Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 børn, hest og karriere
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 10:17

Der har lige været et indlæg her, hvorvidt det er en realistisk plan at beholde sin unghest, når man er ved at starte en familie. det er der mange meninger om, men jeg bliver lidt nysgerrrig.

 

Hvor mange her har små børn ( under 10) job/karriere ( 37 timer + det løse) mand/famile som også arbejder fuld tid OG rider?

 

og med ride mener jeg: har hest, som rides mere end bare en ugentlig skovtur. ikke nødvedigvis M-plan, men hesten rides så den er i god form og kan gå en hæderlig LA.

 

jeg prøvede at kigge i min egen stald, som består af kvinder i alderen 19-45 år. Fælles for mine med-opstaldere er at de enten ingen børn har, har voksne børn, arbejder deltid ( 20 timer ugentligt) eller har hesten til "hygge" ( ikke rider). Jeg er den ENESTE som har prøvet at have komboen hest+barn+fuldtid...

 

Så hvor mange hestepiger forsætter med at være hestekvinder? ( folk som lever af det beridere/avlere/kuske er desværre ikke med i optællingen )

2
0
Svar på denne tråd
 
 børn og hest
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 10:54

Hej

 

Nu er mine børn blevet store, så jeg er ude af målgruppen.

 

Men jeg har været der

Havde fuldtidsjob, hest og 2 små børn

 

Jeg havde dog en part der red hesten 3 dage ugentligt, og så havde jeg selv 4 dage.

Jeg red normalt når ungerne var puttet i seng, så omkring kl 20.00 kørte jeg til hesten og red om aftenen, var hjemme omkring kl 2230

Jeg fik ikke startet så mange stævner, men fik da undervisning jævnligt og hesten var i fin form. (Men den blev jo nok ikke hygget så meget om som man ellers vil gøre)

Men det tog tiden fra hyggen med manden derhjemme, så det er jo nok den pris man betaler.

 

Nu ungerne er blevet store synes jeg faktisk ikke at jeg når at ride så meget heller, men der er heller ikke ridehus/faciliteter hvor jeg står nu. Man skal lige skridte 10 min for at komme i ridehus/skoven, så når det er mørkt og dårligt vejr trækker det ikke så meget.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 12:38

Synes jeg også er spændende at høre for hvis man er væk 3 aftener om ugen hos hesten og måske har en enkelt aften hvor man enten er sammen med veninder, skal arbejde over osv osv, så er der lige pludselig kun 3 aftener tilbage og hvis manden så også gerne vil have en aften med venner og et par løbeture eller andet, så er der faktisk ingen aftener tilbage til at være kærestepar, så jeg vil gerne høre hvor mange der så er gået fra hinanden?

 

Jer der er afsted 3 aftener om ugen - har jeres mænd så intet socialt ved siden af arbejde eller hvordan?

 


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende tråd
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 13:05

Jeg følger spændt med :)

Jeg er gravid med vores første barn og har fået tilbudt at købe parthesten og overvejer SÅ meget at slå til. Mit bud vil være en part der har hesten 2-3 dage om ugen og så evt. en ridtur morgen i hverdagen og så manden afleverer barn. Mulighed for at tage barnet med i weekenderne hvis der skal soves middagslur og så ride 1-2 hverdagsaftner når barnet er puttet.

 

Jeg ved ikke endnu om jeg vil have 2 børn, men det er nok der jeg tænker at det blir svært.

 

Så jeg følger spændt med :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridning og børn
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 13:14

Det må jo være sådan en som mig :-)

 

Jeg har 3 børn på 8, 6 og 1 år. Min mand og jeg arbejder begge fuld tid og jeg har hest.

Jeg rider på højt niveau; dvs store stævner.

Jeg holder "fri" 2 dage om ugen, hvor en anden pige i stalden sørger for at give hesten wrap, halm osv. Ellers er jeg der 5 dage om ugen og sørger for ham.

Hvis jeg ikke skal ride, så tager jeg som regel børnene med ud at ordne ham om eftermiddagen, og ellers så rider jeg om aftenen. I weekenden rider jeg i løbet af dagen. Jeg rider 4-5 gange om ugen.

Manden og jeg er meget sjældent hjemme samtidig, da han går på jagt/fisker, men vi går bestemt ikke fra hinanden af den grund :-)

 

Jeg synes, det er hårdt lige pt, da den lille kræver meget tid og energi, så sofaen er meget fristende, men før vi fik hende, var der ingen problemer. - Jeg var fx til EM da de store var 4 og 2 år....

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 18:05

Her passer jeg ind :-)

jeg arbejder 40 timer i ugen fra 6.30 - 15.30 har en søn på nu 4 år og 2 heste opstaldet på rideskole i selvpasser boks. Jeg rider dog kun den ene hest, den anden er semi pensionist og ham har jeg en part til.

I hverdage rider jeg mandag, tirsdag og torsdag aften efter min søn er puttet. Onsdag og fredag tager jeg kun i stalden for at ordne boks, her er min søn tit med. Lørdag og søndag rider jeg om morgenen ca kl 8 og er hjemme igen ved en 10/halv 11 tiden, så har jeg resten af dagen sammen med familien :-)

Der bliver jo ikke megen sofatid i løbet af sådan en uge, men kan da lade sig gøre.

 


Hedevang

 

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

 

 

 

 

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 21:38

Jeg tæller ikke helt med statistikken, da jeg pt. går på barsel.

 

Men vi har 2 børn (2,5 år og 8 mdr.), arbejder begge som lærere (pt. er jeg så på barsel) og jeg har hest.

Hesten står opstaldet 800 m. længere nede ad vejen. Jeg står selv for boksen, men ellers er der kun 1 indlukningsvagt om ugen.

Hesten rides på M-niveau i dressur.

Jeg har en part 2 gange om ugen.

 

jeg rider om aftenen når ungerne er puttede, dvs. ca. Kl. 20. Nogle dage putter far og jeg snutter i stalden, så er der lidt sofatid bagefter.

I weekenden rider jeg gerne imens ungerne sover til middag... Men det bliver de jo ikke ved med ;-) imens jeg er på barsel, forsøger jeg at ride imens lillesøster sover middagslur i barnevognen ude foran stalden, men det lykkedes ikke altid, så tit er det rarere bare at gøre det om aftenen.

 

jeg underviser også torsdag aften, så der er jeg også i stalden.

 

Hesten tager meget tid og jeg er ikke i tvivl om, at det ville blive surt, hvis ikke han stod så tæt på.

 

Men hesten var her altså først ;-)


Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Heste....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 22:15

jeg har redet som part 3-4 gange i ugen mens jeg har mindre børn. Jeg har 2 børn, mand og et fuldtidsjob. Jeg har fået det til at fungere ved at ride to formiddage om ugen, 1 aften og 1 weekenddag. Jeg kunne sagtens ride mere, men hesten står et godt stykke væk hos en veninde, så transporten gør at det ikke bliver til mere.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 14:28

som det ser ud, er opskriften på voksenliv og hest vist denne:

 

stald tæt på/hjemme, gerne med hal + et højt serviceniveau

 

PART!

 

nemme børn ( dvs ingen med handicap, særlige behov eller lignende)

 

Flexibele arbejstider så man kan ride f.eks formiddag.

 

lad være med at sove længe i weekenden

 

god fysik

 

og en mand som har det fint med at man er ude 3-4 aftenener om ugen ( så han skal helst ikke være typen som er ved at tage en Iron man)

 

mulighed for "fridage" hvor hesten passes helt.

 

Det er stadigvæk sammenlignet med at gå til zumba/spinning/møbelpolstring, en ret tidskrævende hobby -og dyr- men som man kan se, ikke umulig.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hele pakken
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 22:41

Ja, jeg er så også en af dem, der vil det hele.

 

Jeg har en datter på 4, et +37 timers job, og hest.

 

Jeg har hest på fuldpas med alle faciliteter, 15 min. kørsel væk. Jeg rider 3 dage om ugen, har part på 3 dage og så har den en fridag. Og så er dre det løse, stævner/kurser. Jeg rider MB/MA dressur.

 

Onsdag og torsdag rider jeg om aftenen. Om onsdagen efter min datter er lagt i seng. Om torsdagen smutter jeg lidt før hendes sengetid, så får jeg også set nogle af de andre ride undervisning og får en pause fra putningen (hvis jeg er hjemme vil hun have at det er mig der putter). Mine forældre bor tæt på rideklubben, så om søndagen kommer min datter med ud til mormor og morfar og så rider jeg mens min kæreste får lidt fred og ro derhjemme. Så kommer min datter og morfar tit over og får en tur (morfar kigger bare på) når jeg er færdig med træningen.

 

Mange aftener tilbringes med den bærbare og opkobling til arbejdet for at indhente det jeg ikke når, når jeg går tidligt for at hente.

 

Min mand træner typisk lige efter arbejde og er så hjemme til spisetid. Jeg rider normalt ikke fredag, lørdag så der er også mulighed for middag med familien, øl med venner/kollegaer (for den ene af os) osv.

 

Det fungerer fint - jeg har aldrig været vant til at sidde hjemme om aftenen. Men, jeg er aldrig up to date på paradise, populære tv-serier eller lignende - det overlever jeg ;)

 

VH Line

1
0
Svar på denne tråd
 
 + alenemor
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 18:42

Jeg har været der (i dag passer jeg ikke længere til kategorien, da datteren efterhånden tæller 16)...og så var jeg alene mor.

 

For mig handlede det om seriøs planlægning:

Ridning 3 hverdage, heraf en med undervisning og i weekenden, altså 5 dage ugentligt.

Alle indkøb klaret 1 gang om ugen.

Rengøring af hus hver weekend.

Tøjvask HVER dag - en maskine over om morgen, hænge den op, når jeg kom hjem, lægge sammen og på plads, når barn sover.

 

Hverdagsprogrammet så i store træk sådan ud:

 

6.00 op, ordne vasketøj, i bad

6.30 vække barn og hjælpe i tøjet, smøre madpakke til mig og barn

7.00 fælles morgenmad i ca 20 min

7.20 tandbørstning

7.30 ud af døren

16.00 fri fra job, barn hentes

16.30 hjemme, i gang med madlavning, vasketøj mv. Ordnes, mens der ventes på at pastavandet koger osv. Barn laver lektier imens

17.30 aftensmad

18.00 Opvask, herefter hygge og bad af barn

19.30 barn puttet, transport til hesten

20.00 ankomst i stalden, 30 min. Strigling og opsadling, 45-55 min ridning, 35 min afsadling og mugning.

22.00 hjem og i seng

 

Dengang var jeg så heldig,at mine forældre kom, når jeg skulle i stalden.

I dag ligner programmet i høj grad det sammen, eneste ændring er, at jeg er blevet gift og ikke længere er alene om det - det gør det hele 1000 gange lettere.

 

Mvh

Nathasja

 


Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 PLANLÆGNING
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 13:26

Herhjemme skal der virkelig planlægning til.

Jeg har de sidste 3 år redet seriøs dressur, med stævner hver månede, holdte lidt pause da børnene var helt små, men for 3 år siden gik det løs igen, Der var pigerne 4 og 7 år.

De er nu 7 år og 10 år, og det er stadig lige seriøs ridning.

Jeg arbejder dog kun 32 timer, men har så en mand der arbejder 40+ og har rejser flere gange om året, og spiller fodbold på serie 1 hold. Han træner tirsdag og torsdag aften, og har kamp hver weekend.

Den ene datter køres til svømning hver mandag, og den store går i foråret og til sommer til teater flere gange i ugen, for hun skal køres, og op til forestillingerne hver dag. Jeg rider ca 5 gange i ugen, så min mand og jeg er hjemme på skift, dog siger vi vores fredage aftener er hellige, der er det familie tid (hvis moren ikke lige tager til et aftenstævne som næste fredag), men så hygger vi sammen der.

Vi får det til at hænge sammen herhjemme hvor vi alle 4 gør det vi brænder for, men det kræver virkelig plnalægning, intet er tilfældig herhjemme, og vi ligger bestemt ikke på den lade side.


 

 

Dit liv er som en tegning du selv tegner.

Du har bare ikke noget viskelæder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har været der med små børn, indtil
Forfatter: 
Dato:  03-03-2016 16:21

jeg fik nok. Jeg kunne godt putte mine ambitioner væk, indtil børnene var store. Hvorfor ha' et forhold og børn, hvis man alligevel aldrig er sammen?? Nu er vores børn teenagere, og vi har mere tid til os selv. Men hvor er jeg glad for, at jeg prioriterede vores børn og hinanden. Det er ikke uden grund mange par opløses, når de har mere end en halv time sammen. Det er jo mere som en fabrik, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Jeg har set rigelig med børn med slukkede øjne, der har lange dage i skole og SFO, hvor man tænker, at forældrene har mest travlt med at realiserer sig selv og egne behov. Jeg er ret sikker på, at jeg mest husker et smil fra mine børn, når jeg puttede dem, end om en roset var rød eller grøn, når jeg bliver gammel. Åh, nu lyder jeg som gammel kæl...., men jeg vil ikke have et skemalagt liv, hvor jeg skal halse halv afsted efter alt. Jeg har bare for ofte stået i en kold ridehal, velvidende at farmand hyggede med ungerne hjemme, og når jeg kom hjem, sov de. Det er ikke det værd.


Gå ud i verden min ven - jeg har sendt min engel i forvejen.

10
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2016 13:41

først nu, hvor Frederik og Isabella er blevet større (7 og 4 år) begyndt at have tid til hesteverdenen igen.

 

Fik mig en unghest for 1 år siden, som snart skal introduceres for ridningen. Jeg kører ud til ham om eftermiddagen (enten med eller uden børn) og/eller om aftenen, når børnene er puttet.

 

Arbejder 37 timer om ugen.

 

Tjaeh, det er nok ikke mange minutter om dagen, jeg sidder stille, men det er okay :-) vi kan godt få det til at hænge sammen. Hvis det er nemmere, at jeg tager derud alene, bliver mine børn bare hos min kæreste imens.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2016 16:36

jeg synes også der er en fin pointe i, at nogle gange skal man overveje om det er det værd overfor familien.

 

man KAN jo faktisk få hest igen når børnene er store og hvad er pointen med en familie man aldrig ser?

Ridning og hestehold er en dyr og tidkrævende hobby og hvis man bruger 10-12 timer om ugen på sin fritid + arbejder fuldtid, så er det jo ikke svært at regne ud at man let kommer til at bruge mere tid på hesten end sine børn.

 

og det skal man da lige overveje om er det værd.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Valg og prioritering
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 15:50

Jeg jonglerer familie, job og hest - efter stort set samme skabelon som flere af de ovenstående - fuldpas til hesten, en part 1 gang om ugen, aftenridning og ikke meget sofatid. I mit tilfælde er det nok primært min mand, som undværer mig, da jeg først kører, når sønnike er puttet.

 

Jeg er reelt i stalden 4-5 gange, (hvilket nok er mindst 1 gang mere end min mand synes er rimeligt). Jeg rider oftes aftener i hverdagene og prøver at friholde weekender så meget som muligt - evt. tager jeg ud at longere.

 

Det er en prioritering der ikke efterlader tid til et job, hvor man skal lægge mange timer ud over de 40 -dvs. de fleste chefstillinger vil nok have svære udsigter - og hvor de sociale dele (venner) bliver forsømt. Og enhver må jo gøre op med sig selv, hvad man synes ridningen er værd.

 

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 20:15

Jeg har måtte sande at det ikke er nemt at få tingene til at hænge sammen, og jeg har endda aldrig været ambitiøs.

 

Da vi fik vores søn, viste dig sig hurtigt at han er super allergisk overfor alle pelsdyr incl heste, hunde, katte osv som der typisk er på hestesteder. Det var derfor ikke muligt at tage ham med ud til hesten overhovedet.

 

Da jeg havde lovet mig selv aldrig at sælge hesten, lånte jeg den ud som selskabshest, hvor jeg selv stod for alle udgifterne til hesten. Hesten blev kørt til en anden landsdel hvor jeg besøgte den når vi var i sommerhus.

 

16 måneder efter jeg fik min søn, meldte min datter sin ankomst og hun er heldigvis blevet hestepige. Da børnene var 5-6 år, blev hesten opstaldet tæt på vores bopæl igen.

 

I dag er situationen den at børnene er 10 og 11 år. Det er min datter der rider på hesten, som nu er opstaldet et par kilometer fra vores bopæl. Jeg har et lederjob med 45+ timers arbejde, min mand har et lederjob med 45+ timers arbejde, han rejser desuden en del med sit job, har sin egen fritids interesse som er løb, børnene har diverse øvrige fritids aktiviteter som jeg bliver nød til at involvere mig i også mht kørsel. Jeg er aldrig kommet i gang med at ride igen, men jeg er med som groom i stalden 2-3 gange om ugen, og det er hvad der er overskud til.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider