Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Socialemedier på Udd.
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 19:38

Hej HN'er.

Jeg har undret mig her de sidste par dage og tænkte at der måske kunne være nogle herinde der har lidt erfaring omkring dette.

Jeg går på HHX på 1. år, jeg er glad for det og kan følge med i de fleste af fagene. Jeg går på sportsmanagement linie, og vi er så slået sammen med design linien.


Deruder over vi er en mixet klasse er vi også en Ipad klasse, som den eneste klasse. Det er et forsøg vores skole laver, dvs vi har vores bøger osv som e-bøger. Det okay, men jeg er ikke 100% fan af det.

Men det jeg så ville høre jer om er: Må lærerene kræve at vi opretter profiler på diverse socialemedier?

Vi havde her i foregårs virksomhedsøkonomi hvor vores lærer sagde at vi skulle oprette en twitterprofil, fordi vi skulle bruge det til vores uddannelse. Specielt fordi vi er "ipad-klasse" så skal vi bruge mere IT i undervisningen.

Vi sidder så nogle stykker og ikke rigtig forstår hvorfor og at nogle af os faktisk ikke har lyst til at have disse profiler på de socialemedier. Jeg har facebook, men ønsker ikke at have profiler på andre socialemedier.
Vi er i forvejen også påkrævet at være medlem af en masse grupper på facebook, som vedrører skolen og klassen. Jeg synes der i forvejen man stresser en del ved at holde øje med alle disse grupper.

Nåh, vores VØ lærer svarer så at hun synes vi skal finde en anden linie hvis vi ikke vil lave denne twitter-profil.
Problemet er bare at jeg har valgt sports-linien fordi jeg skal bruge det til videreuddannelse og jeg vidste ikke den gang jeg ansøgte at jeg ville ende i denne "ipad-klasse"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 23:39

Kan du ikke bare lave en anonym profil derinde? Kan ærlig talt ikke se det store problem i det? Du behøver jo ikke bruge dit eget navn og plastre den til med private billeder.

 

Nu går jeg på universitetet og vi har efterhånden også de fleste bøger elektronisk, og tro mig det bliver man jævnt glad for når man skal købe bøgerne selv Så tænker det også er et nemt område for skolen at spare penge, hvilket egentlig er fint nok, da jeg tror det giver mulighed for at have nye bøger hele tiden.

3
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 00:48

Jeg vil så faktisk sige, at jeg synes det er lidt mærkeligt, at man bare bliver prakket en "iPad-klasse" på, uden at have bedt om det.

De kunne i det mindste have spurgt hvem der havde lyst først?

 

Jeg gider heller ikke Twitter, så det kan jeg godt forstå du er træls over. Det er bare endnu en side man skal holde øje med og have irriterende mails fra og hvad ved jeg.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg oprette en ny mail, og bruge den til alle de sider i skal meldes til.

Jeg ville hade at få spammet min mail fra alle mulige sider jeg ikke engang gider være medlem af.

 

E-bøger er til gengæld rigtig smart. Desværre er det meget få af mine bøger jeg kan få på den måde, men dem jeg kan hamstrer jeg, for det er meget billigere end at købe hard-back :) nu skal i dog ikke betale jeres egne bøger på HHX, men jeg kan godt se fordelen i det fra skolens side.

 

Så ja, jeg kan sgu egentlig godt forstå det er irriterende at blive prakket noget på man ikke gider. Jeg forstår ikke de bare kan udnævne jer som iPad-klasse uden overhovedet at have en samtale med jer om det først, eller gøre opmærksom på det inden i søger optagelse på uddannelsen.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 10:56

Jeg mener nu ikke skolen kan indrette sig efter de enkelte elevers præferencer.

 

Ellers kan I jo foreslå en fælleselevprofil på Twitter for jer der har stor berøringsangst med det, så kan I deles om den til at logge ind og tjekke hvad der nu skal tjekkes.

 

Jeg er selv på Twitter og får meget få mails fra dem.

 

Men jeg synes ærlig talt det er lidt barnligt at skabe sig sådan over det, når problemet kan løses nemt. Igen kan underviserne jo ikke sidde og tilrettelægge tingene efter hvilke elever der vil oprette sig hvor osv.

5
10
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 11:48

Nu sidder jeg jo på den anden side af katetret så der er lige et par ting som jeg ser stikke i øjnene.


For det første så er der læren der bestemme hvilke undervisningsmidler der skal anvendes og hvis læren har besluttet at det er iPads så er det sådan det er. Det er ikke et demokrati at gå i skole.


For det andet så er det læreren der lægger undervisningsplanen for klassen, det er stadigvæk ikke et demokrati...

 

Så ja læreren kan kræve at i opretter profiler lige som det passer læreren. Der er ingen der siger at du skal oprette den med alle dine personlige oplysninger, men oprette en, ja.
Hvis du er i tvivl om hvor tit du skal tjekke din profil må du jo spørge læreren om dette. Læreren kan modsat heller ikke kræve at du tjekker den i din fritid. Det er trods alt en form for arbejde og du kan fint stå fast på at du holder fritid og arbejde adskilt.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

11
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår så ikke
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 14:53

 

at en offentlig institution kan kræve af borgerne at de skal lægge informationer i hænderne på private udenlandske firmaer uden for institutionens eller landets kontrol.

 

Bananmark.

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

8
2
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:51

Hvilke informationer tænker du på? Man kan altså oprette ret anonyme profiler på både Facebook og Twitter

3
2
Svar på denne tråd
 
 ipads...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 23:46

Én ting er en twitter.

Jeg blev pålagt at lave hjemmesider mv. på handelsskolen. Sådan er det - jeg oprettede bare en ny mailkonto hvor jeg brugte den mail på alle de sider jeg ikke gad privat :-)

 

Dog undrer jeg mig over, at en offentlig skole kan kræve at elever køber en Ipad Så vidt jeg ved, er sådan en ikke ligefrem gratis og den er ikke på samme måde en "integreret selvfølge" i hverdagen som en computer. Og når der er den store forskel på Mac/Apple og andre styresystemer, er det jo ikke ligegyldigt om det ER en Ipad eller et andet mærke.

 

Jeg ville skisme ikke have mulighed for at skrabe penge til en Ipad sammen på min SU


 

 

>> Victoria...

 

Sky above me,

Earth below me,

Fire within me.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er det mig du spørger, CarolineR?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 00:38

 

Hvis det er, så er svaret kort og godt alt. Den eneste begrænsning er, at man ikke har kapacitet til at gemme alt, så der bliver lavet analyse af det i stedet for at gemme alle detaljerne (det svarer lidt til stikprøver af det hele i stedet for en lille andel, men til gengæld leve med at det, man rent faktisk "forstår" og gemmer, er noget sjusket og upræcist). Så alt hvad du uploader (og måske også downloader) til (fra) et socialt medie, kører som minimum igennem nogle snuse-programmer der indsamler trafikken for det pågældende medie. Udbyderen vil så formodentlig have kommerciel interesse i at holde informationen for sig selv og sine partnere, og kun videresælge en behandlet del af den. Måske er vedkommende fra et civiliseret land, og så kan folk der har for meget skriggult sommertøj på lagrene henvende sig til ham, og så styrer han hvor reklamerne ender uden at de får adgang til noget viden overhovedet.

(De betragtninger gælder jo kun kommercielle foretagender, ikke efterretningsvæsener - jeg vil tro de har adgang til alle detaljer hele kæden igennem, hvis de ser grund til at besvære sig med det, men det er gætværk)

 

 

Mht anonymiteten, så er den nærmest ikke-eksisterende for de som driver de sociale media (og de programmer der lytter med): I det øjeblik et pip ligger på en twitter-server i et fjernt land kan man måske ikke identificere forbindelsen til dig 100% nøjagtigt (som en postpakke man bare ved skal til Danmark, Fredericia, bortset fra man kan se alt der er i pakken), men jeg vil tro den som minimum identificerer din enhed eller routers adresse (ups, nu ved vi det er omkring Ålborg), og har du så også din "rigtige" email her, dine "rigtige" FB/etc ting, så tager det jo ikke lang tid for f.eks. FB at se at to FB-konti er fra samme enhed - måske endda samme person (svarende til vi ved det er samme husholdning og måske samme person, måske flere forskellige).

(Bruger du en browser der gemmer cookies kan du identificeres helt præcist af de samme sites - altså en falsk twitterkonto kan sammenholdes med din ægte twitterkonto, men ikke med dine FB-konti)

 

Så vi to kan ikke identificere hinanden hvis vi brugte anonyme profiler, men de som har eller får adgang til data, kan. Det eneste der beskytter os lige nu er vores status som uinteressante (undtagen når vi har fået løn), samt lovgivning i de enkelte lande (og her er allerede opstået knuder på tværs af landegrænser).

 

 

Fårg, det blev langt og bigbrother-agtigt. Og sent. Godnat, goddag, goduge.

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 Victoria Kjeldbjerg
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 08:40

De er ikke pålagt at købe en iPad, det er en de får til låns af skolen.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 10:05

Og hvad så? 8u61?

1
4
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 13:54

Altså det er dig der spørger hvilke informationer der bliver lagret, og det svarer vedkommende så på?


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 14:08

Ja men jeg forstår ikke at det på nogen måder skulle være kontroversielt eller problematisk. Hvis man laver en anonym profil uden billeder er det vel begrænset hvilket oplysninger man deler med (indsæt selv konspirations teori) og verden.

0
3
Svar på denne tråd
 
 Twitter
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 16:07

Jeg forstår ikke skolen må bede om at man skal oprette disse profiler? Og forstår heller ikke hvorfor man skal tilmelde sig diverse skolerelaterede grupper på facebook? Da jeg gik på gymnasiet havde vi et system (tror det hed First Class) hvor alt skolerelateret blev slået op, herunder ændringer i lektioner, planlagte aktiviteter osv. Tror der var krav om, at man tjekkede om der var ændringer dagligt. Kan ikke forstå hvorfor Facebook og Twitter skal blandes ind i det. Som jeg ser det, er det private profiler der laves der (anonym eller ej) og kan ikke se hvorfor man skal blande skolen ind i det. Der er jo faktisk også nogle der er imod sociale medier generelt, hvad så med dem?

 

Jeg forstår godt trådstarters undren, jeg ville også selv være tilbageholdende med at oprette en Twitterprofil bare fordi min lærer vil have mig til det.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Okay, jeg
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 17:42

ved godt, at jeg slet ingen forstand har på HHX eller Twitter, men hvad skal man bruge sådan en profil til i virksomhedsøkonomi? Jeg håber da, at I fik en forklaring :)

 

 

....

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 19:36

Det har nok næppe noget med organiseringen af skolearbejdet at gøre (håber jeg), der har skolen vel et intranet/skolekom til rådighed hvor eleverne er meldt på og kan udveksle oplysninger med lærerestaben?
Jeg formoder det er i forbindelse med en opgave i undervisningen?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 08:35

Det eneste læreren vil bruge twitter til er at skrive spørgsmål vi skal svare på.

Vi har lectio hvor skema, lektier og opgaver ligger. Dog ligger det ekstra lektier op på facebook grupperne også en gang i mellem

3
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 15:22

Så ville jeg høfligt men bestemt sige at læreren kunne rende mig i ræven. Hvis vedkommende er for dum til at oprette en mailing-liste til e-mail så burde vedkommende fyres for inkompetance.

Jeg kunne forstå det hvis Twitter var en del af undervisningen som koncept, men ikke som et seriøst kommunikationsmiddel.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

8
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 15:27

Tror det er meget normalt at bruge Twitter, Facebook osv. på den måde. Kender også en del der studerer i udlandet hvor det er krævet.

 

Jens hvad så med dem der ikke vil have alle mulige mails osv. så kan man jo blive ved. Jeg synes det er fint læren dikterer hvordan tingene skal gøres.

0
2
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 15:31

Nu er det jo sådan at man har pligt til at have en e-mail (e-boks) i dag så der er egentligt ikke noget der hedder "at være imod e-mail" længere....


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 15:36

Nej det kan jeg da godt se så, men synes stadig det er noget pjat man ikke bare laver en fællesprofil. Hvis man hænger sig så meget i små ting tror jeg man får det svært igennem uddannelsessystemet og senere et job.

 

Håber da læren kan sætte sig i respekt, så vanskelige elever ikke skal have lov at diktere dagsordnen!

1
6
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 20:46

Det ved jeg altså ikke helt. Som jeg skrev i mit første indlæg så er det læreren der bestemmer hvilket undervisningsmidler der skal anvendes, men når det åbenlyst drejer sig om en halvdårligt uddannet lærer der kun ønsker at være smart med de unge på et tvivlsomt medie så knækker filmen altså lidt herfra.

Der er masser af seriøse og dertil indrettede værktøjer til at formidle nøjagtigt den type information som læreren ønsker. Valget af Twitter er set fra min synsvinkel noget langt ude.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

6
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 20:53

Jens Det synes jeg nu er at tolke meget om læren. Som sagt er det normal praksis at bruge mange steder. Jeg mener heller ikke Twitter har noget med at være "ung og smart" at gøre.

 

0
3
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 22:27

altså ikke, hvorfor Twitter skal bruges til at stille spørgsmål med? Hvorfor ikke bruge fx socrative, som er til "her-og nu" spørgsmål i forbindelse med selve undervisningen, eller til lektiebrug bruge Lectio, som eleverne allerede har adgang til.

 

Jeg går på uni, hvor vi har et forum som Lectio (her på KU dog kaldet Absalon) og hvis lærer vil dele spørgsmål ud i undervisningen kunne det fx være via socrative, som er en sjov måde at afspejle vores forståelse af pensum. Jeg ville også stejle, hvis vi pludselig skulle bruge Twitter i fx mikrobiologi, uden en god grund.

 

Sådan en gymnasielærer bliver jeg ikke, når jeg er færdig. Der skal være en mening med galskaben, som man sætter de studerende til. De skal ikke begynde at tjekke facebook og Twitter for at finde deres opgaver - det kan jo blive en hel skattejagt. Nej, brug Lectio, så burde opgaverne være til at finde :)

 

 

.....

7
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår det så helt anderledes
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 12:46

Jeg forstår det som at læreren vil stille spørgsmål og så skal eleverne løse opgaven via twitter.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 20:56

Det er absolut ikke vidt udbredt at bruge Twitter i undervisningen. Det har jeg godt nok aldrig hørt om, og stort set hele min omgangskreds er under uddannelse. Lyder godt nok useriøst.

 

Jeg havde præcist samme tanke som Jens, nemlig at læreren bare prøver at være smart med de unge. Det er faktisk ret tydeligt.

Vedkommende har fået tildelt iPad-klassen, og her skal der være mere fokus på "teknik" og at "bruge internettet som redskab".

Nå, hvordan løser vi lige det?

Nårh jo, vi kan da bruge det der celebrity-stalking kaldet Twitter, for dét kan de unge lide!

Sorry men helt ærligt. Der er RIG mulighed for at uddele opgaver via meget mere professionelle og ordentlige tjenester. Sociale medier hører fritiden til.

Der er meget bedre alternativer, der ikke kræver at eleverne bruger fritids-sider i undervisningen. Og hvad er der galt med god gammeldags fælles-mail?

Nårh ja, det er for kedeligt, og det ER jo en hip-smart iPad-klasse, så må man hellere gøre det super besværligt og uddele lektier via et socialt medie!

Helt tydeligt et forsøg på at være ung med de unge

 

Synes desuden det er ret hårdt at kalde en anden person, i 3. person, for vanskelig. Vedkommende stiller et spørgsmål, om det kan være rigtigt at læreren må dette.

 

Jeg er helt enig i, at det er læreren der bestemmer, hvilke redskaber der bruges. Så nej, jeg tror heller ikke TS har noget at skulle have sagt. Jeg forstår til gengæld sagtens undren, for det er altså lidt plat at bruge et så uprofessionelt medie som Twitter til at uddele skolerelaterede ting.. Come on, lidt mere professionelt kunne det godt have været ;)

Men ja, TS må bare lige oprette en ny mail og bruge den til skole-relaterede aktiviteter på fritids-relaterede medier. Også selvom det virker latterligt..


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider