Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Videregående uddannelse og hest?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 12:19

Hej Heste-nettet :-)
Prøver mig lige frem med sådan et indlæg herinde ;)

Sagen er den, at jeg læser psykologi i Aalborg, og har hesten hjemme i Vestjylland ved mine forældre. Det er selvfølgelig ikke holdbart, og den er også pt til salg. Men nu overvejer jeg, om det mon kan lade sig gøre at have hest, mens jeg læser?
Altså at tage den med til Aalborg og finde et opstaldningsted. Det vil kræve at jeg tager et SU lån, for at have råd, og har man mon tid ved siden af studiet?

Hvad er jeres erfaringer - både gode og dårlige?
Og både mht studiet og økonomien.

Glæder mig til at høre fra jer :-)
Mvh Anne


Hesten er et majestætisk, stolt og smukt dyr, - og alligevel ydmyg nok, til at bære et menneske på dets ryg ..

0
0
Svar på denne tråd
 
 min studietid
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 12:33

jeg tog min fjordpony med til Aalborg da jeg begyndte at studere. Jeg fandt så også et studiejob..

ok det kan ses på karakterene at jeg da havde lidt interesser ved siden af.. og da min søn "pludselig" kom også, kan dette også ses på karakterene..

men jeg fuldførte uden studiegæld, og det var altså lækkert at kunne tage ud til hesten og koble af.. i ferier arbejdede jeg så ekstra for at få økonomien til at hænge sammen.. men det lykkedes..

skal lige siges min opstaldning var ret billig og uden super faciliteter.. men meget tæt på gode ridemuligheder..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 12:37

Jeg læser til sygeplejerske og jeg har både egen lejlighed, hest og bil. :-) Jeg arbejder ca 1-2 gange om ugen i hjemmeplejen (faglært SSA) ved siden af. Det løber rundt, men der er heller ikke meget plads til tant og fjas ved siden af. :-) Men det er det værd i sidste ende, jeg har meget mere overskud til at læse og være studerende, når jeg har det frirum, som hesten giver mig. (Y) Det kræver selvdiciplin ikke at snolde det hele væk, men så sætter jeg mig ud i min bil og kører til min hest, så bliver man pludselig mindet om, hvor heldig jeg er!


- Sascha & Fame <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

- nu også forhandler af Cowboy Magic

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 12:58

Tusind tak for svar begge to, lige det jeg håbede på at høre ;-)

Er der mon nogen der har erfaringer med SU-lån?


Hesten er et majestætisk, stolt og smukt dyr, - og alligevel ydmyg nok, til at bære et menneske på dets ryg ..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 13:31

Jeg har læst på uni samtidig med, at jeg havde mine to heste Det var der ingen problemer i. Jeg synes, jeg havde fint med tid til at læse og passe hestene. Jeg havde desuden et lille studiejob ved siden af.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 13:33

Jeg bor selv i Aalborg, studerer på AAU og har hest. Der hvor jeg har min hest stående er der en stor del af os der studerer, så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

 

Men det kommer jo an på så meget, hvis du har svært ved studiet eller har mange timer/meget der skal læses, så kan det blive presset med tid. Der er også mange studerende der har parter, så de kan tage hestefrie dage til enten at arbejde eller læse.

 

Jeg har SU lån for at få det til at løbe rundt. Det er jo et valg man tager, men jeg kunne ikke se mig selv uden hest i 5 år, og pga sygdom har jeg ikke overskud til at arbejde.


Nu med hafferlaffen Hoya

 

I er savnet mine piger - Escape & Artesia

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hest og studie
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 13:43

Jeg har lige afsluttet en cand.mag fra Aarhus universitet, og jeg havde hest de sidste to år af mit studie.

Tiden synes jeg fint var til det på trods af at jeg bor i Herning og læste i Aarhus, samt arbejdede en del. Og har desuden også to hunde!

Det med pengene var lidt noget andet.. Nu er der jo stor forskel på hvordan vi har hest, og min måde er nok ikke ligefrem den billige! Jeg prioriterer fuldpasning og ridehus, 4 sko, undervisning, stævner og diverse tilskud. Og når man desuden eeeelsker at købe nyt udstyr, ja så bliver hesten en dyr fornøjelse! Det hjalp heller ikke at hesten i 2014 kostede ca 30.000 i dyrlægeregninger (godt den er sygeforsikret!).. Så jeg har taget studielån nogle måneder, men ikke alle. Hesten var heller ikke helt billig at købe, så jeg betalte også ca halvdelen af hesten ved hjælp af studielån.

Men det kan bestemt lade sig gøre, og det var SÅ fedt at have hesten som et afbræk fra studierne og arbejdet..

Så hvis man virkelig vil, kan det sagtens lade sig gøre.


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 13:53

FEDT at høre. Jeg har hest på samme måde som dig - det skal være med fuldpas og ridehal. Tilgengæld går hun uden sko og jeg er riiiiimlig god til at beherske mig mht udstyr :P

Dejligt at høre. Tak for svar!


Hesten er et majestætisk, stolt og smukt dyr, - og alligevel ydmyg nok, til at bære et menneske på dets ryg ..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan man sagtens
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 15:49

Jeg havde 2 heste og red landstævner i military samtidigt med at jeg læste til Cand.Merc Jeg fik gode karaktere, så det behøver ikke at være et problem.

 

Synes næsten at jeg havde mere fritid på universitet end da jeg læste på HF

 

Derudover arbejdede jeg 3 dage om ugen på en hesteklinik.

 

Det er bare et spørgsmål om priotering


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 16:01

Det kommer fuldstændigt an på dit studie!

 

Jeg læser veterinærmedicin (dyrlæge), og jeg kunne personligt aldrig have hest ved siden af.

 

Så mit råd til dig: forhør dig fra ældre studerende, hvor stor læsebyrde der er, og hvor mange forelæsninger og øvelser i har om ugen. Det spænder MEGET vidt.

Min kammerat på et andet studie møder kun 2-3 dage om ugen, i nogle timer!! Mens jeg møder hver dag, fra morgen til eftermiddag.

 

I nogle perioder møder vi kl 7:30 og får fri kl 17:15. Og så er det fluks hjem og læse, til man falder død om, og starter forfra næste dag. Det er ikke til at klemme ind hest ind i sådan et skema ;)

 

Jeg kender dog flere der faktisk har hest på mit studie. Enten er det en unghest der dermed ikke skal rides, eller også har de parter til dem flere dage om ugen, så de ikke skal derud hver dag.

 

IGEN, det kommer fuldstændigt an på dit studie, og også på dig personligt :)

Nogle kan både have job og hest, andre kan ikke.

 

Så du er nødt til at analysere din egen situation, i særdeleshed hvor meget tid du skal bruge på dit studie :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  06-03-2015 08:13

Inden jeg tog på udveksling havde jeg en hest på selvpas, egen andelslejlighed i København, studie og 24/16 timers arbejde om ugen.

 

Jeg var i skole til kl 14 ca, så til hest og så som regel arbejde tre-fire gange om ugen 18-22 + hver anden weekend. Heldigvis er der ikke så meget læsning på mit studie :-)

 

Lige nu er jeg i praktik og har alm. fuldtid. Det synes jeg er hårdere, for der er slet ikke den samme fleksibilitet som jeg havde mens jeg gik i skole. Jeg har hest, men ikke noget arbejde ved siden af. Bor så heller ikke i min lejlighed pt., så det løber stadig rundt økonomisk :-) Jeg har (og havde også til den gamle) part to-tre gange om ugen. Stod det til mig var det to gange om ugen, men min kæreste mener at det skulle være fire gange, så vi er gået på kompromis :-) Det er en gratis part, så det er kun for det tidsmæssige.

 


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 da jeg læste
Forfatter: 
Dato:  06-03-2015 10:53

til bygningskonstruktør var der også mødepligt hver dag på skolen.

 

Jeg havde hest gående i C-stævne form under hele studiet.

jeg læste i Odense, men valgte at bo og have hesten i Nyborg, det betød så at jeg havde ½-3/4 times transport hver vej, men tilgengæld havde jeg billig husleje til både hest og jeg.

Jeg havde studie job ca. 5-8 timer om ugen og i alle ferier.

Jeg havde studielån og blev ikke sponsoreret af forældre udover et måltid mad i ny og næ.

 

Så hvis tiden er der, så kan økonomien også være der, dog skal du være klar på at der ikke er til en masse byture og nyt tøj, jeg tror jeg var i byen 3-5 gange om året i de år.

 


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studie og hest
Forfatter: 
Dato:  06-03-2015 12:22

Man kan hvad man vil ;)

 

Det kan sagtens lade sig gøre at studere og have hest samtidig, men det kommer selvfølgelig an på hvad man læser og hvordan man holder hest.

 

Jeg studerede markedsføringsøkonom i 2008-2010 i Lyngby, boede i Birkerød med daværende kæreste med kat og bil, og havde hesten stående i Virum på et ridecenter med fuldpas osv.

Jeg var på SU og havde 4 jobs ved siden af mit studie - jeg arbejdede 6 dage om ugen ved siden af studiet for at have råd til at have hesten stående i Virum, hvor det var muligt at finde parter, idet der var en masse faciliteter.

Desværre pådrog hesten sig en alvorlig seneskade i 2009, som kostede mig små kr. 10.000 i dyrlægeregninger, og da hverken hest eller jeg trivedes i Virum, besluttede jeg et par mdr. efter at flytte hesten til Bregnerød på en lille gård 1 km fra hvor jeg boede. Der var mere foldtid, en bedre ridebane, ingen rideskole, ro i stalden, korrekt foder og ridehus 10 min skridt derfra, til et sølle beløb af kr. 1.850, hvor jeg havde betalt omtrent kr. 4.000 i Virum for valset havre, dårlig udmugning, 2 timers fold og et elendigt ridehus.

 

Jeg var så heldig, at der ikke blev registreret fravær på min uddannelse, vi skulle bare aflevere nogle opgaver et par gange om måneden, og det udnyttede jeg altså til fulde under hele studietiden. Jeg læste derhjemme og havde masser af tid til at pleje og passe min hest, samt få arbejdet en masse, så det hele kunne hænge sammen og så jeg samtidig kunne have lidt fornøjelse ud over hesten. :)

 

Mange af mine studiekammerater havde ondt et vist sted over at jeg aldrig kom i skole, men jeg scorede altså et 12-tal til min afsluttende eksamen i vores hovedopgave, hvor de scorede 2, 4 eller 7, så helt forkert kan jeg heller ikke have prioriteret min tid ;)

 

Jeg arbejder nu fuldtid indenfor IT-sikkerhed, og selvom jeg savner friheden ved mit studie, så er jeg glad for at have noget mere økonomisk frihed. :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  06-03-2015 15:59

Ja, det kommer helt an på studiet.

 

Jeg læste dansk og psykologi på RUC, som jo i høj grad er et selvstudie nu til dags, og havde hest på et (for mit vedkommende) seriøst plan samtidig.

 

Jeg er 100% overbevist om, at det var ridningen og hesten der gjorde, at jeg kom rigtig succesfuldt igennem mit studie - det at have noget helt andet, noget fysisk fremfor interlektuelt, at lave i hverdagen ved siden af mange timers lektier, var ren terapi for mig.

 

Det skal dog siges, at jeg måtte prioritere rigtig meget fra. Jeg brugte omkring 8.000 om måneden (opstaldning, undervisning, smed, forsikring, stævner osv.) + lejebolig og mad, så det løb hurtigt op i små 15.000 om måneden, hvilket jo er temmelig meget som studierende. Det betød, at jeg tog 2 små studiejob ved siden af + studielån og arbejdede HELE sommerferien. Men hesten gjorde at studietiden blev den bedste tid i mit liv, et snit på 11,8 :D

 

Go for ti! - Men husk det koster på alle fronter.


Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

 

 

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes -

København/Nordsjælland.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider