Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Løber væk på fold
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 23:17

hej HN I plejer at være super gode med råd og vejledning når man har problemer med de kære firbenede krikker :)

 

 

sagen er den, at jeg desværre har rigtig svært ved at fange min pony på folden.

 

de står inde om natten, og jeg har i lang tid redet min pony inden de kom ud på fold.

 

men jeg vil også gerne kunne hente min ponypige på folden, så jeg kan ride på andre tider om dagen end tidligt om morgenen. - men hun løber væk hele tiden.

 

jeg har virkelig prøvet alt! taget godbider med, taget hendes foldkammerat ind, så hun stod alene på folden.

 

prøvet at holde hende i trav hele tiden, så hun til sidst blev træt af at løbe rundt, nogle gange har det taget 2 timer at få hende ind, inden jeg kunne ride -.-

det er virkelig irriterende, så jeg ville blive super glad for et råd eller to, fra jer.

Hvad søren gjorde i, så de "bare" kom hen til jer på folden?


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indkald
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 00:40

Godbidder og klap og kæl. Jeg giver altid en godbid når jeg henter min hest og roser ham for at komme. Derudover får han pt. mad, når han kommer op.

 

Ham her har jeg haft i en måned og han er faktisk begyndt nogle gange at komme når jeg kalder på ham. Men jeg plejer dog at stille mig tilfreds med en hest, der ikke smutter når jeg når ned til den.

 

Hvor mange timer er din hest på fold? Hvad gør du når du henter den? Er det direkte i gang med opsadling og ridning hver gang eller hvordan?

 

En rigtig god ting er at gå ned til hesten på folden, blot for at hilse, klappe og give guf. Hvorefter den får lov at blive ude. Sådan at den lærer at den ikke konsekvent skal ind og arbejde, hver gang du henter den. Ligesom at det er godt at hente blot for at fodre, klappe og lukke ud igen.

 

Når jeg lukker ud igen, så får hesten også altid en godbid. Dette er et levn fra at hjælpe med at lukke uopdragne heste på fold, på min barndoms rideskole. Der kunne mange af dem finde på at løbe deres vej, med træktov på. Gav man ikke slip, trak de blot af med en. Så nu giver jeg altid en godbid, når hesten er ude på folden og har fået sin snor af. Det er god motivation til lige at blive stående og blive klappet et øjeblik.

4
0
Svar på denne tråd
 
 løber vækpå fold
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 14:29

jeg har prøvet stort set alt og bare at gå ud på folden med godbider... intet hjælper. under ridningen går det dog fint, og vi hygger og kæler bagefter, og forinden i stalden under opsadlingen,

 

men hun kan bare ikke kode det sammen med at, når jeg henter hende skal der ske noget hyggeligt, og hun løber væk.

 

der er en man evt. kan få ud som kan hjælpe?

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 15:57

 

Det kan du sikkert :) Find en der har fokus på jordtræning, signaler, adfærd mm. Om det er en BBH instruktør, Camilla Stormont, Hestefornuft eller hvem end det er.

 

Men ja, det vigtigste er ofte at hesten ikke skal forbinde det at blive hentet med at nu skal vi ud og ride dressur for 30 dag i træk.

 

Min egen kan godt finde på og gå, ikke løbe, hvis jeg har undladt og stikke hende en godbid eller lige hive hende ind og bruge ½ time på at strigle, nusse mm. et par dage i træk.


Nu med eget ponydyr

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Forslag......
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 16:25

Med en islænder jeg kender, går vi 2 mand ud med et longetov strakt ud mellem os, og når hesten er indkredset i et hjørne, kan vi nemt gå hen og tage den. Det tager ikke mere end 5 min, mod ellers TIMER hvis vi skal rende efter den.

Du kan selvfølgelig godt få en ekspert ud, men problemet kan også gå over af sig selv igen...

 

0
5
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 16:37

Jeg har opdaget at min gamle mokke kan kene forskel på mit tøj. Hvis jeg er i almindeligt tøj klistre hun til mig når jeg er på folden, MEN ridebukser så skal hun narres til at tro jeg vil hente en anden - det er alligevel for meget.

 

Så hvis det er praktisk mulit ville jeg foreslå du tester et.


Suldudu

1
1
Svar på denne tråd
 
 den med tøjet
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 20:11

er prøvet. og ja ponyen kan også kende forskel på tøjet.

 

har tilbragt 3 timer på folden idag med at fjerne møg, rive gammelt wrap sammen og sætte hønsenet om de træer hestene ikke må spise bark af, og det endte faktisk med efter en lille ½ time, at

 

dyret fulgte mig hvorend jeg gik, og var virkelig interesseret i hvad jeg lavede, så det håber jeg, hun er igen lidt senere, når vi skal ud at ride :)

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 13:53

Hej,

 

Du har fået gode råd, som jeg er helt enig i.

 

Vil bare fotælle at min gamle pony jeg havde som teenager han var meget ked af varme, så især om somemren ville han ikke altid fanges.

 

Hvis jeg gik lige forbi ham sådan på nogle meters afstand blev han så betuttet at jeg kunne gå lige hen og tage ham bagefter, og han gennemskuede det aldrig - blev lige overrasket hver gang jeg gik forbi ham... Han var ellers kvik nok.

 

Hvem ved, måske virker det....


Venligst Maluna


***


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min gør det også.
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 15:06
Jeg har også en pony der gør det, han gør det dog kun på græs, når han står og hygger sig. I mit tilfælde syntes han bare det er sjovere at æde end at ride, de få gange han kommer på græs :-)
Kan det evt. være derfor?:-)

Men tag ellers en spand med en smugle foder i og rasle så med den - hjælper nogen gange på min. Så lsd den æde maden, når den kommer?:-)

 

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ååååh.....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 20:41

Der ligger så meget i den problematik....

 

Først skal du altid forvente at du kan fange den.... Bare det at du har tænkt "Hun gider ikke fanges" inden du går på folden, gør at den i 99 % af tilfældene ikke vil fanges.... Du signalerer det allerede i det du kommer på folden.

 

Og ja som træning, så gå på folden og vær ligeglad med om den kommer - Gør den det er det godt og den er måske heldig at få en godbid eller lidt klø på det gode sted og så kan den gå igen....

Der skal mange gange "skal ikke ind fra fold"-besøg på folden til, før den kobler det at du kommer på folden som et hyggeligt besøg der ikke betyder at den skal fjernes fra flokken.

 


 

Zamangah

 

 

Wrap sælges; minibig-baller i god kvalitet. Sælges både stykvis og flere af gangen. Afhentes, 350 kr. stk.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Indfangning
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 09:34

Har du prøvet at lade andre gå ud og hente den??

 

Spørger fordi, at jeg har stået i en stald, hvor der var en hest med samme problem, men hvis jeg gik der ud, så var der ingen problemer - den forbandt mig med hygge, godbidder og intet andet


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009, 2012 & 2013

Bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011, 2012 & 2013

Distrikt 1 Championatsvinder Distance 2013

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kender det
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 11:19

IKKE!

 

Vi har en broget og blandet flok og jeg har sat en klokke ved ledet (en gammel bjælde som et får har gået med) og når jeg ringer med dén så kommer alle. og de går altid uden grime! Dem der går på en fold længere væk kan jeg høre vrinske.. . Skal jeg hente én ind, så kommer den til ledet og stikker mulen i grimen uden jeg behøver at gå ud på folden. Praktisk især når det er mudret. .

Problemet opstår når jeg har flere heste som vil have grimen på, samtidig...

 

Jeg slæber bestemt ikke altid rundt på godbidder og betragter det som fy at dele godbidder ud i en stor flok som vi har. Det er simpelthen for farligt, hvis der opstår slagsmål over hvem der får først, mest osv. Hvem bliver bidt, kommer i klemme eller bliver væltet? oftest den 2-benede... . .

 

Nogle heste ER bare besværlige at fange. Har du prøvet at lave "join up"? www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

I grove træk så send hesten væk, (længere væk end den befinder sig når den driller dig.) vend ryggen til den når den kikker på dig og når den følger dig så beløn den. Klap den, gnub den på yndlings spottet eller hvis der ikke er andre heste så er en godbid også på sin plads.

 

Jeg ved ikke hvor stor en fold din hest går på, men selv med en stor fold er det ikke umuligt, du får bare lidt mere motion. .

 

En veninde har brugt det én gang til en hest som pludselig ikke ville fanges og vupti, den kom glad og fro til hende hver gang siden. Mange har brugt Monty Roberts pricipper inden han kom på mode, nu har mange fået en aha oplevelse og sat ord på det de har praktiseret i mange, mange år og som de ved virker.

 

Som flere også nævner, så gå ud til din hest også uden at ville ride, men bare for at hilse på, gnubbe den bag øret eller tilse den for sår og skræmmer. Skal den have fluemaske på eller af osv.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 nbvejnckjen
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 13:36

jeg tænker at din hest synes det er sjovere at være på folden end at komme ud sammen med dig.. så det går nok lidt ud på at du får gjort det mere sjovere for hende at komme ud af folden end at blive derinde.. for mig har det virket at bruge tid på hestene på anden måde end at ride..lidt ligesom når du går rundt på folden samler @!#$ river græs eller hvad du nu kan finde på... hvis jeg tager hovedtøj med ud på folden til min tykke fjordhest så er hun den der sr stukket af så hurtigt hun kan.. nu rider jeg ikke så meget mere så jeg har slet ingen problemer med mine heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 hesten løber væk
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 14:31

tak for alle jeres vejledning og gode råd.

:)

 

 

jeg vil prøve flere af de ting I skriver...

og se om jeg kan finde ud af hvad der virker på hende :)

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider