Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 købe hest på 21
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 11:12

hej .nu jeg faldet for en fjorhest på 21

og overvejer køb

men der så en stemme der siger gær det ikke

grundet alder ..ska lige siges jeg 48 og blot nyder ride ture

og denne fjorhest giver mig trygheden

andre herinde har ældre heste rider ture på

tænker blot hvor længe nænne ride på ældre hest


hold hovedet højt,..

1
0
Svar på denne tråd
 
 ældre heste
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 14:07

Hej

 

Man kan sagtens ride gode ture på en ældre hest.

 

Min bliver 23 og kan rides gode ture i ok tempo. Men hensyntagen til at det kræver lidt mere opvarmning.

 

Men når man har en ældre hest skal man være opmærksom på at der er nogen hensyn at tage

f.eks

kræver noget mere opvarmning

kræver måske noget mere foder /specialfoder

kræver måske specialsko

kræver oftere dyrlæge/tandbehandling

kan ikke forsikres mod sygdom/dyrlæge, så man hænger selv på alle regninger.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

2
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel hest
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 14:18

Hej,

 

Jeg red ture på min gamle vistnok-New Forest hoppe, indtil hun blev 36 og træt af livet (nåede den høje alder i god stil på trods af astma og spat). Indtil hun var knapt 30 kunne jeg ikke mærke alderen på hende, men jeg tog naturligvis hensyn - netop det med den langsomme opvarmning, ikke krav om de store ting, holde hesten i gang (hellere lidt men tit end meget og sjældent), god pasning og den slags.

 

Så en (nogenlunde) sund og rask hest kan holde i mange, mange år, hvis man passer godt på den! Og så er de gamle heste bare skønne! At sætte sig op på sådan én (især hvis man har haft den i mange år - jeg havde min hoppe i 26 år) er som at stikke fødderne i et par bløde, udtrådte sutsko.

 

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 14:30

Er det en hest, du kender i forvejen? Ved du, at den ikke fejler noget som påvirker den og er den holdt ved lige med ridning? Har den været redet regelmæssigt altid og holder stadig som 21-årig, så holder den nok adskillige år endnu.

 

Men er den ikke redet regelmæssigt, så ville jeg ikke turde at gå i gang med en hest i den alder, heller ikke selvom det bare skulle være hyggeture. Der er for stor risiko for at den går i stykker, når den skal til at lave lidt mere.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Oskar 23 år
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 15:34

Hej

 

Jeg rider på Oskar, han bliver 23 år 1. april

Han er godt gående, vi rider turer og undervisning.

 

han er lidt længre om at blive varm, men det er jeg også - 57 år

 

Jeg ville købe, der er ingen garanti, heller ikke på en hest på eks. 16 år.

 

Mht dyrlæge og fodet så trives Oskar som altid. Han fik dog fjernet alle sine fortænder sidste sommer - ved det årlige tjek tænderne er tjekket i de 12 år vi har haft ham!

Held og lykke med rideturerne

 


Hilsner fra Joan

1
0
Svar på denne tråd
 
 tttaaakkkkk
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 16:49

tak alle svarene skønt gjorde mig også mere sikker tryg

ved købe .og jov det er hest er holdt igang gået rideskole

og træt af det og gider ikk baneridning og gider jeg heller ikk.

 

og jov tænder holdes xtra øje med grundet alder

og joan jeg også tung røven selv så vi få nok gode tyre sammen


hold hovedet højt,..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som 30 årig....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 18:51

Som 30 årig fik jeg min første hest foræret - min skovturspart Morgan på 22 år - han var fantastisk :-)

 

Vi havde 2,5 super gode år, hvor han lærte mig en masse - vi red klubstævner på lc niveau, spring på lc niveau, jagt og vi red distance på lc niveau (20-25 km løb)

 

På de her billeder er han 23 år :-)

 

Billede

 

Billede

Jeg passede ham som de andre beskriver - OB's på foder og dækken, dyrlæge især mht tænder, god tid til opvarmning M.m.

 

Han blev aflivet da han fik problemer med hovene, og ikke kunne blive haltfri.

 

mvh Charlotte

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 19:21

da jeg begyndte at ride og indtil jeg var i starten af 20´erne red jeg på samme rideskole. og stort set alle de heste de havde var 15+ og han havde rigtig mange på 25+ som gik hver dag. jo ældere jo mindre timer, men de var ude og gå en time hver dag på hverdage.

der var en forhenværende ejerhest, som vores ridelærer fik, da ejeren fik ny hest. hun gik elevtimer til hun var omkring 35.

 

det hænger sammen med at de bliver brugt men ikke "overbrugt". de laver noget, men ikke overtrængende ting.

 

så jeg ville købe ham



0
0
Svar på denne tråd
 
 Djdjdbsjjdjd
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 21:29

Jeg har haft en skøn ældre dame, så jeg har oplevet nogle af de udfordringer, man kan støde på med en ældre hest. Udover at det krævede en del foder (hvilket muligvis ikke er et issue med en fjordhest) havde hun en issues med luftvejene, der krævede støvfri bund, altid åbent vindue og diverse (dyre!) luftvejstilskud. Hun havde klart bedst af at blive rørt hver dag og det var svært at vedligeholde hendes toplinje bare med skridtture i skoven. Ryg og mavemuskler skulle arbejde for at hun ikke faldt sammen. Jeg synes bestemt det kræver ekstra pleje og omhu at have en ældre hest og jeg gjorde det med glæde for min gamle ven. Men jeg ville aldrig købe en hest på den alder.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Morgan
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 22:12

Jeg kan godt huske smukke Morgan


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ældre hest
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 22:15

Hvis du kender hesten og prisen passer til alderen, så vil jeg ikke være betænkelig. Fjordheste bliver ofte gamle og er robuste. Min tidligere ridehest var en fjordhoppe som jeg måtte sige farvel til alt for tidligt som 21 årig pga anden årsag end den høje alder. Da var hun som enhver anden ridehest og man kunne ikke mærke alderen og hun krævede ikke på nogen måde ekstra pleje eller omsorg pga det. Min nuværende er halv fjordhest og er 23. Det er det samme med hende - hun kræver ikke nogen særlige hensyn endnu. Jeg rider dog heller ikke rigtigt længere pga mangel på tid, men ville sagtens kunne det, selvfølgelig med samme hensyn som enhver anden hest i dårlig rideform kræver. Så jeg har gode erfaringer med det, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at det altid er sådan med ældre heste. Mine heste har altid gået i løsdrift og det er jeg sikker på har hjulpet med at holde dem i god stand.


2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider