Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Nogen, som er inde i de nye SU-regler?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 14:21

Hej.

 

Der findes jo mange forskellige folk med mange forskellige uddannelser herinde og derfor prøver jeg lige HN! :)

Sagen er den, at en god veninde af mig, er i problemer pga. SUs nye regler - den regel med, at man ikke må starte på for mange ungdomsuddannelser.

 

Hun har taget et HG grundforløb og vil nu gerne fortsætte med at læse til sundhedssekretær, som er en overbygning til HG.

Problemet er, at hun har haft startet på en del ungdomsuddannelser i mellemtiden, for det var meget svært for hende at vælge den rette. Det kan man argumentere for er rigtig dumt, men det er ikke sagen her. Nu har hun endelig fundet sin rette fold, men! SU vil ikke give hende mere.


Her kommer problemet: I følge SUs regler gælder en HG + en overbygning som én uddannelse. Det gælder ikke som en ny påbegyndt ungdomsuddannelse og hun burde derfor været SU-berettiget.

Min veninde kan ikke få SU, fordi SU fortæller hende, at hun har startet på mere end 5 ungdomsuddannelser i mellemtiden (det er regeringens nye max). Det har hun også - men ingen steder i reglerne har vi eller nogen SU-medarbejder kunnet finde den paragraf, hvor det står!

Kort fortalt: hvor er det sted i den nye SU-lovgivning, hvor der står, at man ikke må starte på mere end 5 ungdomsuddannelser mellem HGs grundforløb og en overbygning til denne HG?

 

Jeg håber, at I kan hjælpe - hun har både været på sin skoles SU-kontor, hos sin studievejleder og på selve SU-kontoret. Alle står fast, men ingen vil vise nogen paragraf! Kunne vi bare finde den...!

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 SU-reform
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 14:36

Er nu ikke så meget inde i det, men en google søgning og så fandt jeg måske noget.

www.retsinformation.dk/forms/ r0710.aspx?id=158626#Kap4

 

Kapitel 4, §13 og lidt derned af(noget siger mig at jeg ikke kan finde ud af hvordan man forklare hvor det står )

 

"2) at der ikke gives uddannelsesstøtte til

a) en ny ungdomsuddannelse, når den uddannelsessøgende har påbegyndt fem ungdomsuddannelser med uddannelsesstøtte, og

b) en ny gymnasial uddannelse, når den uddannelsessøgende tidligere har gennemført en gymnasial uddannelse."

 

Det er gældende fra 1. Januar 2015.

 

Håber det hjalp, ellers må det altså kunne findes derinde et sted!
Paragraffer er bare ikke lige mig.. Bliver skør i hovedet af dem


1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider