Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Grovfodersystemer tjener sig hurtigt ind
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 16:45
Indsat fra nyheden Grovfodersystemer tjener sig hurtigt ind:

Fodersystemer til grovfoder, er en rigtig god ide, hvis du vil spare på grovfoderbudgettet, og det vil hurtigt tjene sig selv ind, afslører en ny amerikansk undersøgelse.

 

Grovfoder på foldene

Hvis du er blandt de ansvarlige hesteejere, der i vinterhalvåret, hvor markerne ligger triste hen, fodrer hestene med grovfoder på folden, så er der rigtig mange penge at spare, hvis du benytter et fodersystem til grovfoderet i stedet for at udlægge grovfoderet på jorden. Faktisk har et grovfoderstativ hurtigt tjent sig ind, når man betragter reduktionen i foderspild, i forhold til etableringsomkostningerne, til trods for at mange færdigkøbte fodersystemer typisk koster mange tusinde kroner at anskaffe.

 

Systemerne effektivitet

En amerikansk undersøgelse har set på, hvor effektive systemer til udfodring af grovfoder, er i forhold til blot at lægge grovfoderet på jorden. Resultatet viste - måske ikke overraskende - at det reducerede spildet ganske betragteligt - faktisk så meget, at grovfodersystemet kunne tjene sig selv ind på blot et år. Det er naturligvis vanskeligt umiddelbart at sammenligne med danske tal, og vil både afhænge af den generelle pris på grovfoder, og på de mængder foder, der er tale om, samt anskaffelsessummen på det system man indkøber til udfodring af grovfoderet. Alligevel er det at forvente, at der på sigt er rigtig mange penge at spare.

 

Ringe spild

Den amerikanske undersøgelse viste, at spildet, ved udfordring af grovfoder på jorden udgjorde omkring 13 %, mens spildet ved brug af et grovfodersystem, kunne reduceres helt ned til 1%, afhængig af systemet, der blev anvendt. Det er hermed en potentiel stor post på foderbudgettet, der kan opnås besparelser på, når der forekommer så stort et spild af grovfoder, hvis man ikke benytter anden metode, end at udfodre på jorden. Konklusionen på forskernes regnestykke, blev imidlertid så overbevisende, at samtlige typer af de udfodringssystemer, der blev testet i forsøget, ville tjene sig selv ind på blot et år!

 

Upåagtet hvilket system der blev anvendt fx. høhæk eller hus, en kurv, og et foderstativ med skrå tremmer ' en såkaldt 'Slant feeder', viste overbevisende resultater. 'Slant feederen, havde den mindste spildprocent, og vil tjene sig hurtigt ind sig hurtigt ind, til trods for den indledningsvise store investering til indkøb af foderbeholderen.

 

Hestens indtag af grovfoder

Valget af udfodringssystem har også konsekvens for hestens indtag af grovfoder. Når der blev udfordret med de samme mængder hø, og som følge af, at der ved visse metoder opstod et stort spild, fik dette konsekvenser for hestenes kropskondition. Hestene tabte sig i snit 3 kg i gennemsnit, når de fik foderet i foderstativet med de skrå tremmer (slant feederen). De tabte sig 7 kg, når der blev brugt en hø hæk, og 11 kg, når de blot fik deres foder fra jorden.

 

Hestenes estimerede indtag af grovfoder var på ca. 2,4 % af kropsvægten ved udfodring i kurve og og 2,2 % ved udfodringer i systemer af høhæktypen 'Slant Feeder', ved ad libitum adgang til grovfoder.

 

Fodersystemer betaler sig

Sammenfattende konkluderede forskerne, at fodersystemener hurtigt tjener sig ind, uanset type. De vil som regel have tjent sig selv ind indenfor et år, som følge af reduktionen i grovfoderspildet, der varierede fra blot 1% for de mest effektive fodringssystemer til 13%, når der intet fodersystem blev anvendt. Er der tale om høje eller stigende grovfoderpriser, vil indtjeningen naturligvis gå endnu hurtigere. Det kan derfor varmt anbefales, at benytte et fodersystem, hvis du fodrer dine heste med grovfoder på foldene, hvilket er god kutume i de måneder hvor græsset ikke er i vækst, eller hestene går på jordfold uden adgang til græsning. Desuden har det den fordel, at der bliver mindre ikke brugbart grovfoder der havner på jorden eller bliver skidt i og herefter skal bortskaffes, tillige med at det giver nogle pænere og mere ryddelige omgivelser. Det er vel heller ikke at foragte!

 

Studiet er publiceret i Journal of Equine Veterinary Science, og efterfølgende publiceret online i den videnskabelige database PLoS ONE.

 

Kilde: A.M. Grev, E.C. Glunk, M.R. Hathaway, W.F. Lazarus, K.L. Martinson. The effect of small square-bale feeder design on hay waste and economics during outdoor feeding of adult horses DOI: dx.doi.org/10.1016/ j.jevs.2014.09.004

 

 

 

Billede

 

 

En såkaldt 'slant feeder', det fodersystem, der gav det mindste spild af de testede systemer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug et traktordæk
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 18:50

Mit 'grovfodersystem' består af et udtjent traktordæk. Det er super-effektivt, sikkert og - ikke mindst - gratis :)


Bedste hilsner Maj-Britt

0
1
Svar på denne tråd
 
 Da jeg...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 20:07

... havde hest opstaldet hvor vi brugte traktortæk, kunne jeg også se at det var bedre end at lægge høet på jorden - der var mindre spild.

Men der lå dog stadig noget tilbage på bunden, og det nederste kunne nemt blive så hestene ikke ville spise det. Når vi flyttede dækket var der absolut nogle portioner hø der var gået tabt (ikke meget - men noget) - og der måtte også jævnligt fjernes det der var endt inde i dækket, hvor det var blevet vådt og ulækkert.

 

Derudover kan jeg ikke HELT lade være med at tænke på hvilke stoffer hesten får i sig ved at spise af et traktordæk - det er jo ikke ligefrem lavet til at komme i kontakt med fødevarer??

Skulle jeg selv lave en billig løsning ville jeg nok vælge et betonrør - der er ikke så mange kanter der kan komme nasset hø ind i - og hvis man så lægger fliser under, er det også til at holde rent der (det kan man selvfølgelig også med traktordækket). Og så FOREKOMMER det mig bare noget mindre sundhedsskadeligt.

 

 

Hvor jeg og hesten bor nu, er der rigtige høstativer - og det fungerer fremragende. Høet kommer i slowfeedernet i stativerne (til løsdriftshestene) - og det er absolut minimalt hvad der er af spild - om noget. Ved avlshopperne, der kun er ude i dagtimerne, er høet ikke i net - der tabes der måske en smule. Men igen, det er så lidt at det ikke er værd at regne med.

 

Så et rigtigt stativ (måske hjemmebygget) og net, vil da helt klart være min ønskeløsning, når jeg engang selv skal indrette fold.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dæk...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 20:16

Her er et link der kort skriver om kemi i bildæk - jeg forestiller mig ikke at traktordækkene er mindre usunde

 

www.forbrugerkemi.dk/kemi-i-din- hverdag/hjemmet/garagen-og-skuret/ bilen/daek-til-bilen/fakta-om-daek- til-bilen

 

Så jo mere jeg tænker over det des mindre godt synes jeg det er at servere foder i det. (og selvfølgelig slet ikke til avlsheste)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 traktordæk..
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 06:24

jeg bruger traktordæk og har enda lige fået to "nye" da den ene traktor fik nye dæk på.

 

Jeg stiller dem på højkant og ruller dem en omgang, så alt der ligger inde i kanten ryger ud. Flytter dem flere gange om måneden på den måde.

I vinter/regnperioder, lægges wrappen ind midt i læskurene på halmen. Men nu har jeg jo også selv egen høst af wrap og har rigeligt, så mine må gerne svine lidt med deres mad og spild er ok.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 næsten logik
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 10:11

det er jo nærmest logik.. når man fodrer fra jorden så vader hestene i det, skider i det osv. og så vil de jo ikke spise det..

her har min løsning været:

Billede

afsavede palletanke, den ene har så to stænger over, da jeg har to heste der ELSKER at kaste foderet op og ud på jorden = spild..

Jeg har hørt en del om dæk, også at der kan være små splinter i og derfor ønsker jeg ikke bruge dette..

Jeg har også prøvet med trærammer.. men dem ødelagde hestene konstant og æder dem..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 10:18

Jeg har sådan en foderhæk, og er meget glad for den

 

Billede

 


Spændende føl ventes i 2015; Franziskus/Heslegård's Louis, For Romance/De Noir og Everdale/Stedinger

www.stutterikrone.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 ikke rentabelt hos mig
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 10:29

jeg giver mine heste en bigballe halm ud på folden- købes til ca 300 kr (big ikke minibig)

Hele ballen placeres på folden, der gives ikke små daglige portioner

bruger 2 om året. det der bliver grimt/råddent grabbes op med traktoren og køres på genbrugspladsen.

 

pris pr år: 600 dkk + lidt tid

 

Et halm opbevarings ting koster ca 10.000 kr, så er det overdækket.

 

Ergo kan vi købe og kassere rigtig mange halmballer før det er tjent hjem.

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Intet spild her...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 12:06

Med mindre jeg overlæsser mit traktordæk, så er der intet spild. Jeg har ikke oplevet 'splinter' af dækket, det er lige så fint som da jeg fik det.

 

Betonrør kan da også fint bruges, men fordelen ved traktordækket (hvis man kan leve med kemien) er, at de er nemme at rengøre, som Inger også skriver. Desuden er de nemme at flytte når hestene har trådt jorden godt op omkring deres foderplads.

 

Løsningen med en 'oversavet' vandtank ser også fin ud. Lurer på om bunden er bevaret? I så fald må det da give en del 'slam' i bunden efter heftige regnvejrsdage?


Bedste hilsner Maj-Britt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil have et traktordæk
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 14:08

Jeg mener jeg ville, have et traktordæk.

 

Så så jeg dette link et sted på hn:

www.dailymail.co.uk/news/article- 2024460/Thats-pony-trapped- Unfortunate-animal-cut-free-getting- trapped-inside-tractor-tyre.html

 

Resultatet blev at traktordækket blev afbestilt.

 

I stedet har jeg bygget en træ kasse på en palle og det fungere fint.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 stativer
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 14:23

Jeg ville slet ikke turde at bruge det stativ som der er billed af, ville være noget så nervøs for at hesten sidder fast med hovedet, især da jeg havde som netop sad fast i sådan en som Rene viser, hesten fik endda flyttet rundt på den inden hun slap fri.


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er enig...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 14:42

med Karina i, at rentabiliteten er svær at få øje på, med mindre der er tale om relativt store hestehold....

 

Beregningerne anslår, at spildet kan reduceres fra 13 ned til 1 % - dvs. en besparelse på ca. 10 % af den udfodrede mængde.

 

Jeg har endnu til gode at se en foderhæk til under 5000,- kr., hvilket er mere end mit samlede årlige grovfoderbudget; det ligger vel på ca. 4000,- kr.

 

Størsteparten af det gives i boksene om natten, men lad os nu sige, at jeg lægger for 2000,- kr. på folden; hvis jeg investerer i markedets billigste foderhæk, vil jeg spare 200,- kr. om året, så den vil ha' tjent sig hjem om ca. 25 år...

 

Ikke dermed sagt, at jeg ikke kan se fordele ved en foderhæk - men det er næppe økonomien, der er den afgørende faktor for de mindre hestehold.

 

Dorte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis min hest...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 15:02

... stod i boks om natten og fik sit hø derinde, ville jeg måske heller ikke finde god hø-servering på folden vigtig. Og er det halm man giver, kan jeg sagtens se at det koster mindre at acceptere noget spild end at købe et dyrt stativ til det. Og der tror jeg også at hestene har stor glæde af at have bunken af halm at stå i

 

Men min hest er i løsdrift - han får ALT sit hø derude - og så kan det godt betale sig at begrænse spildet - både med net og et gedigent stativ. Halmen får han inde i løsdriften, som strøelse.

 

Jeg har også tidligere set billedet af ponyen i traktordækket - men lige DEN situation ville jeg nu ikke frygte med store heste - der begrænser fysikken lidt deres mulighed for at sidde fast der (håber jeg). Men jeg ser nu stadig et betonrør som sikrere - og mindre usundt.

Palletanken er også en supergod ide - og er jo nem at flytte.

Den kræver blot at man borer nogle huller i bunden så vandet kan komme ud - men det er jo også næsten det mindste, når man alligevel skal save den over så den bliver den rette højde :)

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen, selv om...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 15:19

jeg gav alt grovfoderet på folden, ville det med et årligt grovfoderbudget på 4000,- kr. stadig tage mig 12-13 år at spare 5000,- kr, hvis spildet ikke udgør mere end 10 % af det udfodrede....

 

Jeg skal dog tilføje, at jeg har overvejet løsninger i retning af den viste palletank - ud over at den ligger i et noget mere fornuftigt prisleje, ser jeg det som en fordel at den er relativt let at flytte; jeg plejer nemlig at flytte rundt på "foderpladsen" for at undgå mudder og optrampning rundt om.

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer jo...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 15:58

... HELT sikkert også an på hesteholdets størrelse hvad der kan betale sig.

 

I Baloos løsdrift guffer de 2 bigballer i sig om ugen. Dvs. knap 70 baller på en sæson på 8 måneder.

Koster de 300 kr stykket (og det er vist lavt sat) så har vi et forbrug på 21000 bare i den ene løsdrift. (der er lidt færre heste i den anden og på hoppefolden, hvor der også er stativ)

 

På hvis der med det er sparet 10% siger det jo sig selv at høstativet er betalt på få år. De stativer vi har er 5 år gamle og ser ud som nye - ingen skader eller slid. Så de holder mange år endnu - og HAR tjent sig ind :)

Det med at de er lette at flytte er også en vigtig faktor. Det synes jeg ikke at traktordækket var hvor Baloo boede før - men nuværende høstativ tager det et par minutter at flytte til en tør plads, når der er trampet op. Ligesom det også ville med en palletank :)

 

God ide. i øvrigt, at lade plastdelen blive i palletanken. På mit tidligere opstaldningssted, talte vi også om en palletank som høopbevaring - men var bange for at hestene ville kunne få et ben igennem og enten komme til skade - eller hive sko af. Med plastdelen i, er den risiko meget mindre.

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Præcis, Lisbeth....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 16:04

jeg skrev netop også som det første: rentabiliteten er svær at få øje på, med mindre der er tale om relativt store hestehold....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider