Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Pony trives alene?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 20:24

Hej.

 

Hvad er jeres mening, om en pony der går alene på fold? Ponyen kan se og snakke med de andre over hegnet og gør det da også af og til. Problemet er at hun bliver manipuleret rundt med af de andre heste når hun går med dem, og der er en af de andre i flokken som decideret jagter og bider hende. Hun er den mindste, og halv-gammel, og overvægtig, så man vil gerne passe på hende. (hun har kun gået med de andre 1 dag og det efter 1 uge på folden ved siden af for at lære hinanden at kende)

 

I en måneds tid har hun så gået alene, og virker til at trives med det. Jeg sørger for at komme der ud så tit jeg kan for at klø og hygge nu hun ikke har en foldmakker til det. Hun går heller ikke og stresser på den anden side af hegnet (gjorde hun de første dage), når de andre er lidt længere væk. Tit finder jeg hende helt bagerst i det fjerneste hjørne hvor hun hygger med at klø røv og sove. Hun ruller sig også tit. Og nyder sit skur i fred når det regner, og de andre slås om at få lov til at stå i læ i det tilstødende skur. På tur vrinsker hun lidt efter de andre i starten men ellers vrinsker hun slet ikke når hun bliver taget væk. Der er forskellige træer og fint med græs på hendes fold. Førhen har hun ikke haft en slyngveninde eller lign som man ser, men har været på en delt 1 plads i flokken.

 

Ville jo gerne se om hun kan tilpasse sig den anden flok en dag og komme med der, men tit er der nogle der bliver møvet rundt med og presset. Ligeledes er der ret meget uro i toppen af hirakiet (4 heste) om hvem der skal bestemme, som går ud over de andre. Selv på den anden side af hegnet kan min blive drevet væk hvis hun står et forkert sted. Er lidt svært at se når hun er så sød og bare viger for det mindste. Hun gik med 1 af de førende i nogle dage hvor det egentlig gik ok men hun fik aldrig rigtig fred, og så meget utryg ud hele tiden.

 

Hvad ville i gøre ? Staldejer vil helst ikke dele flokken. Og min må ikke spise så meget græs som de andre gør her i sommer.

1
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  09-06-2015 14:40

jeg syntes personligt at det er noegt skidt når de går alene. de kan ikke klø og nusse hinanden ordenligt når der er et hegn imellem. dog er der også de heste som slet ikke kan gå sammen med andre heste, hvor de både bidder og sparker, det jo heller ikke godt. der hvor min egen hest stod før jeg fik hende, gik hun også alene hvor der var et hegn imellem, og to andre på den anden side. det var dog ikke min der var noget galt med, det var en af de andre. min hest har angst for at være alene, og nu hvor hun er flyttet og går sammen med to andre hopper, er hun bare så glad, de nusser og klør hinanden dagen lang. da min flyttede var der også nogle kampe mod divaen ( som vi kalder hende;. jeg syntes du skulle prøve at lukke dem sammen, også bare lade dem være, så de selv finder ud af det. så kan du jo altid holde øje med dem et stykke væk. hvis det ikke går kan du jo altid lukke den tilbage eter noget tid. men du skal helst lade være med at gøre det for hurtigt, de skla jo lige finde ud af hvem der er lederen .

 

håber du kunen bruge det til noget:)

0
1
Svar på denne tråd
 
 gå alene
Forfatter: 
Dato:  09-06-2015 16:11

1 dag er godt nok heller ikke meget at give det... det kan altså godt tage lidt tid at få ro i flokken når en ny kommer til.

 

En mulighed er at lukke en enkelt af de andre sammen med den nye, lade dem gå sammen et par dage, og så lukke dem begge over til de andre -det giver sommetider lidt mere accept af den nye, når den har en ven i flokken.

 

Alternativt kan man jo lade de to gå alene sammen permanent hvis ikke man vil have den nye ind i flokken.

 

Jeg mener ikke heste skal gå alene hvis der er andre alternativer -altså medmindre man har hingste der ikke kan med andre, syge heste e.l. så skal de altså have mindst 1 anden hest at gå med.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 lige en tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  09-06-2015 16:14

Jeg bed osse mærke i at du skrev at de andre møver rundt for at få lov at stå i læ i skuret -så lyder det lidt som om der ikke er plads nok til dem alle?

I så fald kan det altså give meget mere ro i flokken, hvis man sørger for at der er ressorucer (hø, læ osv) nok til at alle kan komme til uden problemer.

Herhjemme ville der osse være en frygtelig ballade på folden hvis vi f.eks. kun lagde en enkelt bunke hø ud eller kun havde et enkelt vandkar. Derfor er der mindst to og altid med god afstand.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 rrrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  10-06-2015 07:25

Vi har også en hest der altid går alene !!

i stalden har vi 3 heste, 2 drenge og en "pige"

hoppen er et flaskeføl, og har ikke behov for selskab af andre hest som sådan. dvs at hun er lidt ligeglad om de 2 andre er på træningslejer eller tager på tur sammentidig. hun står glædelig alene på fold og stald, timer/dage/uger.

Hun har gået sammen med andre heste, også vores egne 2 andre, men så er der dømt sure mine og mops fra hoppens side. hun gider dem ikke, hun bliver irriteret og sur hvis de kommer for tæt på.

Så for at få flokken til at fungere hjemme hos og går den ene alene og de 2 andre sammen, så er der ro og fred på folden..

Det vil være synd at tvinge dem til at gå på sammen fold..


:O)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Men men
Forfatter: 
Dato:  11-06-2015 08:13
Det blev 1 dag de gik sammen fordi hun blev jagtet gennem hegnet og havde store bid på halsen og hun var et totalt nervesammenbrud. Så jeg ville altså ikke risikere noget. Og hver hest har 1 hektar så plads vil jeg også mene der er masser af.

Vi prøver nu at lukke den som løb efter hende alene sammen med hende på et mindre stykke alene og se om de kan vende sig til hinanden. Han løber bare stadig efter hende og presser hende ud i hjørnerne. Hm
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas god på
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 15:38

Hej,

 

Når din hoppe ikke er ung længere og oven i købet overvægtig, så har hun sværere ved at komme væk, når der er uro. Jeg ville gå meget forsigtigt frem og i hvert fald ikke lukke hende ind i en flok, der tilsyneladende ikke har fordelt rollerne rigtigt endnu, siden der er så megen uro.

 

Hvis du kunne finde en god veninde til din hoppe, så kig godt på hestene i flokken og find én som du tror vil passe til din egen, altså en flink og rolig type, som ikke vil jage rundt med hende. Og vent så med mere "integration", til der er ro i flokken, før du prøver at lukke de to (på det tidspunkt forhåbentlig) veninder derind igen. Måske kan du så også nå at få din hoppe i form og slanket noget inden da. Det vil gøre det en hel del lettere for hende at klare sig.

 

En ældre, overvægtig hest bliver let forfangen, og risikoen stiger ved stress, så pas godt på din hoppe!

 

MVh

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider