Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Nytårskrudt
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 11:22

Jeg har brug for lidt inputs fra forskellige, og hvad er bedre end at spørge her.

Sagen er den at vi bor på landet, men med en del naboer ret tæt på alligevel. Vores ponyer går stadig ude 24/7, da vi har sat læskur op til dem. De nyder det, og deres pels er super lækker.

 

Nu nærmer julen sig, og det gør nytåret også. Min tanke er at fra weekenden inden jul og til weekenden efter nytår, skal ponyerne og være på stald i de mørke timer. Det af hensyn til frygten for nytårskrudt skræmmer dem, så de går i hegnet eller andet.

 

Vi har nogle krudt"gale" naboer på den ene side, som ikke er så gode til at tgae hensyn - end ikke når jeg andre år har haft hestene på stald. De har endda formået at være ligeglade med at jeg henvendte mig til dem, da jeg var ved at trække hestene på stald og de fyrede kanonslag af. De fortsatte selvom jeg venligt bad dem vente bare 5 min.

 

Det giver nogle udfordringer med dyr og nytårskrudt, og vi skal jo allesammen være her - også naboerne og deres krudt.

 

Det er jo sådan at loven for fyrværkeri i år er ændret til at man må skyde ganske få dage. Nemlig fra den 27. december og til den 1. januar. Allerede fra den 15. december kan man købe fyrværkeri, så mon dog det overholdes helt.

 

Jeg har tidligere år overvejet at skrive en flyer til omdeling hos de nærmeste naboer. En flyer med et ønske om at man vil tage hensyn til vores dyr, og holde den lovpligtige afstand. Hvert år er det blevet ved tanken, men hver nytårsaften, har jeg fortrudt, at jeg ikke gjorde det.

 

I år tænker jeg så de samme tanker igen. Dog med udvidelse med citat og link til fyrværkeriloven. Samt med oplysning om i hvilken periode vores ponyer kommer på stald samt i hvilket tidsrum de er ude.

Min hensigt er at skåne vores dyr en smule, og undgå at der sker skader, hvis der bliver fyret af mens de går ude og samtidig vise respekt for at man ønsker at fyre krudt af. Men jeg frygter også at naboerne vil tage ilde imod min besked.

 

Hvad tænker I?


Ll. Kragelund Shetlandsponyer

 

Følg os på facebook - klik her
www.lillekragelund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 14:42

... at hvis det var noget jeg bekymrede mig over hvert år, og at jeg hvert år fortrød at jeg IKKE havde skrevet rundt til naboerne, så ville jeg nok gøre det.

Jeg ville nok ikke begynde med at henvise til lovgivning (andet end med afstande) - og ville veje hvert ord på en guldvægt før afsendelse.

Jeg kunne nok godt finde på at lave en portion hjemmebag og sende en lille julehilsen fra mig og ponyerne med en venlig bøn om nytårshensyn. Er der kun få naboer ville jeg tale med hver enkelt frem for at skrive - det skrevne ord kan alt for let misforstås.

 

 

Men hvordan oplever du at dine ponyer reagerer på fyrværkeriet?

Nu er heste jo forskellige - men hvor jeg bor (gård lige op ad mellemstor by med MEGET fyrværkeri) oplever jeg at hestene bare står og lytter opmærksomt. Vi sørger for at have lyset tændt i stalden og ofte lidt musik på.

Løsdriftshestene vil IKKE ind i stalden, de virker trygge og interesserede i hvad der sker når de er på foldene - og står også og spiser hø - men kommer der en ind i løsdriften, styrter den ud igen når der kommer en raket.

De seneste 4 år har jeg tilbragt omkring en timestid i stalden hver nytårsaften - fra midnat og til kl 01 hvor fyrværkeriet er værst - og jeg har kun oplevet en hest der var direkte bange.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 23:05

jeg er af den mening at vi som hestejeren skal/bør være den som har ansvaret for dyrene. dermed syntes jeg ikke at man skal have heste ude i den mørke halvdel af døgnet, hvis de er bange. så skal de ind, både af hensyn til egen sikkerhed men også for andres sikkerhed hvis de render igennem hegnet. Man kan ikke regne med at andre skal tage hensyn til ens dyr, og slet ikke lige nytårsaften hvor der ryder meget sprut indenbords.

 

personligt har jeg selv boet med hestene i mindre byer, hvor folk slet ikke tog hensyn til at der stod heste i baghaven. mine kom ind før det blev mørkt i den periode.

ja man kan forsøge at snakke med sine naboer, men problemet er nok også mest folks gæster, som af gode grunde ikke ved at der er dyr i området.

 

og jeg har et styks bange hest, faktisk to som ikke kan lide heksehyl. jeg valgte sidste år at give dem begge dr bach nødhjælp allerede fra dagen før. Jeg endte med to sovende heste som slet ikke gad at regagere på noget som helst nytårs aften.

 

i år er jeg så flyttet på landet - og her er der ingen som bruger penge på sådan noget pjat. Men mine er stadig på stald inden det bliver mørkt



1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider