Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Stinkende wrap
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 17:45

Jeg har haft fingrene i en stinkende wrapballe . Hvordan slipper jeg bedst af med stanken? Min jakke forpester bryggerset og trods flere gange vask stinker mine hænder stadig . Ved ikke lige hvad der er gået galt med wrappen. Ballen er ret våd, men ser ikke umiddelbart ud til at fejle noget udover en overfladisk hvid mugplet på størrelse med en hånd. Men den stinker af kattelort . Øv hvor jeg fortryder, at jeg skar strikkene over og læssede noget af det på trillebøren, nu bliver det et helvede at få den kørt væk .


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du må ikke
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 18:01

Give hestene wrap som har mug, og er den muggen ved åbningen breder det sig hurtigt og bliver værre.
Den skal byttes eller smides væk.
vi plejer at få vores bytte ved sælger, han giver det til sine køer,da de ikke bliver syge af muggent wrap. ( siger han)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 19:39

Prøv at gnide hænderne med kaffegrums, det plejer at virke for mig.

 

Med hensyn til køer og muggent wrap, så spiser de ikke det mugne, de sorterer det selv fra og er mere robuste i maven end heste, så han har helt ret !( vi bruger det selv til vores køer)

0
0
Svar på denne tråd
 
 134222
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 20:57

Hvordan du kommer af med lugten ved jeg ikke. Men ville bestemt kasserer ballen.. Måske der kan være et dødt dyr i den?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 22:12

Hvad er det nu man bruger mod lugt af løg og hvidløg ved madlavning?

Sådan en svamp af ståluld måske? Kan ikke helt huske det. Ellers kaffegrums som der også foreslås.

 

Mht. jakken kan du hænge den udenfor i en uges tid (overdækket så den ikke bliver ødelagt af regn).

Hvis det ikke virker må du sætte hårdt mod hårdt og vaske den med vaskemiddel der har en god stærk parfume ;)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eddike
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 08:29

Eddike er rigtig god til at fjerne/neutralisere lugte.

 

www.husmoderen.dk/hjemmet/fjern- darlig-lugt-fra-t%C3%B8j

 


***********************************
Kig forbi på http://www.facebook.com/equilitydk

X

X

the open heart never expects a response to be in a certain way

The open heart just accepts what is

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rodalon
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 08:46

Rodalon kan tage langt de fleste lugte i tøj m.v.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Eddike
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 10:03

Tøjet blev vasket med eddike som skyllemiddel i aftes, men vi har lige bakset med at få bundet ballen sammen igen og kørt væk til den lokale kreaturbonde, der plejer at få evt sammenbrændt/muggent halm og wrap, så nu skal det nok vaskes igen. Men det må vente til i eftermiddag for vandværket har varslet on/off lukket for vandet her i formiddag. Kaffe drikker jeg ikke, så jeg har ikke kaffegrums. Rodalon har jeg vist heller ikke på lager.

Ballen er ikke muggen, jo som sagt en enkelt lille overfladisk plet, som jeg normalt bare ville sortere fra og overhovedet ikke bekymre mig om. Hvis altså ikke, det var fordi, den stank som var der 1000 kattelorte i den. Stalden stank her til morgen selvom ballen var langt væk nede i maskinhuset . Men jeg håber stanken forsvinder i løbet af dagen, nu ballen er kørt væk.


0
0
Svar på denne tråd
 
 stank fra wrap
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 11:43

altså hvis den virkelig stinker så er der et dødt dyr et sted.....har selv oplevet det og efter søgen lå der en lille muldvap som var årsagen, den var svær at se men stanken var ulidelig.

 

 

Hele ballen skal kaseres da de kan få botolisme af at spise af det,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap....
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 13:12

Det kunne også "bare" være en meget våd balle. Våde baller fejlensilerer på en eller anden måde og kommer til at stinke ganske forfærdeligt. Lugten er netop så gennemtrængende, at det forpester alting.

Og jo, køerne kan godt overleve at æde det, men de rører det ikke frivilligt.


Missolga

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 18:38

Passer ikke at køer ikke vil æde våd wrap. Rigtig Kowrap er faktisk meget mere vådt end hestewrap, og vores er mere vilde med Kowrap end det tørre hestewrap.

Hvis køerne ikke vil wrappen så er det fordi der er noget galt med den, ikke fordi den er mere våd !

1
0
Svar på denne tråd
 
 Våd wrap
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 15:46

Jajada. Køer kan godt lide vådere wrap end heste.

Men der er en grænse. Ildelugtende, mugne baller burde heller ikke serveres for kvæg og da slet ikke med det argument, at de selv sorterer i det. Hvad hvis de ikke har et alternativt foder samtidig?

Kvæg har selvfølgelig et lige så stort behov for ordentligt foder som heste og at de bedre kan tåle muggent og dårligt wrap end heste er ikke ensbetydende med at det er godt for dem.


Missolga

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 16:58

Hvis du ser hvad jeg skriver længere oppe, så kan du se jeg ikke skriver om mugne baller. Det jeg skriver, er at hvis der er en muggen plet ( som ts skriver der er) så sorterer køerne det selv fra. Dvs. Jeg skriver jo netop at køer IKKE spiser muggen wrap !

 

Og ordet ildelugtende er jo subjektivt, jeg synes eks. At køernes wrap stinker, men køerne er vilde når deres Balle åbnes inde i stalden, hvor i mod de er ligeglade når hestewrappen åbnes. Og er vi løbet tør for Kowrap og de får af hestenes, så glor de på en som om man er åndsvag og venter med at gå igang med at spise til de er helt sikre på der ikke kommer noget andet.

Og tro mig, køer ( i hvert tilfælde vores) undværer hellere end at æde noget som ikke er godt for dem ( medmindre de sulter).

2
0
Svar på denne tråd
 
 abcdef
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 21:23

Hvad jeg egentlig læser er, at du gerne serverer muggent wrap til dine køer og så lader du det være op til dem at sortere det.

Meget praktisk.....

 

Jeg er udmærket godt klar over, at "man" siger at kvæg godt kan tåle halvdårlig wrap/ensilage, men mine køer skal IKKE have så ildelugtende wrap som TS beskriver, hvad enten de kan sortere i det eller ej.

 

Og med halvdårlig wrap, så mener jeg ikke umiddelbart en lidt høj vandprocent. Jeg er dog helst fri for drivvåde baller, da det trods alt er billigere at lade køerne drikke vandet selv, fremfor at bruge en masse penge på at pakke vandet ind i minibigballer.

 


Missolga

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider