Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Mælk og allergi?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2016 13:20

Jeg har en mistanke om, at jeg muligvis ikke kan tåle laktose - altså mælken.

 

Jeg har altid godt kunne tåle mælk. Men her på det sidste har jeg været sindssygt oppustet og i den periode har jeg drukket mælk til frokost hver dag (kvart liter) Elsker et frisk, koldt glas mælk.

 

Nu har jeg fjernet mælken fra min kost de sidste 3 dage og min oppustethed og mærkelige rumle-mave og hårdheden øverst i tarmen er blevet meget bedre.

 

Kan man teste det på nogen måde? Hvad var jeres reaktion på mælk - jer der ikke kan tåle det? :)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

 

Og til slut er det ikke mængden af år i dit liv, der tæller - det er mængden af liv i dine år

0
0
Svar på denne tråd
 
 test ved at lade det værre
Forfatter: 
Dato:  12-05-2016 19:26

Hej Sandra,

 

Min kæreste har altid været svært generet af oppustethed og direkte mavekramper der har gjort at bevægelse ikke var muligt.

 

Min kæreste er testet både for gluten og lakose allergi, men uden at det kan påvises.

 

Min kærestes læge foreslog at teste FODMAP diæten, hvor flere madvare, med bestemte kulhydrater der kan være generende for maven,

heriblandt er laktose og gluten, blev udelukket.

 

vi tog en kold tyrker - undlod det totalt i 2 uger (hele diæten anbefaler udelukkelse af alle de "farlige" kulhydrater, i 6 uger - herefter inkluderede vi dagligt en til to af de "farlige" - og det er tydeligt at gluten, laktose og løg giver udslag.

 

Mit råd vil derfor ære at forsøge at drikke laktosefri mælk i en periode på 1-2 uger - og udelukke laktose helt af de madprodukter du ellers indtager (det er faktisk ikke så svært som det lyder, men kræver lidt opmærksomhed).

Herefter kan du prøve at tage et glas mælk - får du en reaktion . ja, så kandu jo vurdere om ikke du bare skulle holde dig fra det:)

 

Laktose allergi kan testes på hospitalet, desværre er det ikke muligt at teste for irretabel tyktarm (som oftest er det som er problemet) men FODMAP diæten hjælper mange af med udfordringerne - men hvis det "kun" er laktosen der driller, så nøjes med at udelukke den.

 

Heldigvis er der mange produkter uden laktose i dag - menskulle du elske is, så kan man købe tabletter, eks. laktonon, som du blot skal tage inden indtagelse af noget med kaltose, de hjælper med at neutralisere laktosen :)

 

/Jette

 

PS. heldigvis smager laktosefri mælk fuldstændig som alm. mælk - og det skummer bedre i mælkeskummeren når du skal lave en latté;)


Stritmaner er bare et hit!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blodprøver
Forfatter: 
Dato:  12-05-2016 22:53
Hejsa.

Ring til egen læge.
1) Der tages en blodprøve der med ret god præcision kan sige om du tåler det eller ej.
2) Hvis du som voksen pludselig oplever at dit normale afføring mønster ændrer sig, så skal man tænke sig om.

Diverse diæter er meget moderne. Men, diæten gør ingen forskel, hvis du ikke er intolerant i forhold til fødevarer... Men det er stadig besværligt, begrænser dig og koster dyrt.
Mange årsager til vekslende afføring osv går over af sig selv, men en sjælden gang ER der noget manman skal handle på, det opdager man ikke hvis man i stedet for begynder på en magisk diæt...
0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2016 08:35

En jeg kender, havde de samme symptomer. Han var ikke laktose allergiker, men allergisk overfor mælkeprotein. Hvilket betyder at han skal holde sig fra alt der har haft med mælk at gøre. Så for ham hedder det Sojamælk, osv. Da der ikke bliver lavet mælkeprodukter uden mælkeprotein. Det er i hvert fald værd at overveje om det er det. :)


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 20:50

Det er helt almindeligt at nogle fødevarer giver forsk. reaktioner i systemet, uden at man af den grund er decideret allergisk e.l. De fleste har nok en idé om, at fx kål eller mayonnaise kan medføre specifikke problemer...
Mange mennesker kvitter mælk af lign. grunde, for at undgå fx akne, eksem, allergi, maveproblemer o.l. uden at være decideret allergiske /intolerante.
Mit irriterende kroniske rødmen ansigtet går fx væk, hvis jeg ikke snacker mælkeprodukter, og selvom det jo ikke er sygdom, eller farligt at være rød på kinder /kæber, er det nu alligevel irriterende og ikke kønt Jeg får også lidt maveproblemer, især oppustethed af mælk, men ikke alarmerende meget. Jeg opdagede det derfor mest sammenhængen ved et tilfælde, fordi jeg kvittede mælk af andre årsager. Bagefter fandt jeg så frem til, at andre åbenbart har oplevet det samme som mig.

Jeg har undersøgt det, og så vidt jeg kan finde frem til, er det kun i forhold til "smag", at der kan være problemer i at kvitte mælk. Sundhed osv. er tilsyneladende ikke et problem, hvis man ellers spiser sundt og varieret og sørger for nogle grøntsager, nødder, frø o.l., som kan erstatte tilførslen af de vitaminer og mineraler, mælk ellers bidrager med i kosten.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider