Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Når hesten suger energien ud af en
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:03

Kender I det når hesten bare bliver ved med at finde et eller andet nyt at fejle?

Og man passer den og smider penge efter den og lige så snart et problem er ved at være løst, så opstår der et andet? Og man har allermest lyst til bare ikke at skulle have hest mere...

 

Jeg er SÅ træt af min hest for tiden, det startede med at hun havde muk i efteråret og det blev behandlet og holdt nede og så den 30. november står hun med blodforgiftning og den ene antibiotika kur må udskiftes med den anden og hævelsen falder og alt imens er mukken der stadig. Hesten får massør for at få løsnet op for de spændinger der er opstået under forløbet med blodforgiftning, og hun siger at den skal have sadelmager og det får den så, og jeg behandler stadig muk - det er nu starten af januar og jeg har passet min hest to gange om dagen on/off i over en måned... D. 2. januar vælger jeg at sætte min hest på boks, fordi mukken ikke vil dø og da den stadig ikke er væk får den dyrlæge d. 9. og ENDELIG begynder der at ske noget og mukken er nu endelig ved at dø - men dyret skal fortsat passes to gange om dagen og må ikke komme på fold pga. mudder.... Hun er lidt halt, men med den mængde muk hun har og fordi hun står inde hele dagen så tænker jeg det er fra spændinger (som hun også har), men nej, jeg opdager i dag af hun har ikke bare én, men TO hovbylder - en i hver hov. Det er så langt ude at jeg kan se dem, men har altså ikke været så opmærksom på hovene på det sidste pga alt det andet... SÅ skulle man tro at smeden ville være til at få fat i, men nej - SUK!

 

Jeg har nu haft syg hest i halvanden måned, jeg skal til eksamen på onsdag og jeg har mist lyst til at sige F*CK IT og løbe min vej... Hvad gør I andre når det bare bliver ved og ved?

Det eneste gode er at min økonomi er rimeligt god, så den vælter ikke...

 

Jeg ved godt at halvanden måned ikke er et super langt sygdomsforløb, men hvis det bare var én ting som skulle behandles, så ville det være til at have med at gøre, men det er hele tiden noget nyt :/

 

Tak til dem som nåede til enden af mit selvmedlidenheds-indlæg...


Sagde Johanna

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg havde heste
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 13:18

Jeg havde heste men nu er de blevet til flodheste. Jeg havde løsdriftheste, som jeg måtte finde tørvejr til inde i den lille stald jeg har, 2 i samme boks må det gøre det til. Havde ikke kalkuleret med en vinter med strøelse og nu er det ud og indtrækning samt udmugning. Og jeg får ikke redet.

 

har stået med skadet hest så kan godt følge dig. God bedring til din hest



1
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum..
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 14:05

Lyder som mit forløb.. Bortset fra at det har varet meget længere og at jeg i øvrigt er studerende og har en meget stram økonomi i forvejen -.-

 

Har pt. en hest der har stået med voldsom muk siden august/september, på trods af intens daglig behandling, flere dyrlægebesøg, fodertilskud, afprøvning af et utal af behandlinger m.m.

Undervejs fik han også ravet skab til sig, som gør muk-infektionen endnu værre og sværere at komme af med. Det behandler vi også for.

 

Dette skete imens han stod stille efter en foldskade (seneskade). Seneskaden er han efterhånden helt kommet sig over, men han er halt on/off pga det voldsomme muk.

 

I øvrigt blev han i sommers sparket så hårdt i hovedet, at han gik i jorden og jeg troede han døde (så det ske), det klarede han sig heldigvis godt igennem! Men ingen tvivl om at det har forårsaget nogle traumer fysisk også.

 

I sommers var han ellers lige kommet sig ovenpå den lange periode hvor vi har kæmpet en indædt kamp for at komme hans orm til livs...

 

 

Og så er jeg ellers endda sådan en der går op i fodring og tilskud og ja... Men nej, vi har godt nok haft et møgår helbredsmæssigt. Og kæmper stadig. Og det er godt nok sjældent sjovt at være hesteejer for tiden :( HAr en hest der synes det er øv når jeg kommer, fordi det jeg skal lave med ham involverer smerte (behandling af de stakkels ben). Det skærer voldsomt i hjertet. Voldsomt!!

Håber sådan at hans immunforsvar snart får lov at komme sig igen - ordentligt! Så han ikke skal blive angrebet af noget nyt igen, bare fordi han ligger ned helbredsmæssigt og derfor tager imod alt. :(

 




- Julie med Milagro <3

(Mimira - altid i hjertet gemt)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 16:20

Da min hest var som sygest, og alting gik op i forbindingsskift, bekymring, fyldne net, tjekke hvor halt hun var osv osv lånte jeg en dag en hest og red en ukompliseret 1,5 timer lang skovtur helt alene og det var en vidunderlig gave, som stadig gør mig helt rørt den dag i dag.

Jeg kom i tanke om hvorfor det lige er jeg har hest... for på det tidspunkt var jeg ved at have glemt det...

 

Jeg forstår dig godt, man kan have lyst til at skrige og løbe lang væk.... Hvis man dog bare have kræfter til at løbe...

 

Kram til dig, du skal nok komme ud på den anden side!


Venligst Maluna


***


 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Æv, æv og atter æv
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 19:19

Til tider suger de både penge og energi ud af en!

 

Efter flere års kamp mod bronkitis, allergi og blindhed måtte jeg for snart 2 år siden sige farvel til min soulmate, Safir.

 

Derefter realiserede jeg min helt store drøm: Quiet! 4 års dansk varmblod med springafstamning. Kun lige tilredet og altså lige til at gå igang med og forme som JEG ville. Hun blev langsomt trænet op og det var jo fantastisk! Hun fyldte 5 og den sommer var der planlagt kåring, ridekåring og stille og roligt nogle små stævnestarter.

 

Så gik det bare galt. Hun blev halt og jeg fik selvfølgelig dyrlæge ud. Her står vi 8 måneder senere og hesten er stadig halt. Min dyrlæge har opgivet hende og vi forsøgte før jul at få forsikringen til at godkende hende som uanvedelig, men det vil de ikke. Hun skal som MINIMUM stå til midt i marts og jeg er så træt... Jeg orker det ikke! Jeg orker ikke at se hende stå og rådne op ude på folden eller at have dårlig samvittighed over at hun står og venter ved leddet selv efter jeg har haft hende inde og strigle og hygge. Jeg vil bare gerne videre og jeg vil bare gerne ride Dumme hest og dumme forsikring og en masse øv! Når det hele engang er overstået ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Om jeg tør prøve igen!

 

Det koster energi og det koster oceaner af penge når der oveni opstaldning, smed og foder kommer den ene dyrlæge regning efter den anden! ØV

 

Så jeg kender det udemærket godt, når man bare ikke orker mere.


Talle med sine to tøser, Sisse og lille Q


R.I.P. Fønix 25. november 2009 og Safir den 4 april 2013 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestelivet er fantastisk
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 21:57

og der er op og nedture - kender godt det med at skulle i stald 2 gange dagligt....

Min egen i boksro:

Billede

 

Men vi kom ud på den anden side - og hesten kan nu fejre at det er 1 år siden vi sad på ryggen af hende igen :) efter godt et års pause startende med ½ års HELT ro.... suuuukkk - men bagefter er det det hele værd :)

 

 

Og ja som Maluna skriver - lån en hest - det gjorde jeg også - så fik en ridetur fra tid til anden

Låne Maximus:)

Billede

- det var fantastisk og mindede mig om hvorfor det var jeg bøvlede med alt det boksro :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 ja....
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 00:37

Jeg havde engang en hoppe, der fejlede alle mulige mærkelige småting. Muk, hævet gammelt arvæt, underlig bule på ryggen, vorter og jeg-ska-gi-dig. Småting og småting og småting, og det var min første hest, så det var dæleme dyrt i dyrlæger der kom ud og bad mig om at se tiden an.

 

Så flyttede jeg hesten til en ny stald, og hun holdt op med at fejle alt muligt. Her gik det op for mig, at det foder, som den nye stald brugte som fuldfoder, var det samme foder, der i den gamle stald blev brugt som tilskudsfoder. Om det kun var det ved jeg jo naturligvis ikke, men det er da et bud at tage et kig på foderet :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 14:56

Tak til alle jer som skriver :D Især jer, som minder mig om at det kunne være meget værre :)

 

At låne en anden hest har jeg bare ikke tid til lige nu - læser til eksamen når jeg kan finde overskuddet, men når jeg har været oppe til den, kan det være jeg låner en af de andre i stalden, hvis Victoria ikke er ved at være klar...

 

Nu håber jeg bare smeden kommer i morgen og ordner hende, så helingsprocessen kan begynde i hovene... Så tror jeg at jeg kigger på foderet bagefter, selvom hun bør være dækket ind mht. vitaminer og får massere af grovfoder...


Sagde Johanna

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 13:11
Har været syg i halvandet år. Symptomer som min dyrlæge aldrig har set før. Store sår på mulen om sommeren og sår ved fortænder, gummer og lader inde i munden. Vi tog prøve og lavede udlukningsmetode på alt. Der blev sendt billeder til eksperter i Sverige og England og de havde heller aldrig set lignende. Så halvandet år, hvor man ikke engang aner hvad hesten fejler og alle forsøg på behandlinger slår fejl. Jeg blev enig med mig selv om at det ikke kunne blive ved, så jeg begyndte seriøst at overvej aflivning. Men syntes også så længe jeg kunne finde penge, fortjente han at jeg prøvede alt. Så han fik sidste chance med en alternativ behandler. Resultatet var forgiftning over længere tid. Han kørte på 50% nu er han så på en behandling der tydeligvis virker, men da jeg er begyndt at trappe medicinen af ham, har han fået feber og hæver i benene med det samme han kommer på boks og stå stille. Så nu må jeg flytter ham (har ham ellers stående hjemme) for der er bare noget derude på de folde han ikke kan tåle. Det er pisse hårdt, men så længe du ved der er noget at gøre og ved det kan blive godt igen, så fat mod. Vi har nok alle nogle træle perioder til tider, selvom vi elsker vores heste :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender det.....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 14:23

meeeeeeen bare fra mig selv. Jeg kunne skrive en to år lang afhandling om hvad jeg har fejlet af højst mærkværdige og IKKE relaterede sygdomme. Alt er poppet ud af det blå. Jeg har altid været et aktivt menneske med masser af motion og frisk luft med hest og jagt. Alligevel kan man blive trukket gennem sølet at pisse irriterende langvarige forløb af dårlig dit eller dat??? Jeg ved godt det ikke hjælper med din hest Men kender godt følelsen af at noget bare aldrig tager EN @!#$ ENDE, grimt udtryk Lotte, men sandt. Din hest skal nok komme ud på den anden side, den er bare hårdt ramt af en møg vinter med pladder i så store mængder at det burde forbydes ved lov. Op med dit humør og klap dig selv på skulderen for dit ihærdige arbejde. Snart kommer frosten og det burde hjælpe på din hests muk... Hovbylder er så noget andet, men de skal også nok hele op igen. Mange tanker herfra og op med humøret.


Jack Russelterrier til avlstjeneste

Stambogsført i DJRTK.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh ja.. mit helvedes hesteår.
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 13:04

Første år her på gården efterlod en opstalder kværke og hele min flok blev ramt. Netop som det var borte og god tid var gået kom det igen.

 

Jeg endte med at miste en på kværken og se-det-an, da den hævede op i svælget og fik "kværke fornemmelse". Hun blev akut aflivet en lørdag aften.

 

Billede

 

Billede

 

Efterfølgende blev min nye fede vallak (som jeg netop havede slanket max) igen forfangen og han havde det ikke optimalt selv på selv smertestillende, at jeg besluttede aflivning. En længere historie, men beslutningen var næsten umulig at tage, men den rigtige.

 

Dengang skrev jeg:

" Han havde en dag efter sit hjerte. Masser af mad, æbler og især græs uden mundkurv og begrænsninger, masser af kvalitetstid med Rumba, som var hans ultimative ven, og hygge og fik jeg sagt mad? En dag/et liv jeg ikke ville have kunne give ham, hvis han skulle have kæmpet videre for så var han blevet endnu mere syg. Tak til dem som har støttet mig i beslutningen og processen. Det var det helt rigtige for Hannibal. Jeg savner ham bare helt vildt.

Hannibal blev i går aflivet på baggrund af en meget svær beslutning. I en sådan situation, skal man virkelig gøre sig mand/kvinde nok til at bevise man er værdig til at have dyr. Hannibal havde drejet hovben og gentagende gange tilbagefald af forfangenhed, på trods af at han nu var i smuk huld. Han blev aflivet, imens han havde sin glæde og værdighed tilbage, men han var på smertestillende, så han så bedre ud, end det reelt var.

Øv jeg savner ham."

 

Hannibal:

Billede

 

Billede

 

Billede

 

En aften ringer naboen og spørger om det er meningen at der skal ligge en død hest på folden.

kl. ml. 14.30-15 var der absolut intet med hende eller flokken. 17.45 lå hun død på folden. formodet hjertefejl.

 

Fiona:

Billede

 

Billede

 

Billede

 


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider