Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bogomslag
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 15:21

Hejsa Med-ænder.

 

Da jeg muligvis snart skal planlægge og designe et bogomslag, søger jeg lidt inspiration.

 

Måske er det bare mig, der af og til browser boghandlere, biblioteker og diverse netsider, uden egentlig at have en plan om hvilken bog jeg lige kunne tænke mig at fortære (ja - jeg SLUGER bøger... Hvis det tager mig mere end to dage at læse dem, er det store sager! Elsker lange bøger).

Når jeg gør det, sker det ofte, at et bogomslag lige fanger min interesse og får mig til at tage bogen op og læse bagpå, hvad den handler om (eller klikker ind på pågældende e-bogs omtale, hvis det er online).

Og se, det er jo det, jeg gerne vil have skal ske med mit fremtidige bogomslag: at det vækker nysgerrighed (og gerne en 'OMG, den MÅ jeg bare læse' reaktion, naturligvis... ).

 

Så jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er andre end mig, der af og til lader sig 'fange' af et spændende omslag, og hvordan det i så fald typisk ser ud.

 

Selv er jeg lidt træt af det meget sort/hvide der åbenbart er in lige for tiden... Jeg kan godt lide, at omslaget fortæller en historie. Selvom man selvfølgelig ikke kun skal dømme en bog på dens omslag

 

Venlig hilsen Mitte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 19:08

Et kort resume eller beskrivelse på bagsiden og så gerne en lille bid af teksten på flappen på forsiden. Så jeg har en ide om hvad handler bogen om, og hvordan er forfatterens rytme.


VH Pernille

 

I know I still believe

he'd never let me leave,

I had to run away alone

So many threats and fears,

so many wasted years

Before my life became my own

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bogomslag
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 21:58

Så selvom jeg synes teksten bagpå, der beskriver bogen er vigtig, har jeg lige læst to bøger af jojo Moyes, fordi jeg synes omslaget er rigtig fint og så fik jeg lyst til at læse bogen. Da jeg så syntes bogen også var god, læste jeg en mere.

Normalt dømmer jeg ellers ikke bøger på deres omslag, men den stil faldt jeg lige for.

 


*Louise*

 

**Nelson & Pelé**

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 23:12

Mange tak for inputs. Det er jeg meget glad for

 

Louise, jeg synes også, at Jojo Moyes' omslag er ret fine. De fik mig faktisk til at samle bøgerne op og læse bagpå (at en af dem så fik mig til at stortude på den pinlige måde med stor firkantet mund er så en anden snak! Slemme, onde forfatter!!)

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 12:36

Hej.

 

Man siger godt nok: "Don't judge a book by it's cover", men ja - det gør jeg altså alligevel! :D

Jeg elsker også at gå i boghandlere og kigge på bøger. Forleden var jeg i en stor boghandel i Oslo og der blev jeg godt nok overrasket; nordmændene kan virkelig lave bogomslag! Jeg havde nærmest lyst til at læse hver eneste bog. Da jeg så kom tilbage til Danmark og kiggede i Bog og Idé, var der meeget langt mellem de bøger, jeg overhovedet gad tage op!
Hvad gjorde de anderledes i Norge?

Jo. Farverne var meget mere afdæmpede. Forsiden var ikke klistret til med citater og anmeldelser, men var holdt stilren. Der var ingen grimme billeder og de billeder, der var, var blevet behandlet på en smagfuld måde.

Skrifttyperne var elegante og let læselige.

Omslaget var mat, så det føltes af kvalitet, selvom der stadig var tale om paberbacks.

 

En grim bog har mange farver - især blå og orange. Den er fyldt med citater fra anmeldelser og har - gru! - et rigtigt foto på forsiden... det værste er dem, der har billeder fra en senere filmatisering på forsiden! Forfatterens navn står større end bogens titel og der er et billede af forfatteren på bagsiden.

Omslag i skinnende karton.

 

 

 

Her er lidt eksempler:

Billede

Lækker bog. Stilren, afdæmpede farver og lækkert mat omslag.

 

Billede

Klamme bøger (ikke indeni - de er knaldgode begge to!). Men se farverne. Puha da.

Det er simpelthen dårligt designet!

Og Midaqgyden foregår i første halvdel af sidste århundrede og alligevel er billedet på forsiden fra vores egen tid.

 

 

Bagsiden skal også være simpel.

En god bagside starter med et sigende og gribende citat fra bogen og derefter beskrives handlingen meget kort.
Jeg mener selv, at det er ret ligegyldigt med oplysninger om forfatteren på bagsiden. Her kan dog også være citater fra anmeldelser, hvis sådanne findes.

 

Heidi

3
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 15:01

Hej Heidi

 

Ih, altså, tak fordi du har givet dig tid til sådan et detaljeret svar.

Jeg kan se, at vi er enige om mange ting mht til omslag. Jeg kan heller ikke udstå de der fotos på forsiden af bøger (og hvis en pågældende bog er blevet filmatiseret og genudgivet med det filmiske cover, så går jeg ret langt i forsøget på at skaffe et brugt eksemplar med det oprindelige omslag - ja, jeg er en kæmpe nørd, men sådan er det!).

Ej heller bryder jeg mig om alt for voldsomme farver, men på den anden side synes jeg også, at de der sort/hvide/grå omslag bliver ret kedelige at se på (især hvis de er prydet af en mandeoverkrop med vaskebræt, sådan et såkaldt stock photo. Vaskebrætter kan da være ganske nice at se på, men der er en tid og et sted for alting ).

Faktisk kan jeg godt lide tegnede omslag, så jeg overvejer at kontakte en kunstner jeg har beundret i lang tid nu, og høre om hun kunne være interesseret i at tegne coveret, hvis det altså ikke bliver alt for dyrt.

He, he, og citater fra anmeldelser forefindes endnu ikke (men jeg ryster allerede i bukserne ved tanken... Jeg er beklageligvis ingen Khaled Hosseini! *Misundelig på mandens ufattelige talent!*).

 

Men altså igen, tusind tak for hjælpen og de illustrerende fotos, det er jeg meget glad for

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 15:14

Hej igen.

Det var så lidt. Jeg har selv tænkt en del over hvordan mit eget omslag skulle se ud, såfremt jeg nogensinde fik taget mig sammen til at skrive den bog og samtidig er jeg selv en læsehest, så jeg har gjort mig en del tanker. :)

En tegning er bestemt heller ingen dårlig idé! :) Det er i hvert fald mere personligt end sådan et stockphoto, som du netop nævner... Det er nok noget af det mest ligegyldige, man kan sætte på forsiden af en bog! ;D

 

Farver behøver heller ikke være negativt, bare de passer sammen og passer til bogen. Min version af Louise-triologien er f.eks. turkis med pink skrift, men det passer så godt til netop den bog, hvor Walden (eksemplet) skulle være lidt mere afdæmpet.

Held og lykke! :)

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 19:33

Hvor er det et hyggeligt emne, og hvor får det dog en til at tænke over hvad man selv syns er fede forsider på en bog.

 

Jeg er selv en der køber bøger rigtig meget efter hvordan de ser ud (og selvfølgelig hvad de handler om)
Jeg blogger om bøger til daglig og bevæger mig meget i det univers, af hvad jeg kan fornemme er der kommet en stigende tendens til at bøgerne også skal være flotte og gode når de står på hylden, og ikke kun når man læser i dem.
Det skal være "rigtige" bøger og ikke bare sådan nogle sammenlimede pocket udgaver.
Selv er jeg rigtig vild med når det bare er et mønster og så forfatterens navn og bogens titel der er på bøgerne. Det gør det super enkelt og det ser så flot ud på hylderne.

Jeg kan lige komme med nogle eksempler her.

Billede

 

Penguin Clothbound Classics

 

Billede

 

Billede

 

Selvfølgelig skal bogens omslag stemme overens med hvad bogen handler om, det virker så forkert når de ikke gør det, ligesom Heidi også beskriver det.
Jeg kan virkelig ikke fordrage filmcovers af bøgerne, og jeg har kun én bog i hele min samling der er det, og det er "En Flænge i Himlen", fordi jeg var for sent ude efter den.

 

Husk også at lave bogen i et håndterbart format. Jeg har haft fat "Som stjerner på himlen" også kendt som "All the Bright Places", og selvom den var supergod så var den alt for tyk (sidemæssigt) i forhold til dens højde og længde, hvilket gjorde den svær at håndtere hvis man bare vil læse den med en hånd, eller i en bus mens man holder styr på sin taske osv.

Det var lige lidt herfra, håber det kan bruges. :)


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

Løsdrift i Herlev, Ballerup, Værløse området søges til sød og omgængelig vallak. Med indflytning i Oktober 2015

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 09:48

Hej Sofie

 

Også mange tak for dine input. Det med et håndterbart format havde jeg ikke tænkt på, men du har helt ret.

Det er så irriterende med en bog, der nærmest er så tyk, at man ikke kan holde den åben, imens man læser (det clasher så lidt med, at jeg ELSKER lange bøger, fordi de er = lidt længere tid i det alternative univers man nu har kastet sig ud i ).

 

Og hvor er det nogle flotte omslag du har lagt billeder ind af. Tak for dem

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 07:20

Jeg har nu ikke noget imod lange bøger, så længe formatet passer til det. Leoniderne er på små 550 sider, men den var ikke svær at læse, da proportionerne passer sammen og den er hardback. Det gør læsningen meget nemmere.


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

Løsdrift i Herlev, Ballerup, Værløse området søges til sød og omgængelig vallak. Med indflytning i Oktober 2015

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 15:55


Når vi nu snakker flotte omslag, så må jeg altså også lige vise, den nye bogserie, som Barnes & Noble har lanceret... Som læsehest og historiker med stor kærlighed for flotte, gamle indbundne bøger, så kan disse bøger kun glæde:

 

Billede

 


Jeg har selv fået Dracula. Lækkerheden fortsætter inde i bogen med en snor som bogmærke, let gulnede sider (behageligt for øjnene) og en skøn skrift.
Okay, det er lidt overkill med sådan en indbinding her, det er nok kun store koncerner som Barnes&Noble, der kan det, men altså; mums! Hvis man endelig skal eje en klassiker og ikke kan finde den antikvarisk, så er de her altså det næstbedste bud... Synes jeg personligt! :) Samtidig er bøgerne ikke særlig dyre...!

Heidi

2
0
Svar på denne tråd
 
 De er ALT
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 16:08

for lækre i læderindbinding! Jeg besøgte en Barnes and Noble i Californien i marts, fordi jeg MÅTTE have fingrene i bare en enkelt. Og så var de selvfølgelig på udsalg Så jeg gik derfra med 3... Og havde lyst til at købe dem alle! Men det kunne ikke rigtigt retfærdiggøres, da jeg havde de fleste derhjemme allerede med lidt kedeligere omslag

 

Her er min mand i fuld gang med at begrænse, hvor mange jeg skal have med hjem

Billede

 

For nørder vil jeg sige, at dette er den ultimative type omslag, men generelt er jeg helt enig i, at illustrationer på forsiden er bedre end fotografier fx.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 18:54

Fnis, hvor er det altså skønt at læse, at man ikke er den eneste 'bog-galning' derude...

Min stakkels kæreste forsøger også at begrænse indkøbet af bøger, for vi kan efterhånden ikke være i lejligheden...

Af og til tager jeg mig selv i at stirre på de to (jeg mener HELE to!) hylder med hans samling af leksika arvet efter bedstefar, og med et længselsfuldt suk fundere over hvor mange bøger der faktisk kunne stå der i stedet for! Bevares, de er da pæne, nu vi taler om indbinding, men...

Mange tak for jeres hjælp, der er mange ting, som jeg helt sikkert vil tage med i mine overvejelser.

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider