Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 slagt eller dyrepark
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 11:06

puha min gamle dame på 19 år fik "dommen" af dyrlægen i dag. Jeg havde bestilt dyrlægen til at komme med en vurdering om det er ved at være tid eller om hun stadig kan gå..

svaret var hun kan godt gå endnu, men det er ved at være tid, men beslutningen er min..

Jeg er af den holdning at mine dyr skal herfra så længe de er rimelig ok, så hun skal ikke holdes i live for min skyld..

 

Tilbage er der nu den sværeste beslutning af alle.. hvordan får jeg hende herfra på den bedste måde..

DAKA er udelukket, da jeg bare ikke kan forlis med den procedure og håndtering, og at de ikke bruges til noget "fornuftigt"..

 

så tilbage er der slagt eller dyrepark. Sidste år kørte jeg en bekendts hest til Ree park og den døde bogstavelig talt med en gulerod i munden, afslappet og forløbet var super. Så det tænker jeg at gøre igen... MEN MEN MEN Der er jo 2-3 måneders ventetid.. dyrlægen mente at det kunne hun godt gå endnu med, så længe hun er chefen på folden, så er det hende der bestemmer om hun skal gå..

eller om jeg skal vælge slagteren. Her har jeg så INGEN erfaringer, men min lille hjerne tænker at hun kan blive nervøs pga. lugt af blod eller andet..

har dog set et filmklip hvor de afliver en hest, der går ligeså fint ind og bliver aflivet..

tænker om jeg bare skal bestille tid hos Ree park og have slagteren som "nødløsning"..

hesten har tidligere kørt meget i trailer, så hun forventes ikke at blive meget stresset af endnu en køretur..

kom endelig med jeres erfaringer..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyreparken
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 12:33

Kan hun gå i den tid der er til de kan tage hende og ikke stresser op over at blive kørt med ville jeg nok bare lade hende gå til dyreparken, da det lyder som om det er det du helst vil. og så have slagteren i baghånden hvis hun pludseligt bliver værre.

 

Vi har slagtet nogle stykker og der har aldrig været problemer i forhold til hverken stress eller uro hos hestene.

 

så jeg vil sige alt efter hvad du har det bedst med er løsningen.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 17:20

Det er aldrig sjovt når vores kære skal sende til de evige græsmarker - hatten af for at du er ansvarlig og får en dyrlæge med på råd!

 

Hvad er det du har imod DAKAs procedurer og håndtering - og hvad er "ikke fornuftig" anvendelse?

 

Er det overhovedet en mulighed at få den slagtet (her tænker jeg om den er taget fra konsum eller ej)?

 

Nu nævner du ikke på hvilken baggrund din hest har fået dommen, så jeg kan ikke vurdere om 2-3 måneder er lang tid at gå, men umiddelbart lyder det, som du beskriver, som en rar måde at "komme herfra" på.

 

Håber at du finder den løsning der er bedst for både din hest og dig :)

 


//Rebekka
Stud. med. vet '12

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 20:05

ville vælge ree park (eller en anden). der er jo også givskud og ålborg

 

har kun prøvet at få en hest afhentet af daka, men kender flere som har brugt forskellige zoo´er



1
0
Svar på denne tråd
 
 DAKA...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 08:57

Efter at have samlet mig og tænkt over tingene tog jeg kontakt til min dyrlæge og spurgte ind til slagtning, da der jo ikke er så lang ventetid.. Jeg er blevet anbefalet Mariager slagter og fået af vide det foregår i ro og mag.. dyrlægen har sagt god for at hun kan transporteres. Efter en god snak synes han også det er bedst der ikke ventes til efteråret.. jeg mangler dog lige at få fat i Ree Park for at høre hvor lang ventetid der er...

 

Hesten er halt på det ene forben og har været det on/off i noget tid.. det er vel en form for slid.. hun har bare aldrig før været halt i skridt og løbende tjekket af dyrlægen, der hver gang har sagt god for at hende..men det er den megen bevægelse på sommergræs, der gør hende halt.. et steppedyr skal ikke have ondt når den går.. det her er kommet meget pludseligt... nu har jeg kendt hesten i alle hendes 19 år og ejet hende i de 10½ år, så ja min mavefornemmelse havde jo ret når jeg kan se det er ved at være tid.. hesten er ikke udtaget af konsum og hun har aldrig modtaget medicin, der kan tage hende ud..

 

Denne hest er ikke bare en hest.. jeg faldt for hende fra første dag, da hun blev født.. sagde fra starten at hende skulle jeg have, men havde ikke økonomien til det.. hun er opdrættet af min nu afdøde reservebedstefar, der betød meget for mig.. men min reservebedste blev syg og jeg fik lov til at låne pengene af min far, selvom jeg var på SU for at købe denne hest.. jeg kunne mærke en letteste hos ham.. og hans sidste ord til mig var at " så fik du hende alligevel" . han døde 1½ uge efter.

Det er den sødeste rareste og flinkeste hest der finde. Børn knuselsker hende og når folk har været ude og snakke med mine heste er det altid hende de har rost. netop fordi hun bare er så mild. Børn der har fået en dårlig oplevelse har været trygge ved hende. Hun har aldrig tabt sin rytter eller været til besvær..

På folden opdrager hun de andre heste strengt men refærdigt, sparker ikke men bruger meget kropsprog og i yderst konsekvens tænderne...

hun laver ro på flokken, og da føllet i år skulle sammen med flokken, skærmede hun af på under et minut og lavede ro.

Heldigvis lykkedes det mig i år at få et levedygtigt hoppeføl, som hun er mormor til.. så jeg har "tronarven".

 

Med hensyn til DAKA, så har jeg desværre et træls syn på min nethinde af når de ligger i den container.. smidt ned iblandt andre dyr.. bare brugt til biobrændsel.. ej det er absolut kun en nødløsning for mig.. (jeg har sendt to nyfødte føl af denne vej og det var absolut ikke sjovt)

Jeg synes det er mere værdigt at hesten enten spises af rovdyr eller på spisebordet... og en bedre nyttiggørelse af en ressource...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Når de skal herfra
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 09:09

 

Det er trist at stå med en gammel og syg hest. Kender det selv da min stjerne er 25 år.

 

Men det bliver IKKE til slagter og slet ikke Mariager. Jeg har set DAKA containeren, men jeg har OGSÅ set Mariager slagtehus, indefra... og flere andre slagterier for den sags skyld. Det kan jeg SLET ikke få mig selv til.

 

Min hest har været med i tykt og tyndt i 22 år af mit liv. Jeg har tilbragt mere tid sammen med hende end med mine forældre. Gør jeg noget utraditionelt så bliver hun aflivet og kremeret, men sådan er vi jo så forskellige.

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

1
0
Svar på denne tråd
 
 slagtehus
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 10:31

jeg har gået miljøtilsyn på slagtehuse så det har jeg set.. den slagter jeg tilsynede ville jeg gerne sende min hest til.. men desværre slagter han ikke heste....

 

men ja vi er forskellige.. og i bund og grund er det vigtigste at aflivningen sker uden dramatik...

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 10:55

Hej TS

En aflivning uden dramatik er jo hjemme i velkendte omgivelser og hvis det er det du ønsker så tror jeg hverken slagtning eller dyrepark er svaret.

Hvis selve processen er vigtigst for dig, så forstår jeg egentlig ikke din modstand mod DAKA. Der har hesten åndet ud og sjælen fløjet til de evige græsmarker (hvis man tror på den slags).

 

Jeg kan varmt anbefale kremering ved Dansk Dyrekremering. Der bliver hesten hentet på den mest etiske og hensynsfulde måde - både for hest og ejer. Du kan vælge enkelt- eller sammen med andre kremering. Og vælger du enkeltkremeing får du din hest/dyr retur i en urne.

 

Jeg tror desværre i mange tilfælde at det er pga økonomisk overvejelse af flere vil undgå DAKA. At hesten også skal fra denne jord på et tidspunkt er en ligeså naturlig udgift for mig som smed, foder, nyt udstyr etc...

 

Medfølende tanker herfra med håbet om at du finder den rigtige løsning for jer begge.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 11:14

Jeg har det med Daka som dig TS. Derudover har vi fået aflivet en del heste på stedet (hestepension) og desværre har nogle ligget et par dage. Det er fint nok med opstaldernes heste, det kan jeg distancere mig fra, men med mine egne kommer det bare slet ikke på tale.

 

Min gamle hest kørte jeg til slagteren i christiansfeld. En rigtig god oplevelse, som foregik stille og roligt.

 

Det der med at en aflivning er mere afslappet og uden stress tror jeg simpelthen ikke på. Jeg har været med til adskillige aflivninger, og hestene har de fleste gange reageret på, at ejeren har været påvirket. For min egen hests vedkommende opfattede den straks der var noget i gære, fordi jeg var lidt ved siden af mig selv, men så blev den læsset og da vi nåede frem var den rimelig cool.

 

Med den næste hest overvejer jeg en dyrepark, da der er blevet rigtig langt til nærmeste slagteri. Hun er så panisk angst for dyrlæger med sprøjter, så her kommer aflivning slet ikke på tale.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 12:20

Hvis man ikke gider DAKA, kan man jo også vælge, at køre hesten til dyrlægen og få den aflivet.

 

Så er det dyrlægen der sørger for DAKA kommer og afhenter og hesten ligger oppe ved dyrlægen i stedet for hjemme.

 

Det valgte jeg selv da jeg aflivede min tidligere hest. Kørte ham til dyrlæge hvor han kom ind i en boks. Fik lidt æbler, gulerødder og snask.

 

Ud igen, bag et lille lavt hegn, hvor der er græs. Han fik beroligende sprøjte og så den dødelige. Han faldt, spjættede lidt og var så væk. Han så meget fredfyldt ud. Var henne og ae ham over det hele inden vi tog derfra. Jeg græd som pisket, men det var en "god oplevelelse" trods alt. Dyrlægen var så god til at trøste og give en tid til at sige farvel.

 

Så blev han dækket over og DAKA kom dagen efter og hentede ham.

 

Så slap jeg for at skulle se min døde hest ligge ude på gården under en presning og jeg slap for at tænke "det var her han blev aflivet".

 

Synes ellers det er en god ide med Ree Park :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 HJEMME
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 09:34

vil altid være det optimale, en bedøvende sprøjte i vante omgivelser og når den virker så hesten er helt afslappet og ligeglad med alt, så aflivningsvæske .......det kan ikke gøres blidere.

 

Alt transport og nye steder er stressende for dyr..... de bliver spændte ,nysgerrrige og mange også nernervøse over det ukendte.

 

Når først hesten er død så er det jo sådan set ligegyldigt hvad den går til eller ikke går til......det afgørende er vel at den får en rolig død,-

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ree park
Forfatter: 
Dato:  15-07-2015 22:55

Min egen gamle kørte jeg til Ree park og havde også en rigtig god oplevelse - dyret døde med en gulerod i munden og lyset gik ud præcist som det skulle.

 

Jeg er en af dem der mener at når først lyset er slukket hesten væk - og kan derfor godt håndtere at Daka henter en hest - men synes også at det bedste er hvis hesten kan "gøre nytte".

 

Min veninde har dårlig erfaring med at få sprøjtet en hest - den var ikke klar til at lægge sig og det endte med boltpistolen efter en ikke så behagelig oplevelse!

Så uanset om det er hjemme eller ude vil jeg foretrække boltpistol.

 

Flere jagtryttere jeg kender til har kørt heste til slagt (i Christiansfeld) - og det har været til pæne forhold der ikke stressede hesten - så her er det nok bedst at lave lidt research ang forholdene.

 

Håber du finder den bedste løsning for dig!


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 02:43

Jeg har set mange slagterier indefra, både store og små. Har fulgt processen fra de levende dyr kom ind, til der blev sendt kød i emballage ud af bygningen.

Jeg har ikke set noget, der skulle gøre at man ikke ville have sit dyr slagtet. Jeg synes ikke, der var noget at sætte en finger på, hvis man kommer med et enkeltdy, fx en hest.

 

Ja, slagterier er hvide og kliniske og kolde, men det er for at man kan se snavs med det samme, så der kan blive helt rent.

De kan altså ikke male blomster på væggene og have flotte farver.

 

Jeg ville være helt tryg ved at sende en hest til slagt.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 aflivet..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 10:00

så er hun ikke mere

 

hun blev afleveret på Mariager slagtehus. Jeg havde fået en veninde til at køre med.. Hesten blev læsset på under 1 minut, hun stod stille på køreturen og sagde ikke en lyd, var tør da vi kom frem..

 

hun gik roligt ind i bygningen og jeg gav så snoren til veninden der, da jeg kunne mærke det kunne jeg bare ikke, og gik ud... der var ro og så sagde det bang og jeg hørtehun faldt.

Så hende kort at hun lå ned og selvom det ikke var et sjovt syn, gav det ro at det gik så hurtigt.. min veninde sagde på en rigtig god måde at nu "galloperer hun op til himlen" (nerverne der fik hende til at spjætte).. og slagteren sender pas ind og ordner så nu det trælse..

 

jeg må tilstå at jeg nu er mere sikker.. så vidt det er muligt vil jeg enten slagte mine heste eller sende dem til dyreparker, da jeg nu har to "gode" oplevelser omkring dette... Dt skyldes også der har været ro og forsåelse . og fik også en bemærkning af det var en rigtig flot hest.. ja hun var flot til det sidste...men jeg foretrækker ikke det ene mere frem for det andet.. og jeg har ikke en hest til at ligge ude i haven og afvente at blive hentet...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 10:03

Hvor dejligt at høre, at det gik stille og roligt, og du føler det var det rigtige valg. Det er jo sådan set det eneste der betyder noget.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 20:32

Mette ja det er jo det vigtigste.. man frygter vel lidt at det går galt og ikke efter bogen.. det sker jo desværre af og til.. selvom lyden af pistolen og efterfølgende lyden af hesten der rammer jorden ikke var sjov, så har jeg det godt med at jeg nu er sikker på at hun kom herfra uden at opdage det.. og jeg ved med sikkerhed hun ikke er på vej med en transport til Italien eller andet,..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 20:59

Hvor er det godt at høre, at du trods alt havde en god oplevelse.

Jeg har kun hørt gode historier fra folk, der fik slagtet deres heste. Slagterne er meget forstående og det hele foregår stille og roligt.

 

Jeg er sikker på hun har det godt, hvor hun er nu :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider