Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 citalopram og hjertebanken
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 16:31

hejsa

 

Jeg har over en længre periode været på 40mg citalopram pga angst.

Jeg aftalte med min læge for et par måneder siden at jeg skulle prøve at trappe lidt ned. Trappede først ned til 35mg og så til 30mg over et par måneder. Kort efter begyndte jeg at få enkelte hårde hjerteslag, har googlet mig til at det må være ekstra-systoler.- Slag der falder udenfor den normale hjerterytme, og hvor hjertet fyldes med mere blod, og derfor føles slaget hårdt pga det øgede pres af blod.

I starten var det der mange gange i timen, nu er det aftaget men er der stadig flere ange i timen.

Får taget EKG og blodprøver, EKG`et viser så at jeg har forlænget HTC, hvad det så end betyder. Og nu vil lægen have mig ned på 20mg citalopram.

Så begynder alle mine alarmklokker at ringe. Skal jeg nu til at have angst for fuld fart igen? Og hvad sker der med mit hjerte?

 

Er der nogen med erfaringer eller viden på dette felt?

 

Læge omtalt her er min psykiater, skal til min egen læge på mandag.

 

Mvh

0
0
Svar på denne tråd
 
 Angst medicin
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 13:14

Nu ved jeg ikke hvilken form for angst du lider af men fælles for alle grupper af angst kan medicin ikke stå alene, der skal sættes ind med kognitiv samtale behandling ala psykolog terapi så du sammenholdt med hjælpen fra medicinen lærer at deale med din angst.

 

jeg har selv brugt Citalopram for depression som jeg så ikke havde i den alm. Form, jeg har ikke oplevet nogen videre bivirkninger og fik 200 mg, da jeg fik den korrekte diagnose ved psykiater skiftede jeg fra den ene dag til den anden til ny medicin og det fik også helt uden bivirkninger.

 

Prøv at tale med din psykiater om han hun kan anbefale en god terapeut til den del der ikke drejer sig om medicin, nogen kan simpelhen ikke tåle medicinen og får alle bivirkninger hvilket jo ikke er nemt da det så er pest eller kolera

 

jeg er så heldig at min psykiater både er uddannet psykoterapeut, mindfulness instruktør, samt traumebehandler så der kunne jeg få hele pakken det samme sted, samt komme i et længerevarende behandlingsforløb på Rigshospitalet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 14:27

Får du anden medicin? Og kender du evt. til denne database?

 

www.interaktionsdatabasen.dk/

Kunne evt. være værd at give et kik.

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 14:34

Hvis du i øvrigt læser indlægsseddel, så er det under almindelige bivirkninger for 1-10% at der kan opstå takykardi.

 

pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/ 3023

 

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar : )
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 21:47

Har læst den skræmmende indlægsseddel ; )

det der undrer mig er at jeg får den type bivirkninger når jeg trapper ned, der var intet i den stil da jeg startede op på dem.

 

medicin skal selfølgelig ikk stå alene, har en sød psykolog jeg kan komme til ved behov. Kender dog efterhånden min angst ud og ind, men det er rart at få talt og husket på hvad den angst går ud på.

 

går og tænker lidt på at afprøve TFT og/eller EFT

 

jeg tager ikke andet medicin, så der kan ikke opstå interaktioner..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 18:31

Lægerne er desværre rigtig dårlige til at vejlede omkring bivirkninger ved Citalopram under nedtrapning.


Jeg var også ved at dø af skræk under nedtrapning af Citalopram, da jeg begyndte at få "stød" der gik igennem hovedet og ud i kroppen. Nogle gange sortnede det samtidig. Det var virkelig en mærkelig følelse. Som om at nerverne fik kuldechok eller stød. Det viste sig dog at være en bivirkning som kan forekomme under nedtrapning . Denne bivirkning stod IKKE på indlægningssedlen, men jeg fandt det via amerikanske debatforums omkring citalopram nedtrapning. Jeg valgte at gå meget langsommere frem med nedtrapning end lægen anbefalede - jeg tog 5 mg fra hver 3. uge. Det blev det bedre af.
Så Citalopram gør altså noget ved kroppen. Og de kan også give øget puls ved jeg.

Jeg ville ikke være alt for nervøs. :)


Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd
 
 Natascha...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 21:24

stød i hovedet, også kaldet Brain-zapps, har jeg også har før dog ikk i denne nedtrapning.

har nu ofte et blodtryk på under 100 så har været ved læge igen, og skal have scannet hjertet om et par uger. Ekg så fint ud.

krydser fingre for det bare er en overgang..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Citalopram
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 22:59

Ja, jeg oplevede også hjertebanken på citalopram.

Desuden havde jeg generelt noget der mindede om "samtlige" bivirkninger på indlægssedlen pga de piller. Så jeg var ikke på dem i mange måneder. Fik endda det sjældne serotonin-shock af dem

 

Lige pt. tager jeg Gabapentin for min angst og det virker meget meget bedre end nogen af alle de anti-depressive jeg nogensinde har taget.

Det dæmper angsten, det hjælper med at jeg kan finde ro til at sove, men omvendt sløver de mig ikke, jeg har ikke den der "følelsestomhed" som jeg fik på anti-depressiv, samt jeg ingen bivirkninger har

 

Måske du skal snakke med psykiateren om, at få noget andet end SSRI præperater? Ikke alle kan tåle dem.


 

 

>> Victoria...

 

Sky above me,

Earth below me,

Fire within me.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gabapentin
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 21:52

Er det ikk smertestillende ?

 

hjælper det på din angst?

0
0
Svar på denne tråd
 
 gapabentin
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 23:20

bulldoggen:

 

Jo, det har dog flere anvendelsesmetoder. Det er oprindeligt et middel mod epilepsi. Men de bruges også til at behandle angst, da de har en beroligende effekt (dog slet slet ikke på den der sløvende måde som meget psykofarma har) :-)

Jeg er i al fald glad for dem. Da jeg slet ikke kunne tåle SSRI præperater og blev meget syg af dem Men gabapentin har jeg absolut ingen bivirkninger af og de afhjælper ikke kun min socialangst således, at jeg faktisk kan gå i skole uden store problemer (før fik jeg angstanfald) og de hjælper også på min søvnløshed.


 

 

>> Victoria...

 

Sky above me,

Earth below me,

Fire within me.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider