Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Glidetøjler - skal, skal ikke?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 15:43

Hej alle.

 

Jeg har en hest, som godt kan være lidt af en ballademager, og er nogengange lidt svær at holde. Jeg har fået af vide, af hendes tidligere ejere, at jeg skulle bruge glidetøjler på hende.

MEN, har ingen forstand på det, har kun redet med det én gang.

Jeg har hørt RIGTIGT meget negativt over det, da folk siger det er ''dyremishandling'' :O

 

- Er der nogen af jer, der har forstand eller erfaring med det? Eller er der andre muligheder, der gør så jeg kan holde hende?

 

Tak på forhånd. :))

2
3
Svar på denne tråd
 
 Glidetøjler...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 15:50

Bør efter min mening, aldrig nogensinde anvendes, med mindre man er så dygtig en rytter, at man faktisk ikke behøver dem...

Du og hesten er nok bedre tjent med, at få en god underviser til at hjælpe med at få den til at reagere på sæde og ben i stedet for tøjlen.


/Tina

 

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

 

11
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 16:23

Jeg ville så heller aldrig bruge en glidetøjle og slet ikke til at forsøge at rette fejl i grundridningen. Det tyder på at stop signalet er glippet hos hesten så det ville nok være en god ide at lære den det igen.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

4
0
Svar på denne tråd
 
 1000 tak
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 17:10

Mange tak for svar. :)

Men også selv om hesten er gammel? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 1000 tak
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 17:13

Mange tak for svar. :)

Men også selv om hesten er gammel? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hård i munden
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 17:39

Det skal lige siges, at hun er meget hård i munden. :/

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 17:45

Det er klart hun er meget hård i munden hvis hun er blevet redet forkert med en glidetøjle.

Du må simpelthen starte forfra med den del af grundridningen der omhandler stopsignalet og den halveparade. Det vil nok, som Tina også foreslår, være gavnligt med en dygtig underviser.

 


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

5
0
Svar på denne tråd
 
 alternativ til bid ?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 21:29
Måske prøve en hackamore ?
Havde en tidligere handicap hest, der var meget hård i munden. Brugte 3 ringsbid, men trænede meget stop, og roste hende meget.Kunne efter et stykke tid ride hende med alm bid, da hun stoppede på stemmen. Hvis andre red hende, var det med 3 ringsbid.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hård i munden
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 22:46

Hej

 

Hård i munden, betyder vel egentlig bare at hesten ikke forstår biddets betydning og stopsignalet, så den ikke ved at den rent faktisk skal stoppe ved et meget lille tryk med tøjlerne.

 

Så jeg vil også sige at du skal få dig noget godt undervisning i god gammeldags grundridning - selvom hesten er gammel, kan den sagtens "omprogrammeres" det tager måske bare lidt længere tid end med en ugn hest.

 

Hilsen anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

6
0
Svar på denne tråd
 
 glidetøjle
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 11:37

Jeg ville ikke bruge glidetøjle - aldrig.

Hellere gå tilbage til start og lær den stopsignalet som flere skriver.

 

Min gamle hest var også hård i munden da jeg købte ham (grundet al for hård ridning), og han stoppede IKKE hvis han var i det humør.

Så da jeg alligevel ikke kunne stoppe ham, besluttede jeg at prøve at ride ham i grime, og sørme om det ikke virkede!

Han forstod trykket på næsebenet bedre end i munden, og fik så en godbid hver gang han stoppede.

 

Derefter brugte jeg aldrig bid igen, og vi har redet overalt, by, land, skov, jordet gennem stubmarker og redet i flok med andre. Han var så nem da det møgbid blev fjernet, og blev faktisk en rigtig glad og "sytråds" styrbar hest, og stak ALDRIG af med mig igen.

 

MEN det er naturligvis meget forskelligt fra hest til hest, og fra rytter til rytter, men måske noget du skulle tænke på, under sikre forhold hvor der er andre der lige holder øje med dig.

 

mvh

Anne

2
0
Svar på denne tråd
 
 Denne er nem....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 12:26

- selvfølgelig skal du ikke det!! Du skal have fat i en træner der kender til indlæringsteori, samt forstå at kombinere positiv og negativ forstærkning, så vil du have en hest der kan stoppes via helt lette signaler i løbet af 1-2 lektioner! Du vil også få den bonus at din hest vil blive mere afslappet og glad under ridning.

Du vil også generelt opleve at din ridning bliver sjovere for både dig og din hest hvis du begynder at bruge indlæringsteori istedet for bare at øge mængeden af ubehag/smerte hver gang du gerne vil forlange noget af din hest!

Det bliver helt sikkert en skøn process for jer begge

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 20:25

hejsa, ja nu våger jeg pelsen og gå i mod strømmen af " korrekte" svar om anti gildetøjle

Gildetøjle kan, som andre også skriver være et voldsomt og ubehagelig magtmiddel i de uerfarenhed hænder. Og den bør i dressur sammenhæng, derfor kun bruges af super dygtige ryttere, og de vil som reglen slet ikke have brug for den, i dressur trænings øjemed.

 

Men når det er sagt, så er en gildetøjle en hjælpetøjle, som med succes kan anvendes som " nødbremse" eller som hjælp til at mindske hesten mulighed for at bukke, eller gå voldsomt oven ud, for at unddrage sig ryttere hjælpen.

så i tilfælde af at du samtidig får kvalificeret hjælp, til at få din hest til at svare korrekt på dine signaler, og du er sikker på at dens adfær feks løbe, gå voldsomt i mod osv, ikke relatere til smerte, ja så er glidetøjlen en mulighed, for at sikre at du har en bedre chance for at rettet og hjælpe din hest tilbage under hjælperne, uden at i begge får for mange rigtige dårlige og måske farlig rideture.

og til dem der taler om gildetøjle altid er lig med smerte, ja så er jeg ikke enig, og det er Hasse Hoffman, en af verdens bedste ungheste trænere heller ikke. Jeg har været til flere clincks med ham, hvor han taler om hvordan man i særlige tilfælde, med omtanke, kan bruge hjælpetøjler. Læs eventuelt hans bog " dressur med hjerte og forstand" Tøjler, bid og gildetøjle er ALDRIG hårdere end den hånd der holder dem.

 

jeg har fornylig uden det mindste dårlige samvittighed, brugt gildetøjle på en 4,5 års hest, som pga kådhed og pga en ny spænende hest på folden ved ridebanen, pludselig havde MEGET svært ved at huske, det ellers helt sikre indlærte stop signal. Sådan en kåd og glad bøllehest, SKAL stoppe når jeg beder om det, og hvis jeg kommer til kort i den sammenhæng, ja så må jeg forstærke mine muligheder, ikke at jeg vil trække hestens hovede ind mellem forbenene, under hele træningen, men jeg vil gerne have en nødbremse, og en mulighed for at gennemføre min træning forsvarligt, for på trods af hestens "gode" humør og overskuds energi, skal han lære at høre efter mit stop signal.

 

Så mit råd er, få hjælp, find ud af hvad der er på spil, siden din hest unddrager sig hjælpen, men pas på dig selv, og hvis en gildetøjle momentvis gir mening, indtil i kommer på rette vej, ja så ville jeg ikke være så bange for at forsøge den mulighed, HUSK BARE !!!! gildetøjle er ikke en LØSNING på dit problem, men en velovervejet METODE til at komme igang med at finde holdbare løsninger uden glidetøjlen, og den kan aldrig stå alene.

læg glidetøjlen på udefra og ind gennem bid ringene, ned imellem forbenene i gjorden, hold ALTID den almindelige tøjle underst dvs helt ude under lillefingern, og glidetøjlen mellem lillefinger og ringfinger, så den almindelig tøjle indvirker FØR glidetøjlen. Glidetøjlerne skal være så lange, at du kan sidde afslappet med dem i hånden, unden at de indvirker, før du bestemmer at de skal.

god fornøjelse med træningen.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

9
4
Svar på denne tråd
 
 bum...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 14:16

Jeg ville være meget påpasselig med at bruge glidetøjler, medmindre du ved hvordan de bruges korrekt.

Jeg har en hest som er skadet psykisk pga. forkert brug/hård brug af glidetøjler af min tidligere underviser.

Nu har min hest meget nej-hatten på hvis den bliver usikker, og vi arbejdede længe med at den skulle få tillid til sin rytter og ikke gå på to ben men de fire den har.


-Simone & AK's Bantry Bay


Hvil i fred kære Wald Staff


2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 02:51

Jeg vil støtte op om at glidetøjler eller anden indspænding ikke er vejen frem med mindre du ikke ønsker situationen nogensinde skal være anderledes - og det kan den blive.


Der er ikke noget belæg at finde for at heste "får hård hud" i munden, de lærer blot at ignorere evt. smerte eller signal og det er det.
Den anden ting er at heste aldrig bliver for gamle til at lære. De bliver mere modne og selvstændige (forhåbentligt), men de mister aldrig evnen til at lære nyt.


Din hest er slet og ret fejlredet hvis det er nødvendigt at bruge hjælpetøjler som standard. Det kan være en barsk en at få smidt i hovedet eller tage stilling til overfor tidligere ejer, men det er hvad det er.
I stedet for at begynde at smide penge efter nyt/anderledes udstyr så er mit råd at smide penge efter udervisning af en examineret berider. Intet mindre.
Du behøver ikke ofre års undervisning for at lære korrekt tøjleføring og hvis du rider korekt vil hesten rette sig ret hurtigt.


Få berideren til at gå dit udstyr igennem og se om biddet passer korrekt og er af passende type til din hest. Ret det denne ene gang om nødvendigt og lad det være ved det.


Udskifting af udstyr er om ikke vejen til alt ondt så en risiko for at ende i en evig udskifting den ene gang efter den anden med udstyr der i sig selv ikke fejler noget, men er virkningsløst fordi piloten ikke ved hvordan det skal bruges.
Du kan ride med alt fra en stump reb til kandar eller mekanisk hackamore og gøre det godt eller skidt.. Det er kun dig der har fat i tøjlen og kan gøre det rigtigt, ikke udstyret.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 02:58

Et lille ps: Jeg er for så vidt enig med "blå" ovenfor. Jeg vil blot understrege at du ikke vil kunne lære at bruge en glidetøjle ved at læse indlæg her - som "blå" skriver: "mit råd er, få hjælp".

Og sørg for at det er KVALIFICERET HJÆLP


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider