Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Titel på en gammel roman om middelalder?
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 07:49

Nu har jeg spekuleret og gættet og googlet i et væk og er ikke kommet nærmere... jeg leder efter titlen på en bog, som mindst er 30 år gammel og håber, at I måske kan hjælpe?

 

Det er en roman i tre bind, som handler om et trællepar, der flygter fra deres herre. Hovedpersone er en hidsig fyr, og han slår sin herre og hans søn ihjel, da herren i huset voldtager trælkvinden.

 

Derefter bliver trællen hovedperson i et trælle opgør, imens kvinden bliver kristen, en religion som hendes mand ikke har meget til overs for. De får en pige, der vist hedder Tora og i hvert fald er et ret hidsigt apparat ligesom sin far, og hun bliver senere gode venner med en dreng der hedder Svein, som er søn af trællenes gamle ejer, som ikke døde, men blev handikappet.

 

Er der mon nogen der kan hjælpe med titel, forfatter eller navn på hovedpersonerne?

 

mvh. tina

 


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere info, tak.
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 22:11

 

Er du sikker på middelalderen? Det lyder lidt sent at blive kristnet og snakke om trældom? (Medmindre det er ham svenskeren, som skriver helt fra jernalderen og til vor tid, men det er langt mere end 3 bind.)

 

Jeg fandt 3 kandidater, men ingen passer passer helt godt. Erik Kristiansen og svenskeren kunne udelukkes pga for mange bind, og så var der een der havde skrevet 3 romaner, men der hed trællene Glud og ... øhm .... (øjj, min hukommelse virker ikke), så dem så jeg også bort fra. Kan hænde det var dumt ... syntes han hed noget med Palle.

 

Lars Holmgård Jørgensen har en lignende historie, men der passer trællenavnene ikke.

 

Knud Erik Larsen skriver om en Tora, men det er vist en lille læs-let bog.

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

1
0
Svar på denne tråd
 
 buhl....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 01:39

Du stiller gode spørgsmål - du er noget dygtigere til det der med historie end jeg, kan jeg høre :-) Jeg er ikke sikker på, at det er middelalderen. Men historien foregår på det tidspunkt, hvor trællene begynder at gøre oprør, og kristendommen gør sit første indtog. Ved du hvad det tidspunkt hedder? Det kunne da godt gøre en hel del ved en google-søgning, at man fletter en forkert tidsalder ind...

 

Jeg er dog ikke helt sikker på, hvordan det lige går med det der kristendom - jeg er ikke sikker på, at det i bogen slår helt an, vi taler om de allerførste kirker, og som det måske fremgår, så husker jeg handlingen i bogen virkelig dårligt, det er mere en følelse, jeg kan huske - nå, men det kan altså godt være, at det der kristendom ikke helt slår an, og kirken bliver brændt og præsten ofret til sidst, men som sagt, så er det en følelse, og min erfaring er, at den slags ikke altid bliver lagret ret præcist ;-) Så det kan altså godt ligge en hel del år før kristendommen officielt blev indført i et-eller-andet land, som brugte trælle.

 

Hovedpersonerne i bøgerne er det trællepar, som jeg ikke kan huske navnene på (jamen... hvorfor hænger de vigtige ting ikke bare fast??).

 

Nåja, og så er det helt klart en voksenbog.

 

Nå, men jeg har tjekket dine tre forfattere, og interessant nok kan jeg slet ikke finde noget der ligner af Erik Kristiansen eller noget om en træl, der hedder Glud. Og jeg tror godt, jeg ved, hvilken svensker du mener, ham med de maaaaange bøger, og det er heller ikke ham. Dem, jeg kan finde, ligner ikke.

 

Tusind tak fordi du kiggede! Det er jeg rigtig glad for - også sel om det ikke kastede det rigtige af sig :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 lyder bekendt
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 12:16

 

det lyder bekendt, men kan dog ikke komme på hverken navne eller titler.

 

men den foregår vist sidst i vikingetiden?

 

/Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Google er din ven
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 12:31

Forfatteren er svenskeren Jan Fridegård

 

Romanerne hed på dansk De Blev Fri, Gryets Folk og Gudernes Kamp.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 TAAAAK
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 12:35

Det er rigtigt fjordanton, det var da det de hed - tusind tak!! Men google var nu ikke min ven. Jeg brugte faktisk flere timer på google, bibliotekers hjemmesider og saxo.com, før jeg spurgte her ;-) Så er det godt, at HN er min ven :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp til bog
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 13:58

 

Jeg kom til at tænke på en ungdomsroman jeg læste for .. ehm .. nogle år siden!

 

Den handler om en ung mand der arbejder for en rigmand - som har trælle. Han forelsker sig i en ene af trællene, kan ikke helt huske mere af den del.

Der er en kirke med i historien, den "sorte" kristendom med skam og så fremdeles.

 

Den unge mand bliver sendt til Estland og skal være med til at omvende esterne. Men han ender med at flygte, og bliver optaget i en estisk klan.

 

Er der nogen der kan hjælpe med den? Det er en dansk forfatter - men jeg kan hverken huske en bid af bøgernes titel eller noget af forfatterens navn!

 

 

\\ Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pernille
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 16:21

Nuller89:

Det lyder som "Som landet lå" af Lars-Henrik Olsen.

Det er en serie, som fortsætter med "Skjult af skoven" og "Ravnens skrig"

 

www.litteratursiden.dk/forfattere/ lars-henrik-olsen

 

Jeg har læst den første med en 6. klasse engang. De andre har jeg ikke læst, men nogle af eleverne var sultne på at få de næste i serien.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 17:28

Det er sjovt som nogle bøger bare bliver hængende. Det lyder som om din bog også er værd at læse Nuller89 :-)

 

mvh tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordanton,
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 20:41

 

for os som (åbenbart) er indædte fjender af Google, kan du da ikke lige afsløre hvordan du fandt frem til svaret?

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp til bog
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 20:52

 

Tina *Turpin*: Ja det er lige præcis den serie! :-D Jeg har i nogle år efterhånden prøvet at finde den - så tusind tak for hjælpen!
Han var faktisk ude og holde et fordrag på min skole, da vi havde en emneuge om forfatterskab og skrivestile.

 

 

Tina: Nu er det godt nok nogle år siden jeg har læst den, men ud af alle de mange, mange bøger og romanserier jeg efterhånden har tygget mig igennem, der har den alligevel fået bidt sig fast. Så jeg kan da kun opfordre dig til at læse serien, godt nok er det "ungdomsbøger" men den er godt skrevet. Jeg tror også at jeg som voksen måske vil få noget andet ud af den, end jeg gjorde som 13-14 årig.

 

 

 

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 pernille
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 21:30
Jeg synes tit at ungdomsbøøger er de bedste 😊

Og jeg er med buhl - hvordan fik du Google til at makke ret?

Mvh tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 En anden bogserie
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 21:45

 

Tina:

Der er bare noget ved ungdomsbøger - jeg elsker stadigvæk at læse Harry Potter! :-D

 

Jeg kom til at tænke på nogle børne-/ungdomsbøger af Maj Bylock, som måske kunne være noget for dine barylere på et tidspunkt.

 

Første bog handler om en ung pige, som flygter i chok da hendes hus brænder ned og hendes lillebror er der inde. Hun møder en klog kone, som tager hende til sig og lærer hende om lægekunst.

Den er super godt skrevet, og jeg læste den for min niece da hun var yngre. Hun elskede den, der er kærlighed, hekseri og meget andet.

Første bog i serien hedder Hekseprøven.

 

 

\\ Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nuller...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 22:51

Det lyder som om hende Bylock kunne være noget for både mig og barylere - jeg elsker også alt med troldmænd, riddere og hekse - Tina, evig teenager I hvert fald på bog-området. Tak for input.

 

Hvor store tror du at sådan nogle barylere skal være, før vi kan læse den? Jeg tænker, at indebrændte (måske?) lillebrødre måske hører en lidt ældre alder til end 4 år... ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hekseprøven
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 23:43

 

Hmm.. Mener Lærke var 6-7 år. Så det er måske liiige tidligt nok for barylerene endnu!

 

Men du kan jo starte med at læse dem selv, de er godt skrevet! :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja....
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 00:25
Det kan jeg godt høre at jeg bliver nødt til 😃

Mvh rtina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gode ledetråde
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 20:27

TS kom med nogle fine ledetråde. Jeg googlede Tora + Svein. Så kom en svensk artikel frem om Jan Fridegård. Ham blev så også googlet og så dukkede Gyldendals Side om forfatteren frem. Her stod bøgerne med både svensk og dansk titel samt udgivelsesår. Det er som at lægge puslespil

3
0
Svar på denne tråd
 
 google...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 22:42

Gad nok vide, hvad jeg har gjort google, egentlig?? For uanset om jeg googler Tora og Svein med eller uden +, kommer der intet op, der minder om...

 

Nu kan jeg ikke huske samtlige 719 kombinationer, som jeg har googlet de to navne, trælle, vikingetid, middelalder, asetro, kristendom, frihedskamp, ofring, roman, bog samt alle de synonymer og bøjninger jeg overhovedet kunne komme på - men jeg er da noget fornærmet på google nu, over at den ikke synes, at mine indtastinger er nær så fine som dine, FjordAnton

 

mvh. tina


Barylere rule!
2
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt snyd
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 12:59

Okay, jeg checkede lige. Jeg googlede Tora + Svein + roman og så dukkede den op som nr. 9 på listen hvor man i teksten kan se noget om leken mellan Tora och Svein og roman. Går man på den side kommer den svenske artikel om forfatteren frem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjordanton
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 13:15

Jeg bukker mig i støvet for dine søgeevner og tålmodighed! :-) Det er meget sandsynligt, at jeg har googlet samme kombination, men jeg har ikke fundet lige præcis den der, og jeg kan godt se hvorfor, jeg forfølger sjældent dokumenter der tager en krig at åbne, og da slet ikke på svensk!! Tusind tak for hjælpen! :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak, F/A.
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 22:33

 

Det virker også her hvis man leder længe nok (så ham også i en biblioteksbase, men afskrev ham fordi jeg var sikker på jeg ledte efter en dansk forfatter), men google er virkelig ikke min ven, eller også ved den at mine interesser ikke omfatter trælle, oprør og 70'er forfattere (eller også mener den at jeg ikke må have den slags interesser).

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider