Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hofteproblem - hvilken sadel
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 15:51

Hej :)

Jer, der døjer med en dårlig hofte (Jeg har Hoftedysplasi og slidgigt), hvilken sadel rider i med?

 

Min hest er lidt bred, dvs han går med en bomvidde 33, og en model der hedder JC Saphir.

 

Jeg er rigtig glad for min sadel, og den ligger også godt på hesten, men jeg får ofte smerter i hoften, efter at have redet i den :( Så er begyndt at tænke på, om jeg måske skulle prøve en anden type sadel til hesten?

 

Det skal nok være en bred sadel, med en smal talje? Ved godt det optimale måske vil være en specialbygget sadel, som er bygget til både hesten og mig, men desværre er min økonomi ikke så god, at jeg har råd til at ofre de store summer på en anden sadel..

Kunne jeg finde en god brugt, ville det klart være at foretrække :)

 

Men har i nogle forslag???

 

Mvh Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 barefoot danmark
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 00:34

jeg ville helt sikekrt kigge efter en barefoot barrydale eller chayenne, alt efter hvad du rider (skov, dressur....

 

 

jeg skal selv igang med at spare op til en barefoot, da jeg har problemer med ryggen. :)


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
2
Svar på denne tråd
 
 tjaaa.........
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 08:12

Jeg ville nok starte med at prøve med en tykt lammeskind i sædet, eller en andet type sædeovertræk som er blødt og støddæmpende.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det,...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 09:35

... skal være en sadel med smal talje, mener jeg ikke en Barrydale lever op til det.

Jeg har selv en og er SÅ glad for den - men smal det er den ikke!!

Jeg lod en veninde (med hofteproblemer) prøve den forleden, og hun følte at den var ekstremt bred at sidde i.

Skulle du bo i Nordsjælland, er du velkommen til et komme forbi hvor jeg bor, og prøve den. (måske kan du få samme aftale med andre så du kan prøve forskellige typer sadler?)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 10:58

Jeg har store problemer med hoften og kan knap sidde i en sadel 5 min uden at det gør helt vildt vondt. Den eneste jeg har redet i og som jeg kan holde til er min Tekna sadel. Den er ca 1" mindre end jeg burde haft, men det gør så at jeg sidder fast i sadelen og det gør tydeligvis en verden til forskel for min hofte. Plus de er supegode at sidde i og nemme at holde.


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel..
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 12:15

Tusind tak for jeres svar :)

 

Glemte at skrive at jeg er dressurrytter, og derfor hest vil have en dressursadel i læder :)

 

Vil lige prøve og tjekke denne Tekna sadel ;)

 

Mvh Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tekna sadel
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 12:19

Nå, kan læse mig til at Tekna sadlen ikke er i læder :(

 

Så håber lige på nogle flere input herinde ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel hofte
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 12:46

Nu ved jeg ikke, hvor i landet du er fra, eller dit prislag, men jeg tænker at du skal se lidt på Supreme Super Flex fra Sadelmager Lars Nielsen og/eller sadelmager B.K. Rützou..

Den tager en del af sving op i ryggen da den er lavet på en meget flexibel bom, som er meget flexibel på alle led, og ikke vildt bred i sædet men stadig med god plads til hesten både i kammer og fortil.. Kender en som er handicaprytter (ben), og hun er glad for hendes, og hun kan heller ikke med for brede taljer..


I was normal

then I bought my first horse... ;0)

 

 

og nu har jeg endda 2 stk.. :0/ ;0D



2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 18:07

opereret for hoftedysplasi, det bedste der er sket ever. Jeg rider 3-6 heste om dagen. Og har fået ingdams til at lave en passier sadel som passer mig. Men semi smal talje og flytbare knæpuder. Top godt


GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 19:55

Jeg er ikke så meget inde i dressursadler, men har du spurgt en saddelmager om hvad det ville koste at få ændret sædet i den du allerede har?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hofteproblemer
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 20:40

Jeg har lige købt en brugt bates isabell wertz. Det er simpelhen SADLEN måske du skulle finde en og prøve.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadler..
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 21:18

Dejligt med så megen respons på mit spørgsmål :)

 

Jeg er som sagt godt klar over at en "specialbygget" sadel, nok vil være det mest optimale :) Men som skrevet har jeg desværre ikke økonomi til f.eks en sprit ny passiersadel, eller Supreme, som også bliver nævnt :( Så en god brugt, som vil kunne tilpasses er pt det jeg går efter :)

 

Fancy.. Har du også Hofteproblemer? Vil da lige kigge lidt nærmere på sådan en sadel :)

 

Jens.. Jeg tror mit problem med min JC sadel er at jeg "vrider" min hofte lidt bagud? Lidt svær at forklare ;) For selvfølgelig skal schenklen jo tilbage for at få det lodrette sæde ;) Så tror umiddelbart ikke at en sadelmager vil kunne ændre min sadel så den vil kunne passe mig bedre :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 22:46

Tjaaa. Som sagt ved jeg ikke super meget om engelsle sadlers interne opbygning i sædet så jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Det er i sidste ende bommen der sætter grænsen for hvor store ændringer man kan lave på en sadel uanset type. Jeg ved dog at nogen af dem er bygget med en kerne i skum som formes til sædet. Er det tilfældet med din kan det relativt nemt ændres lige som du vil have det. Hagen ved at lave et opbygget sæde - og her taler jeg af erfaring med westernsadler - er at man kommer længere væk fra hesten.
Men hvis man ikke spørger så forbliver man uvis.
Hvis det var mig ville jeg nok ofre den 25øre på et kald til en sadelmager.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 slidgigt
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:30

jeg har slidgigt i begge hofter og red tidligere i en gammel hubertus, ok det gør jeg faktisk stadig indimellem, den er med mellem- bred bom, men er meget smal i taljen, og har ikke givet hofteproblemer, til gengæld har jeg det problem med den at siden jeg har tabt mig giver den blå mærker på sædebenene (av siger jeg altså bare)

Så jeg fandt en billig brugt Wintec 500 kombi og prøvede og jeg sidder så meget bedre i den end i nogen anden sadel jeg har prøvet og ved at skifte kopfjernet kan jeg bruge den til begge mine rideheste.

Drømmen er en Wintec dressur sadel til min unge hoppe når hun er kommet igang, men pengene skal lige være der til det, min erfaring er, at jeg sidder godt i Isabel sadlen også, og ingen blå mærker på mine sædeben :D

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hofteproblem
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:32

Jeg er opereret i begge hofter, sat sammen med skruer i den ene og protese i den anden, så kender alt til sadelproblemer.

 

Jeg har prøvet rigtig mange, og endt med en Baloun C1, som er dejlig smal og med et forholdsvis flads sæde, så jeg ikke låses fast.

 

Hvis økonomien ikke lige er til ny sadel, kunne du overveje denne løsning "seatbone saver". Den skulle efter sigende være rigtig god til kombinationen rytter med smalt bækken og lidt for bred hest.

 

Har ikke selv testet den, men hørt om flere der har haft stor gavn af den. På siden der linkes til, kan man faktisk teste den i 14 dage.

 

Og så kan undervisning af en "centreret riding" instruktør altså også give rigtig meget.

 

 

Pøj pøj med at finde den rette løsning.


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadler..
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 23:38

Jeg vil helst så tæt på hestens ryg som muligt, for at kunne indvirke bedst muligt med sædet ;)

Så denne Seatbone saver, tiltaler mig ikke rigtigt :( Men ok, er da åben for at prøve sådan en ved lejlighed :)

 

Så ja, det er nok den nemmeste løsning og kontakte en sadelmager :)

 

Men kom endelig med flere gode forslag :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadel..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 00:00
Jeg rider i amerigo. Den er smal i taljen, blød, giver masser af støtte og man kommer godt ned om hesten.

Men prøv en masse forskellige, det variere vidt hvad der fungere for os alle.

Mvh Stinne c",)

 

 

Amerigo Classic dressursadel sælges.

Kontakt for mere info.

 

At ville skaber evnen til at kunne.....

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider