renset hove dagligt, så ville ejeren jo opdage hvis de begyndte at få sur stråle. Og bare det at du får renset vådt halm og snavs ud af hovene hver dag, forhindrer jo at der overhovedet dannes sur stråle.

 

Så hvis ejeren passer dem som hun skal, med hovrensning dagligt osv, så ville jeg ikke være bekymret.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Beskæring
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 09:46

Beskæring har rigtigt meget indflydelse på om hesten får sur stråle eller ej, derudover hestens naturlige opbygning af hoven. Smalle hove er mest udsatte. Da sur stråle medfører at hoven bliver smallere vil det være selvforstærkende.

 

Derudover så er min erfaring at går de på en god stor fold, så er det det vigtigt IKKE at rense deres hove når de kommer fra fold, da hoven så er fyldt med ren jord og det hindrer at afføring fra boksen sætter sig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 17:42

Det er rigtigt at det kan være fint at lade tør jord blive siddende i hoven, da der så ikke kommer for meget gødning/våd halm op, dog vil jeg stadig mene hove skal tilses dagligt, så diverse sten osv kan renses ud af hoven.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider