Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Andre på LCHF?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 22:42

hejsa

 

Jeg er nu på min 6. dag med LCHF, har tabt et kilo. Men føler total mad-lede når jeg tænker på hvad jeg kan spise, så jeg får nok ikke helt spist nok. Jeg spiser kylling, oksekød, tun, grøntsager, ost, hyttte-ost og smør.

Idag har jeg spist et par skiver wasa sport bare for at få noget jeg kunne få ned, selvom det ikke er i tråd med LCHF. Jeg har holdt mig helt væk fra slik og kager, har dog taget et par glas light sodavand. Jeg har i korte perioder lyst til slik, især chokolade men har kunnet lade det ligge.

Har nogen erfaringer med LCHF?

Jeg har været på madbanditten.dk, men kunne godt bruge "rigtige" menneskers erfaringer.

Så kom glad

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 23:00

Har du prøvet skyr?? Når det er så varmt som får mange mere eller mindre madlede. Og ønsker noget let og køligt.


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ifølge madbanditten
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 23:41

er skyr ikke lchf kost...

0
0
Svar på denne tråd
 
 grøntsager?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 00:12

Gør du nok ud af dine grøntsager? Jeg er ikke LCHF mere, kun fordi jeg ikke kunne finde ud af at planlægge. Men jeg prøver stadig på at erstatte pasta, ris og kartofler med nogle af de lækre grøntsagsretter eller tilbehør, som man kan lave - dels fordi jeg tror på, det er sundt, og dels fordi jeg simpelt hen bare godt kan li det :-)

 

Måske skal du bare æde det Wasa, indtil du stille og roligt har fundet de retter, der ikke giver dig kvalme?

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 KISS/LCHF
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 01:04

Jeg ligger et sted midt mellem KISS, LCHF og Palæo kost i en selvsammenstrikket kostplan ud fra hvad min krop fortæller fungerer for mig :-)

Jeg har tabt 18 kg på 2½ måned på denne kost (startede på KISS og har bevæget mig længere over mod LCHF, så jeg nu ligger på en fordeling der hedder ca. 15% kulhydrater, 40% fedt og 45% proteiner i maden og jeg har aldrig haft det bedre :-D ).

For mig er det alt afgørende, at jeg er low carb og HELT sukkerfri, da jeg reagerer på alle sukkerarter og på højt kulhydratindhold. Jeg får det simpelthen fysisk dårligt af det og reagerer som om jeg er allergisk overfor sukker, med hovedpine, mavepine, hudkløe og meget andet. Der ud over, så fodrer det mit ædemonster, så jeg ikke har nogen mæthedsfornemmelse.

Maden er egentligt meget varieret for mig med den diæt jeg kører synes jeg.

Jeg får ikke meget grønt pga det lave kulhydratindhold jeg kører med, men jeg får lige hvad jeg bør have om dagen. Det grønt jeg får har et lavt glykemisk index (hovedreglen siger det skal vokse over jorden). Frugt tåler jeg ikke.

Alt slags kød og fisk og æg - her varierer jeg MEGET for ikke at køre træt :-) Ost - mozzarella, feta, ostehaps (er god til mellemmåltid) osv.

Skyr er god til morgenmad for mig - gerne med hakkede mandler :-)

Mellemmåltider bruger jeg også gerne ISIS Free Lækkerbar (sukkerfri og med lavt GI) eller Nellies Dellies Dark Chocolate (sukkerfri) og Marcipanbrød (sukkerfri). Alle 3 dele har højt proteinindhold :-)

Jeg føler ikke jeg savner noget på den her kost - tvært imod føles min krop endeligt i balance :-)


Christine og Faith...


RG kurser

Dressur og springkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 07:03

Vi spiser efter LCHF principperne herhjemme, og efter de første par uger, så kører det bare :) Vi har været på det i 3 måneder nu, og det er super. Kiloene rasler ikke af os, men stille og roligt går det ned af.

 

Skyr er ikke egnet som LCHF, da der simpelthen ikke er nok fedt i. I stedet skal du gå efter græsk youghurt med 10 % fedt. Vi er gået fra græsk youghurt da vi synes det er for dyrt. Til morgenmad får vi youghurt 3,5 % med en sjat piskefløde i, og en spiseskefuld chiafrø, hvilket blendes sammen. Man skal vænne sig til det, men nu kan jeg slet ikke forestille mig andet til morgenmad.

 

Æg er også noget vi spiser en del af. Til middagsmad har jeg bagt madbandittens kernebrød. Til sådan en skive, æg med mayo og en masse grøntsager. Men du vil også kunne putte alverdens andet oven på dette brød.

 

Af æg laver vi ellers spejlæg, æggekage, scrambled eggs.

 

Et godt mellemmåltid kunne være madbandittens kerneknækbrød uden mel. De er nemme at lave og smager super godt evt. med en fuldfed flødeost på. Dette burde kunne erstatte dine wasa knækbrød.

 

Til aftensmad forsøger vi at lave "normal" aftensmad, hvor f.eks. ris er erstattet med blomkål der har været en tur i foodprocesseren, der lige får et hurtigt opkog. Spaghetti har vi erstattet med squash revet i tynde strimler.

Vi laver f.eks

  • Koteletter i fad med blomkålsris (husk bacon, pølser, fløde)
  • Squash-spaghetti med kødsauce (igen en fuldfed version)
  • Kålsalater med en dressing af 18 % cremefrais med kyllingebryst, koteletter, schnitzler osv.
  • LCHF madpandekager med fyld
  • LCHF pizza
  • Kyllinge-frikadeller (uden mel eller havregryn) med tzaziki af 10 % græsk youghurt
  • Lasagne, hvor lasagnepladerne er erstattet af tynde skiver af sguash eller hvidkålsblade.

Du skal have flettet flere grøntsager og fedt ind i din kost. Gode fedtkilder: Fløde, ost (mozarella, ostehaps, hytteost, flødeost, flødehavarti osv), græsk youghurt, smør, olier, nødder, fisk.



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 15:16

Men hvis du kører helt striks LCHF er der nok noget af ovenstående du skal holde dig fra :)



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 16:17

Jege r bare nysgerrig: Hvorfor må man spise hytte-ost, men ikke skyr??


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 17:16

Det er et spørgsmål om indholdet af fedt. Skyr indeholder nærmest ingen fedt. Hvis der spises hytteost, skal der naturligvis ikke vælges en eller anden light-udgave, eller hvad de kalder dem :)

 



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 kost og kost
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 22:23

Det er nu heller ikke fordi jeg skal tabe mig specielt meget. Vejer nu 57kg og er 164 høj. Tog næsten 10kg på igennem det sidste år, på grund af p-piller og "lykkepiller" Min normal vægt uden medicin er ca 54-55kg

Det er egentlig mest for at få en sundere livsstil, kan drikke frygteligt meget sodavand, og spise store mængder slik, især chokolade, og kan bare mærke på min krop at den ikke kan lide det.

Må man drikke light-sodavand eks i en dag i weekenden?

Og hvad hvis man giver sig selv lov til et stykke rigtig chokolade, ryger hele ideen så med at kroppen skal forbrænde fedt istedet for kulhydrater? Altså skal man så starte forfra?

Hvor lang tid tager det for kroppen at gå fra kulhydrat til fedt forbrænding?

Jeg spiser slet ikk brød, pasta, ris, kartofler

 

fedt med alle de svar (ja, fedt )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 07:06

Vi er ikke super strikse herhjemme.

 

Vi giver plads til LIDT rødvin, 86 % chokolade og en gang i mellem light sodavand. Det kommer nok lidt an på om du gerne vil køre helt striks LCHF, for så er der ikke plads til rødvin og 86 % chokolade.

 

Problemet med light sodavand er, at det stadig påvirker blodsukkeret selv om der ikke er kalorier i det. Og hele pointen med LCHF er at få et stabilt blodsukker. Så et eller andet sted er du lige vidt, hvis du blot skifter alm. sodavand ud med lidht sodavand.

 

Jeg ved ikke hvor lang tid der går, fra kroppen begynder at forbrænde fedt, men her var de første 7-14 dage strenge, og efter det er sukkertrangen bare væk. Vi spiser mindre fordi fedtet mætter bedre. Da vi havde været i gang i en måned ca. med striks LCHF, besluttede vi at synde med lidt jordbær med fløde. Flere timer efter lå vi og svedte og med hjertebanken. Og næste dag føltes det som tømmermænd. Så får man lige øjnene op for, hvad sukker (selv i små mængder) gør ved kroppen.

 

Når vi skal synde kan vi finde på at lave madbandittens lakridsis helt uden sukker og sødestoffer.

 



Venlig hilsen Cathrine



1
0
Svar på denne tråd
 
 LCHF ......
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 20:48

Som udgangspunkt er det en god ide at købe LCHF bøgerne, køb nr 2. Læs alt det indledende!

 

Så har jeg følg. forslag: start med at droppe alt med sukker og hvis du kan, så drop alt ALT med hvedemel også incl. knækbrødet. Tænk over hvilken mad du godt kan lide, både af kød, fisk, ost og grøntsager. Og forkæl dig selv med retter lavet af de madvarer du godt kan li.

 

Giv dig selv en prøvemåned og tag så madvanerne op til revision, og tilpas det efter det du har kært og det du gerne vil.

 

Jeg holder mig f.eks. fra hytteost og spiser kun sjældent yougurth, hvis jeg spiser lidt yougurth hælder keg en lille sjat fløde i for at få fedtindholdet op.

 

Den seneste uge (på ferie) var der flere dage hvor jeg sprang over et måltid fordi jeg nu kan gå i længere tid før jeg bliver sulten. Så min sultfornemmelse har klart ændret sig. Men det har også taget et par måneder og nogle fejltagelser ind imellem ;)


Mvh. Sanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 21:26

Jeg har helt klart mindre sult og bliver meget hurtigt mæt, og det jo dejligt. Min sult følelse har også helt klart ændret sig. Før blev jeg sulten, og derfra lynhurtig super utilpas, svimmel, hedeture osv Nu bliver jeg sulten men uden ubehaget.

Jeg bliver nød til at have nogen gange hvor jeg kan spise slik og drikke sodavand, da det for mig er rigtig hyggeligt til en god film feks. Der bliver det altså for kedeligt med vand og bær. Det er måske 2 gange om måneden. Men så er jeg i tvivl om jeg ødelægger hele princippet i det. Var til fødselsdag og gik all in med kage osv men har ikke mærket ubehag eller andet efterfølgende.

Jeg synes det er en rigtig god måde at spise på, da jeg nu får meget "renere" fødevare og en masse lækre grøntsager...

 

Hvor længe har i været på LCHF?

Vil da helt sikkert købe en bog eller to for at få mere viden, og ideer til opskrifter...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 21:39

Pas nu på med at gå helt "fedt-amok" - nogle LCHF'ere får VIRKELIG meget fedt i kosten. At skyr er "no-go" fordi der ikke er nok fedt i, sætter lidt advarselslamperne igang for mit vedkommende. Som studerende på Ernæring og Sundhed bekymrer det mig, at der i så høj grad opfordres til fedt i især mejeriprodukter og kød. Er I klar over i hvor høj grad disse produkter indeholder mættet fedt? Mættet fedt som er med til at fremme åreforkalkning og hjerte-karsygdomme


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
2
Svar på denne tråd
 
 carb load
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 21:43

Jeg var i en facebook-gruppe, hvor jeg mødte begrebet carb load. Som vist nok betyder at man engang imellem hælder en masse kulhydrater ned for at booste fordøjelsen. Ved ikke om dit filmsnoller kan komme under den kategori ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror egentlig ikke
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 21:44

jeg får så overdrevet meget fedt, lidt mere end før men ikke meget.. Tun, grøntsager, græsk yoghurt, bær, kød, det ikke fordi min kost bugner af fedt, men lidt skal der selfølgelig til for at blive mæt..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mættet fedt..
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 21:58

Cecilie, var der ikke noget med, at et nyt studie viste, at mættet fedt faktisk overhovedet ikke er så problematisk, som man har gået og troet?

 

mvh. tina


Barylere rule!
2
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 22:12

Det er mig bekendt den mættede fedtsyre kaldet stearinsyre, som forekommer i helt mørk chokolade, som nu bliver undersøgt grundigt, fordi lige præcis denne fedtsyre har vist sig ikke at være så "farlig" som de andre fedtsyrer indenfor de mættede


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
1
Svar på denne tråd
 
 genialt..
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 22:33

Tania

0
0
Svar på denne tråd
 
 et lidt privat spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 23:21

har i andre også skulle tisse meget?

Render konstant på toilettet for at tisse, undtagen igår hvor jeg spiste slik/kage og idag hvor der vel stadig er noget tilbage i kroppen.

Havde ikke forestillet mig det kunne have en sammenhæng. Er lchf vanddrivende?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 23:21

Hvordan adskiller den her kur sig fra Atkins, der jo viste sig at være virkelig sundhedsskadelig i længden.

 

Kan virkelig ikke se pointen i at tage konstruere fra en, der er cand.mag i fransk, som jeg mener er hvad madbanditten skriver hun er. Måske mere relevant at modtage råd fra sundhedsvidenskabeligt uddannede personer.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Væskebalancen
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 00:05

Eftersom kulhydrater holder på væsken er det meget tænkeligt, at du føler LCHF diæten har en bivirkning, der virker til at være vanddrivende :-) Måske din væskebalance i virkeligheden er ved at normalisere sig? ;-) Tidligere, da min kost indeholdt mange kulhydrater havde jeg store problemer med væskeophobninger i kroppen og måtte tage vanddrivende medicin mod det, hvilket jeg ikke længere bøvler med :-)

Hvad angår fedtstofferne, så er det jo i høj grad de sunde fedtstoffer man opfordres til at fylde på i KISS og LCHF. KISS går direkte efter de monoumættede og siger dem SKAL man indtage. LCHF er ikke helt så specifik, men opfordrer til at man får fedtstoffer fra blandt andet nødder, olivenolie og fisk (hvilket må siges at være fra de helt rigtige steder). I LCHF må man også gerne indtage det fra animalsk fedt ja, men grundpillen er jo, at man bliver så mæt, at man ikke overspiser og dermed ikke får så meget ind, at det ikke bliver farligt.

Det er ikke alle der kan overholde det med ikke at overspise og det kræver, at man rent faktisk lige er OBS på at mærke efter om man er sulten eller bare stopper i hovedet af vane :-)

Jeg har helt klart nedsat mit madforbrug efter diætskiftet :-) Jeg kan tydeligt se ved hver vejning hvordan fedtet rasler af min krop (jeg startede 9. maj og lige nu er jeg 500 gram fra at have smidt 20 kg fedt alt i alt). Min BMI er faldet fra 40,5 til 34 nu og fortsætter kun nedad - og vigtigst af alt, så kan vi gang for gang se hvordan tallet der viser hvor meget fedt jeg har omkring de indre organer falder.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at denne diæt som ligger et sted mellem de 2 diæter (KISS/LCHF) er det helt rette for min krop i forhold til at jeg har den hormonforstyrrelse (PCOS) jeg har.

Når det kommer til det med at synde en gang i mellem, så er det noget der er totalt no go her - det kan jeg simpelthen ikke. Jeg får det fysisk dårligt af at indtage sukker/for mange kulhydrater og bliver hundesyg af det. Min krop reagerer som om den er allergisk - så det er simpelthen ikke det værd :-) En hyggeaften kan jeg fint nøjes med en skål chili-nødder eller flæskesvær - så har jeg det også godt dagen efter :-)


Christine og Faith...


RG kurser

Dressur og springkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt om mættet fedt...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 02:15

Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 08:56

Når du selv bringer Arne Astrup op, er jeg nødt til at citere ham fra din artikel:

"For det andet bliver folk kun sundere, hvis mættet fedt bliver erstattet af fuldkornsprodukter eller flerumættede fedtsyrer fra f.eks. planteolier eller fisk."

 

Nu er det jo bl.a. alle kornprodukter (også de fiberrige) Jane Faerber udelukker fuldstændig i sin kost.

Derudover understreger Arne Astrup jo her også, at man bliver sundere, hvis det mættede fedt erstattes af flerumættede fedtsyrer.

 

Og så synes jeg også det er vigtigt at være kritisk ift. at gamble med sit helbred iht. de kosttendenser der hele tiden florerer.

Nu skal jeg passe på med at kritisere Arne Astrup, da flere af vores bøger på studiet er skrevet af ham - men jeg er alligevel nødt til at understrege vigtigtheden i kildekritik - prøv f.eks. at Google "Arne Astrup og sukkersagen".

Jeg siger ikke, at LCHF er en dårlig kur/livsstil, jeg er sådanset enig i mange af principperne - men jeg siger, at det er vigtigt at man sætter sig grundigt ind i den evidens, der ligger bag den gældende livsstil.


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 LCHF tanker
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 10:22

Jeg var på den i 3 måneder.

Jeg har uploadet noget af min strikse LCHF diæt på min instagram : Juliav1990 hvis man vil have lidt inspiration.

Jeg kørte den striks.

I forvejen levede jeg uden at spise pasta,brød og ris, med træning hver dag.

 

Da Jeg var på den, kunne jeg lave cardio træning derud af, uden at blive træt (Tror jeg kom i ketose i den periode), men rent muskelmæssigt skete der ikke noget. Og styrketræning var virkelig hårdt! Dog sov jeg virkelig godt om natten, og huden blev pænere,og jeg kom af med min pepsi max afhængighed (1-2 liter om dagen).

Jeg tabte hurtigt 2 kg, men så stod det stille.

Og nøj jeg savnede gulerødder og æbler!

 

Så jeg valgte simpelthent at hoppe af. For det kan ikke være rigtig at jeg skal nægte mig selv gulerødder (spiser 300 g om dagen mindst) og et æble engang i mellem, hvis det er det jeg har lyst til.

 

Og i løbet af en måned efter jeg stoppede med LCHF (tilføjede egentlig bare gulerøder, og stoppede med fede majeriprodukter), skete der virkelig en positiv udvikling med kroppen!.

 

Held og lykke til alle der kører denne livstil. Der er rigtig mange positive ting ved den!

 


Jeremy Rudge Fusion dressur sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 stadig på LCHF
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 16:45

men jeg er sååååå træt... Har ferie, så sover rigtig meget, mere ned normalt.

Nogen der har prøvet det og ved hvorfor?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Atkins og lchf
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 08:52

Nogle spørger ind til hvordan atkins og lchf adskiller sig, det er faktisk meget nemt atkins går ind for et højt protein-indhold, det frarådes du på lchf.

 

Lchf er Lav (c)kulhydrat, Højt Fedt indhold. IKKE højt protein indhold, så spiser du korrekt Lchf får du godt nok lidt mættet fedt ja, men faktisk ikke i høje mænger. Derimod får du mad af friske råvarer, masser og masser af grønt, ingen raffineret sukker (og andre forarbejdede madvarer + tilsætningsstoffer) og masser af sunde olier.

 

Der er været skeptikere alle steder og uanset hvordan det hele vendes og drejes så er det jo pudsigt at vi for at være sunde i følge "offentlig mening", skal fylde os med kunstige sager, og overforarbejdede fødevarer. Her snakker jeg om mange af de nøglehulsmærkede ting der er, hvor mange tilsætningstoffer der er deri.

 

Pudsigt er det også at siden kostrådene blev indført er overvægten steget markant, ligesom det er pudsigt en del kostpyramiden kom til lidt som en tilføjelse og ikke som noget videnskabeligt bevist, ligesom det er helt ganske pudsigt at mange med bla forhøjet kolesterol, sukkersyge, ADHD og andre sygdomme oplever en tydelig bedring (det kan der findes mange undersøgelser over på nettet)

 

Min egen erfaring er at min søns ADHD symptomer i den grad mindskes ved rigtig kost (han helbredes ikke men fungerer bedre) min mand, der har type1 sukkersyge (altså ikke den man typisk får af overvægt) og hans behov for insulin falder kraftigt, ligesom blodsukkeret er helt stabilt.

 

og til sidst til den der er så træt, det kan være en fase du skal igennem hvor din krop vænner sig til den nye måde at spise på, men ellers anbefaler jeg dig at søge ligesindede på andre lchf sider, der måske har ideer til hvad du kan gøre :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider