Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Downton Abbey og heste
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 23:03

Lidt historie: Jeg ser for tiden Downton Abbey. God serie, også fordi de langt hen ad vejen, har styr på det historiske for tiden det foregår.

 

Jeg har selv interesseret mig en del for tiden mellem 1800 og 1930. Især om adelen i England. Både i historien og fiktiv. Så jeg fik lyst til at dele noget af min viden, uden dog at komme med beviser eller noter
Den gang kunne enhver gentleman med respekt for sig selv både tæmme, ride og køre alle slags heste. Og gerne flere på een gang.
De rige og de adelige havde store stalde. Selvfølgelig ponyer og grove arbejdsheste til brug for ansatte. Og ædle og hurtigere heste til eget brug. Heste blev købt som bevis på ejerens forstand og rigdom. Man fortrak heste med store aftegn. Tydelig blis og høje sokker. Og man betalte store summer for, at få heste med så ens aftegn og farve som muligt. Et sted man ofte henvendte sig for at købe de "rigtige" heste, var Tattersall i London.
Det største man kunne eje, var et firspand der lignede hinanden som snydt ud af næsen. Og man beundrede de mænd, der både havde dette og kunne styre dem med "sytråde"
Før bilen, når man skulle rejse langt, måske over flere dage, så ville de velhavende sende flere af deres køreheste i forvejen, så man ikke skulle nøjes, med de heste kroerne kunne tilbyde, når første ekvipage blev trætte. De mere jævne folk, byttede egne heste med kroens, og håbede så at man ikke tabte derpå i ringere eller langsommere heste. Og satsede på at bytte tilbage til egne heste når turen gik tilbage.


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

7
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 23:09

Jeg har dog fundet en stor fejl i serien Downton Abbey (Man er vel autist )
Familien er på ferie ved en anden adelig familie i Skotland. Vi skriver 1922, så bilen er forholdsvis almindelig (Når man tænker på at den dengang kostede, hvad der svarer til en lille mi
llion kroner i dagens mønt)
Vores familie skal med toget sydpå hjem, og bliver kørt i 2 biler til stationen. De 3 medfølgende tjenestefolk bliver sammen med bagagen kørt i 2 hestevogne. Ganske rigtigt er det kun een hest pr vogn, men de er ædle og har samme aftegn= For fine til at bruge for arbejdsvogn og til tjenestefolk. Stor fejl

 

Ellers er det meget korrekt med hestene i de afsnit om Skotland. Herremændene er selvfølgelig både på jagt og ude for at fiske. Til at bære byttet hjem bruger de typsike højlandsponyer (Jeg vil ikke kaste mig ud i at benævne race, men små kraftige ponyer) Og en halvgrov hest, da en ansat skal bringe ildbud til jægerne.


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

4
0
Svar på denne tråd
 
 Historie lære
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 08:22

 

Tak for historie timen. Følger ikke selv med i serien, men det er rart at høre at den er tæt på perfekt mht. at genskabe historien. :)

 

Syntes selv det kan ødelægge en film rigtig meget når man ser heste fra en gammel film, bære nutidigt udstyr..


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

3
0
Svar på denne tråd
 
 Med nutids udstyr...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 23:21

Ja, eller som jeg lagde mærke til i en serie om Romerriget; en velklippet hest, hvor det var helt tydeligt, at benene var med almindelig pels og kroppen fint klippet. Bliver herhjemme ofte beskyldt for hestenørderi :D


Mvh Hanne

 

Part søges til min Connemara, Mickey, opstaldet i 2620 Albertslund

Se annoncen her:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/1860/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 01:27

Min kæreste er også tit blevet træt af mig, hvis vi ser film og jeg tørt kommenterer "stigbøjler var altså ikke opfundet på det tidspunkt..." eller jeg ser andet nutids-udstyr, som slet ikke hører til :P

Eller en hesterace i en HELT forkert verdensdel!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har også...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2015 09:24

... bemærket den klippede hest i Rome. Det forstyrrer mit øje meget når den slags sker i en serie/film.

I første afsnit er der også et par klip hvor en mand trækker en hvid hest gennem byen - grimen skifter fuldstændig position undervejs.

Jeg har ikke bidt mærke i de "for fine" heste i Downton Abbey serien - men jeg tænker at familien i skotland måske har skåret ned på hesteholdet når de har bil - og derfor egentlig kun har et forspand - der kan gå tospand hvis de selv skal ud og køre fint - eller trække tjenestefolkene hvis de selv er i bil. Det fremgår jo at familiens økonomi går dårligt og at de er ved at lukke for brug af godset da de i stedet skal udstationeres.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Brødrene Løvehjerte
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 20:45

I brødrene Løvehjerte skifter det fra almindelige heste til islændere da de skal bekrige Katla ? det var vist optaget på Island


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg hader også
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 22:59

når man ser hsteracer på et helt forkert sted på et helt forkert tidspunkt! Især frieseren er fejlplaceret i flere film!

Lidt sjovt er det i den gamle danske western med Dirch passer (kan ikke huske film-titlen), men der rider de på islændere i det vilde vesten (som ligner en gedign dansk grusgrav) ;)

 

Jeg HADER også når man ser at skuespillerne hænger i deres venstre stigbøjle ved afstigning, det gør man bare ikke!!! :)


min daglige lykkepille er et par timer ved hesten:)

 

Følg med på min fb-side Kathrine og Znif :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Præriens skrappe drenge..
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 00:09

Hehe.. Det ligner en grusgrav i 'Præriens Skrappe Drenge' - fordi det er en grusgrav, nærmere betegnet Lynge. :-)

 

Lidt fun facts om den film:

Min mor red hestene i filmen frem og tilbage til settet. Hun red på en og havde de andre i snor efter sig. Den gang var den vej ikke nær så trafikkeret som den er i dag. Det ville slet ikke kunne lade sig gøre i dag tror jeg.

Den hest Dirch Passer red på, skulle faktisk have været en større hest, men man ville hellere have, at hestene var ens i størelsen i de scener hvor de rider ved siden af hinanden.

 

En enkelt gang havde Dirch og Preben Kaas hygge sig lidt for meget om aftene/natten efter optagelserne, så de var stadigvæk kraftigt berusede, da de skulle starte optagelsern dagen efter, at de drattede af hestene gentagende gange.

 

Der var liv og glade dage i 70'erne!

 

 

\\ Pernille

5
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 10:05

Præriens skrappe drenge her


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keep it coming
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 15:20

Super fedt! Jeg følger også med i Downton Abbey - elsker serien. Skønt med lidt historieundervisning

 

Keep it coming

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stigbøjle
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 16:04

Kathrine - lige den med at bruge stigbøjlen ved afsidning. I mange lande skal man bruge stigbøjlen, da deres heste er trænet til at stille når det gøres sådan. Så det er ikke sikkert at det er en fejl...

Jeg vil fraholde mig for at bekende mig til hvilket som er mest korrekt, jeg er opdraget med at det gør man ikke pga sikkerhed - hvilket er helt logisk for mig - jeg har dog bare aldrig hørt om problemer/uheld i forbindelse med de lande hvor man gør det (og hesten er trænet efter det) og vælger derfor ikke at dømme/tage stilling, da synes at jeg må have noget belæg for det...

En lille sidebemærkning, sorry!

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

1
0
Svar på denne tråd
 
 Et andet sidespring
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 21:08

 

Western, krigsfilm og lign. har tilsvarende problemer med at have våben der stammer fra tiden, har jeg ladet mig fortælle. Ja, nogle gange kan selv jeg se de ikke er tidstypiske..

 

Dog er der noget jeg kan blive rigtig irreteret over ved film generelt, nemlig hvis en bliver skudt, såret, beskidt osv. så "flytter" pletterne rundt så man kan følge med i hvornår der optages.. Har dem der sminker ingen faglig stolthed, tænker jeg med undren.

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestefejl
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 22:37

Den med forkerte heste på forkerte steder irriterer mig grænseløst. Har opgivet at kommentere på det for manden ser bare på mig som om det rager ham en høstblomst. Ligeledes med udstyr...

 

@Kathrine: Jeg har faktisk en engelsk hestebog (horse riding) fra 1964 hvor nedstigning står beskrevet som at venstre fod tages ud af bøjlen til sidst når højre fod er på jorden... I hesten som hobby fra 1972 beskrives den de fleste bruger (begge fødder ud og ned) men også kun højre fod ud, svinge over, stå, venstre ud og så ned. Eller begge fødder ud, højre ben over halsen og så ned.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der kan man bare se
Forfatter: 
Dato:  30-07-2015 23:23

gud hvor sjovt, så er den i mange tilfælde reel nok:) Måske få jeg knap så meget fnidder næste gang jeg ser det så! Tak for info!


min daglige lykkepille er et par timer ved hesten:)

 

Følg med på min fb-side Kathrine og Znif :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider