Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tandlæge skræk - hjælp
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 00:40

Nu er det ved at være tid til tandlæge besøg igen - Faktisk er det ca. 7 år over tid.

For mig er dét at gå til tandlæge ca. ligeså grænseoverskidende, som at gå ind i et rum fyldt med edderkopper. Tanken er nok til at give mig hjertebanken, men det er bare så tiltrængt efterhånden, at jeg bliver nødt til at gøre noget.

Sidst jeg var ved tandlæge havde jeg 4 huller, og jeg har endnu ikke fået gjort noget ved det, for jeg tør simpelthen ikke. Inden da havde jeg igen ikke været ved tandlæge i 7 år.

Det går mig voldsomt på, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved den angst. Den kom af, at jeg som yngre blev boret i nerven 3 gange uden bedøvelse, og kan stadig fremkalde mindet af følelsen og lyden. Stod det til mig hed den fuld narkose.

Gode råd og personlige erfaringer modtages meget gerne.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandlæge
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 01:16

Jeg ved ikke hvilken tandlæge du bruger, men Rikke i Bredgade i Løgstør er MEGA "børnevenlig"!!!

 

Jeg har ikke som sådan tandlægeskræk (2xrodbehandlinger uden bedøvelse - så pylleret er jeg heller ikke ) - til gengæld har jeg MEGA MONSTER MEGET nålefobi

 

Jeg skulle have rykket en bis ud (en af de føromtalte rodbehandlede der desværre "smuldrede") - det tog hende 45 min at få lov til at stikke mig , 45 min yderligere før bedøvelsen virkede på hystaden her og 5 min at rykke tanden ud

 

Hun var såååååå sød og rolig hele tiden uden at være "ynkende"

 

Så - hun er bestemt et bud fra min side...

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Tandlæge
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 18:01

Du skal da til en, der har Sandman" boret. Det bliver også kaldt det smertefrie bor. Det er simpelthen guld værd for os med skræk, det har heller ikke den der forfærdentlige lyd. Det er tanlæge Ove Rasmussen, der har opfundet det. Han holder til på Vesterbro i Aalborg, så måske er det en ide at besøge ham. Da jeg boede i nordjylland, var jeg ikke ked af at besøge ham og jeg er sgu også ræd for tandlæger. En anden mulighed er at komme til en, hvor du kommer i fuld narkose.

Da jeg første gang skulle prøve boret, havde jeg sagt, at jeg skulle fandme bedøves, for ellers turde jeg ikke. Fint nok - det er dine penge, var svaret. Efter lidt snak havde jeg pludselig sagt ja, til at få det gjort uden. Og og og Jeg var ved at være godt gal over, at han ikke gik i gang, men blev ved med at pille i munden, da han sagde: " så er vi færdig".

0
0
Svar på denne tråd
 
 78798890
Forfatter: 
Dato:  22-02-2015 20:45

 

Hver gang jeg skifter tandlæge, tjekker jeg altid en masse tandlægers hjemmesider ud, for mange af dem lægger billeder ud af dem selv. På den måde kan jeg se om der er en bestemt tandlæge der ser ekstra varm og rar ud.

 

Nu har jeg ikke den vildeste tandlægeskræk, men har engang haft det svært med tandlæger. Dog er der nogle bestemte behandlinger der skræmmer livet af mig, men det er egentlig kun kirurgiske indgreb.

Almindelig tandbehandling som huller i tænder, rodbehandling, bedøvelse og den slags, skræmmer mig ikke. Jeg har været igennem det så mange gange for jeg har virkelig møgtænder.

 

Mange hader bedøvelsesprikket. Jeg mærker også et niv, men har fundet ud af at jo mere man slapper helt af og trækker vejret rigtig godt og dybt, jo mindre mærker man det. Når så det ene niv er overstået, beder jeg min tandlæge om at give mig fem minutter inden han går i gang, for så er jeg sikker på at bedøvelsen virker 100%.

Når jeg så ligger der i stolen mens tandlægen laver sit arbejde, så går der ikke lang tid før jeg keder mig. Min gamle og nuværende tandlæge har godt nok fjernsyn i luftet, men det får jeg ikke meget ud af, for hans hoved står hele tiden i vejen.

 

Nå, men hvis man har meget angst for tandlæger, tror jeg det er vigtigt man gør tandlægen opmærksom på det. Især tror jeg det er godt at få sagt til tandlægen hvis man har haft traumatiske oplevelser i tandlægestolen som barn. Eksempelvis at man har oplevet ikke at blive smertedækket ordenligt.

Derudover kan man bede sin tandlæge om løbende at fortælle hvad der bliver gjort under behandlingen, så man får en mindre følelse af at miste kontrollen. På den måde kan man være mere med i det hele, og det skaber meget tryghed hos mange patienter.

Alt dette vil de fleste tandlæger tage hensyn til, og derved vise mere omsorg og ro overfor patienten.

 

Hvis man er uheldig og ikke føler man er på bølgelængde med tandlægen, eller føler at han-hun ikke er fagligt dygtig nok, så kan man altid få lavet resten af tænderne hos en anden tandlæge. Det er heldigvis et frit valg vi har som voksne borgere.

 

Dog har jeg erfaret som mange andre, at jo længere tid der går inden man får lavet tænderne, des mere tandarbejde er der for tandlægen at udføre. Jeg storfortryder alle de gange jeg ikke har taget til tandlægen når der skete noget. Det har kostet mig to tænder og en masse penge.

 

Jeg knækkede en risikotand, og fordi jeg ikke tog til tandlæge med det samme, skal den nu opereres ud af en kirurg fordi den har nogle meget klumpede rødder. Den har engang været rodbehnadlet og var derfor svag i forvejen.

 

Jeg håber du får et godt forhold til din tandlæge, og alt kommer til at gå godt. Husk dog at hvis du ellers er sund og rask, kan du jo få beroligende piller inden du skal have lavet tænder.

 

Min gamle tandplejer havde ellers nogle patienter der skulle have beroligende når de bare skulle have en tandrensning. Hun havde en patient der fik en ordenlig skid på, og bare lå og hyggede sig mens tandlægen polerede tænderne så de kunne blive fine

 


 

Hvis hvaler kunne skrige, havde hvalfangsten være stoppet for meget længe siden.

1
0
Svar på denne tråd
 
 tandlægeskræk
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 11:03

jeg følger lige med her.

 

Jeg faktisk ret sej i forhold til smerte, men jeg har en meget kraftig svælgrefleks så jeg føler hele tiden at jeg skal kaste op.

 

Hvis du vil have en tålmodig tandlæge skal du IKKE gå til godt smil.

 

Jeg var der efter at jeg havde brugt 5-6 år på at samle mod til et tandlægebesøg.

Jeg skrev i en mail hvad mit forbi gik ud på og at jeg under ingen omstændigheder kunne få taget røgentbilleder, efterfølgende ringede de mig op og forsikrede mig at det var de bare SUPER gide til at takle.

Det første jeg bliver budt er "nå men vi skal jo lige have taget billede af dine tænder" "Nej det skal vi så lige præcis IKKE."

 

Hun finder et meget lille hul som hun mener skal laves.

 

Da jeg kommer for at få det klaret, siger de igen, det er jo så lille er det mon nødvendigt at lave? hvor er røgentbillederne, mig: "der er INGEN."

 

jamen så reparerer vi bare.

de borede uden problemmer, men da de fylder min mund med isenkram og vat kan jeg ikke mere.

Så får jeg at vide at jeg er hysterisk, så de kan ikke lave det færdigt.

Jeg prøver at sige om jeg ikke lige kan få 5 min til at trække vejret, men det kan jeg ikke. Hvis jeg ikke kan sunke med åben mund kan de ikke lave det og når jeg var blevet hysteriskt hjalp det ikke at vente lidt!

 

Godt så går jeg hjem, og har nu en tand der er boret ud men uden fyldning...

 

Jeg har så ingen gener, endnu, af det, så det hul var nok ikke så vigtigt at få lavet at der ikke var tid til at bruge et par besøg på at opbygge en tillid.

 

Nu må vi se hvornår jeg igen får samlet mod til at kommme til tandlæge... Men det bliver i hvert fald ikke ved Godt smil.


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandlægeskræk
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 11:43

Det første og vigtigste:

 

Gør dem opmærksomme på det - "besøg" dem inden du skal i stolen og få en snak med dem. Det vigtigste er at komme ind til en tandlæge, der virkelig tager tandlægeskræk MEGET alvorligt..!!!

 

Been there - done that.

 

Jeg valgte en klinik i Brønderslev, selvom det var langt at køre. Jeg trævlede nettet igennem for at finde netop den tandlæge, der kunne hjælpe mig - og hende (Kirsten Melchiorsen) fandt jeg deroppe. Hun er desværre gået på efterløn/pension nu.

 

Kirsten fik - næsten - bugt med min tandlægeskræk. Den forsvinder aldrig helt, men nu kommer jeg afsted 2 gange årligt til en ny tandlæge tæt på mit job i Aars, som ikke er valgt ud fra andre kriterier, end at de ligger lige overfor, så jeg ingen undskyldning har for ikke at gå derover.

 

Det er vigtigt, at du finder ud af, hvad det lige netop er, DU er bange for - og hvad der skal til for at du kommer til den aftalte tid.

 

For mit vedkommende gælder, at jeg ikke skal have lavet noget ud over eftersyn og tandrensning, hvis ikke tandlægen har computerstyret bedøvelse. Det er Guds gave til os med tandlægeskræk!!!! Jeg er så bange for nåle og kanyler. Derudover havde jeg høj musik i ørerne. De to ting har gjort - sammen med en meget forstående tandlæge, at nu kommer jeg afsted!!

 

Der er stadig nogle ting, der skal overholdes: For det første skal jeg have en tid - og ikke bare et kort med, at jeg skal ringe for at få en tid - for det sker ikke. For det andet skal de rense mine tænder på gammeldags maner og ikke med ultralyd og for det tredje skal de bare gøre det, der skal gøres - jeg vil hverken vide eller se!!! Og naturligvis - stadig computerstyret bedøvelse.

 

De ting virker for mig.


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider