Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Døds-hesten
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 14:56

Jeg søger jeres hjælp, kære ænder :)

 

Kender i til en paranormal hest, som varsler døden?

 

For tiden synes jeg det paranormale er super spændende - jeg tror ikke på det, men elsker at læse om det.

 

I min fascination af alt dette, kom jeg i tanker om en gammel paranormal historie, jeg læste som barn.

Jeg søger jeres hjælp til at huske, hvad hesten hedder :)

 

Vi havde enme-uge om det overnaturlige, så vi læste i en masse bøger om spøgelser, ånder, dæmoner, osv.

 

Jeg husker tydeligt billederne og historien.

Så, det er en hest, der kommer gående i gaderne om natten, den går hen til et bestemt hus. Dette er et varsel - det betyder, at en person i dette hus snart vil dø.

Hesten er observeret lidt forskelligt: nogle har set en afmagret, syg hest. Flere påstår den har lysende øjne, eller mangler hovedet.

Dette er de gængse beskrivelser.

En øjenvidne beretning fra en mand fortæller (dette er mange år gammelt), at han kommer gående hjem en sen aften, og ser denne syge og afmagrede hest. Han får ondt af den og vil lede den væk (enten til nærmeste stald eller andet, jeg husker det ikke).

Ihvertfald vurderer han, at det nemmeste er at sætte sig op på hesten, og guide den. Han får den frem, men vil have den til at dreje. Dette gør han ved at klappe den på siden af hovedet, hvorefter hovedet falder af!

 

Dette passer med andres beretninger om det manglede hoved. Mange beskriver dog også, at hesten har et hoved, men med meget kraftigt, lysende øjne.

 

Jeg har Googlet både "dødshest" og "dommedagshest", jeg kan ikke rigtig finde den.

 

Kender i historien, og hvad hesten/myten hedder? :)

 

Kender i andre af den slags historier med heste?

Måske har i selv oplevet uhyggelige/paranormale ting? Beskriv dem endelig, det er virkelig spændende synes jeg :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestegys
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 15:15

Jeg kender ikke lige historien, men blev lidt grebet i om jeg kunne Google mig klogere.

kan det være Helhesten du tænker på?

vh

Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 15:27

Jeg Googlede lige selv helhesten - det lyder sørme rigtigt! Det med de tre ben kan jeg godt huske nu.

 

Gyldendals ordbog beskriver:

"helhest, hellen, kirkehesten, ifølge folketroen en trebenet, undertiden hovedløs hest, som varsler død. Førsteleddet "Hel" er betegnelsen på det gamle nordiske dødsrige. Helhesten nævnes første gang i Danmark 1672. I ældre tid blev den ofte identificeret med pesten: "Hel går omkring", sagde man i Sønderjylland i 1600-t., når en dødbringende pest bredte sig fra landsby til landsby. I 1800-t. opfattedes helhesten hyppigt som kirkevare, og ifølge en teori var det genfærdet af en hest, der som en slags indvielse var blevet levende begravet på kirkegården".

 

Det lyder helt rigtigt, tak for hjælpen! Jeg synes det er en ret sej folketro :) uhyggeligt!

 

Hvis i har flere må i gerne komme med dem :) Måske nogen har set helhesten?

 


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Johannes åbenbaring
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 17:01

...kapitel 6, vers 7 og 8. (sidste bog i det nye testemente).

 

Hvis du søger på engelsk: Revelation of John el. Book of revelation.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 18:02

Tak, DJensen!

Jeg Googlede og fandt frem til The Book of Revelation, der er den eneste omtale af apokalypsen i det nye testamente, øjensynligt.

 

De passager du refererer til, skriver:

7 And when he had opened the fourth seal, I heard the voice of the fourth beast say, Come and see.

8 And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. And power was given unto them over the fourth part of the earth, to kill with sword, and with hunger, and with death, and with the beasts of the earth.

 

Det er så mega fedt! Jeg synes det er spændende, hvordan der er paralleller mellem oldnordisk myte og kristendommen - og bemærk hvordan "hel", dødsgudinden fra nordisk mytoligi, og "hell" engelsk for helvede, er ord der ligner hinanden ret meget.

 

Jeg tænker på om hestene, der beskrives i the book of revelation, er de 4 apokalyptiske heste, som man hører om i populær-kultur nu om dage?

- Nu googlede jeg, og jo det er dem :)

Det er Conquest, War, Famine (hungersnød) og Death - den sidste værende helhesten.

 

Fra Wiki:

 

Billede

 

(Den kristne version af) helhesten er den til venstre.

 

Jeg plabrer løs her, for jeg tænker andre HN'ere også kunne finde det spændende, med heste der er så fremtrædende i religion, og vores gamle nordiske kultur også :)

 

Gyldendal beskriver helhesten som værende "kirkevare". Det er endnu en spændende lille fact, til de interesserede:

I gamle dage ville ingen begraves som den første på en nybygget kirkegård, da det betød uheld (fx at andre i den familie ville dø kort efter).

Derfor begravede man levende dyr, som de første. Efterfølgende mener folk at have set dem rundt omkring i de respektive byer, i litteraturen nævnes kirkelammet (liglammet), gravsoen og vores helhest. Allesammen varsler død, når man ser dem.

Man kender også ordet "kirkegrim", som dækker over det samme. Det kommer åbenbart af ordet grime, da dyrene ofte fik en prangende hovedbeklædning på, for at se skræmmende ud, inden de blev begravet.

Udtrykket findes herudover kun i Nordengland, "church grim".

 

Det får mig til at tænke på et prisbelønnet spil til iPhone/iPad ved navn "Year Walk" (kan måske også fås til andre telefoner?).

Det bygger på svensk mytologi, og heri møder man også en "grim", jeg mener faktisk de kalder det en church grim. Man møder også en hest i åen, der lokker folk hen til den, hvorefter den drukner personerne.

 

Spillet koster penge, men kan klart anbefales - det er uhyggeligt! Det er et puzzle spil, der virkelig kræver man tænker sig om.

Hele delen med "church grim" giver meget mere mening nu.

 

Synes det er super spændende, sådan noget! Man burde være blevet historiker ;)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 20:39

Har du læst noget af Gorm Benzon??

 

Om spøgelser og genfærd på herregårde og slotte i Danmark. Der er flere historier om heste-spøgelser. Blandt andet om et firspand af hovedløse sorte heste der rumler om gårdspladser om natten.


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 22:31

Tak Pernille, ham kendte jeg ikke.

Den bog må jeg da have! :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kan med mennesker
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 18:26

 

Jeg har nu to gange prøvet, at få en form for forvarsel.

 

Første gang, for godt et år siden. Sidst på eftermiddagen, får jeg en slem hovedpine, som sidder i den ene side af hovedet. Den udvikler sig hurtigt til en ekstrem migræne, stadig kun i den ene side af hovedet. Jeg tager migrænemedicin og går i seng,og sover faktisk hele natten, og vågner stadig med den værste hovedpine jeg nogensinde har haft. Er nød til at stå op,for at tage mere medicin. Får kæmpet mig ud i køkkenet, tager medicinen og et glas vand, og går tilbage mod soveværelset. På vej tilbage, forsvinder hovedpinen stort set!!!! Det er så syret, at det er skræmmende, den forsvinder, og 2 minutter før kunne jeg dårligt stå på benene. Da jeg kommer ind i soveværelset tikker en sms ind, med at der er et ubesvaret opkald og indtalt en besked - beskeden er fra min fars kollega, som ringer for at sige jeg skal tage kontakt til min far, da han har meldt sig syg og lyder meget mærkelig. Han havde fået en hjerneblødning, som var startet sidst på eftermiddagen.

Anden gang var for nylig, hvor jeg fik smerter i brystet, som strålede ud i armen. Da det ikke aftog, turde jeg til sidst ikke gå i seng, og kontaktede vagtlægen, for at blive lyttet på, og få at vide at jeg roligt kunne lægge mig til at sove. Så jeg var hos vagtlægen, som indlagde mig. Jeg blev undersøgt på kryds og tværs, fejlede inte,t dog kunne de ikke forklare mine smerter. Så jeg kunne tage hjem igen efter et par timer. Næste dag omkring middag ringede min mor, og spurgte om jeg kunne hente hendes bil. Hun havde dagen inden fået det så ubehageligt i brystet, så hun var taget til egen læge næste morgen, som indlagde hende med hjerteprobemer. Min brystsmerter begyndte at aftage samme formiddag!

 

Rigtig god søndag aften :-)

Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 19:35

Hej Trine,

Tak fordi du deler dine oplevelser! Jeg har hørt fra flere, at de også oplever disse forvarsler, det er ret syret.

 

Jeg har ikke oplevet fysiske ting som du har, men jeg kan godt føle uro nogle gange, som om der er sket nogen noget.

Det er sket et par gange at jeg har ringet til min bror for at tjekke om han er OK, for så at finde ud af kæresten er slået op eller lignende.

Måske er det bare tilfældigheder selvfølgelig. Vi er ikke tvillinger eller noget, men nogle gange er det som om jeg kan fornemme, hvis noget er helt galt med ham.

 

Disse dyre-varsler som beskrevet her i tråden har jeg dog ikke oplevet :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Katten
Forfatter: 
Dato:  27-07-2015 08:37

Jeg kan heller ikke selv, lige komme i tanke om, at jeg har oplevet det med dyr.

 

Men jeg kan huske, at jeg har læst om en kat, og fandt artiklen:

www.avisen.dk/synsk-kat-forudser- din-doed_122334.aspx

 

Vores ene hest ved når der er uvejr på vej, så vil han ikke ud. Og når han så bliver slæbt ud, så står han ved ledet lige til han bliver taget ind igen. Har oplevet det med ham hver gang, der har været varslet storm. Og det er vel at mærke, at de kunne bliver lukket ud for at blive luftet, og taget ind tidligt før stormen når vores område. Men han ved godt, at der er uvejr på vej.

 

Trine

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 et lille gys
Forfatter: 
Dato:  27-07-2015 10:43

Hvis du trænger til et godt gys, så kan jeg anbefale denne: www.goodreads.com/book/show/7187757- gr-nne-jne den ene af historierne er netop om Helhesten. Og jeg havde godt nok svært ved at sove efter at have læst den bog :D


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 10:32

prøv også " det mystiske danmark" både 1+2,

1. er skrevet af Kristian Kristiansen

og 2. er skrevet af Lars Thomas

 

begge bøger er rigtig gode, og så handler det om steder i danmark som man kan besøge hvis man tør

 

i 2 er der netop skrevet om Helhesten som ses en del i Roskilde, nærmere betegnet Hersegade

 

Mystikens verden er også gode bøger.



0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 16:49

Ej hvor er i gode! Tusind tak for forslagene! :)

 

Jeg er blevet helt fascineret af alt det her. Jeg har altid syntes det var spændende, men efter jeg begyndte at se American Horror Story og Penny Dreadful, ja så er min interesse vakt meget igen.

 

Jeg giver gerne lidt forslag tilbage:

Heart-Shaped Box af Joe Hill er en super god gyser, synes jeg! Der er rigtig mange elementer i, men den er en moderne gyser, ikke en klassisk. Handler om et spøgelse.. Den er god og uhyggelig!

Jeg husker ikke den danske titel, men ved den er udkommet på dansk.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider