Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 hest første gang
Forfatter: 
Dato:  08-03-2015 21:16

Hej alle.

Jeg er ny herinde, og jeg overvejer og går med drømme om at købe en hest.

Jeg har redet on/off siden jeg var 5-6 år og er i dag knap 29 år. Det har været noget rideskole ridning, og ved en veninde som selv havde heste, hvor jeg også fik privat undervisning. de seneste ca 6 mdr har jeg redet på en irish cob, hvor jeg også fik privat undervisning.

 

Men nu når jeg sidder og kigger på heste, så synes jeg i grunden det er svært at finde ud af hvad jeg skal kigge efter. Har jo ikke vild meget erfaring, har nok reddet sammenlagt 6-7 år. (Har holdt en del pauser), men primært skal jeg bruge hesten til hyggeture og let dressur. Håber at jeg måske en dag kan få mulighed for noget undervisnin igen.

 

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe

0
0
Svar på denne tråd
 
 første hest
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 07:32

jeg kan godt forstå du synes det er svært.

du m jo se til bage på de forskellige heste du har redet og tænke hvad for en type/temperament der passer dig bedst.

Du skal nok passe på med ikke at købe for ungt, selv omman gerne vil have glæde af den i mange år. På den anden side så er der jo ingen garanti for at en på 10-12 år er ordentligt opdraget.

Det jeg tænker er en godt opdraget hest der ikke er for dominerende i sin adfærd, og hvis den så er et sted mellem 7-12 år så tror jeg det vil være et godt bud.

 

Når det så er sagt, skal du jo tænke over at med sin egen hest er der ikke muligt med pauser fra ridningen, fra dag et er der dømt hårdt arbejde hver dag.

Jeg tænker det vil være godt at finde et lille hyggeligt sted til din hest, et sted hvor der er mere erfarne hesteejere der kan hjælpe dig ved tvivlsspørgsmål, for de kommer.

 

Held og lykke med livet som hesteejer, de gode dage overskygger de trælse :-)


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 07:59

Tak for svar. Har redet på så mange forskellige heste at jeg ikke kan huske hvilken race de var og nogle har nok også være blandet.

Men den sidste var en irish cob og han var alt for tung i det og svær at ride frem. Så sådan en skal det ikke være. Var simpelhen for kedeligt.

 

Har selv en gård hvor den skal stå, så opstaldning er der ikke behov for :)

 

hvad er ellers godt at have af forsikring og er det nødvendigt hvis man ikke skal ride konkurrence plan?

0
0
Svar på denne tråd
 
 forsikring
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 08:29

mht. forsikring har det ikke noget med det at ride konkurrence at gøre.

Som altid er det jo en vurdering af sit behov for forsikring. Jeg har kun alm. liv på min, det er med den begrundelse at hvis husten brænder eller den bare ligger død en dag, vil det være fint at kunne købe en ny. Han er forsikret for det jeg gav for ham, 45.000.

Hvis jeg havde en hest til 10.000 ville jeg ikke ofre forsikring.

 

det er super hyggeligt at have hestene hjemme, det har jeg også. MEN der er lige nogle ting du skal være opmærksom på:

  • en hest må ikke gå alene, så du skal min. have to.
  • du skal i vinterhalvåret være hjemme til at fodre min 3 gange i døgnet. Det kan godt lade sig gøre i en alm. hverdag, men hvad så hvis du skal til familiefødselsdag i den anden ende af landet, hvemn fodre så til middag?
  • Har du styr på hvordan du kommer af med mødding?
  • hvor får du halm fra?

Det er jo ikke for at være lyseslukker, men der følger bare meget med, og jeg vil helt klart anbefale dig at holde jævnlig kontakt til en rideskole eller et sted med erfarne hestefolk for der kommer spørgsmål og sitiuationer der kan virke uoverskuelige.

  • Hvor tit smed?
  • hvor tit vaccinationer?
  • er den for tyk eller tynd, hvad er egentlig den rigtige foderstand for min hest?
  • Den her skramme eller hævelse den har fået er det noget der kræver dyrlæge akkut eller kan det vente til i morgen?

 


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 09:49

... med beslutningen om egen hest. Det er skønt, dyrt og hårt arbejde. Masser af gode oplevelser og masser af spekulationer og overvejelser.

 

Når det er din første hest, ville jeg egentlig heller ikke anbefale at have den hjemme - men jeg kan godt forstå at du gerne vil, når du har pladsen. NÅR det er det du vil, vil jeg foreslå at du finder minimum 2-3 søde erfarne hesteejere der gerne vil have deres hest opstalden. Det skal være nogen der har haft hest i flere år, så du kan trække på deres erfaringer. Husk at deres erfaringer kun er retningslinjer - beslutninger skal du selv tage. Men det er godt med råd!! Det er også vigtigt at det er nogen der er stabile og ansvarsbevidste, så du netop KAN tage på ferier eller lægge dig syg uden at hestene bliver forsømt.

 

Husk altid at tage højde for "worst case scenario" - det sker sikkert ikke, men du har ansvaret for din hest HVIS det sker. Så brækker du benet og skal være på hospitalet i længere tid - så skal der stadig være nogen der kan fodre, muge og passe hestene.

 

Mht forsikring er det lovpligtigt at have sin hest ansvarsforsikret. For en enkelt ridehest, ligger det ofte under indboforsikringen der har ansvarsforsikring for dig selv - eller under landbrugsforsikringen. Find ud af hvem der dækker og hav deres bekræftelse af at de VIL være dækkende.

Livs- og uanvendelighedsforsikring kommer ofte an på hestens værdi og ens økonomi til at købe en ny når man mister. De penge jeg har indbetalt til livsforsikring for Baloo er "dumme penge" da jeg har indbetalt mere end han er værd. Men han er en billig hest og jeg har haft ham i snart 13 år. Han kunne lige så godt være faldet død om efter 6 måneder - og så havde jeg været glad for forsikringen. Det er jo sagen med forsikringer - man betaler mange penge og håber at aldrig skulle have noget for dem ;)

Da han nu ER forsikret, kan jeg så også have en sygeforsikring. De penge synes jeg er givet godt ud som tryghed - men igen, han har så godt et helbred, at HVIS jeg havde indbetalt det samme på en konto, havde jeg haft overskud nu. Han har været syg 2 gange i løbet af de 13 år.

Andre har heste der har dyrlæge flere gange om året - og så er forsikringen god at have.

Der er en del regeler omkring hestehold, så jeg vil anbefale dig at læse lov om hestehold før du bygger bokse og andet i din stald. Og da du ikke selv har haft hest før, vil jeg også anbefale at du får enten en professionel hestekonsulent eller en erfaren hesteejer til at hjælpe med hvordan det er hensigtsmæssigt at have indrettet - f.eks. med foderrum og sadelrum. Folde, sikre hegn, græstyper, mødning osv er en videnskab - der vil jeg helt klart anbefale kontakt med en hestekonsulent enten i landboforeningen eller en selvstændig.

Jeg ved godt at den rådgivning ikke er gratis - men det er nemmere og billigere at gøre tingene rigtigt første gang, end at skulle lave om - og det er på ingen måde billigt at etablere hestehold.

 

God fornøjelse med det.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 09:57

Bjørnhøj: Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor SKAL man fodre mindst 3 gange om dagen? Det er ikke alle der er af den overbevisning. Der hvor jeg står er det morgen og aften og det fungerer super for de 30 heste der står på stedet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 fodring
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 10:45

man SKAL vel heller ikke fodre x antal gange.

Men hvis man ser på hvordan hestens naturlige foderindtag ville være, ville det spræde sig over hele døgnet.

De er jo steppe dyer der er designet til at gå hele dagen for at finde føde, så deres system er bedst med lidt foder hele tiden.

De har små maver og har derfor bedst af at få kraft foder fordelt så meget som overhovedet muligt, og 6 gange om dagen vil være bedre ens 3 og 3 er bedre end 2....

 

Deres mavesæk kan max tage 2 kg på en fodring, så det afhænger jo selvfølgelig også af hestetype.

Men jeg vil til en hver tid ikke fodre mindre end 3 gange i døgnet om vinteren.

 


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken hest?
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 11:45

Det er et stort spørgsmål, du stiller, for mange ting spiller ind.

 

Gør op med dig selv, hvor meget hesten max. må koste.

 

Skal hesten stå i boks eller skal den kunne gå i løsdrift?

 

Sørg for at hesten passer i størrelse og sind. Ridemæssigt skal den også passe til dit temperament. Vil du gerne have noget at arbejde med, når du rider, eller skal det være en mere afslappet hest? Vil du have en hest, som kan nogle øvelser, og som så kan hjælpe dig med at lære noget?

 

Den skal kunne rides ud alene - det er ikke alle heste, der kan det. Og være trafiksikker. Og den også kunne tåle at gå alene i stald/fold uden at gå i panik, indtil du måske finder noget selskab til den. Voksne heste må i henhold til loven godt gå alene. Min første hest gik sammen med køer, får og geder, indtil jeg fandt en selskabshest. Sørg også for at en evt. selskabshest kan tåle at blive efterladt alene, når du rider ud.

 

Med mindre du vil avle, så kan blandinger være lige så gode som racerene heste. Kig mere efter størrelse og kvaliteter. Dog kan der være krav om papirer, hvis du fx. ønsker at deltage i stævner indenfor visse racer.

 

Har du mod på dækkenhest, eller er du hellere fri for den slags?

 

Personligt synes jeg, er det er en stor kvalitet med sunde, stærke hove, så hesten kan gå uden sko.

 

Når du kigger annoncer, så sæt nogle krav op for dig selv. Hvis du har fundet en, som passer til dine krav, så tag ud og prøv den grundigt (evt. flere gange), på bane (hvad kan den her, og er den ridemæssigt, hvad du ønsker?), i naturen, ved trafikkeret vej. Træk den til og fra fold og håndtér den i stalden med strigling, hovløft og opsadling, så du lærer alt om hestens adfærd under alle situationer inden du køber. Måske den viser sig at have en adfærd, der gør, at du må videre til næste hest. Prøv den gerne flere gange, hvis du har en god fornemmelse. Bed sælger fortælle alt, hvad han/hun ved om hesten, som kan have indvirkning på din holdning til hesten. Køb kun en hest med et godt helbred (få den handelsundersøgt, hvis du har fundet en, der er det, du søger. Går den ikke igennem, så led evt. videre). Udbuddet er stort og du kan få meget hest for pengene i dag. At en hest udbydes til en pris er ikke ensbetydende med, at det er det, du skal/vil give for den, når du har sat dig ind i tingene.

 

Tag under alle omstændigheder ud for at kigge på flere heste, så du har noget at sammenligne med. På denne måde finder du bedre ud af, hvad det er du ønsker. Lad dig ikke forføre af et smukt udseende alene;-) Lad dig heller ikke presse til at købe en hest, når du er ude for at se den og du er i tvivl.

 

Indstil dig på, at det kan tage tid at finde den rette.

 

Jeg stod i en meget tilsvarende situation, da jeg skulle have min første hest. Og da jeg havde fundet hesten, så tog jeg resten hen ad vejen med almindelig sund fornuft. Det endte i øvrigt med at blive en fjordhest, selv om jeg i starten i min søgen absolut ikke skulle have en fjordhest. Men den havde så lige de kvaliteter, jeg efterhånden fandt ud af, at jeg ønskede. Jeg havde hende i 16 år og fortrød det aldrig. Dette bare lige for at fortælle, at man ikke bør lade sig låse alt for fast racemæssigt. Selv indenfor den enkelte race kan der være store forskelle.

 

Held og lykke med projektet;-)

 


2
0
Svar på denne tråd
 
 Kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 15:04

Kan sagtens forstå at du gerne vil have hest - især nu da du har muligheden for at have den hjemme!

 

Jeg har også selv redet lidt on/off i mange år, og de første par år gik jeg til undervisning og hyggede med mine veninder på rideskolen i weekenden. Efter at have redet på en pony over længere tid, besluttede jeg mig for at prøve at have part på hende.

 

Jeg synes selv, at det at have en part kan være en god start for dem som gerne vil have hest, men som ikke er helt 100% sikker på det hele. Selfølgelig kan man altid blive klogere, men der er bare nogle ting som man ikke lærer før man står med ansvaret selv.

Dermed ikke sagt, at du ikke skal blive ved med at lede, men det lyder lidt som om du er i tvivl om hvad du vil have, derfor kunne man jo prøve at finde part et sted. Så har man muligheden for at knytte sig til en hest, som man ikke gør på samme måde når man rider undervisning, og man har også muligheden for at skifte hest/pony hvis man finder ud af at det ikke lige var det alligevel.

Samtidig har man støtten fra de andre på stedet og man har nogle at ride ture med og lære af.

Jeg havde endda muligheden for at købe min part efter et års tid, og hvis man trives godt med hesten så er det jo ideelt.

 

Man kunne jo overveje at få en part mens man leder? Det var bare en ide, så kunne du nemlig også få lov at prøve forskellige typer heste og se hvad DU synes om og samtidig holde øjnene åbne for heste til salg.

 

Personligt ville jeg, ligesom nogle andre allerede har skrevet, kigge efter en "ældre" hest (måske 8-13 år), og en som er rolig og trafiksikker. Måske en Fjordhest eller en ponyblanding, det er de typer jeg har bedst erfaring med. :)

 

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider