Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Et meget vigtigt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 10:08

Ja som overskriften siger så har jeg et meget vigtigt spørgsmål om mad. Nærmere bestemt aftensmad.

 

Kan man spise koldskål og pandekager (altså dem med is og sukker på) til aftensmad?

Det er en evig diskution her hjemme mellem min mand og jeg.

 

Jeg mener ikke de kan serveres til aftensmad men som dessert, hvor min mand mener det fint kan bruges som aftensmad.

 

Så hvad siger i, kan de det?


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

3
0
Svar på denne tråd
 
 Aftensmad
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 10:15

Jeg er selv vokset op med, at man sagtens kunne spise pandekager og koldskål til aftensmad.. har endda været hos en veninde hvor vi fik serveret æbleskiver som aftensmåltid!

 

Jeg kunne dog aldrig finde på at servere nogen af ovenstående ting som andet end dessert eller eftermiddagskaffe! I min verden går det under kategorien "kage og lækkerier", og jeg kunne ikke finde på at erstatte et måltid med det. Synes også jeg kan huske at jeg havde svært ved at blive mæt af især koldskål.. nu hjælper det heller ikke at jeg ikke kan fordrage koldskål, så det har jo nok også noget at sige :)

 

Så for at summere op: NEJ, det hverken kan eller skal serveres som middags- eller aftensmad. Hvis du spørger mig :)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Generelt nej
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 10:43

Generelt må det være et nej. Det er på ingen måde et særligt sundt valg, rent ernæringsmæssigt. + man bliver alt for hurtigt sulten igen, og får derved endnu flere kalorier ned.

 

Jeg kunne personligt heller ikke nøjes med koldskål. Godt nok er jeg en sukkergris, meen det ville blive kvalmt inden jeg blev mæt.

 

Pandekagerne er afprøvet som aftensmad et par gange, hvor det skulle være rent guf og hygge. Men må sige, at det også giver en lidt vammel mæthed. Så jeg ville have lagt en bund først a la rugbrød.

 

Så nej -heller ikke her serveres det til hovedmåltid.

 

Venlig hilsen

Mia F.

 


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

2
0
Svar på denne tråd
 
 her i huset
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 11:02

Her i huset ville pandekager aldrig blive en aftensmad. Vi bruger det heller ikke som dessert, men mere som eftermiddagsmåltid i weekenden, hvis det skal være noget særligt.

 

Koldskål kunne være et aftensmåltid her, på en meget varm sommerdag. Men vi ville typisk nok alligevel tage et stykke rugbrød først så. Når jeg tænker efter, spiser vi det nok mere til frokost end til aften.

 

Jeg er vokset op med at koldskål godt kunne være et aftensmåltid, men ikke pandekagerne.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 11:49

Man kan hvad man vil

 

Men da surt at ødelægge et måltid eller en aften med den diskussion. Vælg dine kampe

 

Hvis manden vil ha' koldskål og pandekager, så kan du spise suppe eller frikadeller eller hvad du lyster.

Lav din mad, og lad manden lave sin mad.

 

Nu er jeg jo alene, så den kamp har jeg ikke Et par gange om måneden bestiller jeg en pizza fra byen. Sådan een kan jeg kun spise det halve af. Den anden halve kan godt være morgenmad næste dag

Og lyster jeg cornflakes en aften, Jamen så er det min aftensmad


VH Pernille

 

Leder efter bogen Dødt løb af Dick Francis 2011

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

10
1
Svar på denne tråd
 
 Vi lever ligesom
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 12:02

Praxis, selvom vi er to Vi spiser lige nøjagtig, hvad vi har lyst til. Jeg er dog også opvokset med, at koldskål og pandekager var dessert eller mellemmåltid. I dag kan jeg sagtens lave en stak pandekager og præsentere dem som aftensmad - og manden jubler lige så meget som mig

Vi kan dog godt blive enige om, at det hverken er voldsomt mættende eller nærende, og hvis man føler for en rugbrødsmad, inden man går i seng, så gør man da bare det.

 

Sidste lørdag fik vi hjemmelavede fastelavnsboller til aftensmad Frokosten var dog hytteost med tun og en råkostsalat af gulerod og appelsin - så må man næsten godt, ikke?


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

9
0
Svar på denne tråd
 
 barndomshjem
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 14:05

Da jeg var barn, fik vi indimellem Kærnemælkssuppe og pandekager eller koldskål og pandkager som aftensmad. Nærmest 1 x ugentlig.

 

Eller hyldebærsuppe + pandekager.

 

Vi fik ikke så meget kød, men altid 2 retter. De gammeldaws supper, grødretter med en følgeret. Mange frugtretter også. Æblegrød, jordbærgrød, rødgrød, pærevælling osv.

 

Vi fik frugt og grønt ad. lib fra min farmors kæmpe have.

 

Vi var også kun døtre, min far arbejdede på kontor og har altid været småt-spisende.

 

Jeg er vild med disse gammledags grød- og frugtretter men det er min mand ikke. Han er stor, det er sønnerne også (197) og fysisk og bliver simpelthen ikke mæt af disse retter. Så når jeg er alene hjemme, står den på risengrød osv.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ja - selvfølgelig kan man det!
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 15:03

Har dog heller aldrig forstået pointen med dessert - hvorfor begynde at indtage store mængder energi lige ovenpå en, forhåbentlig god og velnærende mad? Så derfor bliver jeg jo nød til at indtage den slags som måltider, hvis jeg ikke skal gå glip af alt det søde

6
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 15:22

Jullebassen: Jeg giver dig ret. Jeg bryder mig heller ikke om tung dessert, som pandekager, kager og endda is lige efter min middag. Holder gerne en pause og bruger det til "kaffen" senere

 

Men lidt frugt, syntes jeg gerne er skønt.

Jeg oplevde for en del år siden, hvor jeg spiste på en argentinsk restaurant, og fik kød ad libitum fra grillen. Hver gang der var den mindste plads på min tallerken, kom grillmesteren med noget nyt lækkert grillet kød. Og jeg var så grådig, fordi det var så lækkert, at jeg spiste langt mere end jeg kunne. Til sidst kunen jeg ikke klemme en krumme mere ned, og havde det oxo ubehageligt. Kokken kom så med et stykket grillet ananas, som jeg afviste, men han nødede mig grundigt, og han fik ret. Da jeg havde spist frugten, havde jeg det mere behageligt igen. Jeg var stadig mæt, men på en mere behagelig måde.


VH Pernille

 

Leder efter bogen Dødt løb af Dick Francis 2011

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan som fast indslag
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 15:30

Så er hverken pandekager eller koldskål aftensmad retter her.

Men på en meget varm sommer dag kan vi nu godt alligevel spise koldskål. Og har vi f.eks været ude til noget, hvor frokosten bestod af et større måltid end vi normalt spiser, så har vi da også haft lavet pandekager til aftensmad en gang eller to.

Koldskål bruges tit som dessert om sommeren, pandekager mere som sådan søndag eftermiddag hygge mad.


/Tina

 

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Som aftensmad
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 16:03

Jeg kan nu godt finde på at servere både pandekager og koldskål, som aftensmad.

 

Koldskålen er god på varme dage hvor man ikke orker at spise rigtig mad, men bare skal have lidt let mad. Gemalen spiser koldskål med tvebakker, vi andre med kammerjunkere.

 

Pandekagerne hvis man bare trænger til at hygge sig. Men når det er sagt, så er det ikke ret tit det står på menuen.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 16:17

Ikke koldskål, det synes jeg ikke, man bliver mæt af.

Men pandekager er nok en af de ting, jeg oftest spiser herhjemme til morgen- eller aftensmad. Det er standard i madpakker i stedet for brød.

Jeg laver dem bare af diverse ting som kikærtemel, mandelmel, æg, banan, af og til kardemomme, kakao eller kanel, men uden sukker /smør. Så spiser jeg skiveskårne eller blendede (ofte frosne) bananer (nogle gange mango og avocado også) og bær/nødder til.

Vil nok mene, at ernæringsmæssigt er pandekager et af de måltider, der gør sig bedst i nærmere undersøgelse herhjemme, haha Protein, essentielle fedtsyrer, vitaminer, antioxidanter og ´diverse andre ting, og den eneste down-side er frugtsukker.

 

Tror bare det handler om, hvordan man laver sin mad. Man behøver jo ikke lave alting ligesom bedstemor lavede det, for at det smager godt

4
0
Svar på denne tråd
 
 Pandekager
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 17:08

Pandekager er da fortrinlig aftensmad. Det er jo primært æg, mel og mælk og lidt sukker. Så helt usunde er de da ikke. Vi har tit fået pandekager til aftensmad i min barndom og vi får det stadigvæk, hvis det skal være lidt nemt. Man behøver jo ikke putte en hel masse syltetøj og sukker på.

 

Mine forældre spiser koldskål til aftensmad. Jeg gør ikke da jeg ikke bryder mig om det.


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 19:23

vi spiser både koldskål, vafler, pandekager og æbelskiver til aftensmad. uden problemer. når vi laver koldskål ja så bruger vi somregle både ymer og kærnemælk, for så bliver den lidt mere fyldig - og så smager det rigtig godt. tilbehør er oftes havregryn eller tvebakker

 

bliver vi sulten senere ja så er der somregle en hjemmebagt bolle eller et styk rugbrød



3
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk spørgsmål!
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 19:38

Jeg går også lige og overvejer med mig selv, om jeg vil servere pandekager som aftensmad. Koldskål er et helt klart ja på sommerdage.

 

Da jeg var barn, spiste vi pandekager med syltetøj, sukker eller is til aftensmad. Jeg har ikke noget imod pandekagerne til aftensmad, men fyldet... findes der måske alternativer at putte i, der gør det lidt mindre sukkerpumpet? :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 pandekager og koldskål
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 19:42

jeg mener sagtens at man skal spise det til aftensmad det får vi også nogen gange der hjemme spiser vi det også åltså min mor syntes det er fint men vi får det ikke så tit men min far mener mest det er dessert men vi får det alligvel

2
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 21:08

Alternativ fyld:

Banan i skiver - især godt til banan-æg pandekager med lidt kanel i Evt. med hakket mørk chokolade til, sirup etc, men absolut unødvendigt.

Nutella eller lidt peanutbutter, evt + nogle hakkede nødder på kolde pandekager i madpakken

Frosne bananer, som blendes - evt med lidt mango, avocado etc. Eller med lidt vanillepulver, kakao ( ) peanutbutter etc. Toppet med rigeligt nødder, eller favoritterne her: Blåbær, jordbær, klementiner. Ligesom at spise pandekager og is. Bare bedre (ok, jeg er måske lidt farvet af, at det er en af mine absolutte yndlingsspiser )

 

I øvrigt kan man jo som alternativ til pandekager med æg, mel og smør, erstatte smøret med banan, super lækkert

Hvis man ikke har noget imod små pandekager, kan man lave dem med en skefuld kikærtemel i stedet for, eller reducere alm mel til kun en skefuld. Pandekager her hos mig er altid banan, æg, kikærtemel og kanel/vanille. Det binder udemærket bare med æg og banan, bare ikke til ret store pandekager Sukker er slet ikke nødvendigt, hvis blot man bruger overmodne bananer - de indeholder en del frugtsukker og søder meget

 

SÅ... Slut med at promovere min livret herfra

 

 

... Næsten:

Billede

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 10:51

 

Ja... her bliver både koldskål og pandekager brugt som aftensmad.

Det er jeg vokset op med og som barn var det altid lykken, når man på sådan en varm sommeraften fik hjemmelavet koldskål eller skulle hygge lørdag aften med pandekager!


Jeg går ellers ret højt op i sundhed, men de her to retter vækker simpelthen så mange hyggelige barndomsminder og så kommer sundheden altså i anden række! :) Pandekager spises dog sjældent, nok en gang om året (de er så besværlige at lave!), men koldskål er en jævnligt tilbagevendene ret i sommermånederne! Det der med at stå og lave mad i et køkken, der er 26 grader varmt, er bare ikke fedt - så er sådan en karton økologisk koldskål en lækker og hurtig løsning. :)
Så kan man altid spise en bid rugbrød senere.

 

Og ja, det er virkelig usundt. Der er ikke meget næring og der er jo så sødt som slik. Men sådan en gang paneret fiskefilet med pomfritter, pasta carbonara eller en almindelig frysepizza er jo heller ikke det sundeste og det er jo anerkendt aftensmad. :-P

 

 

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 11:38

 

kan man godt servere koldskål og pandekager til aftensmad.

 

Tror ikke der er mere usundt end at indtage et måltid på McD.

 

Vil dog nødigt selv spise noget i den retning mere end 1 x pr. år.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 19:47

Så mange mener at koldskål er dessert.

 

JEG er vokset op med, at det sagtens kan være aftensmad! Vi har faktisk aldrig fået det i dessert-sammenhænge!

 

Og det skal så siges at det IKKE er sukkerbomberne nede fra butikken, vi har fået som aftensmad.

Det er mormors hjemmelavede koldskål, og den er GOD! Og mætter meget mere end det der sjap på kartoner.

Vi putter corn flakes på, og kammerjunkere hvis man har lyst (selvom de ganske rigtigt er "usunde", som flere påpeger, men man bestemmer jo selv mængden).

 

Aller oftest har vi fået dette kulinariske mesterværk som forret hos mormor, efterfulgt af en let hovedret (fx suppe). Man var MÆT bagefter!

 

Så i min bog kan man sagtens, nok mest med hjemmelavet koldskål, hvor man dermed selv bestemmer ingredienser :)

 

Som barn fik jeg også tit købe-koldskål til aftensmad hos min bedste veninde, på de varme sommeraftener hvor jeg sov hos hende. Sådan to små piger kunne nu godt blive mæt af sådan en treat, og ellers fik man da bare en rugbrødsmad senere :)

 

Pandekager har jeg dog kun fået som dessert, men jeg er ikke bleg for at gøre op med traditionelle mad-regler. Altså jeg spiser risengrød i maj måned uden at blinke.

 

Og nu kan man jo snart lave så mange protein low-carb pandekager, at det da næsten kan være et næringsmæssigt korrekt måltid i sig selv!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 17:27

Jeg kender en del der spiser koldskål til aftensmad. Er ikke selv så vild med det, da jeg ikke drikker mælk, og det minder for meget om mælk.

 

Pandekager kan man vel sagtens med fyld i f.eks kød og salat osv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 man kan...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 17:45

... spise lige hvad man vil til aftensmad - der er ingen regler ;-)


Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Pandekager osv
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 18:08

Jeg er opvokset med at man sagtens kunne spise både koldskål og pandekager (inkl is, syltetøj og sukker) til aftensmad, men jeg gør det dog ikke selv nu hvor jeg er blevet voksen. Men vil dog indrømme at jeg i eksamensperioder har bildt mig selv ind at Chips og dip kunne erstatte almindelig aftensmad :)

 

Men jeg har faktisk for nylig fået pandekager tilbage i mit liv! Bare som morgenmad! Det er de sundeste pandekager, og så smager de skønt. Bare blend banan, havregryn, æg og mælk/skyr, så har man verdens bedste pandekage :) Og sundere bliver det vist ikke!


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 alternative..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 18:12

Alternative pandekager: Lav dem uden sukker, put kødsause i, rul, pind igennem, ost på, og en tur i ovnen


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...Nu med bestået Groundwork/longe test!

 

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Voksenmad
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 18:31

I er voksne mennesker, I må spise, hvad der passer jer.

Det er ét af priviligierne ved at være voksen. Brug det

 


"Frygt ikke det utrolige! Vig ikke tilbage for det fantastiske! Når du er i tvivl, vælg da den farligste, den mest uhørte løsning." K. Blixen

5
0
Svar på denne tråd
 
 københavner-musse
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 19:31

Årh, det der ser vanvittigt lækkert ud. So ein ding mussen wir auc haben!!! Det kan vi sagtens spise til aftensmad :-) Men hvad er der under frugten - det der hvide og brune? Det ligner ikke peanutbutter, som er det, jeg i din tekst læser, hører sig til?

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 19:44

Billede

Tja det her var aftensmaden her i huset idag.. Er det svar nok??

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 23:23

Taina: Den lyse af dem er faktisk med peanut-butter (fra... urtekram måske? den er i hvert fald uden tilsat sukker), den anden er med kakao-smag.. Og det er mine elskede, frosne, blendede bananer (fryse først, blende bagefter), det er blandet sammen med så det får is-konsistens og sødme.. Især kakao-varianten af de blendede bananer smager henad "rigtig" is. Kakao smager jo ligesom pænt meget af kakao, uanset om det er mælkeprodukter eller banan, der er basen Der er lige lidt over 200 g. banan på dén portion. Det var rigeligt

Men det kan godt være lidt "meget" sammen med meget søde/fede pandekager, fordi, well, bananisen er jo sød i sig selv. Så til is hælder jeg mere kikærtemel i end ellers, så de bliver tørrere, og mere kanel i også, så det ikke bare er banan på banan-smag

Også derfor, der er toppet med jordbær og klementiner, som har en lidt friskere smag end den meget fede banansmag.

1
0
Svar på denne tråd
 
 københavnermusse
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 09:42

Det må vi prøve en dag, tak for inspiration :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 sådan!
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 16:03

Så har vi i hvert fald prøvet bananer med frosne blendede bananer og peanutbutter og blåbær. To ud af tre godkender konceptet ;-) Vi prøver med kakao og appelsin / jordbær næste gang :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider