Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Din fryser?
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 18:01

 

Fik afrimet fryser for nogle dage siden. Det var længe siden og tænkte på hvor ofte andre mon afrimer fryseren? Hvordan griber i det an?

Jeg stuvede frostvarer i bilens bagagerum og dækkede til med aviser.

Hældte varmt vand i skåle i fryseren..

Er der en nemmere måde?

 

 

Der dukkede adskillige poser blommer op fra haven. Nogen idé til hvad de kan bruges til? Prøvede at lave blommegrød, men det blev ingen succes.. Måske jeg gjorde det helt forkert, for det lignede ikke billedet fra den opskrift jeg fandt.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Vindott farvet Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 21:52

Vi har to frysere, da vi slagter selv. Når der er ved at være brugt så meget kød, så det kan være i en, så afrimes den ene og når den er klar igen, flyttes al kød over i den og så afrimes nr 2.

Dvs. De afrimes 1 gang om året, da vi jo har to, så gør jeg intet andet end at slukke for dem og så tager det den tid det tager.

 

vi har også et køleskab med fryseboks, og det afrimes nok alt for sjældent, der bliver også nogle gange fundet gammel frugt og grønt i . Men det plejer jeg at give til hønsene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afrime fryser
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 22:11

Hjemme hos mig bliver fryseren afrimet ved at den tømmes, og så går vi "i krig" med en føntørre samt en pillekniv. Det er hurtigt klaret :-)



Nynne med Grumse

 

- RIP Celeste Liva

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 08:18

Jeg fandt også nogle poser blommer i min fryser for ikke så længe siden. Jeg lavede blommemarmelade med anis og vanilje og blommer i madeira. Virkelig let at lave :)

 

Marmeladen bestod af blommer og den halve mængde syltesukker, 3 stjerner anis og en halv indtørret vaniljestang. Fik 3 glas ud af det.

 

Blommer i madeira kan jeg ikke huske opskriften på, men det var vidst ca samme fremgangsmåde med blommer, sukker og så en sjat madeira i stedet for anis/vanilje.


Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afrimning
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 09:30

Her har vi købt en fryser, der ikke danner rim. Ser ud til at virke. Den har kørt i over et år og der er stadig ingen rim derinde.

 

Vi har også en kummefryser kørende. Den ved jeg ikke så meget om, da vi overtog den med huset. Den ser dog heller ikke ud til at danne rim.

 

Vi køber hele, halve og kvarte dyr så det kræver jo lidt fryser plads. Ved der er blommer i min kummefryser, men de ligger vist helt nede i bunden og pt er den så fyldt at man ikke kan lukke den hvis man flytter rundt på tingene. Vi har næsten lige fået en halv gris hjem. Så blommerne bliver vist lidt endnu. Tænker dog at de skal i en gang muffins eller noget i den dur. Bare de bliver brugt inden dette års høst af blommer går det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 de kære frysere
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 18:35

AK ja kender godt problemet. Jeg har 2 kummefrysere en stor og en lille. de burde nok udskiftes til nyere med bedre energimærkning og nu hvor børnene er hjemmefra, burde vi nøjes med een. Har så ingen lille fryser i køleskab eller lignende.

vi har frugtbuske i haven plus rabarber plus brombær og det giver megen frugt, desuden køber vi oksekød, lam, ænder, høns mm "på landet".

Konceptet er:

1 gange årligt rengøres begge frysere, når der er "lavvande" og plads til at flytte rundt på det hele. Alt tages op, is og andet "sart" i køletasker el. lign. resten i store kurve med masser af håndklæder/tæpper over. Jeg koger vand (el koger er hurtigst), hælder vandet rundt i kanten for at opløse is og rim, lukker låget i og venter lidt - imens samme procedure med fryser 2. Kan gentages. is løsnes forsigtigt for ikke at ødelægge fryserens inderside. Vasker ud, tørre af og begynder at fylde fryser igen.

Her kommer det geniale synes jeg selv. Skriver på et stort stykke papir (eller flere) ned hvad jeg putter i fryseren og hvor det ligger (har en ekstra kurv på bunden) og så er det suppeben 3 poser tv bund, solbær 5*1 kg i kurv bund, stikkelsbær 6*1 1/2 kg th bund osv, så har jeg et mellemlag, det er venstre, midt og højre og foroven har jeg kurve - de navngives også. Jeg prøver at holde frugt og grønt for sig og kød for sig. På hver pakke, der kommer i fryseren kommer et lille mærkat feks oksehak 500 g 2014, så jeg ved hvad der er i.

Når jeg efterfølgende tager noget op, ja så streger jeg en pakke på min liste, og kommer der noget ekstra i feks. til efteråret, når vi får lam, ja så tilføjes det på listen. Har jeg flere "hold" - feks købt hakket kød 2 gange i løbet af året, ja så kommer det nyeste nederst i boksen og det ældeste øverst.

På denne måde, ved jeg hvad vi har, hvor det ligger og hvor gammelt det er (noget der trænger til at blive spist)... Det er så lidt uheldigt hvis fryseren er propfuld og vi har lyst til suppe og benene ligger på bunden...så må det jo virkelig seriøst overvejes om alt kan komme på plads igen, når jeg har været i dybet....eller vi skal spise lidt ovenfra først..

det sker meget sjældent at jeg må smide noget ud pga at det er blevet for gammelt, og skal man have gæster er der altid et godt overblik over mulighederne til middag eller om der er en skærekage til at tage op.

Må indrømme at jeg er født på landet, hvor man slagtede grise og kreaturer, syltede mm og det hænger ved - det med at skabe forråd hænger altså virkelig bare fast...

og går meget op i ordentlig mad, gode råvarer osv

håber ikke i blev trætte af at læse mit indlæg

PS efter at børnene flyttede hjemmefra er fryserne ikke længere så til-isede og beskidte (brødkrummer mm)

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider