Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Flytte hesten eller ikke?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 21:32

Jeg står i det dilemma, at jeg er i tvivl om jeg vil flytte min pony.

Det er i stor overvejelse, men ville lige høre hvad i syntes/selv ville gøre.

 

Det sted jeg står nu er rigtig dejligt, og det er et lille sted med 3 heste, og jeg kan snakke med de to andre derude. Dog er de begge voksne og over 40, og jeg er selv kun 17, og mangler lidt en på min egen alder, og det samme med Cadeaux.

 

Boksene er dejlig store, og står faktisk ude på folden, så der er massere af frisk luft.

 

Det gode:

1: dejligt sted.

2: søde mennesker og heste.

3: stor fold og bokse.

4: Der er roligt. (Har en hest der nemt stresser hvis der sker for meget om ham)

5: Jeg kan cykle derud.

 

Dårlige ting:

1: ingen bane eller noget, dog bliver der bygget en nu her, den bliver bare rund og ikke firkantet.

2: ikke ret mange turmuligheder.

3: ikke nogle på hverken mig eller Cadeaux alder.

 

Det andet sted jeg kan stå er ved min underviser (læs evt. Mit tidligere opslag)

 

Det gode:

1: Der er heste og mennesker på både Cadeaux og min alder.

2: rigtig gode turmuligheder.

3: ridehus og baner 5 minutters skridt derfra man kan leje.

4: god stor fold.

5: omkring 7 heste (dog ved jeg ikke helt om det er godt eller dårligt for ham)

6: min underviser er der hver dag og det bliver gratis at få hendes hjælp så, og har netop underviser, da jeg er blevet bange for Cadeaux, så jeg er også nogle gange ude ved hendes heste for at få min selvtillid op igen (læs evt. Tidligere opslag herinde)

 

Det dårlige:

1: boksene er ikke noget at råbe hurra for, da de er gamle og lidt mørkt derinde,ved dog ikke om der egentlig er noget lys man kan tænde der.

2: Det er ikke cykelafstand, så er afhængig af at skulle køre med en derud og hjem.

3: der er ikke bane på stedet, men igen kun 5 minutter til ridehus og udendørsbaner.

 

 

 

Prisen er det samme begge steder inkl. Alt.

 

og Cadeaux han er købt som turhest.

 

Der er selvfølgelig gode og dårlige ting begge steder.

 

Skal lige siges Cadeaux er blevet flyttet mange gange, da han er blevet solgt meget rundt, så ved ikke om han vil blive stresset over det, eller om han bare har godt af at få nogle legekammerater på hans egen alder, da dem han går sammen nu, ikke gider lege med ham.

 

Hvad ville i gøre?

 


Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 00:18

helt sikkert blive

 

tænk på at det er hestens hjem. den skal være der 24 timer i døgnet. så om man som person gøre det rigtige for sin hest, og ikke hvad der er bedst for en selv.

og små mørke bokse er bare ikke noget for en hest. Og de skal jo bo der i temlig mange af døgnets timer

 

og det med at der ikke er nogen på hestens alder, har kun betydning hvis din hest er føl, eller den skal gå sammen med føl. jeg syntes nu mere at det største problem er at sætte vallakker ind i en hoppeflok. For de gider slet ikke noget.

 

du skriver at han er købt som turhest, så er det ud i naturen med Jer, og ikke noget med at tuller rundt på en bane.

 

 

så trives din hest der, så ville jeg ikke flytte.

 

endelig tror jeg at alle som har prøvet at have sin hest opstaldet ude, får disse tanker engang imellem. det gjorde jeg selv.men jeg har altid sat mine hestes behov frem for mine. Mine heste er vant til at være meget ude, og skal helst gå sammen. og så skal boksen være god og lys.

 

nu står de så hjemme, så nu har jeg fået det som jeg vil have det. en stor fælles boks. for det er det de vil.



3
2
Svar på denne tråd
 
 1) Find årsagen 2) Fjern årsagen
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 01:19
Hej Maria.

Der er to vigtige informationer, som ikke er gennemgået i din fremlæggelse for og imod.

1) Hvad er problemet imellem dig og din hest. (Problemet er ofte flertal, der er normalt flere elementer i ethvert problem.)
2) Hvad forventer du at have brug for, for at kunne komme videre ift dine problemer.

Når du har svaret på det, så tror jeg at du selv har svaret på dit spørgsmål.

Jeg gider ikke en skid for folk, der siger at hesten ikke bør flyttes.
Jeg har læst din tråd, og jeg gætter på, at det er sparringspartner du har brug for. Ergo, placer dig hvor du har sparringspartnere. (Tager jeg fejl, så gør det som skal til, for at forme virkeligheden efter det I har brug for.

Da jeg som teenager gik til ridning, red jeg hos en underviser, han havde 70-75 års erfaring. Sådan kan det gå, når man starter som 6 årig og bliver ved.

Han motto var, "hvis det går godt, er det en god hest. Hvis det går dårligt har man en dårlig rytter".
Det lyder naturligvis hårdt, men det heldige er, at det som nok gør den største forskel i ridesporten, er den forstand heste-mennesket har. Dvs det virker stadig lære mere! Og heste, der omgåes af kyndige mennesker, stresser mindre end heste med usikre mennesker.



Men helt ærligt, jeg kan ikke finde svaret på dit problem, da jeg ikke kender nok til dit problem.
Så nu giver jeg dig et lille fif.
1) Tag et stykke papir, tegn et kryds, så hele papiret opdeles i 4 felter.
2) Udfyld øverste, venstre felt med fordelen ved ikke at ændre noget. (Flyt ikke hesten.)
3) Udfyld øverste højre felt med fordele ved at lave noget om (Flyt hesten)
4) Udfyld nederste venstre ved ulemper ved at lave noget om.
5) Udfyld nederste felt med ulemper ved ikke at lave noget om

6) Du ser, at der sikkert står flest, eller de tungeste, argumenter på den ene side.
Er der mest på venstre, lader du hesten stå.
Er der mest på højre side, flytter du hesten.


Jeg bruger ovenstående skema, når jeg skal hjælpe en patient til at tage en velovervejet beslutning. Et professionelt, evidensbaseret værktøj...

Uanset hvad du vælger, ønsker jeg jer alt godt.
6
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 08:35
Anja, ingen af stederne er det ikke særlig længe de står i boks, de kommer sent ind om aftenen og ud tidlig morgen begge steder.
Og jo, jeg kan se på min pony han mangler en legekammerat, da han hele tiden vil lege med dem han står med, men de gider ikke lege med ham..

Doctor who, har henvist til tidligere tråd, hvor jeg har skrevet mine problemer med ham.
Hvad mener du med sparringspartner?

Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sparringspartner er
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 09:19
Godmorgen.

En sparringspartner er en du kan arbejde sammen med og lære af.
Makker og læremester i et, når det går bedst.

Jeg tænker, spørg dig selv hvad der er kernen i problemet. Som jeg læste din tidligere tråd, vil det være manglen på en sparringspartner, som man kan låne sig op af og give den fornødne støtte /råd.
Men det er jo bare mig. Jeg har ikke været der, og mine tanker fortæller måske mere om mig end om hvad du har brug for.
- Visdom er altid det vigtigste i min verden.
1
0
Svar på denne tråd
 
 lad være
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 09:46

Jeg ville enten lade hesten stå eller vælge et helt tredje sted. Det er ikke en holdbar løsning at være afhængig af andre for at komme ud til hesten. Det er både irriterende for dig og de andre.





Marlene


4
0
Svar på denne tråd
 
 Doctor who
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 09:48
Det andet sted jeg kan flytte ham hen, er hvor jeg netop kan få hjælpen til både ham og jeg, da de fleste "fejl" selvfølgelig ligger i mig.
Det er min undetviser jeg kan flytte ham over til, og så er hjælpen der hver gang jeg er derude (:

Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Marlene
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 10:06
De har selv tilbudt at hente mig, så tror ikke de syntes det er irriterende (;
Og jeg kan godt cykle derud, der er bare okay langt (:

Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ponyhus
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 10:19

Sådan som du lister det op, synes jeg umiddelbart, at du skal flytte, men det med afstanden kan meget nemt blive et stort problem. Jeg har ret dårlige erfaringer med samkørsel, selvom princippet er godt.

 

Hvad er din plan B, f.eks. de iskolde, mørke dage i februar, hvor det er surt at cykle, og dem du, normalt får et lift fra, er på skiferie i en uge el. lign.??

 

På den anden side: Jeg har kun læst lidt her og der i din anden tråd, men nu hvor du nævner, at din pony ikke kan lege med de to heste, han står med nu, tænker jeg også, at hans unoder kunne bunde i, at han keder sig ganske gudsjammerligt, og at det andet sted kunne stimulere ham bedre mentalt og fysisk.

 


 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 10:38
Også min tanke, Kirstine..

Jeg bliver snart 18, så jeg kan tage kørejort, så det er kun nogle måneder jeg er afhængig og nogle i, og har forældre og kæreste der køre engang imellem (:

Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 11:12

Jeg ville ikke være afhængig af at andre skulle køre en, det går galt på sigt.

 

Hvis din hest trives der hvor han er og han har været flyttet meget som du beskriver, så er det bedste for ham nok at blive der hvor han er. Du kunne evt prøve at finde en pony med en ridemakker til dig, til at blive opstaldet der hvor du står nu, hvis der er plads til det.

 

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 11:44
Han er stresset hvor han står nu, mest på folden.
Der er ikke plads til flere heste der (:

Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flytte eller ej
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 12:08

Som du forklarer det, havde jeg bestemt flyttet hesten.

 

Jeg har også en vallak der elsker at lege, og han ville bestemt kede sig hvis han ikke havde nogen at lege med. Han går i en stor drengeflok nu, og de hygger sig fantastisk godt :)

 

Selv om han er købt som turhest, må det da være rart at have muligheden for at bruge bane/ridehus en gang imellem, der er jo trods alt også andre ting man kan lave end sandkasseridning - f.eks jordarbejde eller løsspringning. Nogen trives med få mennesker i stalden, andre trives bedre med flere. Det må man jo gøre op med sig selv :)

 

Held og lykke med at finde ud af hvad der er bedst for dig og din hest :)


Mvh Sandra

 

med pletmulen

Hedens King Of Hearts

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sandra
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 12:20

Ja netop, om vinteren ville det være rart med ridehus.. Cadeaux stod stille størstedelen af denne vinter, da han går med sko og glider meget, så ridehus ville være skønt.

 

Ja netop, vi rider kun tur, og der jeg står nu er der ikke særlig gode turmuligheder, man kan lige traver rabatten, men der er ikke rigtig noget sted man kan tage en galop, så i det årer hvor jeg har haft ham, der har vi kun skridtet, tracet en smule og ikke en eneste galop.

 

det andet sted er der super muligheder, også en masse galopstrækninger, og ikke langt fra en lille strand heller.

 

Der går ikke mange mennesker rundt der, da der kun er få opstaldede, og så er mange af hestene nogle min underviser skal træne for andre, så hun er der hver dag, og så er der to andre og så mig hvis jeg flytter (:


Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 21:47

Det lyder lidt til at du allerede egentlig har bestemt dig ;)

Jeg har læst din anden tråd og i den lyder det til at du har brug for hjælp og støtte, hvilket du jo vil kunne få hvis du flytter.

ligeledes ligger du også vægt på at der er nogle på din egen alder det nye sted, og selvfølgelig kommer hestens trivsel først, men det er en dyr sport, så det skal også gerne være det du har det godt med, altså fx jævnaldrene at dele glæderne med :)

Da jeg ledte efter opstaldning, betød det da også en del i regnskabet at der var mennesker det pågældende sted som JEG kunne hygge mig med og komme godt ud af det med. samtidig med at hesten skulle have det godt.

Jeg synes du skulle tage og flytte hesten ud fra hvad du selv skriver både i denne og den anden tråd. ( og herregud, skal du cykle engang imellem, det dør du vel ikke af ;) og hvis du har en kæreste som kan køre bil sååå er det slet ikke noget problem hahaha )


Venlig Hilsen Leandra :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 flytning....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 23:13

Jeg ville være ked af at være afhængig af andre for at komme ud til hesten. De dage, hvor det ikke kan lade sig gøre, kan du da blive væk fra stalden? Bliver han passet alligevel?

 

Når det er sagt, så lyder det som om, der er i den nye stald er det, I har brug for, nemlig hjælp til den daglige træning og den tryghed, der også er i at have træneren lige ved hånden. Med en hest som din synes jeg, det lyder som et rigtigt sted, i hvert fald lige nu. Jeg tænker så også, at du skal være indstillet på, at det måske ikke er det sted, I skal blive for altid. Måske bliver det simpelt hen for vanskeligt med transporten med tiden. Men der er I så forhåbentlig blevet så godt klædt på med træningen, at I er klar til at være lidt mere selvstændige :-)

 

Så kan man argumentere for, at det er synd at flytte hesten, men...

1. Det lyder ikke som om, han toptrives nu.

2. I har brug for hjælp. Det virkeligt kedelige slutresultat af at blive, hvor I er, KAN være, at du ikke får den hjælp, du har brug for, hesten bliver endnu farligere, du kan ikke sælge ham og må aflive. Så er det da lidt smartere at flytte hesten, også selv om det måske viser sig, at det "kun" bliver på et langt træningsophold :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 00:23

Det eneste jeg vil være ked afat forlade hvis jeg flytter,mødet er boksene og en af personerne derude, men har lige været ude ved min underviser og ride lidt på en hest derude, og der er skam lys i stalden, så den er ikke mørk, var bare i tvivl før om der egentlig var løs, da jeg kun har haft været der om dagen (:

 

min in far og jeg tager derud en dag og snakker med min underviser og ser hele stedet, før vi beslutter os.

 

Ang. Kørsel, så bliver jeg 18 i år, så keg selv snart kan få kørekort, og hende på min alder har sagt vi kan cykle sammen derud, de dage hun ikke har bilen, så er cykel turen heller ikke så lang :p


Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 08:44
Nu her begynder hestene at gå ude om natten også, det nye sted.
Der hvor jeg står nu kommer de vidst stadig i boks om natten, men er ikke sikker :s

Mvh. Maria Nielsen
Pinto Cadeaux
Blev min d. 30/6-2014

 

Facebookside: www.facebook.com/pages/Maria- Cadeaux/792057087492633

 

"If you're not a humble person, your horse will make you one"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Transport
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 10:26

Jeg har selv prøvet at være den billist, der skal have en anden med. Jeg var flink, fordi jeg fik ondt af, at hun skulle gå 7 km ud til sin hest, når rutebilen ikke kørte bl.a. i wekenden. Så jeg tilbød min hjælp, men...

 

Det blev bøvlet for mig selv, fordi jeg pludselig skulle til at planlægge præcist hvornår jeg kørte ud til stalden. Var jeg igang med noget hjemme, måtte jeg smide hvad jeg havde i hænderne og modsat var jeg før færdig, kunne jeg ikke bare køre. Jeg kørte også af og til direkte fra arbejde, men nu måtte jeg til at køre hjemover først for at hente vedkommende. Når hun skulle have foder eller udstyr med, så måtte jeg til at ommøblere i min bil for at få plads. Pludselig blev det et irriteringsmoment, selv om jeg selv havde tilbudt min hjælp og faktisk ikke kunne være bekendt at tænke sådan.

 

Det endelige problem opstod den dag, jeg ikke var hjemme hele dagen, og fik en laaang beklagende (bebrejdende) sms retur fra vedkommende om, hvem der nu skulle passe hendes hest, det var langt at gå, at hun ikke havde råd til bussen osv. Hallo det var ikke mit problem, men det blev det pludselig.

 

Så uanset hvor flinke folk er og tilbyder kørsel, så kan jeg ikke anbefale det. I hvert fald ikke som fast aftale, og eneste mulighed for at komme ud til sin hest. Det er selvfølgelig ok en gang imellem, men lad være med at lade dig blive afhængig af andre.

3
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 14:30

Et alternativ er at du kan købe en knallert :)

 

Jeg har ikke haft råd til bil og der er for langt at cykle synes jeg - ud til min hest (tager 20 min i bil, måske tre kvarter på cykel) På knallert kan jeg skyde direkte igennem det hele af cykelstierne og jeg er der faktisk på samme tid (ca 20 min)

 

Der er omkring 14 km ud til min hest fra mig.

 

Det kunne være en mulighed for dig, du er jo gammel nok.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider