Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sadel - 2 cm for lang vs for kort sæde?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 20:17

Hej.

Er der ikke noget forum der hedder udstyr længere? :)

 

Nå, men håber i kan hjælpe. Jeg skal købe sadel til min gamle hoppe, så prisen må ikke være for høj. Jeg har fundet sadlen, men. Det er enten at sadlen passer til min rumpe og er lidt stor til partens rumpe og så 2 cm for lang. Eller, at sadlen er for lille til min rumpe, men passer til parten, hvis hun ikke vokser for meget ;) Så er den til gengæld "rigeligt kort" til hesten. Bum bum. Jeg mener selv med vægtfordeling og alting, at der er bedre med den er er en smule for lang? Men aner ikke noget om det.

Og nej, find en anden sadel er ikke muligt, når vi snakker ultra kort anlægsflade og begrænset budget på én gang. ;)

Jeg overvejer også at købe en af hver brugt, og så lade patten ride i den lille til dagligt. Jeg rider max en til to gange i ugen. Omvendt er det kun 2 cm og den lille spirrevip vil jo altså alligevel ikke lægge vægt helt bagtil. Jeg vil nok egentlig ikke heller... Hm... ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 anden sadel
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 20:31

jeg ville finde en anden. vi har haft en hvor sadlen også var omkring 2 cm for lang og hesten fik bragende øndt i ryggen hun blev heller ikke redet meget da hun var nytilredet så jeg ville finde en der passer hesten.


Hilsen Maria

 

***Frk-Maluie***

 

Gør livet til en fest,

rid islandsk hest.

 

I regn, slud, sne og blæst, har vi det alle bedst på en Islandsk hest!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 20:42

 

Ingen af delene - det gør intet godt for hestens ryg hverken at sadelen er for lang, eller måsen fylder for meget i sadelen.

Medmidre man altså har lyst til at ofre penge på fys mm. til hesten og de ridemæssige problemer der følger med en hest der har ondt

Derfor man skal være opmærksom på når man køber hest, at ens bagdel og hestens ryg/anlægsflade passer sammen, det glemmer folk bare ind imellem :).

Så jeg ville gå på jagt efter en anden - evt. få noget sadelmager indover, fortæl budgettet og se om det er muligt og finde en.

De kan ind imellem hjælpe også selvom man ikke har 10.000 kr til en sadel :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke en mulighed
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 20:53

Åh tro mig, vi har jagtet. ;) Det er den her en sadelmageren har anbefalet. Det er også den hun har haft tidligere, den her er bare i syntetisk, så størrelserne går i halve i stedet for hele, men stadig med en tomme mellem...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig en for lang sadel!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 15:25

Optimalt set - ingen af delene. Jeg vil nok være lidt hård og sige, at kan du ikke finde en sadel, som hesten kan bære, og som du også kan være i, så må du lade være med at ride hesten.

 

Nu ved jeg jo ikke, om din popo reelt er af en størrelse, så den kunne trænge til at blive et par kilo mindre, eller om din hest bare er lille og meget kort. Hvis det første er tilfældet, ville jeg købe den sadel, der passer hesten, og så selv gå i gang med at smide de kilo der skal til, så du også kan være i sadlen. Ellers må parten jo ride hesten, og du må nyde den fra jorden.

 

Er den lille sadel sådan virkelig alt for lille til din popo? Eller er sædet "bare" så lille, at du kun knap kan have en håndsbredde liggende i sædet bag dig? Du kan også overveje, om den sadel, du er blevet anbefalet, findes i en model, der er lidt fladere i sædet, det giver lige lidt ekstra plads i forhold til en sadel med dybt sæde. Knæstøtte kan som regel ændres, så en kombi eller springsadel kan i princippet godt modificeres til at fungere lidt bedre til dressurbrug.

 

Hvis du vælger at ride i en sadel, der er lige lille nok til dig, så vær meget obs på at sidde midt i sadlen, så vægten ikke bliver lagt ud på bagsvidslen. Det kan være godt at studere opstillingen i et spejl eller på billeder/video, så du kan finde ud af, hvordan du bedst får fordelt vægten på sadlens anlægsflade.

 

Super skønt at du er opmærksom på problematikken!!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hooooold da kæft...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 18:49

Jeg ville ønske, at i også turde smide jeres kommentarer afsted til alle de overvægtige kvinder der rent faktisk er herinde. For hold nu op i er hurtige til st konkludere, så hurtige at det gør mig lidt trist :(

 

Jeg har et BMI som ligger lige omkring undervægtig, så nej tak, jeg behøver ikke tabe mig. Finde mig en anden hest? Ja eller i kan læse det der står. ;) Min GAMLE hest...? Nej, jeg var sørme ikke opmærksom på anlægsflade da jeg fik hende som lille pige for 13-14 år siden. Det var der vidst de færreste der var, dengang?

 

Nå, jeg mener det ikke så hårdt, men synes i skulle have igen af samme skuffe ;) Hun har 42-43 cm i anlægsflade og jeg tror sadlen er forholdsvist flad. Det er fordi vi er nede i 15,5" at jeg ikke er sikker på om det går. 16" ved jeg gør... :) Men tak for hjælpen, jeg må se om jeg kan skaffe den lille og se, om det går!

1
4
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 08:57

Hvis du skal helt ned i 15-15'5 tommer tænker jeg på; Hvor høj og stor er den hest?

 

Få en sadelmager indover :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 20:27

En helt almindelig 1'er pony. Og ja, den kan sagtens bære mig vægtmæssigt, se forrige indlæg. ;)

Jeg tror faktisk at mange heste og ponyer har en meget kortere anlægsflade end deres ejere tror... Det kan jeg i hvert fald høre, når jeg har haft sadelmageren inde over. :) For det har jeg som sagt. ;) Men jeg er studerende og har 2 heste (og en masse andet ) så jeg hverken kan eller vil smide 5.000-10.000 efter en sadel til en gammel hest...

Som sagt kan hun også have den i 16", den passer perfekt til os begge, men det findes den ikke i, i syntet.

Jeg må ud og måle efter, hvor meget der egentlig er at gøre godt med og prøve hvordan den ligger. Måske er det i virkeligheden slet ikke et problem. :) Og duer det slet ikke, ja så må jeg hoste op med mere, men ikke før jeg ved, det ikke fungerer. Og nej, man ødelægger ikke ryggen, med vores niveau lige nu. Hun har, da jeg var ung og uerfaren, desværre gået meget med en helt håbløs sadel og det klarede det kære væsen endda også. Men nu ved jeg bedre og hun skal have det godt, på sine gamle dage.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor lang
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 21:54

Hvor lang er anlægsfladen på hesten?

Hvad med en Barefoot London str 0 jeg kan være i den og er en str 38-40 en bomløs må godt være en lille smule længere end en bom sadel ellers er der jo mulighed for at købe denne

tikarideudstyr.dk/4horses-soft- sadel

 

Min er meget kort

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 hvordan ser det ud?
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 22:44

Nogle heste kan godt bære en sadel som er 2 cm for lang - nogle kan ikke.

Selv om vi alle ønsker den ideelle verden så lykkedes det jo ikke altid.

Hvad føles bedst - kan du mærke forskel når du rider hende - kan parten?

Kan hesten??

 

En for kort sadel hvor du kommer til at sidde på bagsvitslen er i mine øjne værre end en god anlægsflade der er 2 cm for lang men hvor du sidder korrekt.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske du
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 08:37

Skal prøve at kigge efter brugt sadel på islænder markedet? Det er meget dressur agtige sadler, dog med knap så dybt sæde. Mange af dem er 17 tommer med en lille anlægsflade.

 

Vær dog obs på at de helt gamle islænder sadler er lavet med bagvægt,og ekstra vanger på bagvislen, så gå uden om dem.

 

Prøv evt. at kigge på denne islænder side, måske at der er noget du kan bruge www.joras.dk/annoncer/sadelSalg.asp

 

God sadel jagt :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider