Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tiden før drf GO og live....?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 08:45

Jeg lå i nat og kunne ikke sove, og kom så i tanke om en lille oplevelse jeg havde i lørdags...

 

Var ude som dressur dommer til et lille hyggeligt D stævne, og inde på bordene i cafeteriat lå der nogle små "foldere".. Sådan en måtte jeg da lige kigge i....

 

Og så viste det sig at være et lille "trip down memory lane" - for det var nemlig STÆVNE PROGRAM med start lister osv, som lå der lige så fint på bordene... (trods de også kørte på live med opdateringer.) Det var SÅ hyggeligt :D

 

Så jeg kom til at sidde og tænke tilbage på da jeg for bare 7-8 år siden red mit første stævne...

 

Dengang blev der til stævnerne i mit område, hængt sedler op med invitationer på klubbernes opslags tavler.. Tilmelding foregik pr. post (kan ikke huske om enkelte tog imod mails, men det mener jeg ikke der i det første 1-2 år jeg red stævner)... Og stævne programmet blev SENDT ud med posten med start lister - og så kunne man i dressuren oftest ringe til stævne arrangøren aftenen før stævnet og få sin præcise start tid... Der gik ikke længe før infosport.dk kom til, hvor man kunne finde propertioner, og hurtigt overtog mail tilmelding og at start lister fandtes på klubbens hjemmeside...

 

Men kan huske hvordan jeg altid rendte rundt som et lille barn, når vi nærmede os tiden hvor stævne programmet skulle komme med posten.. og det blev FLÅET op, så man kunne se om man skulle ride mod nogle af "ærke rivalerne"

 

 

Hvordan var tingene da i startede med at ride stævner???

 

Det her lille "trip down memory lane", det har godt nok åbnet mine øjne for hvor VILDT stærkt udviklingen lige på det område er gået... På bare 7 sølle år er gået fra næsten alt var post, til alt nu er digitalt, og man nærmest bliver "straffet" økonomisk hvis man skulle finde på at melde til på mail - og skal betale 30-50 kr i gebyr for at melde udenfor GO... (her koster det dog også 30 kr.. men så kan man melde til en masse på en gang)...

 

 

NÅRH JA - og for 7 år siden kostede et klubstævne 30-40 kr der hvor jeg red.............! Nu koster det et sted mellem 60-75 for almindelige klasser, og op til 200 kr for "cup klasser" For et lille klubstævne....

 

Ridning er en dyr sport


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

7
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 09:05

Ja kan jeg godt huske og hvis man var mange fra klubben der skulle afsted, så lejede man en lastbil til at køre ponyerne frem, og man opstaldede dem i stævnespiltove.

 


Carina Overgaard... Militaryrytter

 

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 09:49

Og man tog kopier af en blank anmeldelsesblanket (husker I den? Den var blå og på gennemslagspapir) og udfyldte, når man skulle melde til D-stævner, så man kunne spare den dyre blanket til C-stævner og højere. Tror den kostede 4 kr./stykket, så man var lidt nærig med den.

 

Hvornår blev anmeldelserne egentlig elektroniske? Jeg red stævner frem til... 2004, må det være og har så holdt stævnepause siden, så jeg er ikke helt opdateret. Jeg kommer til at være topforvirret nu hvor jeg skal ud at ride stævner igen!

5
0
Svar på denne tråd
 
 de gode gamle dage
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 10:45

man skulle også betale for udskrift af hestens opnående point/ resultatliste

 

hvert år udkom en stor tyk bog med rangliste point- den kunne man købe

 

reglementer blev tilsendt- idag skal man selv printe ud

 

ingen kunne tjekke om man meldte korrekt til stævner, hesten ahvde id nr osv.- det kan man bedre idag

 

Programmet kom ca 8 dage før stævnet, var tit en tyk bog med reklamer i

 

Hest & rytter avisen havde en liste over kommende stævner som jeg hver mdr kiggede igennem, for derfter enten af gå ind på klubbens hjememside eller tjekke opslagstavlen i min egen klub for at finde propositionerne- idag er alt online via Go

 

 

Karina

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 10:56

Nu har jeg aldrig redet andet end klubstævner, og stoppede før DRF Go kom og overtog ;)

 

Så jeg husker skam ikke andet! Stævne blev annonceret på klubbens opslagstavle i rytterstuen og stalden, og ens underviser spurgte om ikke man skulle med.

Tilmelding foregik pr post.

Program og startliste fik man af ens underviser - og ja der skulle bladres og se hvem man var oppe imod! Og os piger sad og bladrede om for at se de "store" privatheste, hvilke klasser de skulle ride ;) Vi red jo "kun" ponyer og så meget op til hesterytterne!

 

Jeg har skam gemt alle mine stævneprogrammer. Min mor skrev med kuglepen ud fra navnene, hvilken placering de fik (i de klasser jeg startede).

 

Og når man havde redet og skridtede af, så kom nogle af ens venner styrt-løbende hen til én, for de havde set på sedlen at mine procenter var kommet på (skrevet på en ophængst sedel), og jeg førte klassen!

 

Hygge, jeg elskede stævner :)

Det er noget af det jeg savner rigtig meget!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 jo, det kan...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 14:58

Jo, det kan jeg godt huske noget om.

 

Man red også afsted til stævener hos naboklubberne, ikke noget med trailer eller lastbil. Sådan en skridttur på en 8-9km og så 2 springklasser og så hjem igen.

 

Jo, der var ikke så meget pyller.

 

Det er små 30 år siden


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Årets stævner
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 17:11

Ja jeg kan huske for bare omkring 12 år siden, at jeg købte et hæfte med en propositionerne med årets C-stævner i distriktet i den lokale rideudstyrsbutik. Så kunne man ligesom planlægge, hvad der skulle ske året igennem.

 

I min klub har vi faktisk flere gange frabedt os tilmeldinger på mail, fordi der altid er nogen, der under stævnet mener at de har meldt til i noget andet, end det de har, så vi har altid haft behov for at have alle tilmeldingerne på papir, og så har det altså været noget nemmere at vi ikke skulle printe dem selv. Jeg er ikke længere en del af at arrangere stævnerne, men jeg tror at det bliver gjort anderledes nu. Man burde jo også forvente at folk tjekker, hvad der står i programmet, men det skal man altså ikke sætte næsen for højt op efter...

 

Jeg har ALT liggende fra dengang stadigvæk; alle programmerne, hvor vi sirligt skrev ind, hvem der havde fået hvad, og naturligvis alle mine kritikker. Jeg har fået en ny veninde for et års tid siden, og hun kunne faktisk huske, at vi engang havde redet mod hinanden, så jeg kunne jo så hive programmet frem og konstatere, at hun vist var en af dem som fik undervisning og havde en hest, som gik til biddet, når nu hun lå helt oppe omkring de 60 % ;) Ja dengang var man jo glad hvis bare man blev godkendt, og jeg har da fået blå rosetter med hjem helt ned til 50,4%, og røde helt ned til 57 % - for sådan var det bare dengang. Og det galdt både C-stævner og D-stævner. Der bliver givet point på en helt anden måde idag, dels er dommerne "flinkere", dels er programmerne meget nemmere, og dels tror jeg ikke der kommer ligeså mange "fra 3. kartoffelrække", som der var dengang. Og så tror jeg da også det har noget at sige, at resultater og videoer kan blæses ud på nettet; det gør det altså sværere for dommerne f.eks. at have en mening om, at det kun er skimler som skal have over 60 %, som jeg f.eks. har været ude for...

 

Vores foretrukne transportmiddel til klubstævner var også hestens ben ;)

 

Det er da heller ikke mere end +/- 8 år siden at jeg begyndte at få "brugbar" undervisning, og jeg har redet siden '96... Jeg vidste da en del selv og red også vældig pænt, men når man køber sig en dyr og fin hest, så skal der da lidt mere til...

 

Jeg kan også huske, at vi i min rideklub så skævt til dem som købte en hest eller pony "som kunne noget". Idag er det vist meget normalt, at man køber en hest som har været ude at starte lidt ;)

 

Jeg ser nu tilbage på dengang med lidt vemod. Jeg synes det er ærgerligt, at alting skal gå så stærkt. Jeg håber at man sætter tempoet ned og får fokus på nogle vigtigere værdier samfundsmæssigt, fremfor at alting skal gå op i penge...

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 oh yeeeees
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 19:05

Åh det var tider!!!

 

Jeg sad og googlede rideklubber i området for at se på deres hjemmesider om de holdt stævne. Medmindre der selvfølgelig var blevet hængt opslag op i ridehallen! Så var det jo bare at sende en anmeldelsesblanket afsted: vbr.dk/User_files/ c770a8f1337bc5b9afb848...df4993.pdf

Det fedeste var at sidde og udfylde dem! JUBIIIII!


Og så kunne man trippe rundt i ugen op til og veeeente på stævneprogrammet. Og når det kom var det jo det vildeste! Så kunne man se hvornår man skal ride og om man skulle ride mod nogen man kendte.


Og når dagen så kom, så var det afsted med hvid mantape i rosenknopperne og flettet hale med blomster i. Kombisadel og forvasket hvidt underlag med EN guldpipning - til dagligt var det jo sadelformet underlag og nu var det var jo stævne!!! Og så selvfølgelig med ponyens navn broderet i guld "SILKE". Sikkerhedsstigbøjler med elastik! Billig stævnejakke, der gerne lige var et par numre for store - man skulle jo kunne vokse i den! Sort hjelm med velour, sløjfe bag i og gerne lige med ørebeskyttere - sikkerhed frem for alt jo!

 

Inde på banen gloede ponyen, der mest af alt lignede en kamel, og rytteren koncenterede sig bare om at få vist forskel på slangegang og skråt igennem.. 42%? Hvad betyder det? Nå pyt skidt. Æble til pony og så ind i den gamle Brenderup trailer (uden størelse, men godt med halm!), hvor skillerummet var hevet ud - hvad skulle man dog med det??? Og så var der ALTID fuld smæk på friturepomfritter, pølseketchup og billig sodavand! HEP HEP!

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 21:31

Og man havde CHECKHÆFTE ,- al betaling skulle være på en check, man sendte sammen med sin anmeldelsesblanket og det skulle være en original anmeldelsesblanket til distriktsstævne, ikke noget med at sende en fotokopi for at spare penge

Først for nylig er det gået op for mig, at komme til stævne i dag med hvid tape i manen er absolut NO GO!!

Så jeg skal måske ikke nævne at jeg faktisk også har været afsted, hvor hesten var flettet op med GULD tape

2
0
Svar på denne tråd
 
 fra 1988
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 22:35

Den forreste er fra 1988 -min mor har skrevet den på skrive maskine. Ja altså sådan en "klak klak diiing".

 

Billede

 

Stakken er bagerst i min scrapbog fra pony tiden :-)

 

Forresten syntes jeg vi alle skal møde til stævner med fletninger der stritter lige op med hvid tape på

 

Jeg husker meget overnatningerne i telte, campingvogn og jeg ved ikke hvad. Mens ponyer og heste stod på lange rækker i ridehallen.

 

Passions sodavand og fritter.


 

Rytter af konetypen

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 fortsættelse
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 23:14

I LA skulle man have mindst 145 points for ellers var man E G!!! (ej godkendt) og LA2 kørte på kniv og gaffel og bowlerhat

Bowlerhat har jeg liggodt aldrig startet med,- jeg synes, de var rædselsfulde til kvinder, så jeg havde almindelig sort velourridehjelm på, hvor elastikken der skulle sidde under hagen var klippet af?!!! Sikkerhedsmæssigt ikke så effektivt...

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 23:24

Men hvordan kunne det udfyldes på skrivemaskine?!

Altså hvordan kunne man sikre sig at bogstaverne linede op med den linje på blanketten, man skulle skrive på?

 

Og nej, jeg har aldrig haft sådan en maskine i hænderne :P


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Blanketter på skrivemaskine..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 07:52

... er nemt. Der er jo markering af hvor bogstaverne ender, så det er bare om at sætte papiret rigtigt i og så går det fint. Jeg har udfyldt et utal af blanketter på skrivemaskine, på mit tidligere arbejde - tilbage før vi fik computere at sidde med.

Min stævne"karriere" begyndte for 4 år siden, da TREC kom til Danmark - så alle de stævneminder I andre deler, har jeg aldrig oplevet.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 springning
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 10:02

Jeg kan huske en overgang midt i 90'erne hvor det var meget mode at ponyen skulle have teddybears overalt på hovedtøjet, gerne i flere farver Min pony havde en grøn på pandebåndet og en hvid på næsebåndet . Fast stævnelook. Klik klak klokker hvor jeg købte et grønt og et hvidt sæt, så jeg kunne miske dem, og de dermed var grøn og hvis stribede. De larmede maks, og skræmte livet af de andre på opvarmningsbanen, men de var jo inn! Eskadron gamasher var det eneste rigtige, og der blev kørt mange avisruter for at få råd til dem.

Kan også huske at jeg til mine første dressurstævner på ponyen lavede net i manen i stedet for rosenknopper.

 


 

 

http://dkoksen.wordpress.com/

 

Sponsoreret af: www.dangro.dk

 

 

 

www.aloekongen.dk

Selvstændig forhandler af Forever Livings Aloe Vera produkter

1
0
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 12:20

Da jeg red ponystævner i '07 og '08, dvs. for 7-8 år siden, meldte vi nu til over mail og kunne se startlister på rideklubbernes hjemmesider - og resultatlister når de engang blev skrevet ind kom ligeledes på klubbens hjemmeside Så det der brev-halløj er åbenbart blevet skiftet ud lidt tidligere i D2

 

Men ja, jeg tænker indimellem også på det. Bliver total irriteret hvis stævnerne ikke opdaterer live hvis jeg har bekendte der starter - men tænk, før i tiden måtte man vente flere dage med at se resultater hvis man ikke var til stede på stævnepladsen - og man overlevede

 

Og så lige en kommentar til det sidste du skriver; hvor starter du stævner? Her i D2 koster en start i en klubklasse normalt 100 kr. og enkelte gange 80-90 kr. (så er det typisk sammenlagte klasser, som fx valgfri LA, MB osv.).


 

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til den dejligste parthest <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 priser
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 13:37

Sandie's priser er for D14


 

 

http://dkoksen.wordpress.com/

 

Sponsoreret af: www.dangro.dk

 

 

 

www.aloekongen.dk

Selvstændig forhandler af Forever Livings Aloe Vera produkter

1
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 21:24

Startede med stævner i 1994, hvor jeg var 6 år gammel, og der var det ofte de "store piger" der hjalp med at vaske og flette, og så sov vi sammen alle sammen i rytterstuen og kørte med lastbil.

Var det udebane kørte vi ofte fredag, og kom godt trætte hjem søndag - her sov vi jo naturligvis i telt, og hestene stod i spiltov i ridehallen. Begyndte dog først at måtte overnatte til "ude stævner" da jeg var 10-12år gammel.

Anmeldelser blev sendt med kontanter i , og programmet der blev tilsendt blev læst fra a-z.

Første stævne jeg red på min egen da han var 5 år ( 2008), foregik med pot (hjelmen) i en Lc2


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den gang...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 10:52

Ha ha jeg sidder og blive helt nostalgisk. Husker alt hvad I nævner. Det var nu hyggeligt at få tilsendt programmet med posten, og så sad man sammen med veninderne og studerede det grundigt i dagene op til stævnet .

 

Nu er jeg fra tiden før computeren og internettet blev hverdag. Jeg kan godt huske klip klip ding skivemaskinerne (det var store tider, da jeg kunne låne en ELEKTRISK til min gymnasieopgave )

 

Men jeg savner nu modsat ikke den gamle stævneplanlægning. Husker både da vi lavede det hele MANUELT og da DRF´s første stævneprogrammer I DOS version kom. Det drillede ALTID .

 

Og så havde man fast telefontid om aftenen til frameldinger og ændringer og aftenen før med starttider. Totalt telefonstorm

 

Næ næ det var nu en anden hyggelig stemning dengang

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 13:41

Smart, det med skrivemaskinerne. Jeg kan slet ikke forestille mig det.

 

Det må være i samme kaliber, som når jeg skal fortælle mine kommende børn, at jeg er ældre end Google og dengang var alt ikke trådløst - man havde ledninger! Også i telefonerne!

 

Det er hyggeligt at læse alle jeres beretninger :)

Jeg får helt lyst til at tage den første og bedste hest og melde til stævne!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 14:29

huske, at på BAL havde vi sådan en mappe, hvor alle proportioner kom i, også sad vi og bladrede løs. De fleste kom også på opslagstavlen.

En stor del af tilmeldinger, blev leveret i postkassen, gerne til hest. Har faktisk en del billeder af det scenarie.

 

Og ja LA2 med kniv og gaffel. Helt absurd når jeg nu tænker tilbage. Men sådan var det jo dengang.

 

Jeg kan huske utallige overnatninger i rytterstuer og hølofter, fordi der var afgang kl 4-5 stykker om morgenen.

 

Jeg har haft en lang pause fra stævner og lige startet mit første igen, og hold nu op det tog mig noget tid og lure det af.

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider