Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad er din mening om SU-lån?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 23:26

Hej HN,

 

Som overskriften siger, hvad er din holdning om SU-lån? Har du selv taget et? Hvorfor, hvorfor ikke?


- Sascha & Fame <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 23:29

Jeg synes det er ærgerligt at studerende skal låne for bare at have en nogenlunde indkomst, når vi ser på andre grupper af samfundet som får et højere beløb "foræret" uden at yde en indsats.

6
9
Svar på denne tråd
 
 Jeg kære..
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 23:41

Jeg køre su lån og har jeg gjort i et år nu.... Dybt dybt frustrerende men når man ikke kan have et arbejde pga sygdom så det konsekvensen... Jeg hader det.... Men ser det som en investering i min fremtid....


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

2
0
Svar på denne tråd
 
 Maya...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 23:57

Nu ved jeg ikke hvad du fejler, men har du undersøgt muligheden for handicaptillæg?

Det er ikke helt nemt at få (jeg fik afslag, og jeg har leddegigt som har betydet at arbejde + studie ikke kunne lade sig gøre), men altefter sygdom, kan det være det er en mulighed for dig.

 

Generelt synes jeg SU-lån er ganske genialt -man kan ikke låne penge ret meget billigere. Og SU er jo netop ikke baseret på at man lever af SU alene, meningen er jo at man osse arbejder ved siden af studiet, så er man sund og rask, er SU-lån lidt en luksus, men normalt ikke strengt nødvendigt, eller om ikke andet, ikke nødvendigt under hele studiet



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 00:42

Jeg synes det er en rigtig god mulighed for studerende.

SU'en er lavet som en hjælp, ikke noget man skal leve 100% af. Men vi ved vidst alle hvordan det er: nogle studier kræver alt for meget tid, således at der kun er meget lidt tid til at tjene penge ved siden af.

Oven i hatten er det meget svært at finde job som ufaglært (de fleste studerende har jo ikke andet end en gymnasiel uddannelse; ikke ligefrem nemt at få et job med).

 

Så jeg synes bestemt SU-lån er en vigtig mulighed, når nu omstændighederne er som de er.

Det er med til, at også dem fra trængere kår har mulighed for at tage en uddannelse, hvis familien ikke kan hjælpe til, hvis man pludselig står og skal købe bøger for 5.000 kr til det kommende semester.

 

Jeg har heldigvis ikke selv et SU-lån. Jeg har en opsparing i bagagen fordi jeg har arbejdet i mit sabbatår, og fordi min mormor for en stund siden solgte sit hus, efter min morfar døde. Os 3 børnebørn fik en slat af de penge, for at hjælpe med vores uddannelse.

Jeg klarer mig stort set for min SU + mine to små jobs ved siden af studiet, men når det brænder på kan jeg tage af denne opsparing, og det er en uendelig lettelse.

 

Langt fra alle studerende er så priviligerede, og derfor er SU-lån (og SU'en i det hele taget!) et meget vigtigt element i den danske velfærdsstat.

Uddannelse skal være til alle, uanset økonomisk baggrund. Jeg går ikke ind for amerikanske tilstande :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

11
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg havde
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 00:45

SU lån da jeg for herrens mange år siden læste ( mellemlang uddannelse ); lånet var jo på favorable vilkår og jeg var ung og havde også lyst til´at gå i byen, smart tøj etc. Havde også arbejde ved siden af - lidt op ned hvor meget, afhængig af hvor krævende studiet var.

 

Mener jeg betalte det tilbage i løbet af 6 - 7 år eller noget i den stil.

 

Man kan jo sige at det at læse er en investering i fremtiden, hvis man altså vel at mærke uddanner sig inden for et af de områder hvor der er arbejde at få sidenhen.


 

Mvh Janni

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 08:09

Medmindre man har nogle meget gavmilde forældre, så er det absolut en nødvendighed (afhængig af studie). Alene bøger til mange studier koster spidsen af en jetjæger.

 

Jeg havde både arbejde og studielån, men synes stadig kun tingene lige præcis kunne hænge sammen. Og jeg gik altså ikke på cafe, købte nyt tøj osv.

 

Hvis jeg kunne have boet hjemme hos mine forældre havde jeg gjort det, men de boede desværre langt fra offentlig transport.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rralalkakaks
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 08:19

Jeg har børn og er dybt afhængig af SU og lån, så det er dejligt muligheden er der :) selfølgelig surt at skulle gældsætte sig i sådan en grad, men jeg ser der som en investering i fremtiden


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 08:48

Jeg synes det er en fin mulighed som staten stiller til rådighed for studerende. Synes det er fedt vi bliver givet muligheden for at studere i DK selvom vi ikke alle blev født rige. Jeg havde ikke haft chancen uden SU og i perioder SU-lånet.

Lånet brugte jeg særligt indtil jeg blev godkendt til handicaptillæg, men jeg har da også brugt det på andre tidspunkter.

Jeg synes lånet skal bruges med omtanke, men det kan være tilskud til ekstra livskvalitet uden en masse dyre renter eller til de meget dyre studiebøger :)

Su'en i sig selv mener jeg ikke bør være højere, for pengene skal jo bare hives ud et andet sted.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Som udgangspunkt
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 09:27

Jeg havde fra starten ikke noget ønske om et SU-lån. Min tanke var, at det ville være skørt at have gæld allerede som nyuddannet. Men man kan så sige, at SU-lån jo ikke er et dyrt lån, så det er på den måde måske forholdsvist hurtigt at afvikle.

 

Nu var jeg i den heldige situation, at jeg havde en enormt billig studiebolig og så et arbejde ved siden af mit studie. På den måde løb min studieøkonomi fint rundt, men jeg måtte naturligvis også nedjustere mit forbrug.

 

Jeg har svært ved at se, at det skulle være muligt at leve og studere udelukkende på en SU.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 09:53

CarolineR : jeg synes det er ærgerligt at studerende kan låne på så favorable vilkår, når os som arbejder, skal låne til alm vilkår !

 

(sarkasme kan forekomme)

4
2
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 10:13

...lad være med at tage et!

 

Har et og det er fandme træls at betale tilbage!

 

Få et fritidsarbejde i stedet.


Mvh Nina Nielsen

 

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

 

og

* Kirstine Vårby *

 

Trailer søges til leje!

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=21&amp;i=2...sc&amp;e=0

 

4
6
Svar på denne tråd
 
 Nødvendighed
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 11:23

 

Jeg synes faktisk, at det er ærgerligt, at vores SU er så lav og huslejerne så høje, at man bliver nødt til enten at have rige forældre, et studiejob eller at forgælde sig for at tage en uddannelse.
Jeg havde selv hverken rige forældre eller fik noget studiejob, så nu hvor jeg er cand.mag. skylder jeg staten næsten 200.000 kr. Den almindelige SU dækkede kun lige akkurat mine faste udgifter (og det endda selvom jeg valgte at bo i en 1-værelses langt uden for København og pendle til universitet!) og lånet var derfor til alt derudover.

 

Jeg overvejede flere gange at lade være med at tage lån - eller ikke at tage maksimumlånet, men det gjorde jeg alligevel hver måned, så jeg havde de der 2500 kr. til ekstra udgifter (f.eks. pendlerkort), mad, tøj, skolebøger, computer og måske lidt ridning. Samtidig sparede jeg lidt op, hvilket viste sig nyttigt, da min computer pludselig gik ned.

I ny og næ fik jeg det dårligt over mit lån, men sagde samtidig til mig selv, at jeg jo trods alt var studerende i over 5 år og jeg orkede ikke at leve af pasta med pesto, ikke at lave noget med vennerne, ikke at ride og købe skolebøger i 5 år af mit liv... så jeg forgældede mig meget. Skal snart til at betale tilbage, men jeg fortryder ikke mit lån. De 5½ år på uni var nu de fedeste år af mit liv og det hjalp lånet bestemt til!

 

I den bedste af alle verdener, så ville det ikke være nødvendigt at tage SU-lån, for at få det til at hænge sammen. Så ville der være garanteret billige studieboliger til studerende og ikke alle disse voldsomt dyre, fancy lejligheder, som de bygger nu. Nej, vi har altså kun brug for 20 kvm, tekøkken og lille bad til 2200 kr. Hvis man bare byggede mere af det, som Øresundskollegiet, så ville det være fint.
Men sådan er det desværre ikke, så derfor er det godt, at muligheden for lån er der. Uden det havde jeg aldrig fået en uddannelse!

 

Heidi

7
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 11:29

Heidi: Jeg er ret enig særligt i det med studieboligerne. Forstår heller ikke der skal bygges så dyre studieboliger. Jeg har lige fået tilbudt en med indskud på 23.000 og skyhøj husleje Og dem der findes som er nogenlunde billige står jeg så nr. 500 på venteliste til.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 11:33

Jeg er selv på SU og jeg NÆGTER at tage SU-lån. Det er i min verden den dummeste gæld at ende op med

 

Jeg har til gengæld to forskellige jobs. Det ene er 2-3 gange om ugen af 3 timer pr gang. Det andet er 32 timer på EN weekend EN gang om måneden! Jeg har måtte æde en times transport hver vej for den ene weekend, men for 32 timer er det jo peanuts.

 

Det der med at det er umuligt at finde studiejob, man må lade vær med at være kræsen Tiden kan selvføgelig være et problem i forhold til at læse, men hvem kan ikke hive en weekend ud til at arbejde så mange timer, og dermed have alle hverdage frie?

 

Plovbæstet: 2500???? Det er jo helt sindssygt at have et rådighedsbeløb i den størrelse på SU? Når alle mine faste udgifter er betalt har jeg ca. 800,- tilbage til tøj, undervisning, cafebesøg osv. Og det klarer jeg mig ganske fint for. Jeg må bare priotere hvor meget nyt tøj jeg har brug for, fremfor f.eks. undervisning.

 


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

3
11
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 11:56

Dyre studieboliger er også nogle steder noget de studerende selv skaber ;) I Aalborg kunne de fx ikke leje de billige boliger med fælles køkken/bad ud. Efterspørgslen gik på 2 værelses lejligheder med en central beliggenhed.

Så blev der bygget studierboliger på centrale områder, her er huslejene høj - men de bliver lejet ud. Samtidig kan der stadig oftest findes ledige lejligheder i de små oplandsbyer..

 

Måske lånet er træls at betale tilbage, jeg så det som en investering i fremtiden. På mit studie var der ikke tid til en masse arbejde ved siden af. Nu hvor jeg så er færdig og tjener fuld løn, så betaler jeg tilbage... Det er jo "små penge" ud af den løn der betales efter 5 års studie :) Og uden studie havde jeg jo ikke fået jobbet ;)

2
0
Svar på denne tråd
 
 su-lån
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 12:03

Jeg synes su-lån er en rigtig god mulighed når økonomien ikke kan hænge sammen og så er det ikke altid til at finde studiejobs indenfor et område man faktisk kan komme til.

 

Jeg har pt selv su-lån, men da jeg begyndte at læse igen i feb. 2013 gik jeg fra en indkomst på ca. 15.000kr udbetalt til blot su, og jeg kunne skære så meget ned i mit forbrug at jeg kunne få næsten alt til at hænge sammen, blot kunne jeg ikke betale min bil, hvorfor su-lånet går hertil, og ja jeg ved godt det går så fra et lån til at andet, men su-lånet er alt andet billigere end mit nu 12% dyre billån og bilen kunne ikke sælges uden et meget meget stort tab, som jeg jo så stadig skulle låne for at kunne betale, og stod jeg uden bil skulle jeg flytte til en meget dyrere bolig da jeg nu bor ude på landet og har 5 km til nærmeste offentlige transport middel, hvorfra jeg så skal med 3 forskellige busser for at kunne komme til skolen, så jo nogle gange er su-lån et nødvendigt onde.

 

Jeg har to studiejobs ved siden af mit studie nu, fik et som tjener i oktober 13, og så fik jeg stilling som studentermedhjælper på mit praktiksted i juni i år, og det har da givet lidt mere luft og mulighed for faktisk at deltage i et par sociale arrangementer og få noget nyt tøj der passer efter et stort vægttab, alt sammen noget som ellers ikke havde været muligt.

 

mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hendeselv
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 14:57

Hendeselv: Jeg vil heller ikke kalde det et rådighedsbeløb, selvom det måske kom til at lyde sådan i mit indlæg. Det var de penge, jeg havde til overs, når husleje, vand, varm, el, licens og fællesantenne var betalt. Derudover kommer der jo mange andre udgifter; mobiltelefon, fagforening, internet, pendlerkort (700 kr. om måneden), smed (jeg betalte kun det halve af hestens sko for at ride), cykel, som konstant går i stykker, efterregninger på det kolde vand og på det varme vand, afdrag på banklån og så videre. Jeg havde omkring 1000 kr. til mad og "sjov" om måneden. Der var så mange ting, jeg aldrig havde råd til at deltage i. Jeg tog kun med til festerne på studiet, hvor en øl kostede 10 kr. Måtte ofte takke nej til ture i teateret, biografen, koncerter, små rejser osv. Så jeg var bestemt ikke rig, selvom jeg tog SU-lån.

Jeg kunne have haft et job, ligesom mine venner, men for det første fik jeg aldrig et, selvom jeg søgte (Jeg manglede erfaring? Hvad regnede de med?) og for det andet, var jeg vild stræber, så jeg brugte mange timer med snuden i bøgerne... Hvilket jeg jo kun kan ærgre mig over nu, hvor jeg er færdig, og ikke kan få job, fordi jeg mangler erfaring. Her, på den anden side, kan 12-tallerne ikke bruges til noget. ;)

 

Men selv når man tager SU-lån, så er det svært at få til at hænge sammen. Uden mine sommerjobs havde det været ekstra usselt at være studerende... men fordelen er, at man lærer da at lægge et budget og vende hver eneste krone adskillige gange. ;)

 

Heidi

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes, at
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 14:59

SU-lån er en glimrende mulighed for dem, der ikke kan få det til at hænge sammen uden.

 

Jeg studerede i Aalborg, hvor man sagtens kan bo billigt - jeg boede 10 min. på cykel fra midtby og universitet på et værelse til 1500 kr. inkl. forbrug og internet. Det var kun 15 m2 og med delekøkken og -bad - til gengæld vildt billigt, søde roomies og huset fejlede ingenting. Jeg boede der fra 2005 til 2009 uden problemer. Intet behov for SU-lån. Jeg fik økonomisk hjælp fra mine forældre til tandlægeregninger og transport hjem på besøg, men ellers ikke. Jeg sparede op af min SU og løn fra et lille studiejob de første 1,5 år, så jeg kunne tage på udveksling i USA på 4. semester.

 

Jeg tog SU-lån i 4 mdr., da jeg besluttede mig for at læse min kandidatgrad i udlandet. De 10.000 kr. betalte jeg tilbage med det samme, da jeg blev færdig, fordi jeg fik uventede pengegaver fra mine bedsteforældre - men ellers ville det lån jo heller ikke have taget mig lang tid at betale af, når jeg kom direkte i arbejde efter studiet. Det var virkelig lækkert at kunne tage så billigt et lån, for det var en del dyrere at bo i Edinburgh end i Aalborg.

 

Så jeg går klart ind for, at studerende skal have den mulighed - men jeg synes måske også, at nogen skal tænke sig om, inden de tager det (især hvis det er fra start til slut af et 5-årigt studie). Har du BRUG for nyt tøj hver måned, har du BRUG for din egen lejlighed, osv. Jeg tænkte hele tiden på min studietid som noget midlertidigt, hvor jeg måtte vælge ting fra, som jeg vidste, at jeg senere ville få råd til.

 

Dog gør det helt sikkert en forskel, HVOR man læser. Aalborg er det billige valg, men jeg kender da alligevel mange, som tog lån hver måned deroppe, fordi de ikke ville dele bolig med andre bl.a.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 tilbud....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 15:12

Jeg syntes det er et fint tilbud.

 

Jeg har ikke selv gjort brug af det i min studietid, klarede mig med penge fra min børneopsparing, opsparing fra sæsonarbejde ( sommerferien ) SU og studiejob. Jeg boede sammen med min kæreste i en billig lejlighed og det sidste år af min studietid var min samlever færdiguddannet og i arbejde, vi valgte at få et barn imens jeg læste. Hverken jeg eller min kæreste gjorde brug af studielån.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 15:24

Ja sådan noget som tandlæge kan hurtigt ødelægge et budget. Jeg har altid har dårlige tænder og bruger flere tusinde på den årligt - det havde jeg ikke haft råd til uden lån og 5 år uden tandlæge havde ikke været klogt.

 

Noget andet er forsikringern. Indbo fx. Min kæreste havde sparet den væk og var uheldig at have indbrud. Så manglede han pludselig både en computer og en telefon og det slog bunden ud af hans budget.

 

Det er vikelig en god ide med et sabbatår hvor man kan spare sammen, men det er jo ikke den vej regeringen ønsker vi skal gå og jeg personligt ville bare gerne i gang.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 123453533
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 16:32

Jeg synes nu, at SU-lån nok er det mest fornuftige lån man kan optage, hvis man har et behov for at låne penge..

 

Jeg har også SU-lån. Har betalt renter og skal så til "rigtigt" at afdrage det her til januar. Jeg fortryder ikke det mindste, at jeg valgte lånet.

 

Personligt ville jeg fx. Ikke kunne bo på et kollegie med dele køkken og badeværelse, ville ikke trives sådan et sted!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 trgn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 17:15

hende selv 1: jeg er lodret uenig ;)

Der er intet der handler om kræsenhed! Der ER ikke jobs til os. Mine studiejobs har bestået af rengøring, piccoline og telefonsælger (sidstnævnte fik jeg mavesår af fordi arbejdet er så psykisk hårdt, og meget dårligt arbejdsmiljø).

 

Det synes jeg ikke er kræsne jobs! Det er det eneste man kan få.

Ikke engang supermarkederne gider ansætte studerende stort set, fordi størstedelen af os kun har gymnasiet og ikke meget erfaring.

 

Så jeg kan slet ikke genkende det du siger med kræsenhed. Størstedelen af mine medstuderende har rengørings-jobs, til en @!#$-løn og ingen faglig relevans. Det er de eneste jobs de kan få. Fortæl mig om hvordan det er kræsent :)

 

Du spørger hvem der ikke lige kan hive en weekend ud en gang om måneden for at arbejde fra morgen til aften. Her må jeg række hånden op, for det kan jeg ikke :)

Jeg har to meget små jobs, og jeg kan i forvejen slet ikke nå at læse og forberede det vi skal. At fjerne en hel weekend vill være katastrofalt for mine kommende eksaminer :)

 

Jeg er enig med jer andre i, at studieboliger er for dyre. De nye de er ved at bygge i København koster mere, end man får i SU.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

8
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 17:36

Jeg har også taget et lille-bitte SU lån. Mit er ingenting i forhold til de store summer jeg ellers hører folk låner når de er på SU.

 

Jeg har altid - siden jeg begyndte at studere - haft en fritidsjob (butik) Jeg har haft hest i mens jeg har studeret (ret dyrt sted at stå endda) Jeg fik det fint til at løbe rundt alligevel. Jeg fik maximalt SU, jeg havde intet lån taget og jeg arbejdede ca 2 gange om ugen om aften og også lidt i weekenderne.

 

Jeg synes det handler om ikke at være kræsen når man finder et studiejob, men også at sige at ja, jeg valgte at have hest imens så nej, jeg fik ikke så meget nyt tøj, sko osv. Men det var en prioterings sag for mig.

 

Senere hen da hesten var aflivet og jeg skulle studere helt færdig tog jeg et lille SU lån da jeg en i periode simpelthen ikke havde tid til til at arbejde (Det drejede sig ca om 4 mdr) Det er op mod en masse eksamer og jeg trængte på et tidspunkt til også at stresse lidt ned.

 

Så derfor valgte jeg det.

 

Jeg synes det er et dejligt valg at man kan tage det hvis der er behov for det. Men aldrig om jeg ville gældsætte mig for flere 100.000 kr som jeg høre folk gør.

 

Men jo, stadig et billigt lån at tage. Nu skal jeg afvikle mit fra 2016 og det er ude af verden hvsi jeg betaler ca maxrate i 6 mdr.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 123543
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 18:25

Sandra det handler jo også om, hvilken uddannelse du tager i forhold til, om du har tid til studiejob ved siden af.

 

Da jeg læste, havde jeg også en praktikperiode på 6 mdr hvpr den hed 37 timers praktik, opgaver samt 2 timers dagligt transport. Jeg arbejdede lidt i weekenden, men jeg havde ikke lige overskud til at hive flere tusinde kroner hjem hver måned i studiejob.

 

Og vedr. hvor meget man låner, afhænger jo også af, hvilken uddannelse man tager. At have et SU lån på 100.000 kr synes jeg ikke er vildt og voldsomt, hvis du uddanner dig til en god inkomst (og ja, du kan selvfølgelig ikke være sikker på noget i livet).

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hallo hallo og rolig nu
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:03

Henderslev

 

jeg kan ikke bare hive en weekend ud? Jeg har som sagt en lille dreng på 2 år, han ville nok savne mig, men vi ser bort fra det et øjeblik, er jeg samtidig kronisk syg med flere sygdomme der desværre ikke berettiger mig til handicap tillæg og mistede min yngste søn tilbage i maj, desværre jeg har måtte tage konsekvensen og opsige mit fuldtidsjob for at begynde st studere til noget jeg kan klarer fysisk og psykisk.

 

Nu ved jeg godt min situation er anderledes og ikke en der tegner det generel billede, men jeg syntes virkelig du skal tænke dig om inden du slynger facitter ud, der kun tager udgangspunkt i din sitation.


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:19

Varmblod: i min verden kan man hvad man vil. Har du ikke en far til barnet der kunne tage over en weekend om måneden? Nu ved jeg kan du skriver du ikke kan arbejde af andre grunde, fair nok. Men hvis du så bort fra det, ville det vel ikke være umuligt at få passet dit barn?

 

Selvfølgelig går man glip af nogle ting den ene weekend, men helt ærligt, så tror jeg simpelthen ikke på at i sidder og læser samtlige timer hver evig eneste weekend!!!

 

Det er min PERSONLIGE mening . Den er dannet ud fra hvordan jeg kan se min omgangskreds klarer den, selv min gode veninde der er enlig mor til to børn arbejder ca. 15-20 timer ved siden af hendes studie. Så må man priotere nogle af de andre ting væk i sit liv.

 

Ja, det er måske hårdt sagt, men det er virkelig det jeg mener. For jeg kan ikke se hvorfor jeg skal gældsætte mig for ca. 150.000 inden jeg er færdig med min uddannelse. Ingen siger jeg er sikret job når jeg er færdig, så hellere leve for lidt mindre og huske på det kun er en meget kort af din tid du læser.

 


Du vinder ikke sølv, men taber guld...

2
9
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:44

Tiderne har altså ændret sig for studieboliger drastisk i de sidste par år. Jeg er også skrevet op til nogle helt små langt pokker i v... fra Aalborg der står jeg pt nr 150. Ja det er da bedre end 500, men der er altså ikke noget der hedder at de ikke kan lejes ud mere.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:46

Sine De der værelser til 1500 er altså også mere eller mindre ikke ekstisterende mere. Mange af de små værelse i en lejlighed hvor man så deler bad osv. der bliver annonceret pt koster omkring 3000 kr.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 CarolineR
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:53

Også i f.eks. Vejgaard eller Øst?


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:57

Sine Ja jeg vil vurdere det er Aalborg og tætteste omegn. Selvfølgelig findes der sikkert stadig billige værelser men man kan ikke bare beslutte man så gerne vil bo der for der er ekstrem rift om dem, så man skal være yderst heldig at få sådan et i dag. Og ellers må man jo tage hvad man kan få, hvis man ikke vil bo alt for længe på Dan-Hostel hvor en del studerende havner.

 

Jeg så en 1 værel lejlighed forleden på 33 m2 med the køkken prisen var 4500 i mdr i Nørresundby.....den var lejet ud på en halv time.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:59

Jeg vil tilføje jeg flyttede herop i 2010 og bare på de fire år har det ændret sig enormt meget med boliger og priser på værelser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det er
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 20:05

tilfældet, så kan jeg godt forstå, at man begynder at få svært ved at klare sig på SU uden lån. Det så anderledes ud, dengang jeg boede der. Da var det vitterligt ens eget valg, om man ville bo billigt eller ej.

Sikke en skam, at det har udviklet sig på den måde.

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 20:10

Sine Jeg gik lige på en boligside for værelse i Aalborg for sjov lige nu og kiggede et par annoncer. Det billigste jeg kunne se var 2100 + noget forbrug, ude omkring City Syd.

 

Ellers lå de fleste oppe omkring 3000 +/- og det er jo vel og mærke som du skriver et lille værelse hvor man så deler bad og køkken.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 20:16

"Selvfølgelig går man glip af nogle ting den ene weekend, men helt ærligt, så tror jeg simpelthen ikke på at i sidder og læser samtlige timer hver evig eneste weekend!!!"

- Hende selv 1

 

Det gør jeg altså :)

Nu har jeg så også de to hårdeste/største fag på studiet lige pt, men det ændrer ikke faktum. Jeg ved ikke hvad du har studeret, men jeg kan godt nok ikke gå en weekend uden at læse.

Jeg laver da andre ting nogle weekender, ja det gør jeg da! Der er fest engang imellem, nogle gange mad hos mormor, nogle gange ses med kæresten. Men der klemmes også læsning ind, som sagt ingen weekend uden læsning.

 

Min hverdag ser således ud:

Op kl 6, da jeg skal møde på studiet kl 7:30.

Får fri kl 17.

Så er det hjem at lave aftensmad og forberede næste dags praktiske øvelser/klinik. Læser derefter så meget jeg overhovedet kan nå til forelæsningen, men når aldrig at blive færdig, der er ikke nok timer i døgnet.

 

Derfor er weekenderne så vigtige, det er det eneste tidspunkt der er tid nok til at læse til forelæsninger :)

Så du kan nok se, hvis jeg fjerner en hel weekend, så bliver der simpelthen ikke læst.

 

Sorry men jeg hader de der generelle udtalelser om studier. Det er SÅ forskelligt hvor meget tid man har :)

Vores studie er helt fantastisk, fordi vi har så meget undervisning og så meget praktisk! Vi bliver skide dygtige, men det betyder også at vi befinder os på uni hele dagen.

 

Det er helt fint du har en mening, men jeg vil også have lov til at rette dig når jeg ikke er enig så

 

Men jeg er enig med dig i, at man kan forsøge at presse så meget arbejde ind man kan. Jeg arbejder 3 timer hver anden uge, og det andet arbejde er 2 timer hver uge. Mere kan jeg ikke presse ind, men det holder mig også oven vande :) (indtil jeg skal købe bøger, haha :P )


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 20:53

Nej tak til SU lån herfra ;-)
Så må jeg vente med at købe den hest til jeg bliver færdig :-)


 

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til den dejligste parthest <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 21:55

jeg er også en af dem der har SU lån, dog har jeg valgt ikke at få max beløb hver måned.

 

Jeg har ikke mulighed for studiejob da jeg har en søn på knap 4 år. Jeg bruger 3 timer på transport hver gang jeg skal ned på studiet, hvilket jeg er 3-4 dage om ugen.

jeg har ikke et fast skema hver uge, så kan ikke arbejde faste dage.

alle hverdage jeg er hjemme bliver primært brugt til at læse.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tralalalulalej
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 23:03

Henderslev

 

du valgte ironisk at fokusere på jeg har en søn selvom jeg skrev det skulle ses bort fra et kort øjeblik og så valgte du at fremhæve din veninde med 2 børn, jamen godt gået af hende må gid det var mig ;)

 

kronisk sygdom sætter altså nogle begrænsninger, og der hører hårde weekender altså under, jeg har skam et studie job, men nej en helt weekend ville smide mig på måsen i minimum 1 uge.

Og der findes mange kronisk syge der studere og der er det lån altså guld værd! :) som jeg skrev tidligere man må fokusere på helheden, man behøver skam ikke være kronisk syg man kan også bare have det lidt sværre ved sit studie og skal derfor bruge det mere tid på lektie læsning og der ryger weekenden hurtigt, eller som Sophie der har et stort studie der kræver mange lektier :)


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

6
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 10:18

Har et SU-lån, som min kæreste og jeg tog med tilbagevirkende kræft, dvs. vi lånte de penge vi skulle bruge, og stoppede så lånet dérfra. Pengene skulle bruges til istandsættelse (gulvslibning, maling og nyt køkken, det gamle var faldefærdigt) til vores nykøbte lejlighed.

Da både min kæreste og jeg tog et lille lån hver, kan vi heldigvis nå at skrabe pengene sammen indtil den dag vi begge er færdige på uddannelse - så vi kan komme af med gælden på én gang.

 

Hader at gældsætte mig, ville ikke tage et SU-lån som en hjælp til betalingen af husleje, så ville jeg nok hellere finde mig et billigere sted at bo. For sådan et formål betaler sig (ud fra hvordan jeg har forstået det) ikke tilbage, pengene ryger bare lige ned i udlejers lomme. Men de penge vi selv har lånt er gået til istandsættelse som forøger vores lejlighedsværdi (ikke leje), så de kommer forhåbentlig til at tjene sig selv ind på et tidspunkt


Med venlig hilsen Cecilie :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 10:23

Mit forrige indlæg skal i øvrigt ikke forståes som, at jeg ikke kan forstå folk der tager lånet for at få hverdagen til at hænge sammen (dvs. til hjælp til huslejen). Er udmærket klar over hvor dyrt det er at bo selv som studerende, og den eneste grund til at jeg ikke selv ville gøre det er, at min kæreste og jeg heldigvis kan deles om udgifterne, og det er jo en stor hjælp. Er udmærket klar over, at det ikke "bare lige" er til at finde et billigt sted at bo - særligt hvis man er alene og ikke har råd til at købe et sted


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har SU-lån..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 12:40

og jeg valgte at tage det fordi jeg kun skulle studere 2 år..

 

Jeg beholdte begge mine heste, valgte ikke at have arbejde (af betydning).. Jeg fokuserede fuldt ud på studiet i hver dagene og i weekenderne når jeg var hjemme, fokuserede jeg på hestene og venner..

 

Havde et lille job hvor jeg passede heste i weekenden.. Men det var ikke noget der gav alverden..

 

Jeg fortryder ikke at have lånt 65.000 kroner.. Og selvom jeg snildt kunne betale dem af nu, vælger jeg at jeg hellere vil afdrage ekstra på vores huslån i banken.. Da renten her er meget større end på SU-lånet..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 16:53

Jeg har studielån ,godt nok udbetalet fra Norge da jeg selv er norsk. Men jeg studerer her i Århus. Jeg har ikke riktig nogen bekendte her, så jeg er helt alene. Jeg har et studie der kræver alt, alt for meget af mig. Jeg kan knapt nok komme igennem det nu, og hvis jeg skulle ha arbejd i tillæg så måtte jeg nok standse med mit studie.

 

Jeg er glad for lånet, men ved at når jeg er færdig så kommer jeg til at ha en gæld der siger ca 350.000 kr. En del bliver lavet om til stipend dersom jeg består min Bachelor, dog er det er stadig mange penge.

 

Men jeg vil heller ha et studielån og en god karriere, end at være uden lån og et arbjede jeg ikke vil have.


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Har selv taget SU-lån
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 18:19

Jeg er glad for at have muligheden. Det er muligt at klare sig på SU alene, men jeg vil hellere have lidt flere penge nu, og så have muligheden for at betale dem tilbage senere, hvor min indkomst er væsentlig højere. Det sidste års tid har jeg godt nok ikke gjort brug af lånet, da jeg istedet har haft et job ved siden af.


- The sky is not the limit; the mind that sees the sky is the limit.

 

TrendPit.dk -> Når du skal have nye møbler!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 21:35

Ang boliger i Aalborg, så syntes jeg ikke det er så slemt. Jo der er mange nye dyre og fine lejligheder, men der er også massere af andre muligheder. Søg dem nu her op mod semesterslutning, det er hvis nemmest.

 

Sidste år valgte min kæreste at gå fra mig, vi boede på daværende tidspunkt sammen i en 2 værelses på 62 kvm, og gav så vidt jeg husker omkring 3500. Jeg ansøgte så om en billig etværelses på AKU midt i oktober, og jeg fik den lejlighed jeg nu bor i fra 1. december. Det er en etværelses på 23 kvm (ejet bad og lille køkken med komfur osv) og jeg giver knap 2000.

 

Men nej søger man i juli, så skal man bare være glad hvis man ikke ender på en campingplads


Artesia
Sweet Escape
1
0
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 05:34

Jeg er også glad for muligheden for SU lån. Jeg har en andelslejlighed i København, så huslejen bliver ikke bare postet i en udlejer, men primært i min egen lomme. Inden jeg tog på udveksling arbejdede jeg også 20 timer ved siden af studiet, så jeg havde faktisk så meget luft i økonomien at jeg både kunne have hest og købe en ny trøje i ny og næ. Til gengæld blev/bliver størstedelen af mit tøj købt på tilbud i H&M og Vero Moda. Elsker at ringe til min mor og fortælle om hvor meget jeg har fået for ikke særlig mange penge

 

Lige nu er jeg på udveksling, hvor huslejen er betalt hjemmefra, så jeg har et forholdsvist højt rådighedsbeløb. Det har jeg valgt fordi at jeg ikke gider at sige nej til muligheder og oplevelser mens jeg er i udlandet, pga. økonomi. Samtidig giver det mig også mulighed for at booste min budgetkonto med alt hvad der er i overskud, for når jeg kommer hjem fra Korea, starter jeg i ulønnet praktik, hvilket varer i seks måneder. Det er fuldtid og samtidig skal der skrives speciale. Derudover skal jeg læse 1-2 fag op som jeg mangler fra min udveksling og så har jeg simpelthen ikke timer nok i døgnet til at skulle arbejde ved siden af også.

 

Så via SU lånet kan jeg spare op og deraf nedsætte mine faste udgifter med 2/3 dele i min praktikperiode, hvilket betyder at jeg så kan leve lidt sjovere end havregryn og pasta. Det selvom at jeg kun har SU+lån i de seks måneder (og ingen hest).

 

Jeg gider ikke leve som en vagabond bare fordi jeg er studerende - ja, det er luksus at have egen lejlighed og hest, men der blev altså også høvlet nogle timer af arbejde ved siden af. Jeg uddanner mig heldigvis til en ok løn, så jeg skal nok få betalt lånet af igen og så kan man vel også sige at det bidrager lidt ekstra til samfundet når man betaler renter, selvom de ikke er så høje.

 


 

Hilsen Rikke

Uden Misty

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 10:45

Mht bolig i Aalborg er det en god idé at søge i aviserne og forretninger hvor der kan sættes sedler op. Har en tidl. kollega i Gistrup der ofte har studerende boende, da hun har en "lejlighed" i huset :)


Der efter tilbage til emnet - jeg syntes det er helt fantastisk vi har SU i Danmark, men det betyder jo desværre ikke at alle kan leve af det. Jeg har aldrig selv været på det, da jeg i stedet valgte en uddannelse med elevløn.

VAR jeg på SU er jeg sikker på jeg var en af dem der ville benytte mig af lånet nogle måneder, og syntes det er fedt man kan få et så billigt lån. :)


- Annecathrine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 12:44

Jeg er glad for at jeg havde muligheden for et studielån.
Jeg klarede min bachelor med arbejde ved siden af + depression. Det var HÅRDT. Karakterene var derefter.

 

Da jeg så skulle begynde på min kandidat (2årig), så besluttede jeg mig for at hvis jeg skulle have et drømmejob, så skulle jeg også levere bedre karakterer end på min bachelor. Derfor sagde jeg mit job op, og brugte SU-lån hver mdr i de to år (så lidt som muligt). Det er det bedste jeg har gjort! Nu kom jeg ud med et højt (!) snit fordi jeg ikke skulle tænke på deltidsjob, og fik et drømmejob hos Novo Nordisk 3 uger efter jeg afsluttede min uddannelse.

 

Så for mig var studielånet en investering i fremtiden. Jeg har dog minimeret det til det absolut nødvendige hver mdr.


Mvh. Natasha

2
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 16:06

Tinne: Jeg har stået på venteliste siden i sommers.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 18:00

Caroline: Så er der nok en fornuftig chance for at få noget inden for de næste par måneder, men ja, vi stod også skrevet op et stykke tid dengang min kæreste og mig søgte den 2-værelses. Mener jeg begyndte at søge i april og så fik vi den fra 1. september.

 

Ved så ikke om jeg røg foran i køen i vinters fordi jeg flyttede fra en AKU lejlighed til en anden, men vi var ret overrasket over hvor hurtigt det gik. Jeg var forberedt på at skulle leve af pasta og pesto i flere måneder for at have råd til at blive boende i den 2-værelses når kæresten smuttede, men lige pludselig var det mig der havde et nyt sted, og ham der måtte bo ved hans bror i 2 måneder


Artesia
Sweet Escape
0
0
Svar på denne tråd
 
 God mulighed
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 10:17

Synes SU lån er en glimrende mulighed, enten for dem der ikke kan arbejde, eller dem der i perioder har brug for mere. Jeg har sågar hørt om personer der tager SU lånet, ligger det til side hver måned, og efter et par år har et fornuftigt indskud til en lejelejlighed eller en andels/ejer bolig, så de kan sidde billigere og har et lån der var billigere end at tage det i banken, på et år kan man alligevel spare 30.000 op til den slags, og renten er jo god.

 

Jeg har ikke selv behov for lånet, jeg var så "heldig" at få en erstatning der kunne betale næsten halvdelen af min andelsbolig i København, og når vi bor to her, er det pludsellig ret billigt.

Jeg er på et almindeligt fuldtidsstudie på KU og har job 20 timer om ugen ved siden af, ja det er hårdt, og har heller ikke tid (eller råd) til at ride mere end 2 gange om ugen. Må da indrømme jeg har overvejet om en SU lån til at have råd til at have egen hest ville være det værd, og ser både fordele om ulemper ved det, men indtilvidere bliver det i tankerne ;)

 


Laura&Safir


"Ret dig selv før du retter hesten"



1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider