Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 vægt og Pony?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2015 15:30

Hej alle.

 

Jeg har lige fået part på en skøn araber hoppe, der ikke kan rides, hvilket er helt fint, så vi hygger bare.

 

Men jeg tænker jeg måske gerne med tiden vil op og ride også, jeg kunne rigtig godt tænke mig en dag at lære at ride dressur og komme til at springe igen.

 

Jeg er gammel rytter og har haft egen hest, men har aldrig rigtig modtaget nogen form for undervisning, andet end den helt basale ridning.

 

Nå, men jeg er ikke så meget for store heste, ponyer er mere mig, men jeg er samtidig overvægtig (105 kg) og jeg tænker er der overhoved nogle ponyer man må/kan ride når man vejer så meget?

 

Og jer der har ponyer hvad ville i have som max grænse?

 

Jeg tænker bare det nok bliver svært at finde en part når jeg vejer så meget, så en slankekur er nok nøvendigt i alle tilfælde.

 

Lige nu er jeg dog lykkelig for at passe min part og hygge med det. :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 09:57

Hatten af for at du tænker på hesten.

En engelsk undersøgelse (The horse and rider bodyweight relationship within the UK horse riding population. E. HALLIDAY*, H. RANDLE Duchy College, Stoke Climsland, Callington, Cornwall, PL17 8PB, UK) er for nylig kommet frem til, at rytteren optimalt skal veje 10 % af dyrets vægt, men at op til 15 % er acceptabelt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 13:26

 

Så længe man kan have måsen i sadelen, så fred være med vægten :) Og det gælder egentligt uanset om man er normal vægtig, overvægtig eller det er en hest eller pony.

 

Hvis man ens bagdel fylder hele sadelen og fylder udover den, så fordeles trykket forkert i sadelen.

Derfor er det vigtigt at ens bagdel matcher med sadelen, men sadelen skal også matche med hestens anlægsflade.

Billede

 


Nu med eget ponydyr

 

2
4
Svar på denne tråd
 
 sludder og vrøl
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 13:35

MRJN, den synes jeg at have hørt før, men den går altså heller ikke. Så kan du også komme ud for store heste som iflg. den beregning ikke vil kunne have en voksen rytter hvis man udelukkende går efter sadlen da selv store heste kan være kort i ryggen og måske kun passe 15-16" sadler.

 

Ligesom ponyer kan passe en stor sadel men ikke meget vægt og det omvendte, altså pony som passer en lille sadel men godt kan bære en voksen vægt.

 

Det bedste er nok at se på procentdelen af hesten vægt, men også at bruge sin sunde fornuft - altså kig på hesten først og fremmest.

 


Hilsen Helle

4
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 13:53

 

Ja, man kan let komme ud for, at man ikke kan sidde på en stor hest - fordi ens mås ikke passer i en sadel, der passer hesten. Bare fordi hesten er stor, betyder det ikke anlægsfladen er lang. Og ignorer man det, så går hesten enten med for lang sadel eller en bagdel der fordeler trykket forkert i sadelen.

 

Det er der intet sludder og vrøvl i.

 

Det at man skal kunne have en håndsbredde bag ved, plejer at passe ganske fint med de anbefalede 15-20%.


Nu med eget ponydyr

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 14:04

Selvfølgelig skal udstyret passe både hest og rytter, men at vægten skulle være ligegyldig, hvilket jeg opfatter dit "Så længe man kan have måsen i sadelen, så fred være med vægten", det holder jo ikke. Vægten er naturligvis en enormt vigtigt faktor når vi kigger på, om en rytter er for stor til en hest.

3
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 14:09

 

Men kan du komme med et eksempel hvor bagdelen sagtens kan være i sadelen, men personen vejer for meget til hesten?

Jeg kan nemlig ikke - vægt er ikke ligemeget, jeg foretrækker bare at bruge eksempelet med hånden og sadelen, fordi det er mere håndgribeligt. Folk bakker ofte fra og bliver pænt mobsede, hvis man siger " du vejer for meget " - hvor det glider bedre ned, hvis ens vægt gør, at man fordeler trykket i sadelen forkert og dermed kan skade hesten.


Nu med eget ponydyr

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 Eksempel/
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 18:20

Det kan jeg :) langt de fleste mænd bliver overvægtige på maven, dvs, de kan godt have en 16" mås, men vejer langt over 100 og vil du virkelig smide det på en pony?

 

Min kæreste kan sagtens være i en 16,5" men vejer altså 115 kilo, det vil jeg da ikke byde en bette fjord bolle f.eks :)


Nu Med Egen Hest

6
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 20:04

 

Mænds vægt er fordelt noget bedre end vi kvinder. En mand der er normal vægtig kan jo let veje 100 kg uden det stikker ud til hverken den ene eller anden side, hvor en kvinde på 100 kg typisk vil have en del på bagdelen og maven.

 

Så nej, jeg ville ikke have noget imod, at sætte en mand på 90-100 kg op på en fjordhest - hvis vi snakker en veltrænet kat 1 pony og ikke mosters Gurli der er flommefed og intet laver andet end en skridt tur hver anden måned.

 

Jeg synes fx de her to matcher super fint :)
www.youtube.com/watch?v=zKLnYk9xSnA
www.youtube.com/watch?v=rA9n-mshpa4

Havde han vejet 10-20 kg mere, så er det muligt, bagdelen ikke havde kunne været i sadelen.


Nu med eget ponydyr

 

0
6
Svar på denne tråd
 
 Trallslsm
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 21:00

Men nu skriver jeg jo ikke veltrænet ;) en mand på 120-150 kg kan være temmelig overvægtig.

 

Jeg diskriminere overhoved ikke, men der er kæmpe forskel på hvordan fedt fordeler sig på mennesker, så jeg syntes det er meget farligt bare at gå efter numse str :)

 

og jeg ville ikke smide 110 kilo op på en pony uanset hvordan disse var fordelt (muskler el fedt)

 


Nu Med Egen Hest

4
1
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 10:28

100 kg på en araber, det gør man bare ikke (eller en anden ponyrace for den sags skyld)

 

Det er lige meget om sadlen passer eller ej til ryttere.

 

Det er bare forkert at smide SÅ meget vægt op på en lille hesterace. Især en hesterace man i forvejen ved har problemer med sin lænd.

 

Ingen fordom, men nu ser man rigtig mange overvægtige ryttere ride rundt på friesere fx. Udmærket, mange kan gå med 17 sadler, men ryggen på en frieser (og araber) er desværre rigtig svær at træne korrekt og styrke. De er tit svage i ryggen og i lænden fra naturens side.

 

At smide 100 kg op på det - er simpelthen ikke er okay.

 

TS: Er glad for at du ikke overvejer at ride hesten og du selv kan se at du er for stor pt :) Hyg dig lidt med hesten, gå nogle ture, løb nogle ture evt så kan du jo samtidig få et vægttabt i gang :)


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Undre mig..
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 12:17

at en araber skulle ha en svagere ryg og lænd end andre racer ?? ja det er da godt nok en nyhed, som jeg endnu har til gode at finde hos alle de arabere jeg har redet.

Tværdigmod er de gode stærke ridedyr, der lige så vel som alle andre racer, kræver en god tilpasst sadel og en rytter der kan ha rumpen nede i sadlen. De kræver også, lige så vel som alle andre racer, en god rytter for at kunne holde til at blive redet.

 

Den med at så længe sadlen passer rytter og hest, ja så er det lige meget med vægten, den holder bare ikke helt.

En hest kan godt være 150 i stg, men ha en ryglængde der kan indeholde en 18 tm sadel. En hest kan også være 180 i stg og ha så kort en ryg at den maks kan gå med en 16 tm sadel.

 

Når an er en tung rytter, skal man være ærlig over for sig selv og indse, at hest/pony skal kunne bære ens vægt.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Man kan ikke
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 21:07

100% sige at bare man kan være i sadlen er det ok.. Men man skal i hvert fald kunne være i sadlen for at det kan være ok.. Kan hesten ikke gå med den størrelse sadel man bruger, så passer man ikke med den hest..

Men der findes jo heste med en lang ryg for deres størrelse og ryttere hvor vægten sidder på maven og ikke bagdelen.. Så selvfølgelig skal man samtidigt være ærlig over for sig selv


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 16:41

sikke noget vrøvl, at arabere er svage i ryg og lænd.

Arabere har ofte en kort ryg og rides derfor ofte i sadler som ikke passer ordentligt, det kan give rygproblemer, men det er sgu ikke fordi de er svage !!!!

4
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 08:11

 

Hej.

 

Min anbefaling ville være, at du brugte tanken om at komme ud at ride igen, som en stor gulerod til en slankekur! :)

Du må nok desværre erkende, at der ikke er nogen pony, som kan bære så stor vægt uden at det går hen og bliver for hårdt for dens ryg og ben.
Jeg har været i islænderverdenen i nogle år og her insisterede mange større kvinder på at ride deres små ponyer. Aldrig har jeg været i en gren af ridesporten, hvor flere heste gik til med rygskader og ikke mindst; benskader!

Så jeg vil altså sige; vil du ride pony, så tab dig. Så har du da også den mest fantastiske belønning i den anden ende: du kan købe dig en ridehest! :D Jeg ved, at det er sindssygt svært at tabe sig (min mor vejer det samme som dig og kæmper en evig kamp), men i det her tilfælde vil slankekuren jo have et mere håndgribeligt mål, end blot at ville veje 75 kg for at se godt ud.

Jeg ved, at der er andre herinde, der har gjort det. :)

Heidi

2
0
Svar på denne tråd
 
 vægten er
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 23:03

væsentlig, for både hest og rytter. Jeg er selv en pluz pige og min hest er købt derefter også selv om vægten langsomt er på vej ned af som planlagt.

Min er en varmblod på 169 cm, solid bygget. Jeg kunne aldrig drømme om at sætte mig op på en pony, om det var en araber, dsp eller islænder, man må se realistisk på det.

Hav det som et ønske og en gulerod at når du har tabt x kg så kan du ride, det gjorde jeg - der skulle smides mindst 10 kg før jeg selv ville ride min hoppe.

Men kan da anbefale andre pluz size ryttere at komme med ind i gruppen på FB hvor erfaringer udveksles, den hedder Plus size ryttere m/k

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mit råd er
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 12:42

Tab dig:) dyrk noget motion :) så når du måske nogle dage ikke orker eller gider dyrke motion så du kan tabe dig. Så tænk på at du kan komme til at ride igen :) Så ud og løb nogle ture også glæd dig til at når du har tabt dig at du kan ride igen :)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider