Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvilken printer?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 12:17

Hej alle :-)

 

Jeg vil rigtig gerne have købt mig en printer. Men jeg synes det er en jungle at finde rundt i hvad man skal købe... Den skal:

 

- Kunne printe et PÆNT farveprint (det er næsten det vigtigste, da jeg gerne vil kunne printe de plakater jeg laver).

 

- Kunne printe på lidt tykkere papir.

 

- Meget gerne kunne scanne.

 

De ting der ikke er så vigtige er om den er hurtig, har lavt blækforbug (da det ikke er ret meget den kommer til at blive brugt), larmer osv osv.

 

Et plus ville også være hvis den ikke er aaalt for dyr.

 

Håber på nogle gode bud :-) på forhånd tak!

 


Med venlig hilsen

Cecilie

 

 

Skal du på ferie, og mangler en hestepasser?
Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 19:48

Mit bud vil være en Canon Pixma Pro-1 - det er en A3 format inkjet printer i den bedre ende til en forholdsvis lav pris omkring de 6000Kr.

Hvis du kan klare dig med A4 størrelse så vil jeg byde ind med Canon PIXMA PRO-100 All-In-One til den noget lavere pris på ca. 3500Kr.

Som du måske kan lure så kan jeg godt lide Canons inkjet fotoprintere hvis det endelig skal være :-) Men prøv at læse nogen test og sammenligninger af dem rundt om på nettet først og når du så finder en model du kan lide så find en butik hvor du kan se den og se den i funktion! Det sidste er meget vigtigt for ingen printer er perfekt og uanset hvilken du falder for så vil den have sine egne særheder og "kunstneriske påvirkning" af resultatet... Canon er dog kendt for at lave printere der levere et profesionelt resultat til hobbybrug.


Jeg ville ikke hænge mig ret meget i om der er scanner i printeren. En scanner i en habil kvalitet er meget billig og hvis du vil kunne scanne i rigtig god kvalitet så finder du den alligevel ikke i en All-In-One maskine.

 

Noget du bør tage kraftigt under overvejelse hvis du fotografere og laver dine egne tryk / grafik er et colorimeter, det er en dims du kan farvekalibrere hele din arbejdsgang med fra kamera / scanner, skærm til printer. På den måde er du sikker på at det du ser på skærmen (næsten 100%) også er det der kommer ud når du printer dit arbejde. Vha. colorimeteret kan du lave individuelle farveprofiler for alle dine enheder og det papir du printer på så resultaterne bliver sådan som du ser det - ikke noget med at printe et "prøvetryk" rette, printe, rette, printe osv.. What you see is what you get (Y)
Her er eet eksempel på sådan et colorimeter men der er flere mærker der er til at komme i nærheden af for private.

Som et lille ps, så vil jeg lige tilføje at begrundelsen for at købe sin egen inkjet fotoprinter der kan printe "rigtige" billeder og plakater bør være at det er fordi du gerne vil dyrke det som en hobby. Det kan ikke betale sig økonomisk på nogen måde selv at printe på en inkjet printer.


Hvis det er noget du sjældent gør og kan affinde dig med at skulle ud af huset for at få printet en portion billeder så vil du være langt bedre tjent med en laserprinter til dine printopgaver hjemme. Printeren koster ca. det samme men udskriftsprisen ligger typisk på ca. 8 øre for en s/h side og 20 øre for en farve side i A4 på laserprint til hjemmebrug. (plus papir). En inkjet kommer sjældent under en krone pr. print på et alm. tekstdokument og et fotoprint koster noget nær en femmer at printe i A4!


Hvis du vil printe på noget som helst andet end det foto-papir som fabrikanterne sælger så er et colorimeter et must. De farveprofiler der ligger indbygget i printersoftwaren er afstemt efter fabrikkens papirvare og printer du på nogetsomhelst andet så vil dine farver ikke blive korrekte. Det kan du nemt rette vha. colorimeteret så dine print kommer rigtigt ud ved at tilføje dine egne farveprofiler.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 08:49

Jens, tusind tak for dit meget flotte svar :-) Jeg har faktisk selv allerede haft kig på Canon-printerne, netop fordi de har vundet en del tests, så det er dejligt at høre at du også synes om dem.

 

Jeg overvejer også stadig om det er bedre for mig (som studerende) at skulle ud af huset, hver gang jeg skal printe de lidt mere fancy ting - og det kan godt være det er det jeg kommer frem til. Jeg har dog ingen ide om hvad det koster at få printet "ude i byen", hvis det skal være et pænt kvalitetsprint.

 

Igen tusind tak for hjælpen!


Med venlig hilsen

Cecilie

 

 

Skal du på ferie, og mangler en hestepasser?
Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider