Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dry age steak??
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 17:46

Jeg er absolut canivor, og når jeg spiser ude, prøver jeg altid at bestille en god bøf/ steak, hvis det er på kortet.

 

Da min mand levede, rev vi os nogen gange og købte et par gode bøffer, som han så tilberedte helt perfekt.

 

Men nu har jeg ingen til at lave god mad til mig mere. Ikke så tit jeg gider selv.

 

Men efter at SuperBest har skiftet navn, har de også fået sådan et glasskab med nogen store udskæringer, hvor der står hvornår de er færdig modnet, så man kan købe en Dry age bøf.

 

Men jeg har aldrig smagt Dry Age........ og da HN ved alt, så tilspørger jeg jer: Hvordan er smagen, hvad kan jeg forvente af smag og konsistens i forhold til et par gode bøffer fra køledisken eller Jensens bøfhus? Hvor tyk en bøf bør jeg købe? (Jeg husker med gru min barndom, hvor når min forældre en sjælden gang købte engelske bøffer, så var de så tynde, at bare man blinkede med øjnene, så var de gennemstegte og smagte af lever)

 

Jeg har set MasterChef, Hells kitchen osv en million gange (Underdrivelser fremmer forståelsen) så jeg ved nogenlunden hvordan jeg gør, når først kødet er herhjemme. Krydre, brun af og så en masse SMØR og love


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knap 2 års erfaring
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 18:40

 

Ja, indrømmer jeg ikke har meget erfaring ud i oksekød, (har været vegetar det meste af mit liv) MEN jeg er dog landmand og har haft kreaturer selv.

Oksekød skal hænge, jo længere jo bedre siger man, og det er det nogle butikker har fået øjnene op for både superbrugsen, meny mf. De mere kvalitets bevidste kunder som gerne giver ekstra for noget der er specielt, og lidt dyrere, de er perfekte "ofre" for denne nyskabelse. Jeg vil uden tøven mene at enhver ordentlig slagter kan levere noget lignende både i kvalitet og pris, de udstiller bare ikke dyret i en glasmontre, men modner det i kølehuset.

 

Hænger det mindre end 14 dage så vil jeg ikke købe det, men finder at efter 3 uger er det tilpas til min smag 4 uger max. Det er ikke så meget dyret (race og alder) som håndteringen efter slagt som gør forskel på kvaliteten af bøffen.

 

Jeg tror bare at navnet 'dry age' er en gammel opfindelse med nyt navn.

 

Selv eksperimentere jeg jo stadigvæk med udskæringer og bøffer, og køber feks. gerne større stykker i feks. brugsen og gerne noget der nærmer sig sidste salgsdato der er ofte virkeligt gode tilbud og så bliver det skåret ud i bøffer hjemme. Det er efter min mening (og den smule erfaring jeg har fået nu) både billigere og bedre.

Fandt noget i Kvickly som var overskredet sidste salgsdato i udlandet og så var det pakket om med ny dato... ej, den hopper jeg alligevel ikke på, men man kan meget med oksekød.

 

Jeg har aldrig smagt en Jensen-bøf og de små senede udskæringer går jeg uden om. Hellere ingen bøf, end en der ser sej ud!

 

Hvor tyk en bøf du vil have er også en smagssag. Vi morer os vildt over, at jeg ikke har spist oksekød i næsten 3 årtier og nu elsker jeg en blodrød bøf, på et par cm, (og helst badet i god sovs. hvilket var UTÆNKELIG førhen!) eller en god gang tartar.

Manden holder sig til gennemstegt, så hvor tyk en bøf du skal købe skal du afklare med dine smagsløg.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 15:08

Min kæreste arbejder som slagter i MENU, så herhjemme spiser vi MEGET kød, og kan som du, godt lide at få en rigtig god bøf.

 

Vores konklusion er som følgende: Du får nærmest ikke noget kød som er mere smagfuldt end deres dry aged kød - det er super lækkert i smagen, og behøver ingen fancy marinader eller lignende, bare lidt friskkværnet salt og peber. MEN, hvis man er en sucker for totalt mørt kød, så er det ikke dry aged man skal gå efter, da der er "bid" i det - ikke sejt, absolut ikke, men det er jo ikke mørt som en kalvebøf eller mørbrad.

 

Vi vælger klart smagfuldt kød frem for mørt kød - jeg kan ikke rigtig komme i stødet over en kalvebøf, da jeg synes det er kedeligt i smagen.

 

Men det mest smagfulde og lækre kød jeg nogensinde har fået, må klart være "cote de boeuf" - det har en lækker fedtmarmorering + ben, og begge dele er med til at give en himmelsk smag - desuden er det også i den gode ende af mørheden, ligesom dry aged, men ikke mørt som kalv og mørbrad :)

 

Håber det kunne bruges lidt :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 15:11

Og nåå ja, størrelse på bøffen afhænger vel af hvad du kan spise, men jeg ville ikke selv købe noget under 250 gr - herhjemme får vi som regel 300 - 350 gr.

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider