Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvorfor ligger sadlen så højt??
Forfatter: 
Dato:  28-08-2015 21:45

Har lige fået en ny sadel hjem til min hest.

Det er en wintec pro, og der er 5 forskellige kopfjern med... Men selv når jeg bruger den største, ligger sadlen helt ekstremt højt over manken (i hvert fald 4 fingre)

 

Og vi snakker altså en lille islænder som er ganske almindelig i bygning!

 

Jeg er helt lost her, de fleste islændersadler er for lange til hende, og jeg valgte derfor en alm. dressur sadel som passer perfekt i længde til hende og i øvrigt til min krop - men nu ved jeg da snart ikke lige hvad jeg skal stille op

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadelleje
Forfatter: 
Dato:  28-08-2015 23:35

Mange islændere har jo praktisk talt ingen manke -hvis din hører til den kategori, VIL en sadel (som ligger korrekt og ikke er en ponypude) jo have god plads over manken.

Og dertil kommer at wintec som jeg husker det, har cutback, hvilket osse giver mere plads ved manken.

 

Så uden self at kunne vurdere det uden at se hest og sadel, kan det jo sagtens tænkes at den er helt som den skal være -hvordan ligger den ellers? Altså ligger den f-eks. i bagvægt så ER den jo for høj/smal fortil.

Ligger den til omkring skulderen (uden at klemme) osv.

 

Min gamle pony havde netop sådan et sadelleje uden manke, og der tror jeg helt ærligt ikke nogen anden sadel end en ponypude, ville give mindre end 4 fingres frihed over manken (hvad jeg i øvrigt heller ikke mener lyder af grotesk meget, er ret sikker på min holstener ligger på omkring 3 med hans veltilpassede sadel som osse har cutback)



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 jkdnsbhg
Forfatter: 
Dato:  29-08-2015 13:26

Min erfaring er den samme som ovenstående, er også ejer af et stk islænderhoppe "uden manke", dvs hun er fuldstændig umarkeret, der hvor andre heste har et mankeben der stikker let op.

Min sadel gennem de sidste 3 års tid (Kentaur young dressage) er tilpasset og efterset af flere sadelmagere og ligger helt som den skal - selv om den befinder sig et godt stykke over manken. Hvis sadlens form passer hesten i forhold til ryggens længde, runding, skuldre og formen på ribbenene, så kan jeg ikke forestille mig at det skulle give problemer at der er ekstra palds ved manken :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider