Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Turen går til Alanya
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 10:57

Hej alle

 

Min kæreste og jeg har bestilt en rejse til Alanya i august (8 dage).

 

Vi har aldrig været i Alanay før. Skal bo på dette hotel Prince som skulle ligge lige i centrum. Da vi aldrig har været der før, vil jeg gene høre om andres erfaringer.

 

1) Hvad er prisniveauet for mad og drikkevarer ? (vi regner med at tage 3600 kr med i lommepenge, alle måltider spiser vi ude på nær morgenmad som er inkl i opholdet på hotellet)

 

2) Er der nogle særlige resturanter eller bar i kan anbefale?

 

3) Gode råd eller tips til turen ?

 

Det er primært en slap af ferie ved poolen hvor vi om aften skal hygge os med god mad og et glas vin. Så kom gerne med jeres rejseerfaringer til Alanay for et par på 26 og 28 år :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alanya
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 12:15

Hej.

Min kæreste og jeg er lige kommet hjem fra Alanya d. 19 juli.

Det var første gang han var i Alanya og anden gang jeg var.

Jeg vil anbefale at I tager lire(deres valuta) og ikke euro med derned.
100 lire svare ca til 266 danske kr.

En bøf dernede koster ca. 30-38 lire, og kylling, og andre retter er ligesom i danmark billigere.
De tjener primært på drikkevarene vil jeg gætte på, men vi drak ofte kun vand eller øl.

Du må ikke drikke vandet fra vandhanen, det skal købes. Jewg vil anbbefale jer at finde et lille supermarket og købevandet i - det er billigere end deres "kiosker".

Vi tog ud i en kabelpark og så på noget der minder om vandski, hvilket var super hyggeligt. Vi tog dog afsted med 4 andre jævnaldrene, 21-27 år.
Der ligger en i gold city.

Derudover kan du ved havnen komme med ud på en af deres både forklædt saom piratskib og se forskellige grotter og bade i det flotte hav. De ture er ret billige, men skibene kan godt værer ret proppet.

Sælger og tjenere gør meget for at få jers opmærksomhed, hvilket er ret at være forberedt på.

Hvis du har flere spørgsmål siger du bare til.

Mvh Julie :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 16:58

Har været i Alanya et par gange efterhånden, senest sidste sommer hvor vi boede lidt udenfor Alanya i en privat lejlighed. Det er en fed by, hvis kan kan abstrahere fra de til tider temmeligt offensive tyrkere der prøver at fange en ind til ALT det de tjener penge på, ligemeget om det er butikker, restauranter etc :)

 

Når jeg er dernede spiser jeg personligt ikke mad fra gadeboder, kebabsteder osv, da jeg er ikke specielt vild med hygiejneniveauet disse steder.

 

Mht. spisesteder så er der stor forskel på priserne, det er klart dyrest ved havnen og inde i centrum, hvor turisterne er. Vi plejer som regel at gå efter de steder, hvor vi kan se at de lokale også selv spiser. Der plejer at være god og lokal mad til gode priser.

 

Vi var mest på diskoteker dernede sidste år, og der holder vi os til gengæld til dem, hvor turisterne er. Der er tydeligt forskel på om stederne er for de lokale eller turister, hvis man stikker hovedet ind og kigger på klientellet ;) Crazy horse er et kendt in-sted for turister. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det andet vi kom på hedder, det ligger oppe på en førstesal i nærheden af Crazy Horse.

 

I skal selvfølgelig og og se borgen, og gør det også gerne en gang når det er mørkt, det er meget smukt at se udover hele Alanya om aftenen. Ellers hvis i er til bådture kan det anbefales, vi var med den sjoveste (og skæveste....) kaptajn (pirat :D) sidste sommer, men han vidste hvad han lavede og vi havde en god tur. Turene er på ca. 6 timer og inkl. frokost m. salat/melon og kød som de griller om bord. Hvis du har forhandler-gen kan det godt betale sig, vi gik derned aftenen før og fik forhandlet en rigtig god pris til 4 personer, som indebar fri bar i øl/vand på hele turen!

 

Hvis i har mod på det, så kan jeg stærkt anbefale at leje en el. to scootere og cruise rundt selv! Det gjorde vi og det var det FEDESTE! De passer godt på turisterne i trafikken, så det skal i ikke være bange for. De kan se hvem der er turister, fordi der er meget strenge regler om at turister skal have hjelm på når de kører (man får store bøder for at køre uden hjelm, og uden kørekort ((man skal have til bil)) som turist) - mens tyrkerne ikke selv kører med hjelme som regel :)

 

Vi kunne komme op i bjergene på egen hånd og se alle mulige fede ting og små landsbyer på vejen. Vi var flere gange i Dimcáy, og det synes jeg absolut også at i bør opleve! Det er en bjergflod, hvor du kan sidde inde i en stor pavillon for jer selv, som hænger/står udover flodvandet, som du frit kan hoppe i (men det er vældig køligt!)

det er et fantastisk sted og vi brugte flere dage deroppe på at slappe af, bade og spise mad i vores pavillon, fra restauranten deroppe.

 

Det var vidst lige det jeg kunne komme i tanke om.

 

.. Nå ja, hvis i køber noget på markeder eller generelt udenfor "rigtige butikker" så skal der som minimum forhandles ca. 50% prisnedslag på varens udgangspris ;)


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 17:00

Fandt lige et billede af Dimcáy fra vores tur sidste år :)

 

Billede

 


Mvh Mie

-Med supermulen Surprise

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lommepenge
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 15:14
Jeg synes 3600 kr til to personer i 8 dage lyder af meget lidt, hvis det også skal dække mad og drikke udover morgenmaden samt diverse ture og oplevelser. Vi kalkulerer altid med 500 kr pr person pr dag til sådan en ferie.

Vi er i Tyrkiet minimum 1, men gerne to x årligt. Altid maj og/eller september. Det er knap så stegende hedt og priser alle steder er lavere end juni, juli og august.

Vi har været i Alanya en enkelt gang, det var ikke noget for os "gamle" på 44 og 49. Borgen var interessant, men byen som sådan ganske turistpræget og uinspirerende. Det er nok mere for turister i jeres alder.

Mad spiser vi ofte på de lokale steder, der serveres ikke alkohol, men sodavand er fint til den krydrede mad. Vi spiser absolut ikke lam, men tyrkerne kan tilberede det så fuglene synger. Kylling ligeså.

Vi hæver gerne 1000 lira i hæveautomaten i lufthavnen ved ankomst, og så et par gange i løbet af ferien, det koster 30 kr i kortgebyr.

God ferie :-)

Livet er ikke en rejse mod graven, hvor man skal nå sikkert frem i en velbevaret krop, man skal komme fræsende sidelæns ind, fuldstændigt brugt op, totalt slidt ned, mens man råber; Wauv sikke en tur

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 19:29

Alanya by er et turisthelvede uden lige, men synes bestemt I skal tage til Dimcay som MieChristine(Surprice)anbefaler. Der er rigtig hyggeligt og fredeligt, og man spiser godt :) Vi gjorde det i kombination med en tur i jeep der først kørte os til en drypstenshule, hvorefter vi spiste frokost (Osmansk gryderet) på en "tømmerflåde/pavillion" på Dimcay.

 

Det var en god tur, og skønt at komme væk fra den hektiske hverdag i Alanya.

 

Umiddelbart synes jeg ikke 3600 kr lyder af meget.

 

Rigtig god tur, og håber Alanya tager jer mere med storm, end det gjorde ved os. Der er jo mange der er ret begejstrede for stedet :-)



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 Prince
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 23:58

Hejsa...

 

Vi boede på Prince sidste år... Helt fantastisk hotel, med super skønt personale... Det er et lille hyggeligt sted, rengøring er fin. Deres bar og restuarant er super... :-)) Det skal I glæde jer til...

Vi brugte omkring kr 5000,- i lommepenge (mad) inkl. Tøj, sko m.m. Indkøb, og vi var 2 voksne og 1 barn og vi sparede ikke på noget...

 

Der ligger en masser gode restuaranter nede ved havne kanten... Og der ligger særligt en god en på Hovedgaden... Kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder.:-(( Prince ligger ca 10 mins gang fra Alanyas hoved strøg og havn og markedet... :-))

 

rigtig god god tur og tror ikke i vil fortryde valget af Prince ;-))

 

Hilsner Bettina

 



Stald Nygaard

frieser


Bettina der rider og elsker de sorte perler


Nu også mor til den skønneste Liam

15/11 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alanya
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 08:25

Der ligger en restaurant på havnen i alanya der hedder Marina som laver noget rigtig god mad, ikke det billigste sted med klart god mad.

Der ligger en lille by der hedder Oba ca 2 km udenfor alanya der er det lidt billigere end inde i alanya, specielt kan restaurant Angel helt klart anbefales.

De fleste steder har "Pick op service" det vil sige at i kan gå i receptionen på jeres hotel og bede dem kontakte den restaurant i gerne vil spise på og så sørger de for at i gratis bliver hentet på hotellet og kørt tilbage til hotellet når i er færdige med at spise. Super god service som man endelig skal benytte sig af.

 

i må have en rigtig god tur ;)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for alle svar
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 08:46

Hej alle Tusind tak for jeres gode indlæg og kommentarer. Kom endelig med flere! :-)

 

 

Mht. lommepenge er de 3600 kr pr person, dvs vi har i alt 7200 kr med til ferien for 2 personer. Synes det lyder voldsomt hvis dette ikke er tilstrækkeligt.

 

Hvad koster et normalt måltid ?

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hejhej
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 10:42

Nu har jeg rejst til Tyrkiet mange gange efterhånden, og bliver aldrig træt af det.

Mine forældre og søster har været afsted i år, og siger de er "sultne" dernede. Der er ikke kommet slet så mange turister som der plejer, og omsætningen er derfor faldet.

De kan godt være lidt "agressive" med at vil sælge, og derfor er det godt IKKE at love og komme tilbage, andet end I vil, for de husker jeres ansigter ;)

Jeg plejer rejse på All inclusive, men vi spiser også ude nogle gange i løbet af ferien.

Normalvis plejer vi komme af med ca. 50- 70 DKK pr. person for en frokost med drikkevarer (eks. Döner kebab, suppe, sandwich, pommesfrit, pizza)

Aftensmad for 2 voksne (med øl og sodavand), forret, hovedret og dessert - der plejer vi komme af med ca 200kr pr. person, også har vi spist og drukket som svin pænt sagt. Hvis i eks. går ud og bestiller en normal tallerken mad og vin dertil vil jeg mene i kan få det til ca 300 DKK i alt.

 

Jeg vil gerne anbefale i restaurant der hedder Garage, den ligger ved havnen, og er SUPER hyggelig. De gør meget ud af hyggen.

Der er også en restaurant ude ved indkøbscenteret Migros, som ligger nærmest ned i en kælder - den er både god og billig :)

Hvis I kører taxa skal I bede om de bruger taxameter, hvis ikke I på forhånd aftaler en pris, og ellers kører der Dolmus busser som koster 2,5 Lira pr. person :)

Borgen og Dim Cayi er anbefalelsesværdige at opleve, det samme er bådturene. Bådturene købes på havnen, og plejer koste 250kr pr. person for en dag, hvor der er all incl. på turen :)

Om tirsdagen er der tøj marked, og der kan I med fordel tage en taxa op, bare sig marked ved gammel vega star :)

 

Ligeså er der fredags bazar med frugt og grønt, det er nede ved busterminalen.

Vand købes på flaske, og kan købes ved alle de små købmænd der ligger over alt, det er ofte dyrt på hotellet.


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 19:17

Jeg læste det som 3600 kr alt i alt. Men hvis det er 3600 kr pr person tror jeg ikke i kommer til at lide nogen nød ;)



Venlig hilsen Cathrine



0
0
Svar på denne tråd
 
 restaurant og oplevelse
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 13:41

I skal helt klart spise på den restaurant som hedder Old House (Damlatas Cad./Str. nr. 44.). Her får i fantastisk tyrkisk mad til rimelige penge og vigtigst af alt en ikke-turistet oplevelse. Sørg for at tage dertil i starten af ferie så i har tid til at vende tilbage en af de andre dage.

 

Mht. oplevelser så er det rigtig sjovt at tage på river-rafting og dejlig afkølende. Det skal dog siges at busturen dertil er lang og arrangementet er turistet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ferie!!!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 20:10
Dim cay og old house er klart et hit!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider