Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad skal jeg gøre - hjælp!
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 12:23

Hej allesammen

 

Jeg står i noget af en bæ situation med min gamle part hest og jeg håber der er nogle der har nogle gode tips og tricks så jeg kan få min gamle ven på rette køl igen.

Da sommerferien startede var jeg godt og grundigt indstillet på at jeg skulle hjem til min gamle ven (som bor på fyn) og holde rideferie (selv bor jeg i Esbjerg). Jeg havde drømt om at jeg det meste at sommeren skulle tosse rundt i solen og i vandet men sådan har det på ingen måde været.

 

Det starter med at jeg rider en aften, og alt er godt! Vi får redet en god 30 min. tid og vi hygger os. Ørerne er lige i vejret og det kan ikke blive bedre - dagen efter starter "helvede" så.

 

Da jeg dagen efter kommer i stalden må jeg som noget af det første konstatere at min kære ven ikke er rentgående, jeg flår ham ind fra folden og der bliver ringet efter smeden. Der bliver ordnet hove og han får her konstateret svamp i alle 4 poter. jeg har forgæves desperat ledt efter blåsten men har ikke haft held til at finde det nogle steder. Jeg har behandlet hver eneste dag jeg har været i stalden med noget lilla væske fra dyrlægen der skulle have hen af samme effekt men dog ikke være ligeså effektivt. Jeg har vasket med Blå Biotex købt æbleeddike osv. men synes desværre ikke det har virket. Hovene ser derimod næsten kun værre ud. Er der nogle der ved hvad jeg kan gøre?

Han har ikke været redet siden i slutningen af Juni nu fordi han har været halt on/off og smeden har været forbi løbende og ville egentlig have lagt sko på sidst, men kunne ikke grundet svampen.

Som om det ikke i sig selv er slemt nok ligner det at han er begyndt at få noget udslet op ad bagbenene, tilmed er han begyndt at klø sin hale og har derudover kløet et ordentligt hul i hovedet :S Han er meget plaget af insekter, så kan det være en reaktion fra det? Jeg har prøvet med alverdens sprayblandinger men uden held. Han har fået en fluemaske på, som i hvert fald da hindre dem i at kravle i øjnene på ham.

Jeg havde læst herinde at det kunne være skæl i halen, så den blev vasket igår og så håber jeg det var det, men er der nogle gode råd til hvad jeg kan gøre ved det begyndende udslet (måske muk?)og hvad gør i for at holde de blodtørstige insekter fra jeres kære?

 

Alle gode råd modtages med kyshånd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 22:53

Svamp i hovene kaldes også for White Line Disease, det kan være en hjælp til at søge flere oplysninger for dig. :-)

Jeg gætter på at det blå væske du har fået er Trush Buster eller noget tilsvarende. Det virker ikke.

Eddike virker heller ikke da svampen ikke er følsom overfor pH på samme måde som bakterien der giver "sur" stråle.

 

Det der virker er luft og gift.

Du skal bruge en hovkniv, en stålbørste og noget gift.

Krads den hvide linje ren med hovkniven så der ikke er noget smuldert hov og børst efter med stålbørsten - der må gerne lægges kræfter i. Så kommer du lige en tand dybere ned i sprækkerne end du kan med kniven.

Jeg har efterhånden hørt om mange forskellige slags gift som folk har brugt med større eller mindre held til at slå svampen ihjel med. Alt lige fra kølervæske til blå Biotex...


Noget af det der er knabt så skrapt og ikke ødelægger hornet i hoven er klorhexedin, jod, Klorin og brintoverilte. Der findes også en del komercielle produkter til formålet. Fælles for alle typer gift er at man ikke med sikkerhed kan sige at der er een bestemt type der virker i alle tilfælde.

Det er meget vigtigt at man sætter ind hurtigt og aggresivt! Det er også vigtigt at være efter det hver dag i lang tid indtil man er 110% sikker på at der ikke er andet end ren sund hov i hoven. Ulig "sur" stråle er
White Line Disease noget lusket noget at slippe af med og bedst som man tror at nu er det i orden så er det der igen.

 

For at få så meget frisk hov frem så hurtigt som muligt er det en god ide at sætte hesten på en Biotin-kur. Det fremmer hovvæksten meget hurtigt og hjælper med til at skubbe den syge hov ud.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 WLD.....
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 01:06

Mine heste fik pludselig svamp i hovene.

 

Jeg har behandlet med farriers finish fra Life Data Lab som vist nok fås hos Bergers (har selv bestilt fra viovet.co.uk). Min trimmer var dybt imponeret over hvor effektivt det havde virket.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

Vi har en ledig plads pr. 1. september

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor gammel
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 06:56

er dyret ?


 

 

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider