Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 opstaldning og græs...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 16:56

Hej Ænder!

 

Jeg har en udmærket staldplads og egentlig ikke planer om at flytte... MEN da min dame er afhængig af forsko, og står i en større løsdrift med vandrefold skal der bare en isvinter til så har vi balladen... Derfor prøver jeg at holde mig lidt orienteret om mulighederne og ser på opstaldning af og til. Sådan for at have en slags plan B just in case....

 

I dag sidder jeg så og ser lidt på opstaldning... Men det er virkelig et dilemma for mig fordi:

 

Jeg er STOR tilhænger af foldtid MEN hoppedyret tåler faktisk ikke rigtig græs.... Det er jo noget værre rod ret hurtigt kan I nok se.... Der hvor vi står nu, kan man være udenfor uden at være på græs og det er jo lykken for lige vores behov, men det er sjældent jeg ser opstaldning der tilbyder lignende...

 

Og så tænker jeg lidt - der er jo f.eks. voksende antal EMS heste, mere fokus på forfangenhed (hvilket er vores problem - hun blev akut traumatisk forfangen på et hospitalsophold og har haft strukket hvid linie siden da, og der er gået 2 år - græs har næsten øjeblikkelig negativ indvirkning på hoven)

Så hvorfor er der ikke tilbud om opstaldning der passer til disse dyr?

 

Vores løsning har været løsdrift med vandrefolde, dermed er hun ude en masse og bevæger sig og kommer kontroleret på græs med muzzle.

 

De eneste alternativer jeg ser er lang bokstid kort foldtid - og det kan jeg helt enkelt ikke leve med... de fleste steder taler om deres flotte græsfolde og nogle skriver endda at hesten lever af græs om sommeren.... Døgnfold med masser af græs ser jeg som totalt udelukket... hun skal ikke bære muzzle døgnet rundt, og hun klarer desværre kun græs med muzzle som det ser ud nu...


Jeg har ikke nødvendigvis noget imod at hesten står i boks, bare det kun er om natten. ikke 20 timer i døgnet....

 

Nu bor jeg også i Københavnsområdet hvor der er en (for mig)skræmmende accept af 2-4 timers fold og få kg strå - begge dele uacceptabelt for mig. Jeg er heller ikke meget for at hun skal stå på et lille mudret frimærke, eller alene mens de andre er på græs...

 

Så alle jer med heste der af forskellige årsager ikke tåler græs hvordan klarer I det? Det er selvfølgelig anderledes hvis man har hesten hjemme, men da jeg bor i lejlighed er det jo ikke akutelt.

 

jeg vil rigtig gerne høre fra nogen der har fundet en opstaldning i kbh som tager hensyn til at jeres hest ikke tåler græs - og fortæl mig gerne om det er en løsning I har fundet frem til med staldejer eller stedet omtaler det i deres annonce at de tilbyder det. Hvordan ledte I efter passende opstaldning med de krav?

 

Jeg var heldig at stå et sted hvor det var muligt at begrænse græs allerede da dette skete, ellers ved jeg slet ikke, hvad jeg havde gjort. Og det skræmmer mig lidt at det er så utrolig svært at finde et alternativ... Tænk hvis staldmutter pludselig lukker biksen!!

 

Jeg ved jo, jeg ikke er den eneste der har problemet. Så en annonce der beskrev gode forhold for eksemheste, men ikke en eneste der nævnte gode forhold for de græsfølsomme....

 


Venligst Maluna


***


 

2
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 18:28

Mit indtryk er at folk lidt har den opfattelse at det er synd at hesten ikke kommer på græs, det er synd for en hest at gå på jordfold medmindre den altså er forfangen.

Men heste er jo egentligt ikke indrettet til at blive smidt på kæmpe mark med masser af grønt græs - det er slet ikke hvad vilde heste er vant til.

 

Vdr. skoene - er det pga. sne og klumper der er et problem? Der kunne snesåler være en løsning :) Eller fx plastic sko eller boots - hvis det er is der er problemet.


Nu med eget ponydyr

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 19:40

Det med skoene er et problem fordi med vandrefolde bliver det nogen gange meget glat de steder de går mest, feks bliver sne trampet meget fast og ind imellem ret glat. Flokken er relativt stor 20-25 heste og de vandre lidt i "mønstre".

Så er der ekstra problem når det tør/fryser/tør/fryser.

 

Heldigvis er damen ret sej til at gå når det er glat, nogen af barfodshestene klarer det faktisk dårligere, men vinteren inden hun fik sko på var det meget meget glat ret længe, den tror jeg ikke hun havde klaret, og fordi jeg har prøvet det, frygter jeg lidt endnu en vinter på den måde.

 

Plastiksko er ikke en mulighed da hun går med rullesko, boots ville nok blive vores panikløsning hvis problemet for alvor opstod, de bløde men rillet sål fra equine fusion, men jeg tænker de meget hurtigt bliver slidt op når hesten har jernsko på indeni...


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mordax
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 19:50

Mange steder lader de heste gå med mordax permanent på forskoene i vintertiden.

Det hjælper meget på at hesten ikke skrider :-)

 

Jeg ville ikke flytte en hest pga. Is, hvis alt andet ellers fungere. Der må kunne findes en anden løsning :-)

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 19:58

nej nej men vi er heller ikke ved at flytte - jeg undrer mig bare over hvor alle de andre heste der ikke tåler græs gemmer sig... Og hvordan folk leder efter opstaldning.

 

- og så ville jeg ønske jeg havde en plan B bare for en sikkerhed skyld...


Venligst Maluna


***


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 græs..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 16:35

Vi er så heldige at have græsmarker der ikke er lagt om i en menneskealder, så der er ikke meget fut i. Om sommeren er vi også nød til at fodre ved siden af for at dække hestenes behov, men jeg er superglad for foldene - hestene kommer ikke til at ligne vejtromler solvom de går der hele sommeren, og selv vores nu afdøde hest, der også havde tendens til forfangenhed kunne tåle græsset.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 22:49

Det er ikke synd for hesten den ikke kommer på græs. Med vores sindssygt sukker-rige græs kan det være decideret bombe. Man ender med fede heste som kan få sukkersyge og en masse følgesygdomme, samt ekstrem dårlige hove.

 

Mine to (shetter og konkurrencehest) kommer ikke på græs i sommerperioden. Det har vi fravalgt, selvom det er muligt hele sommeren at smide dem på døgnfold hvor vi står. Eller man kan vælge at den skal være ude om natten eller om dagen. Eller kun få timer, eller en halv dag, eller slet ikke ;) (man bestemmer HELT selv)

 

Den store skal holdes i konkurrenceform (hun får måske en halv times græs en gang i mellem) og den lille vil vi nødigt have bliver alt for fed og dermed forfangen.

 

Vores går i løsdrift hele året (med alm. jordfold, dog er der meget-meget-meget-meget lidt små-nippende græs på om sommeren, men det er helt i det små) De har deres skur med halm om vinteren og om sommeren bruger vi spåner/træpiller i.

 

De får halm til at tygge i, samt hø og wrap :)

 

Hestene står i Smørum - det er vores absolut drømmehest og hestene har ikke haft det bedre end de har nu (lille privat gård med den bedste staldmutter man kunne ønske sig) med en masse tilvalg/fravalg man SELV bestemmer. (mængde/mærke af foder, wrap eller hø, halm, træpiller, spåner, lang/kort foldtid, græs eller ikke græs om sommeren osv osv osv)

 

Vi ledte på daværende tidspunkt da vi ville flytte hestene efter et lille privat sted MED ridehus og baner (dvs gode træningsmuligheder, samt skov) Evt boks, ingen krav om græs om sommeren. Vi fandt det - bare med endnu bedre vilkår. Ejeren viste os løsdriften som vi kunne "leje os ind i". Der kunne stå to heste og vi vil selv råde over den som vores egen. Vi sagde ja på stedet.

 

Staldmutter respektere når man siger at ens hest ikke skal have græs eller skal på døgnfold. Det var det første vi sagde da vi kom og så på stedet :)

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg pønser netop på...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 10:25

at tilbyde opstaldning specifikt målrettet mod heste, der af den ene eller den anden grund ikke tåler græs ad libitum.

Med min tidligere hoppe (måtte desværre aflives i foråret - bla. pga. fremskreden EMS) har jeg oplevet hvor svært det kan være at finde opstaldning uden græs, hvor hesten samtidig tilbydes et ordentligt hesteliv.


- Enten ender den på jordfold uden aktivering, tilstrækkeligt grovfoder eller selskab (og mudder på til over knæene om vinteren).

 

- Eller også bliver man lovet guld og grønne skove (læs: fuld forståelse for hestens problematik). Men når virkeligheden banker på, er man pludselig en hysterisk hesteejer, når hesten ikke kan komme med på frodigt sommergræs sammen med de andre..

 

I Storkøbenhavn findes der efterhånden en del stalde, HIT & løsdrifter, der til godeser de nøjsomme hestes behov. Men når vi lige kommer lidt væk fra hovedstadsområdet, så virker det som om, der er et godt stykke imellem dem.

Dem jeg har nu, kan egentlig godt tåle græs, men de kommer stadig på restriktivt græs, da jeg ikke ønsker de bliver for fede...

Mine planer går på at indrette stalden med 2 løsdrifte med plads til 3 store heste (eller flere små) i hver, der kan deles eller slåes sammen efter behov (+ et par bokse) og vandrefolde ned gennem det hele incl. vores skovstykke...

 

Vi er stadig et godt stykke derfra ;) Pt. samler jeg inspiration og tegner herfra og til verdens ende :)
- Til foråret regner jeg med at etablere de første vandrestykker, og til sommer bliver den første del af den nye løsdrift bygget (den gamle overgår så til opbevaring indtil økonomien er klar til step 2) :)..


Men ja... Jeg er enig.. Det undrer mig, så få tilbyder opstaldning der tilgodeser nøjsomme heste...


Sagde Ladybird...

http://www.byens-traepleje.dk
- Fældning, beskæring & rådgivning. Speciale i træer tæt på bebyggelse. Danmarks nok flinkeste "Træmænd", der kører over hele Sjælland :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 11:24

Jeg har en hest der har været forfangen og er nu så heldig at stå opstaldet privat hvor der er to fjordheste som ikke tåler ret meget græs, derfor er der jordfold tilrådighed hele året ? men jeg vil godt tro at det bliver svært at finde tæt på København.


EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 19:11

Det lyder spændende Ladybird!! Super spændende!!

 

Nu skriver du nøjsomme heste, og det er lige netop et af mine problemer - min er langt fra nøjsom, hun får masser af mad og endda godt med olie og er slank - men hun tåler ikke græs! Løsdrifter er tit fælles fodring af nøjsomme typer... Alm boksopstaldning finder jeg mest med enten få timers fold, eller tvungen døgngræs om sommeren.

 

Jeg har lært meget af at have hest i den type løsdrift hvor hun står nu, både omkring automat fodring, og vandrefold, hvad der fungere godt og mindre godt og ville ønske jeg boede på en gård så jeg kunne indrette mit eget... meeeen det har lange udsigter lige nu.

 

Efter at have stået sådan et sted kommer jeg aldrig helt til at se på en firkantet fold på sammen måde... vi har stort set ikke mudder, hestene står aldrig bare og glor i timevis men tuller omkring og piller og undersøger, de er alle rolige og har aldrig ubehagelig overskudsenergi, alle heste kender hinanden vel og kan følges ad, og flokken er aldrig samlet... kun når nytårskrudtet brager, så søger de trykhed i fællesskabet. Faktisk kan man se nogen af dem søge ensomhed i de små løsdrifter vi har og lige tage en slapper helt alene.

Jeg tror du bliver lykkelig for at indrette dig med vandrefold systemet.

 

Og det er nok også det der ærgrer mig lidt - har et sted en jordfold har jeg indtryk af at det er en mindre ret kedelig fold der hurtig bliver til mudder om vinteren - meeen jeg er villig til at håbe det er en fordom jeg har!

 

Sandra, det lyder dejligt for jer - og hestene! Hvordan fandt i det egentlig? Smørum - hvilken skov er det? vestskoven?

 

Tak for alle input! Kom gerne med flere!

 

God aften derude!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 21:13

Jamen egentlig så ledte vi bare lidt rundt på nettet i området af Albertslund hvor den store jo stod før. Før stod den lille (den gamle lille som desværre er blevet aflivet siden, men vi har jo købt en lille ny shtter sidenhen) Hun stod på en lille privat gård ude i Ledøje.

 

Der fik vi nys om at der muligvis kunne være ledigt derude så tog vi derud og bankede på staldmutters dør om hun mon havde en ledig boks til den store da vi ønskede at flytte (HURTIGT) Vi trives ikke og hesten trivdes ikke på det gamle sted. Hun havde desværre ingen ledige bokse, men en lille, fin løsdrift vi kunne leje. Så tog vi derfra, snakkede om det i bilen. Tog ud kl. 9 om aften og hævede penge til depoisitum. Tog tilbage til gården og skrev kontrakt under ;)

Flyttede ind en uge efter med begge heste (både den store og den lille, selvom den lille havde det super godt på den anden lille privat gård (dog kun med fold og lille stald) vi stod på. Men det var rart at få hestene samlet på ét sted og i løsdrift hvor vi selv har ansvaret og står for det hele.

 

Det er dog halv fuldpas da hestene bliver fodret morgen og aften, samt får wrap og hø :) Men vi fylder selv vand op, laver foderbøtter klar, høposerne/net og giver halm samt muger :) Men det gør os absolut intet. Der er gode faciliteter, ridehus, baner, spring, ordenlig stalde, ikke specielt meget mudder i løsdriften og ordning med selv-bestemmende græs eller ej :)


De står kun de to i løsdriften så vi ikke risikere en masse åndssvage skader pga for store flokke da den store er meget under-under-under hest og ikke trives i en stor flok da hun flytter sig for alt og alle. Derfor får hun aldrig noget at spise i en stor flok. Så hun går derfor kun sammen med den lille pony nu (Emmy)

 

Det er i Ledøje landsby vi står nu, tæt på Vestskoven ja. Tager ca 15 min af en cykel/gangsti at skridte og trave ind i skoven :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 12:07

Jeg undret mig også over hvor alle de mange heste, der ikke tåler græs opholder sig henne. Jeg har selv en fjordhest der ikke tåler græs. Heldigvis har vi i stalden en forholdsvis stor jordfold og indtil nu heldigvis også andre heste i samme situation = selskab.

Det er så desværre "bare" en firkantet, kedelig jordfold med et skur. Og da det desværre er lerjord, bliver den også frygteligt mudret, med sådan en vinter vi har haft i år. Vi har talt lidt om om det var muligt at etablerer en lille smule vandresti, men her kommer jo så også problemet med at holde den græsfri. Folden bliver rigeligt grøn om sommeren, som det er.

 

Jeg har selv ind i mellem kigget efter andre muligheder i området, men som en anden tidligere har skrevet er alle annoncerne beregnet på heste der kan gå på græs.

 

Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 12:24

Jeg synes bestemt mit sted henvender sig til de nøjsomme racer.

 

Jeg har selv to nøjsomme, og har defor valgt at tilbyde gode vilkår for de heste.

 

Der er minimum 12-14 timers foldtid hele vinteren, grovfoder i riglige mængder i slowfedernet, der bliver fodret med foder der er lavt i sukker og stivelse, og der gived hø/wrap med analyse og fodres med lavt sukkerindhold.

 

om sommeren er hestene ude 24 timer og der tilbydes natgræsning på lavfrugtan græs, de heste der ikke er på græs får grovfoder hø,halm samt foder hele sommeren igennem.

 

Der er et stort lyst skur til rådighed, hvor der er drænet hele vejen rundt, hestene har en stor bakke samt ca 5-6000 kvm til rådighed om vinteren.

der er 6 heste opstaldet og 3 kommer ikke på græs.

 


Horselux forhandler i roskilde/kbh

www.minimule.dk - udstyr til de mindste, samt salg af foder.

 

6/7-06 - Min elskede ven igennem 12 år - Jeg sa ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min ene...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 19:18

Min den ene tåler heller ikke græs og den anden skal kun have begrænset mængde (hvilket faktisk ville passe rigtig mange heste godt)

Den som ikke tåler er ligesom TS hest også til den slanke/tynde side.

Så begge mine går på jord året rundt med hø eller wrap ad lib. Om vinteren kommer de ind om natten med krybbefoder, men stadig med strå ad lib. På folden, som de altid bruger mange timer i døgnet.

 

Om sommeren går de ude, også på jord med strå ad lib. men så får de individuelt græs i stedet for krybbefoder. Desuden har vi lavet alle vores græsfolde om til lavfruktan græs.

 

For at de søde heste ikke skal lide :D under deres mange timer på fold, har de opstrøet rundbuehal tilrådighed :D

nåre, ja..... Jeg har dem hjemme på min gård ved Roskilde.


Lehmanns Lotus & Keltic MaCCoy

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nøjsomme heste..
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 20:50

Ja, det var måske ikke så præcist formuleret :)

 

Jeg tænker ikke kun på heste, der kan leve på en sten, men generelt heste, der ikke tåler græs ad libitum.

- Jeg har selv haft en, der skulle have mængder foder dagligt, men næsten ikke kunne kigge på et græsstrå uden at få puls i benene.

 

 

Grundlæggende synes, jeg vi har set et boom i forfangenheds og EMS heste gennem de sidste par år. Om det er klimaet eller noget helt andet, der ligger bag, ved jeg ikke. Jeg oplever bare, det i mange tilfælde er nødvendigt, at holde hest på en anden måde end for bare 20 år siden...

 

Om vi ender med at få opstaldere, eller bare har vores egne heste, ved jeg ikke.. Jeg ikke ligefrem at skulle leve af det. Men kan man skabe nogle gode rammer og få noget hyggeligt selskab i stalden, vil det være perfekt :)

 


Sagde Ladybird...

http://www.byens-traepleje.dk
- Fældning, beskæring & rådgivning. Speciale i træer tæt på bebyggelse. Danmarks nok flinkeste "Træmænd", der kører over hele Sjælland :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vandrefolde
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 13:41

Jeg må hellere starte med at sige: jeg kan ikke hjælpe i Kbh.

 

Dit indlæg er ret interessant, for jeg spørger lidt omvendt:

Når nu jeg har et skønt sted med 1,4 km vandrefolde og meget begrænset græs men derimod mange høstationer, hvor er så de heste, der kunne tænke sig at stå opstaldet hos mig??

 

Mine heste tåler heller ikke ret godt græs og jeg har derfor omlagt til vandrefolde og kunne godt tænke mig at dele med andre, da jeg har plads til det og egentlig gerne ville nøjes med en hest selv.

 

Læser om mange der har problemer som dine men tror at mange, som det også skrives, synes det er synd for hestene. I min optik er det synd for hesten at give den græs, hvis ikke det kan ske på kæmpe store magre helårsfolde, hvor hesten naturligt vil vandre.

 

Jeg har annonceret flere gange på fb, uden at kunne leje så meget som en plads ud. Der kan selvfølgelig være flere årsager feks. beliggenhed, ingen ridehal osv.

 

Uanset mine personlige forhold, så tror jeg at, det du efterspørger, bliver mere og mere udbredt og der er ingen tvivl om at det i særdeleshed passer til mindre ejendomme, hvor arealerne ikke er de største. Jeg har dog indtryk af af mange steder ved kbh. har optimeret på antal pladser frem for hestevelfærd og vi er da også nogen jyder, der synes det kunne være fedt med de opstaldningspriser her

 

Håber det lykkedes dig at finde et godt sted.


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 18:55

Denne her tråd blev jo ret spændende!!

 

At folk ikke vil stå hos dig i Odder forstår jeg jo ikke, med mindre du slet ikke har ridebane - jeg kræver ikke nødvendigvis ridehus, men en ordentlig bane må der være.

Du skal ikke drømme om at få Københavnerpriser - tænk på hvad der følger med af priser på grundskat og stråfoder! Det er megadyrt. Der er en grund til de høje priser! Vi andre drømmer totalt om Jyllandspriser!!

 

Jeg håber, I har ret i at det er den vej udviklingen går, for uanset hvorfor (og det undrer også mig en hel del) så er det den vej det går med mange heste....

 

Netop her i Københavnsområdet er der jo flere steder der har begrænset plads, så kunne vandrefolde jo være smart!! Men der er også mange steder der har rigtig mange heste, og så er det jo ikke smart.

Men vi er op til 25 hos os, og det går rigtig fint, det er blandet flok, hvilken da indimellem giver lidt bøvl, men sjældent. Jeg ved ikke hvor stort det kan gøres, hvor mange heste man kan være...

 

Nu ser jeg jo også kun hvad der står i annoncerne, og kun for det her område, der er jo mange der ikke annoncerer og endnu flere der er uden for min område. Det glæder mig at høre at de findes!


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 workshop
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 08:12

Jeg skal faktisk på en workshop her på lørdag omkring vandrefolde. Når sådan noget dukker op, må det jo også være fordi der er en vis interesse for emnet.

 

At flere og flere heste får problemer med græs KAN have noget at gøre med, dels at vi bruger bedre og bedre græs, som ikke helt passer til vore steppedyr, dels at vi har hestene på små matrikler, hvor de står og kogræsser i stedet for at vandre rundt for at finde føde.

 

Endelig er der nok ikke tvivl om, at når vi tager hestene fra marken om vinteren for at skåne græsset, så laver vi også nogle voldsomme foderskift, som de kan have svært ved at klare - især når de kommer tilbage på græsset.

 

Konceptet med Paddock Paradise/vandrefolde har været i DK i flere år, men har nok mest været udbredt blandt islænder folket.

 

Jeg har lavet min egen version, hvor jeg har ønsket at beholde boksene, skoene og dækkener til mine ride heste, samtidig med at jeg har dem gående ude 10-24 timer i døgnet, afhænig af årstiden. Det virker for mig og mine heste.

 

Jeg tror, at når det bliver mere udbredt, så vil vi finde mange 'grader' af konceptet - tilpasset vores matrikler, hestene og selvfølgelig også ejernes behov. Det behøver ikke at være sort eller hvidt og det skal nok komme. De fleste af os vil jo vore kæres heste det bedste

 

I kan nok høre at jeg brænder for emnet -sorry!


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 10:04
Det er i hvert fald ikke noget at undskylde for!

Hvad har du gjort i dit system for at undgå mudder?

Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mudder
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 10:29

Billede

 

Billede

 

Jeg har egentlig tidliger kun haft nævneværdig problemer med mudder omkring høstationerne - indtil i år, så det er begrænset, hvad jeg har gjort andre steder.

 

som du kan se ovefor har jeg forsøgt mig med sandkasser omkring høstationen og så lavet en kvashæk, for at fordele presset. Jeg har altid to stationer stående hver sted, så der ikke bliver uro og alle kan spise i fred. Det har fungeret fantastisk denne våde vinter, men er desværre en ret dyr løsning da der er dug og brædder for en formue. Det er heller ikke velegnet ved skrå arealer ol. Sandet i baggrunden er ridebane - ikke mudder løsning.


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 18:16

Maluna, det sted Sandra beskriver er Brydegården hvor jeg flyttede hen med Co




Cutters Magic Colours


Min bedste ven - min soulmate <3

 



R.I.P Kasino <3


R.I.P Bella <3



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 22:21
Ja Anita, det ved jeg da godt!! :) :) :)

Venligst Maluna


***


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 opstaldning
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 09:39
Jeg synes i skal komme derud :-D



Cutters Magic Colours


Min bedste ven - min soulmate <3

 



R.I.P Kasino <3


R.I.P Bella <3



0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 10:06

Dét lyder da som en god ide ;)

 

Dog er der ingen pladser i løsdrifterne. Pt heller ingen bokse ledige.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jordfold
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 13:12

Nu ved jeg ikke helt præcis hvor i KBH du har hesten opstaldet, men lidt længere nordpå er der efterhånden en del opstaldningssteder med ganske gode foldforhold, og også i mere end 2-4 timer.
Jeg stod for 4 år siden i Bregnerød (mellem Farum og Birkerød) på et lille sted med i alt 5 heste. Hestene kom i vinterhalvåret ud kl. 6 - 6.30 alle dage og ind igen omkring kl. 18-19 stykker alt efter vejret. Om sommeren gik de på græsfolde med adgang til jordfold med læskur, men det kan ikke have været noget særligt spændende græs for ingen af dem blev tromlefede, end ikke shetlænderen, den irske pony eller fjordhesten. Meget af tiden tilbragte de faktisk på jordfolden.

Vi flyttede i 2011 til Kærgården i Farum, hvor vi stadig står. Her kommer de ud mellem 6.30 og 7.30 og tidligst ind kl. 18 i vinterhalvåret. I foråret/start sommer går de ude fra 6.30 og 7.30 til 20-21 tiden, indtil de kommer på græs fuldtid. Vi har heldigvis også mulighed for jordfold, men skal så selv sørge for at hesten får wrap/hø, foder osv. i samarbejde med de andre med heste på jordfold.


Jeg har ikke haft helt samme problematik, som I andre, da min den ene er ren fuldblod. Han kan og må spise alt hvad han overhovedet har lyst til, idet hans stofskifte er så højt, at han stort ikke kan blive fed, forfangen eller lignende.

Jeg har tilgengæld hver sommer haft problemer med at holde vægten på ham når han har været på græs og har måtte fodre ham ved siden af med nøjagtig samme mængder, som han får hele vinteren - både af wrap og krybbefoder. Det har givet mig lidt grå hår gennem årene. Jeg har brugt hver eneste vinter på at fede ham så meget op at han kunne holde vægten bare nogenlunde på græs med foder og wrap ved siden af. Han har derfor måtte gå på alene-græsfold halvdelen af døgnet for at jeg kunne sikre mig at han fik sin wrap i fred, idet de resterende heste i flokken er nogle værre ædedolke og hurtigt ligner nogle med en tønde på tværs i maven.

For et år siden købte jeg min shetlænder tilbage. Jeg fandt hurtigt ud af han ikke længere kan tåle at stå for meget på græs. Han blev allerede i indgrænsningsperioden smællefed og han kom derfor ned i vores løsdrift på jordfold sammen med en anden lidt for nøjsom hest.
I septemer kom han retur op i stalden og kom på jordfold med sin sædvanlige foldkammerat. Desværre blev han i november måned meget let forfangen på højre forben. :( Han går derfor pt. på jord/sandfold alene ved siden af de andre.

 

Jeg har derfor besluttet mig at til sommer skal ingen af mine på græs. Shetlænderen kan ikke tåle det og fuldbloden får ikke indtaget nok.
Derfor kommer de til at stå på vores jordfolde oppe ved stalden, hvor jeg kan fodre dem præcis som jeg vil. :) Desværre er vores jordfolde ikke de største, men de er stort set mudderfri og det er ganske enkelt et kompromis om jeg vil have en alt for fed og forfangen pony og en alt for tynd fuldblod henover sommeren, eller om jeg vil tilpasse deres fodringsbehov så godt som jeg kan og så må de undvære lidt plads - og der har jeg altså valgt den sidste mulighed.
Mange vil nok tænke at det er en fuldstændig skæv kombination med de to - men tro mig, det har jeg tænkt over. ;)

De vil blive fodret med hø, måske en smule wrap til fuldbloden i en høkasse hvor shetlænderen ikke kan nå det, og så ellers deres almindelige krybbefoder. Jeg bor selv på gården og har derfor mulighed for selv at morgenfodre, eftermiddagsfodre, natfodre og give hø/wrap/halm som jeg lyster.
Muligheden for en nedbidt ukrudtsgræsfold er der også, men den vil jeg kun bruge et par timer om dagen.

 

Begge mine trives bedst med at stå i boks. De har begge behov for private-time, hvor de kan slappe af og spise i fred. De elsker at være ude, men de holder faktisk lige så meget af at komme i boks. :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldningsside
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 09:14

på Facebook, - opstaldning af heste med tendens til forfangenhed, ems mm.


Horselux forhandler i roskilde/kbh

www.minimule.dk - udstyr til de mindste, samt salg af foder.

 

6/7-06 - Min elskede ven igennem 12 år - Jeg sa ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider